آوسبیلدونگ دندانسازی در آلمان

افراد بسیاری خصوصا جوانان ممکن است دارای مهارت خاصی بوده و یا تصمیم به کسب یک تخصص در کشورهای خارجی داشته باشند. در این صورت لازم است اطلاعات کافی پیرامون وضعیت کار در کشور مقصد داشته باشند. آلمان از جمله کشورهای صنعتی و مدرن است که همواره از ورود نیروی کار جوان و ماهر استقبال می‌کند. رشد کم جمعیت و نیاز مبرم به نیروی کار در زمینه‌های مختلف موجب شده که دولت شرایط مساعدی را برای جذب مهاجرین فراهم کند. در کنار مهاجرت کاری و تحصیلی، برخی نیز بدون داشتن مدرک دانشگاهی یا سابقه کاری برای مهاجرت به این کشور اقدام می‌کنند. آوسبیلدونگ دندانسازی یکی از رشته‌های کارآموزی آلمان بوده و راهی برای مهاجرت متقاضیان به این کشور فراهم کرده است.

آوسبیلدونگ یکی از راه‌های مقرون به‌صرفه و قابل دسترس برای مهاجرت به آلمان محسوب می‌شود. این دوره‌ها در واقع دوره‌های مهارت آموزی هستند که در آن‌ها ارائه دروس عملی و تئوری به طور همزمان انجام می‌گیرد. کارآموزی‌های آلمان رشته‌های متنوعی را از مهارت‌های فنی تا تکنسین‌های پیراپزشکی در برمی‌گیرند. بنابراین، متقاضیان با علایق و توانایی‌های متفاوت می‌توانند در آن‌ها شرکت کنند. اگر به رشته پروتز دندان علاقه دارید، می‌توانید در ادامه با شرایط آوسبیلدونگ دندانسازی آشنا شوید.

فهرست مطالب

آوسبیلدونگ دندانسازی در آلمان

معرفی دوره آوسبیلدونگ دندانسازی در آلمان

به طور کلی، دوره‌های آوسبیلدونگ بسته به رشته انتخابی طی ۱-۴ سال برگزار می‌شوند. در طول این مدت، فرد آموزش عملی و تئوری خود را کامل می‌کند و مهارت لازم برای ورود به بازار کار را به دست می‌آورد. این دوره‌ها به طور خاص برای افرادی مناسب هستند که تمایلی به تحصیلات دانشگاهی ندارند. همچنین قصد دارند با مدرک فنی و حرفه‌ای خود، در مدتی کوتاه شغل مناسب و درآمد کافی داشته باشند. آوسبیلدونگ دندانسازی یکی از رشته‌‌های عالی و پرکاربرد آلمان به حساب می‌آید. این رشته به صورت عملی ارائه می‌شود، متقاضی طی آموزش حقوق دریافت می‌کند و نیازی به سابقه کاری ندارد. اگر در فکر مهاجرت به آلمان و شرکت در این دوره کارآموزی هستید، بهتر است با جزئیات آن آشنا شوید.

طول دوره

آوسبیدونگ دندانسازی طی ۳ سال و نیم برگزار می‌شود. در صورتی که کارآموز عملکرد مناسبی در آموزش و امتحانات داشته باشد، می‌تواند این دوره را در ۳ سال طی کند.

حقوق و درآمد

شما به عنوان یک کارآموز پروتز دندان، در سال‌های آموزش خود حقوق دریافت می‌کنید. میزان حقوق دریافتی با گذشت هر سال افزایش می‌یابد و بخشی از هزینه‌های زندگی شما را تأمین خواهد کرد. میزان درآمد در آوسبیلدونگ دندانسازی بدین صورت است:

سال آموزش

دستمزد دریافتی (ماهیانه/ یورو)

اول

۵۸۵

دوم

۶۹۰

سوم

۷۹۰

چهارم

۸۱۹

زمانی که به عنوان یک دندانساز فعالیت می‌کنید حداقل درآمد شما ماهیانه ۱۹۰۰ یورو و حداکثر آن ۲۵۰۰ یورو خواهد بود.

سطح زبان مورد نیاز

داشتن مدرک زبان آلمانی یکی از مهم‌ترین شرایط لازم برای شرکت در آوسبیلدونگ دندانسازی است. در این دوره، دروس و امتحانات به زبان آلمانی برگزار می‌شوند. فرد در محیط کار نیز به دانستن زبان آلمانی نیاز دارد. از این رو، بهتر است پیش از اقدام، مدرک آلمانی حداقل سطح B2 را داشته باشید.

سطح تحصیلات مورد نیاز

یکی از مزایای کسب مهارت در کارآموزی‌های آلمان این است که افراد بدون داشتن مدرک آکادمیک نیز می‌توانند در آن‌ها شرکت کنند. برای ثبت نام در آوسبیلدونگ دندانسازی نیز شما تنها به مدرک دیپلم نیاز دارید.

شرایط سنی

کشور آلمان محدودیت سنی برای شرکت کنندگان در آوسبیلدونگ مشخص نکرده است. با این حال، افرادی که بین سنین ۱۸-۲۵ سال هستند شانس بیشتری برای پذیرش دارند. اگر سن بالای ۲۵ داشته و سایر شرایط مورد نیاز را دارید، اقدامات لازم برای آوسبیلدونگ پروتز دندان را انجام دهید.

شرح وظایف یک دندانساز در آلمان

یک تکنسین دندانساز بعد از اتمام آوسبیلدونگ دندانسازی توانایی ساخت مجموعه کامل دندانی و انواع محصولات فک و دندان را دارد. او در واقع خدماتی را در زمینه سلامت دهان و دندان ارائه می‌دهد. دندانساز تعامل نزدیکی با دندانپزشک دارد و طبق درخواست او، پروتزهای دندانی را تولید می‌کند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین وظایف دندانساز در آلمان آشنا می‌شویم:

  • ساخت پروتزهای مصنوعی برای تمام دندان‌ها (زمانی که همه دندان‌ها از دست رفته‌اند)
  • ساخت پروتزهای مصنوعی برای تعدادی از دندان‌ها به صورت ثابت یا متحرک
  • بازسازی و پوشاندن دندان‌ها به کمک روکش‌های مصنوعی
  • قرار دادن پوسته و کامپوزیت برای رفع ناهنجاری‌های ظاهری و عملکردی دندان
  • ساخت انواع پروتزهای مورد نیاز برای نقاط مختلف فک و صورت

دروس آوسبیلدونگ دندانسازی در آلمان

دوره‌های کارآموزی آلمان به دو روش کلی ارائه می‌شوند: آموزش عملی و آموزش تئوریک.

  • در روش اول، کارآموزان بیشتر ساعات خود را صرف آموزش عملی در یک شرکت (برای دندانساز‌ها کلینیک) می‌کنند. در مواردی افراد بعد از اتمام دوره در همین محل استخدام می‌شوند. در این روش، ساعات کمتری به دروس تئوری اختصاص دارد. این دروس در مدارس، کالج‌ها و یا دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند. در رشته‌هایی که بدین صورت آموزش داده می‌شوند، کارآموز حقوق دریافت خواهد کرد. آوسبیلدونگ پروتز دندان از جمله رشته‌های عملی است.
  • در روش دوم، بیشتر دروس به صورت تئوری ارائه شده و متقاضیان عمده وقت خود را در مدارس و آموزشگاه‌ها می‌گذرانند. رشته‌هایی چون دستیار بیهوشی، کارمند بانک، مربی مهد کودک و … به صورت تئوریک ارائه می‌شوند. در این روش کارآموزان حقوق دریافت نمی‌کنند.

در سال اول آوسبیلدونگ دندانسازی، کارآموزان یادگیری‌هایی را پیرامون قالب‌گیری و تولید مدل دارند. کسب مهارت‌های لازم برای بازسازی دندان و آنالیز مدل‌های تهیه شده مربوط به سال دوم کارآموزی هستند. در سال سوم، کار با مواد دندانسازی همچون فلزات، سرامیک و پلاستیک را می‌آموزند. سال چهارم نیز کارآموزان اطلاعات کاملی در مورد کیفیت مواد و نحوه چسباندن کامپوزیت‌ها و روکش‌ها بر روی دندان به دست می‌آورند. کار با ابزار آلات دندانسازی و فرآیند ساخت پروتز نیز در همین سال آموزش داده می‌شود.

بازار کار دندانسازی بعد از پایان دوره

افرادی که تصمیم به کار در خارج از کشور می‌گیرند، لازم است بازار کار شغل مورد نظر را در کشور مقصد بررسی کنند. آلمان نرخ بیکاری کمی در میان کشورهای اروپایی دارد. بنابراین، می‌توان گفت فرصت‌های شغلی متعددی برای اشتغال مهاجرین وجود دارد. فراهم شدن امکان اشتغال بدون نیاز به مدرک و سابقه کاری نیز نیروی کار بسیاری را به این کشور جذب کرده است. شما با بررسی لیست مشاغل مورد نیاز آلمان و رشته‌های موجود در آوسبیلدونگ می‌توانید در رشته مناسب کسب مهارت کرده و وارد بازار کار شوید. برخی نیز بعد از اتمام دوره، رشته تخصصی خود را به صورت آکادمیک ادامه می‌دهند.

دندانسازی از جمله مشاغل پرتقاضا با سطح درآمد متوسط در این کشور به حساب می‌آید. افراد با گذراندن آوسبیلدونگ دندانسازی، می‌توانند در لابراتوارهای دندانپزشکی، کلینیک یا مطب‌های دندانپزشکی و دندانسازی مشغول به کار شوند. برخی نیز به عنوان مدرس تکنسین پروتز دندان در مراکز آموزشی فعالیت می‌کنند. در مجموع می‌توان گفت تکنسین‌های دندانسازی بازار کار پررونقی در این کشور دارند.

مدارک مورد نیاز آوسبیلدونگ دندانسازی در آلمان

افرادی که از خارج از اتحادیه اروپا برای شرکت در آوسبیلدونگ آلمان اقدام می‌کنند، برای ورود به کشور قطعا به ویزا نیاز دارند. اقدام برای دریافت ویزای آوسبیلدونگ، با در دست داشتن برخی مدارک امکان‌پذیر است. کامل بودن این مدرک نقش مهمی در پذیرش شما خواهد داشت. بنابراین، لازم است برای آماده کردن آن‌ها با مشاورین مؤسسات مهاجرتی مشورت کنید. برخی از مهم‌ترین مدارک ویزای آوسبیلدونگ دندانسازی عبارتند از:

  • مدارک شناسایی
  • مدرک دیپلم به همراه ریز نمرات
  • پاسپورت با اعتبار کافی
  • گواهی تمکن مالی
  • انگیزه نامه
  • مدرک زبان آلمانی سطح B2
  • قراردارد با یک مؤسسه آموزشی آوسبیلدونگ
  • فرم کامل شده درخواست ویزا
  • رسید پرداخت هزینه ویزا

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

2 دیدگاه برای “آوسبیلدونگ دندانسازی در آلمان

  1. حمیداالله حسینی گفته:

    بسیارعالی معلومات بسیار عالی و جامع بود
    اگر بخواهیم زبان آلمانی را یابد بگریم نمره در حد سطح B2 را بگریم چی مدت زمان می برد؟

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      استعداد زبان هرکسی متفاوته و نمیشه یک مدت زمان ثابت رو برای همه درنظر گرفت، اما معمولا بازه یکسال تا یکسال و نیم زمان میبره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *