آوسبیلدونگ بینایی سنجی در آلمان

آلمان یکی از اقتصادی‌ترین و مرفه‌ترین کشورهای اروپایی محسوب می‎شود و هرساله افراد بسیاری به منظور بهره‌مندی از امکانات تحصیلی، اجتماعی و فرصت‌های شغلی متعدد و امنیت بالا این کشور را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند. اگر به فکر مهاجرت به آلمان هستید، احتمالا مطالبی پیرامون دوره‌های آوسبیلدونگ شنیده‌اید. آوسبیلدونگ بینایی سنجی یکی از پرتقاضاترین رشته‌های موجود در این دوره‌ها به حساب می‌آید.

آلمان همچنین بستر مناسبی برای تحصیل در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی فراهم کرده است. این کشور همه ساله لیستی از مشاغل مورد نیاز منتشر می‌کند که عموما مشاغل پیراپزشکی چون بینایی سنجی در آن قرار دارند. بنابراین، یکی از بهترین گزینه‌‌های مهاجرتی برای افراد علاقه‌مند به این مشاغل محسوب می‌شود.

آلمان با برگزاری دوره‌های آوسبیلدونگ فرصتی فوق‌العاده در اختیار متقاضیان کار در این کشور قرار داده است. در آوسبیلدونگ آلمان، افراد بدون نیاز به مدرک دانشگاهی و سابقه کاری می‌توانند مشغول به یادگیری شوند. در پایان دوره، آن‌ها به عنوان نیروی کار ماهر فعالیت شغلی خود را آغاز خواهند کرد. در این دوره‌ها بیش از ۳۰۰ رشته ارائه می‌شود که هریک شامل هم دروس عملی و هم تئوری هستند. در ادامه، جزئیات بیشتری را پیرامون شرایط آوسبیلدونگ بینایی سنجی، وظایف اپتومتریست و بازار کار این رشته بررسی می‌کنیم.

فهرست مطالب

معرفی دوره آوسبیلدونگ بینایی سنجی در آلمان

چیزی که در بازار کار کشورهای اروپایی بسیار اهمیت دارد، مهارت بالای نیروی کار در مشاغل مختلف است. از این رو، آلمان به کمک دوره‌های کارآموزی به طور همزمان دانش و تخصص افراد را تقویت می‌کند. در این دوره‌ها، کارآموزان تحت آموزش عملی و تئوری قرار می‌گیرند و تجربه لازم برای ورود به بازار کار را کسب می‌کنند. آوسبیلدونگ بینایی سنجی از جمله رشته‌های مرتبط با مراقبت و درمان به حساب می‌آید. هدف از این زمینه شغلی معاینه چشم و سیستم بینایی، تشخیص نقص یا ناهنجاری و کمک به درمان مشکلات بینایی است. افرادی که مدرک اپتومتری را می‌گیرند، در تجویز، ساخت و فروش عینک‌ها و لنزهای طبی مشارکت می‌کنند.

اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر پیرامون آناتومی چشم هستید و می‌توانید سفارشات را با دقت کافی آماده کنید، آوسبیلدونگ بینایی سنجی گزینه مناسبی خواهد بود.

طول دوره

یکی از مواردی که در دوره‌های کارآموزی آلمان مطرح است، مدت زمان لازم برای گذراندن دوره مورد نظر است. کارآموزی اپتومتری عموما طی ۳ سال برگزار می‌شود.

حقوق و درآمد

یکی از مزایای آوسبیلدونگ بینایی سنجی، دریافت حقوق طی آموزش است. شما به عنوان کارآموز در سال اول ۵۸۵ یورو، سال دوم ۶۹۰ یورو و سال سوم ۷۹۰ یورو درآمد خواهید داشت. زمانی که به عنوان اپتومتریست کار خود را شروع می‌کنید، حقوق شما بسته به میزان تجربه متفاوت است. در سال‌های اول ماهیانه ۱۷۵۰ یورو حقوق دریافت می‌کنید. با گذشت ۵ سال و بیشتر حقوق شما به ۲۰۰۰-۲۴۰۰ یورو افزایش می‌یابد. با این حال، میزان مهارت و شهر و محلی که در آن مشغول به کار هستید نیز بر میزان درآمد موثر هستند.

سطح زبان مورد نیاز

برای شرکت در آوسبیلدونگ آلمان، تسلط به زبان آلمانی اهمیت ویژه‌ای دارد. چرا که کارآموزان برای مصاحبه با سفارت، گذراندن دروس عملی و تئوری و دادن امتحانات به این زبان نیاز دارند. همچنین هنگامی که مشغول به کار می‌شوند لازم است با مشتریان و بیماران به زبان آلمانی صحبت کنند. بنابراین، پیش از اقدام برای آوسبیلدونگ زبان خود را حداقل تا سطح B2 تقویت کنید.

سطح تحصیلات مورد نیاز

چیزی که موجب استقبال زیاد از دوره‌های کارآموزی آلمان شده، عدم نیاز به مدرک آکادمیک برای ثبت نام است. در آوسبیلدونگ بینایی سنجی، شما به مدرک متوسطه از کشور خود یا کالج آلمان نیاز دارید.

شرایط سنی

دولت آلمان سن خاصی را برای شرکت در دوره‌های آموزشی تعیین نکرده است. این کشور نیاز مبرم به نیروی کار ماهر و جوان دارد. از این رو، افراد بین ۱۸-۲۵ سال شانس بیشتری برای پذیرش در این دوره‌ها دارند. با این حال، اگر سایر الزامات آوسبیلدونگ بینایی سنجی را دارید اما بالای ۲۵ سال هستید هم می‌توانید اقدامات لازم را انجام دهید و شانس خود را محک بزنید.

شرح وظایف یک اپتومتریست در آلمان

آوسبیلدونگ بینایی سنجی در واقع مطالبی را پیرامون مراقبت از چشم آموزش می‌دهد. شما با استفاده از دانش و مهارتی که در این دوره کسب می‌کنید، می‌توانید مشتریان را در انتخاب عینک راهنمایی کنید. تشخیص مشکلات چشم در از بینایی و سلامت پلک و تشخیص لزوم ارجاع بیمار به پزشک متخصص از دیگر وظایف شما محسوب می‌شود. مشتریان جهت کسب اطلاعات پیرامون انواع لنزها (شیشه‌ای یا پلاستیکی)، انواع فریم‌های عینک و انتخاب وسیله کمک بینایی مناسب به بینایی سنج مراجعه می‌کنند. از دیگر وظایف اپتومتریست می‌توان به مشارکت در ساخت عینک (برش عدسی و جاسازی دقیق در فریم) و برش لنز تماسی اشاره کرد.

برای عملکرد مناسب در بخش فروش محصولات کمک بینایی، لازم است به اصول حساب‌رسی نیز تسلط باشید. از دیگر وظایف اپتومتریست می‌تواند به موارد ذیل اشاره کرد:

  • ثبت سفارشات
  • آماده‌سازی عینک سفارش داده شده
  • تعمیر عینک

دروس آوسبیلدونگ بینایی سنجی

رشته‌های آوسبیلدونگ به دو روش عملی و تئوریک ارائه می‌شوند.

  • رشته‌هایی که با روش عملی ارائه می‎شوند، شامل دروس تئوری و عملی هستند. در این رشته‌ها، کارآموزان ۱-۲ روز در هفته را در مدارس یا دانشگاه‌ها صرف آموزش تئوریک می‌کنند. باقی مانده روزهای هفته را نیز در شرکت یا محیط کار مرتبط با رشته مشغول به آموزش عملی هستند. آوسبیلدونگ بینایی سنجی بدین گونه ارائه می‌شود.
  • در روش دوم، بیشتر ساعات آموزش به دروس تئوری اختصاص دارد. رشته‌هایی چون پرستاری، بانکداری، مهندسی و … بدین صورت ارائه می‎شوند. در این روش بر خلاف آموزش عملی، کارآموزان طی دوره حقوق دریافت نمی‌کنند که شامل آوسبیلدونگ بینایی سنجی نیست.

۱۸ ماه از دوره سه ساله کارآموزی بینایی سنجی به دروس تئوری و ۱۸ ماه دیگر آن به دروس عملی اختصاص دارد. در بخش تئوری، افراد موضوعات اقتصادی مربوط به فروش لنز و عینک، نحوه کار با دستگاه‌های برش عدسی عینک و قرار دادن آن در فریم را می‌آموزند. آن‌ها همچنین نکات مربوط به تنظیم دقیق لنز عینک را فرا می‌گیرند.

آسیب شناسی چشم، بهداشت و مراقبت‌های چشم و اپتیک هندسی و فیزیکی از جمله دروس مهم این دوره هستند. در بخش عملی، کارآموزان نحوه ارتباط با مشتریان، ارائه اطلاعات پیرامون انتخاب عینک و لنز مناسب و نگهداری از دستگاه‌های ساخت و تعمیر عینک را هم می‌آموزند.

بازار کار بینایی سنجی در آلمان بعد از پایان دوره

نرخ پایین بیکاری در آلمان موجب شده که افراد با داشتن مدرک آکادمیک یا فنی معتبر بتوانند به بازار کار کشور راه پیدا کنند. افزایش جمعیت سالمندان در این کشور نیز عاملی برای نیاز شدید به نیروی کار متخصص در مشاغل پیراپزشکی چون اپتومتری شده است. بنابراین، این زمینه شغلی از جمله مشاغل پرتقاضا و البته پردرآمد آلمان محسوب می‌شود. شما پس از اتمام آوسبیلدونگ بینایی سنجی با داشتن مدرک معتبر می‌توانید در نقاط مختلف کشور مشغول به کار شوید.

برخی از کارآموزان ممکن است تصمیم به ادامه رشته خود در سطح آکادمیک بگیرند. در این صورت پس از دریافت مدرک دانشگاهی می‌توانند در موقعیت‌های شغلی مناسب‌تر با سطح درآمد بالاتر کار خود را آغاز کنند.

مدارک مورد نیاز آوسبیلدونگ بینایی سنجی

یکی از مهم‌ترین مراحل در ورود به دوره‌های آوسبیلدونگ، دریافت ویزای آلمان است. بدین منظور لازم است درخواست ویزا را به همراه مدارک کامل و دقیق به سفارت آلمان ارائه دهید. سفارت پس از مصاحبه و بررسی مدارک ارائه شده، نتیجه را اعلام خواهد کرد. ضروری‌ترین مدارک برای کارآموزی اپتومتری شامل موارد ذیل هستند:

  • پاسپورت با اعتبار کافی
  • مدارک شناسایی و تحصیلی
  • گواهی سابقه کاری و رزومه
  • گواهی تمکن مالی
  • قرارداد آوسبیلدونگ
  • بیمه سلامت
  • مدرک سطح B2 آلمان

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *