آوسبیلدونگ متخصص صنایع غذایی در آلمان

آلمان از جمله کشورهای مدرن و صنعتی اروپا به حساب می‌آید. همین موجب شده که بسیاری این کشور را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب کنند. سیستم آموزشی باکیفیت، امکانات رفاهی و اجتماعی فوق‌العاده، اقتصاد قوی و موقعیت‌های شغلی متعدد همه از عواملی هستند که آلمان را به کشوری ایده‌آل برای زندگی تبدیل کرده‌اند. شما نیز ممکن است قصد مهاجرت به آلمان داشته باشید و این کار را بدون داشتن مدرک دانشگاهی و سابقه کار غیر ممکن بدانید. آوسبیلدونگ سیستم فنی و حرفه‌ای آلمان است که امکان مهاجرت به این کشور را بدون نیاز به این موارد فراهم می‌کند. آوسبیلدونگ متخصص صنایع غذایی از جمله رشته‌های موجود در این دوره‌ها است.

دولت آلمان به علت رشد کم جمعیت، همواره به دنبال جذب نیروی کار بااستعداد از نقاط مختلف جهان است. دوره‌های آوسبیلدونگ امکان دریافت آموزش عملی و تئوری را به طور همزمان فراهم کرده و نیروی ماهر پرورش می‌دهند. بیش از ۳۰۰ رشته در این دوره‌ها ارائه می‌شوند. بنابراین، افراد با علایق و توانایی‌های مختلف می‌توانند در رشته مورد نظر مدرک معتبر دریافت کنند. آلمان فعالیت گسترده‌ای در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی دارد. مشاغل مرتبط با این صنعت نیز شرایط و درآمد مناسبی در این کشور دارند. از این رو، آوسبیلدونگ صنایع غذایی مواد غذایی یکی از دوره‌های پرطرفدار محسوب می‌شود.

فهرست مطالب

معرفی دوره آوسبیلدونگ متخصص صنایع غذایی

در آلمان نیز همانند سایر کشورهای مدرن، تمامی مشاغل با مهارت کافی انجام می‌شوند. مهاجرینی که تحصیلات دانشگاهی ندارند، با کسب تخصص کافی در در دوره‌های فنی و حرفه‌ای می‌توانند مشغول به کار شوند. آوسبیلدونگ عموما برای افرادی مناسب است که علاقه‌ای به تحصیلات دانشگاهی نداشته و قصد دارند در زمان کم وارد بازار کار شوند. ارائه آموزش حرفه‌ای، ارتقا سطح دانش و مهارت به طور همزمان و کسب تجربه کافی از اهداف مهم کارآموزی‌های آلمان هستند. اگر به صنایع غذایی علاقه دارید، می‌توانید به صورت گروهی کار کنید و توانایی کار با ماشین‌آلات صنعتی را دارید شرکت در آوسبیلدونگ متخصص صنایع غذایی گزینه مناسبی خواهد بود. در ادامه قصد داریم به جزئیاتی پیرامون شرایط و ویژگی‌های این دوره آموزشی اشاره کنیم.

طول دوره

یکی از مهم‌ترین مواردی که برای شرکت در دوره‌های کارآموزی آلمان در نظر گرفته می‌شود، طول دوره است. کارآموزی صنایع غذایی طی سه سال برگزار می‌شود.

حقوق و درآمد

آوسبیلدونگ متخصص صنایع غذایی به روش عملی آموزش داده می‌شود. بنابراین، افراد در طول دوره نیز حقوق دریافت می‌کنند. این درآمد بخشی از هزینه‌های زندگی در آلمان را تأمین خواهد کرد. حقوق دریافتی در سال اول ماهیانه ۵۵۰ یورو است. در سال‌های بعدی، با کسب تجربه بیشتر حقوق بیشتری نیز دریافت خواهید کرد. درآمد شما در سال دوم ۶۴۹ یورو و سال سوم ۷۴۳ یورو در ماه است. هنگامی که به عنوان یک متخصص صنایع غذایی کار خود شروع می‌کنید، ماهیانه ۱۵۰۰-۲۴۰۰ یورو درآمد خواهید داشت که قابلیت افزایش تا ۴۰۰۰ یورو را دارد. این میزان بسته به میزان تجربه، سطح مهارت، شرکتی که در آن کار می‌کنید و شهر محل زندگی شما متفاوت خواهد بود.

سطح زبان مورد نیاز

از آنجایی که آموزش و امتحانات به زبان آلمانی هستند، شما برای شرکت در دوره آوسبیلدونگ به مدرک زبان آلمانی نیاز دارید. همچنین برای مصاحبه با سفارت آلمان و کار در خط تولید کارخانه‌های مواد غذایی باید به این زبان مسلط باشید. برای ثبت نام در آوسبیلدونگ متخصص صنایع غذایی، داشتن مدرک سطح B1 آلمانی کافی است.

سطح تحصیلات مورد نیاز

عدم نیاز به مدرک آکادمیک یکی از مزایای دوره‌های کارآموزی آلمان محسوب می‌شود. شما با داشتن مدرک تحصیلات متوسطه از کشور خود یا کالج آلمان می‌تونید در این دوره‌ها شرکت کنید. با این حال، با داشتن مدارک بالاتر شانس شما برای یافتن موقعیت شغلی بهتر بیشتر خواهد شد. 

شرایط سنی

دولت آلمان بازه سنی مشخصی برای ورود به آوسبیلدونگ متخصص صنایع غذایی تعیین نکرده است. با این حال، افراد بین ۱۸-۲۵ سال شانس بیشتری برای پذیرش و ورود دارند. چرا که آلمان در بخش‌های مختلف به نیروی کار ماهر و جوان نیاز دارد. اگر بالاتر از ۲۵ سال هستید اما سایر شرایط مورد نیاز برای آوسبیلدونگ را دارید، اقدامات لازم برای پذیرش را انجام دهید.

شرح وظایف یک متخصص صنایع غذایی در آلمان

شما به عنوان یک متخصص صنایع غذایی وظایف مهمی را در محل کار خود بر عهده دارید. نظارت بر فرآیند تولید شامل تهیه و آماده‌سازی مواد، بسته‌بندی و در نهایت ارائه به بازار بر عهده شما است. آزمایش و تجزیه و تحلیل مواد مختلف مهم‌ترین وظیفه شما به حساب می‌آید. براساس نتایج به دست آمده ممکن است یک محصول رد و یا تأیید شود. به منظور تسریع روند تولید، لازم است که دستورالعمل ثابتی برای تولید محصولات غذایی مختلف تهیه شود. این کار توسط متخصص صنایع غذایی انجام می‌گیرد. شما همچنین موظفید توجه به این دستورالعمل‌ها و رعایت پروتکل‌ها را به سایر کارکنان یادآوری کنید.

دروس آوسبیلدونگ متخصص صنایع غذایی

به طور کلی، این دوره‌های آموزشی به دو روش کلی عملی و تئوریک ارائه می‌شوند. دروس عملی در شرکت، سازمان یا کارخانه ارائه شده و دروس تئوری در مدرسه، دانشگاه یا مؤسسه آموزشی تدریس می‌شوند.

  • در روش اول، کارآموزان دروس تئوری و عملی را می‌گذرانند اما بیشتر ساعات آموزش به بخش عملی اختصاص دارد. در آموزش عملی، کارآموزان حقوق دریافت می‌کنند. آوسبیلدونگ متخصص صنایع غذایی بدین صورت تدریس می‌شود.
  • روش دوم شامل رشته‌هایی چون پرستاری، بانکداری، طراحی لباس و مشاغل مرتبط با مهندسی می‌شود. کارآموزان بیشتر ساعات آموزشی خود را در مدارس و دانشگاه‌ها می‌گذرانند. این افراد حین آموزش درآمدی نخواهند داشت.

در آوسبیلدونگ متخصص صنایع غذایی، شما موارد زیادی را پیرامون مواد اولیه غذاهای مختلف و ساختار شیمیایی آن‌ها می‌آموزید. آشنایی کامل با خط تولید، نحوه تولید، آماده‌سازی و بسته‌بندی مواد غذایی و برچسب گذاری محصولات نیز در این دوره آموزش داده می‌شوند. شما با نحوه کار کردن تجهیزات و ماشین‌آلات بخش تولید به خوبی آشنا می‌شوید.  

بازار کار متخصص صنایع غذایی بعد از پایان دوره

بعد از اتمام آوسبیلدونگ متخصص صنایع غذایی، فرد با داشتن مدرک معتبر می‌تواند در موقعیت شغلی مورد نظر مشغول به کار شود. آلمان اهمیت ویژه‌ای به تأمین غذای باکیفیت، ایمن و مطابق با استاندارهای موجود می‌دهد. این کشور همچنین یکی از بزرگ‌ترین صادر کنندگان غذای سالم به نقاط مختلف جهان است. از این رو، مشاغل مرتبط با صنعت مواد غذایی بازار کار پررونق و روبه رشدی دارند. تقاضا در این صنعت بسیار بالا و نرخ بیکاری پایین است. شما به عنوان یک متخصص صنایع غذایی در کارخانه‌های تولید محصولات غذایی فعالیت خواهید کرد.

در مواردی کارآموزان تصمیم به ادامه تحصیل در آلمان می‌گیرند. در این صورت با کسب مدرک آکادمیک، جایگاه‌های شغلی بهتر با سطح درآمد بالاتر پیش‌رو خواهند داشت.

مدارک مورد نیاز آوسبیلدونگ متخصص صنایع غذایی

یکی از مهم‌ترین مراحل در ثبت نام و شرکت در دوره‌های کارآموزی آلمان، جمع‌آوری و ارائه مدارک مورد نیاز است. زمانی که شما موفق به عقد قرارداد کارآموزی با یک مؤسسه آلمانی می‌شوید، لازم است برای دریافت ویزا اقدام کنید. بدین منظور باید برخی مدارک ضروری را به همراه درخواست ویزا آماده کنید و به سفارت آلمان تحویل دهید. در پایین به برخی از ضروری‌ترین این مدارک اشاره می‌کنیم:

  • مدارک تحصیلی و شناسایی ترجمه شده
  • پاسپورت معتبر
  • گواهی سابقه کاری (در صورت وجود)
  • گواهی تمکن مالی
  • مدرک زبان آلمان
  • بیمه نامه مسافرتی
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • رسید پرداخت هزینه ویزا
  • قرارداد کارآموزی با یک مؤسسه آلمانی

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *