دوره های آوسبیلدونگ در آلمان از ثبت نام تا ویزا

نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های کشورها است. آلمان به دلیل کمبود نیروی متخصص، به دنبال جذب افراد مهاجر برای کار کردن در این کشور است. به همین منظور، قوانین مهاجرتی مخصوص کار کردن در آلمان وضع شده است که شرایط مناسبی دارد. دولت آلمان شرایطی را برای شرکت‌ها فراهم کرده است که اقدام به تربیت نیروی متخصص می‌کنند. بر اساس آمار، بیش از ۳۰۰ موقعیت شغلی مختلف در سرزمین ژرمن‌ها وجود دارد که در حال استخدام نیروی انسانی حرفه‌ای هستند. یکی از روش‌هایی که دولت آلمان اقدام به جذب نیروی کار می‌کند، دوره های آوسبیلدونگ است.

فهرست مطالب

آوسبیلدونگ چیست؟

آوسبیلدونگ آلمان یکی از روش‌های مهاجرت کاری است که مشاغل غیردانشگاهی اقدام به جذب نیرو می‌کنند. این روش مهاجرتی مشابه دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای یا کارآموزی است. شرکت‌های تخصصی دوره‌های آموزشی را شروع می‌کنند تا بتوانند نیروی متخصص مورد نظر خود را تربیت کنند. البته کارآموزان می‌توانند پس از اتمام دوره در دیگر شرکت‌ها مشغول به کار شوند.

آوسبیلدونگ کم هزینه‌ترین راه برای مهاجرت است. متقاضی در طول دوره کارآموزی هیچ مشکل مالی را تجربه نمی‌کند. همچنین، نیازی به هزینه‌های زیاد برای انجام دوره نیست و کارآموز نیازی به پرداخت هزینه اضافه نخواهد داشت.

هدف دوره‌های آوسبیلدونگ چیست؟

هدف اصلی آوسبیلدونگ افرادی است که در کنار تحصیل در دانشگاه، نیاز دارند یک دوره کارآموزی را در طول تحصیل خود انجام دهند. جالب است بدانید، این دوره به عنوان سابقه کار متقاضی شناخته می‌شود. بنابراین، این نوع افراد به دوره‌های آموزشی آوسبیلدونگ روی می‌آورند. همچنین، این دوره آموزشی برای کسانی که قصد دارند بلافاصله بعد از مدرسه وارد بازار کار شوند بسیار مناسب و کاربردی است.

در دوره‌های آوسبیلدونگ آلمان صفر تا صد رشته انتخابی آموزش داده می‌شود. رشته‌هایی مثل انواع فروشندگی، فیزیوتراپی، پرستاری، رشته‌های فنی، برق، فناوری اطلاعات (IT) در این دوره‌ها آموزش داده می‌شود. جالب است بدانید، مدرک این دوره در سراسر جهان اعتبار دارد که به عنوان معادل مدرک لیسانس اعتبارگذاری شده است.

شرایط کارآموزی دوره‌های آوسبیلدونگ

پیش‌نیاز شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ حداقل مدرک زبان آلمانی سطح B1 است. ولی ترجیحا داشتن مدرک سطح B2 برای گذراندن این دوره‌ها بهتر است. برای پذیرش در دوره حداقل مدرک دیپلم مورد نیاز است. هر چقدر معدل دیپلم کارآموز بیشتر باشد، امتیاز بالایی محسوب می‌شود که سرعت پذیرش دوره آوسبیلدونگ را افزایش می‌دهد. همچنین، شرایط سنی این دوره‌ها بین ۱۸ تا ۳۰ سال است. فقط در رشته پرستاری شرایط سنی متفاوتی وجود دارد که تا ۴۰ سال شرایط پذیرش آوسبیلدونگ فراهم شده است.

زمانی که متقاضی قرارداد دوره آوسبیلدونگ را امضا می‌کند، مدت ۶ تا ۸ ماه طول می‌کشد تا آن فرد در شرکت پذیرفته شود. طول دوره کارآموزی از دو سال شروع شده و تا چهار سال ادامه پیدا می‌کند. دوره‌های کارآموزی چهار روز در هفته است. در واقع متقاضیان دوره عملی را در داخل شرکت می‌گذارنند و دروس تئوریک نیز در مدارس یا دانشگاه‌ها آموزش داده می‌شود.

در طول دوره کارآموزی، افراد اجازه کار تا ۲۰ ساعت در هفته را دارند. متقاضیان در دوره آوسبیلدونگ از تمام حقوق و مزایای شرکت‌ها بهره‌مند می‌شوند. بر اساس نوع رشته انتخابی، کارآموزان به عنوان دستمزد مبلغی بین ۶۰۰ تا ۱۴۰۰ یورو دریافت می‌کنند.

تمکن مالی مورد نیاز

اگر حقوق دریافتی کارآموز بیشتر از ۸۶۰ یورو باشد، نیازی به تمکن مالی ندارد. اما اگر متقاضی دستمزدی کمتر از ۷۰۰ یورو دریافت کند، مابه ‌التفاوت هزینه‌ها را دریافت می‌کند که به مبلغ ۸۶۰ یورو برسد. این مبلغ باید برای مدت ۱۲ ماه محاسبه شود تا به عنوان تمکن مالی کارآموز مشخص شود. برای مثال، اگر حقوق متقاضی ۶۵۰ یورو باشد: ۸۶۰ یورو از ۶۵۰ یورو کسر می‌شود، عدد کسر شده ضربدر ۱۲ می‌شود که مابه التفاوت هزینه کارآموز را تعیین می‌کند.

  • € ۲۱۰ = ۶۵۰ – ۸۶۰
  • € ۲.۵۲۰ = ۱۲ × ۲۱۰ 

پس از اتمام دوره آوسبیلدونگ، کارآموز می‌تواند در شرکتی که دوره دیده استخدام شود. متقاضی حقوق و مزایای کامل یک کارمند را دریافت خواهد کرد و می‌تواند بعد از چند سال زندگی، اقامت دائمی آلمان را دریافت کند. لازم به ذکر است، مدت زمان زندگی برای دریافت اقامت دائم بستگی به نوع رشته انتخابی دارد.

مدارک مورد نیاز آوسبیلدونگ آلمان

  • پاسپورت
  • ترجمه مدرک تحصیلی (حداقل دیپلم)
  • شرایط سنی ۱۸ تا ۳۰ سال (برای پرستاری ۴۰ سال)
  • مدرک زبان آلمانی (ترجیحا سطح B2)
  • رزومه و انگیزه‌نامه

لیست برخی از رشته‌های آوسبیلدونگ آلمان

آوسبیلدونگ دستیار پزشک

آوسبیلدونگ فروشندگی

آوسبیلدونگ آرایشگری

آوسبیلدونگ مکانیک خودرو

آوسبیلدونگ مکانیک صنعتی

آوسبیلدونگ IT

آوسبیلدونگ دستیار دندانپزشک

آوسبیلدونگ برقکاری

آوسبیلدونگ پرستاری

آوسبیلدونگ فیزیوتراپی

آوسبیلدونگ صنایع غذایی

آوسبیلدونگ بینایی‌سنجی

برای مشاهده لیست کامل رشته های آوسبیلدونگ در آلمان کلیک کنید.

بهترین راه برای شرکت در آوسبیلدونگ آلمان

مؤسسه مهاجرتی اِلوویزا کارهای پذیرش آوسبیلدونگ آلمان را انجام می‌دهد. این مؤسسه با بررسی شرایط متقاضیان، موقعیت مورد نظر برای شرکت در رشته‌های این دوره را تعیین می‌کند. متقاضیان می‌توانند دوره فشرده آموزش زبان آلمانی را از طریق الوویزا بگذارنند.

پس از سنجش موقعیت شغلی، کارهای نهایی پذیرش آوسبیلدونگ توسط الوویزا انجام می‌شود. متقاضیان به صورت کاملا قانونی دوره‌های کارآموزی را انجام می‌دهند تا اقامت دائمی کشور آلمان را دریافت کنند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *