آوسبیلدونگ دستیار آزمایشگاه در آلمان

بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت دارند، آلمان را به عنوان یکی از کشورهای خوب و پیشرفته انتخاب می‌کنند. به دلیل رشد پایین جمعیت، آلمان هر سال نیروی کار با تخصص‌های مختلف را از کشورهای گوناگون جذب می‌کند. افرادی که موفق شوند در آلمان دوره آوسبیلدونگ را پشت سر بگذارند، شانس بیشتری در پیدا کردن شغل در آلمان خواهند داشت. افراد زیادی به رشته‌های آزمایشگاهی و شیمی علاقه‌مند هستند. بسیاری از این افراد حتی در این زمینه تحصیلات دانشگاهی دارند. آلمان یکی از کشورهایی است که دوره آوسبیلدونگ آزمایشگاه را برگزار می‌کند. این رشته یکی از دوره‌های کارآموزی پرتقاضا در آلمان به حساب می‌آید. در این مقاله، قصد داریم درباره آوسبیلدونگ آزمایشگاه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

فهرست مطالب

آوسبیلدونگ دستیار آزمایشگاه در آلمان

معرفی دوره آوسبیلدونگ آزمایشگاه در آلمان

دوره آوسبیلدونگ آزمایشگاه آلمان بیشتر برای کسانی مناسب است که به رشته‌های شیمی و آزمایشگاهی علاقه‌مند هستند. البته کسانی که تحصیلات دانشگاهی مرتبط با این رشته‌ها دارند هم می‌توانند روی دوره‌های کارآموزی آزمایشگاه حساب کنند.

آوسبیلدونگ نوعی دوره فنی و حرفه‌ای و کارآموزی به حساب می‌آید. در این دوره ابتدا تئوری‌هایی از شیمی به کارآموزان آموزش داده می‌شود. در این دوره درباره چگونگی تولید محصولات شیمیایی آموزش داده می‌شود. همچنین کارآموزان امکان تولید محصولات شیمیایی را بررسی می‌کنند. کارآموزان در این دوره مباحثی مانند تولید رنگ، مواد شوینده، آفت کش ها، تصفیه آب و موارد این چنینی را یاد می‌گیرند. از این رو، دوره‌های تئوری در آموزشگاه حرفه‌ای و دوره عملی در شرکت‌های مربوطه انجام می‌شود.

طول دوره

مدت زمان دوره آوسبیلدونگ آزمایشگاه، سه سال و نیم است. کارآموزان در این مدت هم به صورت تئوری و هم به صورت عملی نکات لازم را برای کار آزمایشگاه یاد می‌گیرند می‌گیرند. پس از اتمام دوره، امکان کار در آزمایشگاه‌های آلمان به وجود می‌آید.

حقوق و درآمد کارآموزان در طول دوره

میزان حقوق یک کارآموز دوره آوسبیلدونگ آزمایشگاه در سال اول مبلغی حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ یورو، در سال دوم ۷۹۰ تا ۸۴۰ یورو و در سال سوم ۸۵۰ تا ۱۰۲۰ یورو در ماه است. میزان متغیر بودن حقوق بستگی به شرکت و ایالتی دارد که در آن کار می‌کنید. برای مثال، زمانی که فرد در یک شرکت بزرگ کار کند، میزان دستمزد او بیشتر خواهد بود. همچنین در قراردادهای گروهی و دسته جمعی میزان حقوق‌ها بیشتر می‌شود. به طور کلی، حداقل حقوق دستمزد یک کارآموز آوسبیلدونگ آزمایشگاه نباید از ۷۵۰ یورو کمتر باشد.

حقوق و درآمد کارآموزان بعد از دوره

بعد از پایان دوره آوسبیلدونگ، کارآموزان می‌توانند در آزمایشگاه‌های گوناگون کار کنند. یا با داشتن مدرک دانشگاهی مهندسی شیمی در کنار دوره آوسبیلدونگ آزمایشگاه و شیمی، فرد می‌تواند به عنوان مهندس شیمی کار خود را آغاز کند. حقوق اولیه یک تکنسین شیمی بین ۱۸۰۰ تا ۳۶۰۰ یورو است. البته این مبلغ بستگی به شرکت و ایالتی دارد که فرد در آن کار می‌کند. حقوق دستیار شیمی نیز حدود ۱۷۰۰ تا ۳۲۰۰ یورو در ماه است. همچنین، نوع قرارداد می‌تواند بر میزان حقوق مؤثر باشد.

سطح زبان مورد نیاز

همان طور که می‌دانید در دوره‌های آوسبیلدونگ، مهارت‌ها به زبانی آلمانی آموزش داده می‌شود. از این رو افرادی که در دوره کارآموزی آزمایشگاه شرکت می‌کنند، باید بر زبان آلمانی تسلط داشته باشند. از این رو، برای شرکت در این دوره لازم است حداقل مدرک سطح B1 زبان آلمانی را داشته باشند. در این سطح، افراد می‌توانند متوجه مفاهیم آلمانی شده و به زبان آلمانی حرف بزنند.

سطح تحصیلات مورد نیاز

برای شرکت در دوره آوسبیلدونگ آزمایشگاه، فرد باید حداقل دیپلم داشته باشد. حتی اگر شما مدرک دیپلم‌ خود را از کشور خودتان گرفته باشید، مانعی برای شرکت در این دوره وجود ندارد.

شرایط سنی

تاکنون محدودیتی در رابطه با سن برای شرکت در بیشتر دوره‌های آوسبیلدونگ وجود نداشته است. این بدان معنی است که افراد در سنین مختلف می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند. البته این افراد باید حداقل ۱۸ سال داشته باشند. آمار نشان می‌دهد که میانگین سنی شرکت در آوسبیلدونگ آزمایشگاه بین ۱۸ تا ۳۵ سال بوده است.

شرح وظایف یک تکنسین آزمایشگاه

کارآموزان بعد از گذراندن دوره آوسبیلدونگ آزمایشگاه و گرفتن مدرک خود می‌توانند در آزمایشگاه‌های مختلف کار کنند. این افراد باید از مهارت بالایی برخوردار باشند تا تست‌ها و آزمایشات را با دقت انجام دهند. همچنین یک تکنسین آزمایشگاه باید مسئولیت‌پذیر باشد تا کارها را به خوبی انجام دهد. ممکن است که افراد ساعت‌ها در حالت ایستاده کار کنند، از این رو باید از سلامت فیزیکی خوبی برخوردار باشند.

دروس آوسبیلدونگ آزمایشگاه در آلمان

در دوره‌های آموزشی، کارآموزان در زمینه‌های مختلف شیمی فعالیت خواهند کرد. از این رو، تولید مواد شیمیایی مختلف آموزش داده می‌شود. آموزش‌ها به صورت تئوری و عملی خواهد بود. در این دوره، کارآموزان با انواع تجهیزات مختلف آزمایشگاهی کار خواهند کرد. همچنین مهارت‌های لازم برای کار کردن در آزمایشگاه‌های دیجیتال به این افراد آموزش داده می‌شود. در پایان این دوره، کارآموزان می‌توانند کار خود را رسما آغاز کنند. افرادی که دارای مدرک آوسبیلدونگ آزمایشگاه هستند، شانس بسیار بیشتری برای پیدا کردن شغل دارند. لازمه شرکت در این دوره، داشتن علاقه به علم شیمی و کار کردن در محیط‌های آزمایشگاهی است.

بازار کار بعد از پایان دوره

بعد از اینکه کارآموزان آوسبیلدونگ آزمایشگاه را بگذرانند، می‌توانند با قسمت آزمایشگاه‌های کارخانه‌ها همکاری کنند. زمانی که فردی این دوره را به شکل تخصصی ادامه می‌دهد، شانس او در استخدام دوچندان خواهد شد. با توجه به گسترده بودن صنایع شیمی، طیف متنوعی از مشاغل مربوطه وجود دارد. برای مثال بعد از پایان این دوره فرد می‌تواند به عنوان استاد در این زمینه فعالیت کند. بعد از ادامه دادن آموزش‌ها امکان کار به عنوان سرپرست تکنسین فنی هم وجود دارد.

مدارک مورد نیاز آوسبیلدونگ آزمایشگاه

افرادی که می‌خواهند در دوره آوسبیلدونگ آزمایشگاه شرکت کنند، در ابتدا باید ویزا بگیرند. برای گرفتن ویزا نخستین گام پیدا کردن یک مرکز آموزشی معتبر و ارسال کردن رزومه به آن مرکز است. در صورتی که رزومه شما مورد تأیید آن مرکز قرار بگیرد، به شما وقت مصاحبه با کارفرما داده می‌شود. در ادامه یک قرارداد آموزشی با کارفرما بسته می‌شود. سپس مدارک را ترجمه کرده و آن را به سفارت آلمان تحویل می‌دهید. در آخر برای شما وقت مصاحبه با سفارت گذاشته می‌شود. برای صدور ویزا، به مدارک مهمی نیاز دارید. این مدارک شامل موارد پایین هستند:

  • تأییدیه کتبی از مؤسسه فنی و حرفه‌ای در آلمان
  • بیمه درمانی معتبر قبل از آغاز دوره
  • گواهی تمکن مالی
  • رسید پرداخت هزینه ویزا
  • داشتن پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • فرم تقاضا با مهر و امضا کارفرما
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • ۲ قطعه عکس استاندارد

سؤالات متداول

۱. مدت زمان دوره آوسبیلدونگ آزمایشگاه چقدر است؟

به طور کلی، دور آوسبیلدونگ حدود سه سال و نیم طول می‌کشد. افرادی که به رشته شیمی و کارهای آزمایشگاهی علاقه‌مند هستند، می‌توانند خیلی زود پیشرفت کرده و دوره را زودتر به اتمام برسانند.

۲. چه مباحثی در دوره آوسبیلدونگ آزمایشگاه آموزش داده می‌شود؟

در این دوره، مباحثی مانند تولید رنگ، مواد شوینده، آفت‌کش‌ها، تصفیه آب و موارد اینگونه به کارآموزان آموزش داده می‌شود. آموزش به کارآموزان شامل آموزش‌های تئوری در آموزشگاه و آموزش‌های عملی در آزمایشگاه می‌شود.

۳. حداقل حقوق کارآموزان آوسبیلدونگ آزمایشگاه چقدر است؟

حداقل حقوق کارآموزان آوسبیلدونگ آزمایشگاه ۷۵۰ یورو در ماه است. متقاضیان نباید حقوقی کمتر از این مقدار را دریافت کنند. همچنین، میزان حقوق بستگی به شرکت و منطقه محل کار آن‌ها دارد.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

2 دیدگاه برای “آوسبیلدونگ دستیار آزمایشگاه در آلمان

  1. مجید حسینی نژاد گفته:

    با سلام.
    من ۳۴ ساله مدرک B2زبان آلمانی رو تازه گرفتم و لیسانس و ارشد شیمی دارم.میتونم برای آوسبیلدونگ شیمی اقدام کنم؟دو سال هم سابقه کار تقریبا غیر مرتبط دارم.

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      مدرک زبانی خوبی دارید. سابقه کاریتون باید بررسی شود. لطفا با مشاوران مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *