دوره آوسبیلدونگ حسابداری در آلمان

آوسبیلدونگ دوره ای است که در آن فرد به‌ عنوان کارآموز، حرفه‌ای را در یک مؤسسه آموزشی یاد می‌گیرد. با توجه به اینکه آلمان جزو ۱۰ کشور برتر برای تحصیل در خارج از کشور است، دریافت مدرک آوسبیلدونگ حسابداری می‌تواند به شما کمک کند تا شغل موردنظر خود را  پیدا کنید. در آلمان دوره‌های کارآموزی گوناگونی برای رشته‌های مختلف برگزار می‌شود. افراد زیادی با توجه به علایق خود در این دوره‌ها شرکت می‌کنند. یکی از رشته‌های پرطرفدار و پولساز حسابداری است. همچنین یکی از دوره‌های محبوب در آلمان نیز آوسبیلدونگ حسابداری است. افراد زیادی که به ریاضی و رشته حسابداری علاقه دارند، در این دوره شرکت می‌کنند.

فهرست مطالب

آوسبیلدونگ حسابداری در آلمان

معرفی دوره آوسبیلدونگ حسابداری در آلمان

آوسبیلدونگ حسابداری طرفداران بسیار زیادی دارد. کارآموزان در این دوره با مفاهیم اصلی حسابداری و شیوه‌های عملی استفاده از آن‌ها آشنا می‌شوند. در طول این دوره، کارآموزان مهارت‌های لازم را برای حسابداری به دست می‌آورند. در این دوره به کارآموزان آموزش داده می‌شود که چگونه به عنوان یک کارمند امور مالی و حسابداری یک واحد اقتصادی را انجام دهند. در حقیقت، نکات مهم و لازم برای حسابدار شدن آموزش داده می‌شود. مدت زمان معمولاً به عوامل مختلفی بستگی دارد. مثل شرکتی که در آن کار می‌کنید، بخشی که به شما منسوب شده‌ است و در کدام مدرسه آموزش حرفه‌ای تحصیل کرده‌اید.

طول دوره

مدت زمان دوره آوسبیلدونگ حسابداری حدود سه سال است. اگر در طول دوره عملکرد خوبی داشته باشید، می‌توانید دوره را در زمان سریع‌تر و طی ۲.۵ سال بگذرانید. برای تکمیل شدن دوره می‌توانید در مراکز دولتی یا شرکت‌های خصوصی دوره کارآموزی خود را بگذرانید.

حقوق و درآمد

افرادی که در حال گذراندن دوره آوسبیلدونگ حسابداری هستند، می‌توانند همزمان در طول دوره مشغول به کار هم شوند. کارآموزان این دوره دستمزد مناسبی دریافت می‌کنند. بر اساس قوانین تصویب شده در آلمان، دستمزد یک کارآموز دوره آوسبیلدونگ حسابداری در سال اول بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ یورو، در سال دوم بین ۶۵۰ تا ۹۰۰ یورو و در سال سوم بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه است. طبق این قانون، حداقل حقوق یک کارآموز دوره حسابداری نباید از ۶۰۰ یورو کمتر باشد. به طور کلی، میزان دستمزدها ۳۹۴۶۰ تا ۵۳۶۰۰ یورو در سال است. برای مثال، زمانی که فرد در ایالت‌های بزرگتر کار می‌کند حقوق بیشتری دریافت می‌کند و در ایالت‌های کوچکتر میزان دستمزد کمتر است.

سطح زبان مورد نیاز

 دوره آوسبیلدونگ حسابداری به زبان آلمانی برگزار می‌شود. به همین دلیل افراد متقاضی برای شرکت در این دوره باید حداقل مدرک سطح B1 آلمانی را داشته باشند. دارندگان این مدرک می‌توانند به راحتی حرف بزنند و مطالب آموزشی را متوجه شوند.

سطح تحصیلات مورد نیاز

برای اینکه در دوره آوسبیلدونگ حسابداری پذیرفته شوید، باید گواهی پایان تحصیلی دیپلم را ارائه دهید. لازم به ذکر است که نمرات شما در درس انگلیسی در دوره دبیرستان بسیار حائز اهمیت است.  همچنین میزان آشنایی شما با زبان آلمانی می‌تواند نقش بسزایی در پذیرش شما در دوره آوسبیلدونگ حسابداری و امور مالی داشته باشد.

شرایط سنی

محدودیت سنی برای شرکت در آوسبیلدونگ حسابداری وجود ندارد . افراد در سنین مختلف می‌توانند در دوره آوسبیلدونگ حسابداری شرکت کنند. به طور میانگین، بیشترین متقاضیان شرکت کننده دوره آوسبیلدونگ حسابداری در محدوده سنی ۱۸ تا ۳۵ سال هستند.

شرح وظایف یک حسابدار در آلمان

یک حسابدار باید مسئولیت‌پذیر باشد و فرآیندهای مالی را با دقت بالایی ثبت کند. او باید مهارت بالایی برای کار با نرم‌افزار‌های مختلف حسابداری داشته باشد. در دوره آوسبیلدونگ، فرد با حوزه‌های حسابداری و مالی شرکت مورد نظر آشنا شده و بعد از گذراندن این دوره می‌تواند در آن شرکت استخدام شود. از مهم‌ترین مسئولیت‌های فرد حسابدار این است که:

  • زمان و میزان پرداختی‌ها را تعیین و تکلیف کند
  • فاکتورهای لازم را با در نظر گرفتن مغایرت‌ها مورد بررسی قرار دهد
  • تهیه و پردازش حقوق و دستمزد ماهیانه و محاسبه سنوات
  • تهیه و بررسی هزینه‌ها، بودجه‌ها، درآمد، هزینه، فاکتور و سایر اسناد حسابداری
  • آماده‌سازی صورت‌های سود و زیان و گزارشات ماهانه حسابداری
  • تجزیه و تحلیل روند درآمد و هزینه
  • جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی
  • تهیه گزارش اظهارنامه مالیاتی
  • تعامل با حسابرسان داخلی و خارجی شرکت

در طول دوره آوسبیلدونگ حسابداری و امور مالی، دانش ریاضی بسیار حائز اهمیت است. از این رو، زمانی که فرد دانش ریاضی قوی‌تری داشته باشد، می‌تواند این دوره را سریع‌تر و راحت‌تر بگذراند. اگر شما فردی هستید که علم ریاضی‌ ضعیفی دارید و یا علاقه‌ای به درس ریاضی یا حسابداری ندارید، بهتر است که آوسبیلدونگ حسابداری را انتخاب نکنید.

دروس آوسبیلدونگ حسابداری در آلمان

در دوره کارآموزی، افراد متقاضی مطالب تخصصی در زمینه حسابداری و امور مالی را یاد می‌گیرند. علاوه بر این، آن‌ها مدیریت سفارشات و رویه‌های اداری، پردازش اطلاعات و کار با نرم افزارهای مرتبط با این رشته را آموزش می‌بینند. علاوه بر این، متقاضی با اصول و وظایف مرتبط و مختص شرکت‌ مربوطه آشنا می‌شود.

شرکت‌هایی که دوره آوسبیلدونگ حسابداری را برگزار می‌کنند، این اختیار را دارند که سر فصل‌های آموزشی را خودشان انتخاب کنند. در این رابطه، ممکن است شرکت‌ها یکسری از سر فصل‌های مرتبط با حسابداری را به کارآموزان یاد ندهند. در این صورت، متقاضیان باید به طور عملی آن مطلب را در محیط یاد بگیرند.

بازار کار بعد از پایان دوره

حرفه حسابداری یکی از مشاغل پولساز و محبوب در آلمان است. از این رو افرادی که دوره آوسبیلدونگ حسابداری را می‌گذرانند، فرصت‌های شغلی مناسبی دریافت می‌کنند. اگر به پست‌های مدیریتی علاقه دارید، باید ادامه تحصیل دهید و دوره‌های گوناگونی را بگذرانید.

عوامل گوناگونی در میزان حقوق شما به عنوان یک حسابدار نقش دارند. برای مثال، حسابدارانی که در ایالت‌های بزرگتر کار می‌کنند، حقوق بیشتری می‌گیرند. همچنین شهرت و اعتبار یک اداره یا یک سازمان نیز می‌تواند در میزان حقوق یک حسابدار نقش داشته باشد. طبیعتا مسئولیت یک حسابدار در یک شرکت بزرگ بسیار بیشتر از مسئولیت او در یک شرکت کوچک است. افراد می‌توانند بعد از گذراندن دوره آوسبیلدونگ حسابداری نسبت به پیدا کردن شغل مناسب اقدام کنند.

عناوین شغلی بعد از دوره حسابداری

  • حسا‌بداری مالی: در کلیه شرکت‌ها و مؤسسات تجاری و غیرانتفاعی
  • حسا‌بداری صنعتی: در کلیه واحدهای صنعتی و شرکت‌های تولیدی
  • حسابد‌اری دولتی: در کلیه سازمان‌ها و ادارات دولتی به عنوان حسابدار یا عامل ذی‌حساب
  • حسابدا‌ری مالیاتی: در ادارات دارایی
  • حسابدار‌ی بیمه: در مؤسسات بیمه
  • ‌حسابداری بانک‌ها: در شعبه‌ها و سرپرستی بانک‌ها

حسابداران پس از مدتی اشتغال به کار حسابداری می‌توانند در سمت مدیریت مالی واحدهای تجاری، فعالیت کنند.

مدارک مورد نیاز برای آوسبیلدونگ حسابداری

  • مدرک زبان آلمانی سطح B1
  • فرم درخواست ویزا
  • مصاحبه با سفارت
  • پاسپورت معتبر
  • ترجمه مدارک فارغ التحصیلی
  • گواهی سلامت پزشکی و بیمه درمانی
  • نامه محل اقامت

سؤالات متداول

۱. دوره آوسبیلدونگ حسابداری برای چه کسانی مناسب است؟

این دوره عمدتا برای کسانی که درس ریاضی آن‌ها خوب است و یا به ریاضی علاقه‌ دارند مناسب است. همچنین افرادی که در این دوره ثبت نام می‌کنند، باید بتوانند کارشان را در شرایط پرتنش و استرس‌زا به بهترین شکل مدیریت کنند. متقاضیان باید قادر باشند که در ساعات کاری منظم کار کنند. همچنین، کارآموز باید مهارت سازماندهی و برنامه‌ریزی کارها را بلد باشد.

۲. چه افرادی برای دوره آوسبیلدونگ حسابداری گزینه مناسبی نیستند؟

افرادی که با درس ریاضی مشکل دارند و به طور کل محاسباتشان ضعیف است، گزینه مناسبی برای آوسبیلدونگ حسابداری به شمار نمی‌آید. همچنین، افرادی که نمی‌توانند چند کار را همزمان انجام دهند یا تمرکز لازم را ندارند، نباید در این دوره شرکت کنند.

۳. مدت زمان دوره آوسبیلدونگ حسابداری چقدر است؟

مدت زمان این دوره کارآموزی سه سال است.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

4 دیدگاه برای “دوره آوسبیلدونگ حسابداری در آلمان

  1. علیرضا امیری زاد گفته:

    من ساکن آلمان هستم آیا شما کلاس های حسابداری آلمانی هستید ، آیا امکان شرکت کردن آنلاین در این کلاس ها هست

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      خیر ما برگزار کننده کلاس های حسابداری در آلمان نیستیم. ما برای دوره های آوسبیلدونگ حسابداری ثبت نام می کنیم.

  2. علی پناهی گفته:

    جالب بود ممنونم از مطالب ارزشمندتان در ایران چکونه میتونم دوره های فشرده و کارآموزی همزمان شرکت کنم

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      سپاس از لطف شما. با مجموعه تماس بگیرید اطلاعات ثبت نام در کلاس زبان آلمانی در اختیارتون قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *