دوره آوسبیلدونگ طراحی لباس در آلمان

شما با انتخاب آلمان به عنوان مقصد مهاجرتی، شانس زندگی در یکی از مرفه‌ترین کشورهای دنیا را دارید. آلمان کشوری پیشرفته و اقتصادی است. سیستم آموزشی باکیفیت، امنیت بالا و فرصت‌های شغلی متعدد آن را مورد توجه مهاجرین بسیاری قرار داده است. فعالیت اقتصادی گسترده و رشد کم جمعیت موجب شده تا دولت همواره به دنبال تأمین نیروی کار ماهر باشد. برگزاری دوره‌های کارآموزی از جمله آوسبیلدونگ طراحی لباس از جمله راهکارهای جذب و پرورش نیروی کار متخصص است. بدین ترتیب دولت ضمن پرورش نیروی مورد نیاز، ثبات اقتصادی کشور را نیز حفظ می‌کند.

آوسبیلدونگ یک دوره آموزش محور است که در آن فرد در یک بازه زمانی مشخص، مهارت‌های لازم را کسب می‌کند. این دوره شامل رشته‌های مختلفی است. کارآموز بسته به رشته انتخابی، در یک زمینه خاص تخصص یافته و آماده ورود به بازار کار آلمان می‌شود. برای شرکت در آوسبیلدونگ، نیازی به داشتن مدرک دانشگاهی و ملیت آلمانی نیست. آوسبیلدونگ طراحی لباس از جمله رشته‎های پرطرفدار در این کشور است. در ادامه جزئیات بیشتری را پیرامون این دوره آموزشی بررسی خواهیم کرد. 

فهرست مطالب

معرفی دوره آوسبیلدونگ طراحی لباس

در سال‌های اخیر، آلمان روش جدیدی را برای مهاجرت نیروی کار به این کشور راه‌اندازی کرده است. آوسبیلدونگ یکی از راه‌های مهاجرتی این سرزمین به حساب می‌آید. متقاضیان با دریافت ویزای آوسبیلدونگ می‌توانند در کارآموزی‌ها شرکت کنند. در دوره فنی و حرفه‌ای آلمان بیش از ۳۰۰ رشته ارائه می‌شود که هریک شرایط خاص خود را دارند. در طول این دوره‌ها، کارآموزان مهارت‌های لازم را در حرفه مورد نظر کسب می‌کنند. بعد از گرفتن مدرک، می‌توانند مشغول به کار شوند. آوسبیلدونگ امکان دریافت مجوز کار و اقامت دائم آلمان را نیز فراهم می‌کند.

با توجه به این که مد و فشن به یکی از حرفه‌های پرطرفدار در سرتاسر دنیا تبدیل شده، رشته طراحی لباس نیز مورد استقبال ویژه قرار گرفته است. هر ساله متقاضیان بسیاری برای شرکت در آوسبیلدونگ طراحی لباس به آلمان مهاجرت می‌کنند. در ادامه برخی از مهم‌ترین شرایط شرکت در این کارآموزی را مطالعه می‌کنیم.

طول دوره

به طور کلی، دوره‌های کارآموزی بین ۲ تا ۴ سال به طول می‌انجامند. آوسبیلدونگ طراحی لباس یک دوره ۲ تا ۳ ساله است. در صورتی که فرد موفق به گرفتن نمرات بالا شود، می‌تواند طول دوره آموزش خود را کاهش دهد.

حقوق و درآمد

دریافت حقوق حین آموزش یکی از مزایای دوره‌های آوسبیلدونگ است. با این حال، دریافت یا عدم دریافت حقوق و میزان آن در رشته‌های مختلف و بسته به نوع آموزش، متفاوت خواهد بود. آوسبیلدونگ طراحی لباس یک دوره تئوری محسوب می‌شود که کارآموزان حین آموزش حقوق دریافت نمی‌کنند. زمانی که به عنوان طراح لباس فعالیت می‌کنید، ابتدا ماهیانه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو و سپس ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ یورو درآمد خواهید داشت.

سطح زبان مورد نیاز

دروس مختلف در دوره‌های فنی و حرفه‌ای به زبان آلمانی ارائه می‌شوند. شما به عنوان یک کارآموز، امتحانات خود را نیز به زبان آلمانی انجام می‌دهید. بنابراین تسلط به این زبان یکی از شروط پذیرش در آوسبیلدونگ طراحی لباس است. برای شرکت در این دوره، لازم است حداقل مدرک سطح B1 آلمانی را داشته باشید.

سطح تحصیلات مورد نیاز

مدرک تحصیلی مورد نیاز برای گذراندن رشته‌های مختلف، متفاوت است. برای شرکت در کارآموزی طراحی لباس، باید حداقل مدرک دیپلم داشته باشید. با داشتن این مدرک از کشور خود نیز می‌توانید ثبت نام‌ خود را تکمیل کنید.

شرایط سنی

به طور کلی، محدودیت سنی برای ورود به دوره‌های کارآموزی آلمان وجود ندارد. هر ساله کارآموزان بسیاری با سنین مختلف، آماده شرکت در این دوره‌ها می‌شوند. اکثر این افراد در سنین بین ۱۸ تا ۳۵ سال قرار دارند. با این حال، میانگین سنی شرکت‌کنندگان روزبه‌روز بالا می‌رود.

شرح وظایف یک طراح لباس در آلمان

مدرک دریافتی آوسبیلدونگ طراحی لباس از مؤسسات فنی و حرفه‌ای آلمان کاملا معتبر است. کارآموزان با در اختیار داشتن این مدرک می‌توانند برای یافتن موقعیت‌های شغلی پردرآمد اقدام کنند. افراد به عنوان طراح لباس در کارگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ طراحی و دوخت لباس فعالیت می‌کنند. آن‌ها مسئولیت انتخاب و ارزیابی طرح‌های مختلف مد، ارائه مدل‌های جدید بسته به شرایط مد و طراحی و کشیدن طرح‌های لباس با دست را به عهده دارند. این رشته گرایش‌های مختلفی چون تکنولوژی مد، مدیریت مد، طراحی پارچه، طراحی اکسسوری و … دارد.

  • در تکنولوژی مد، طراحان وظیفه زیباسازی لباس‌ها را به عهده دارند. آن‌ها با یادگیری نحوه استفاده از ماشین‌آلات مدرن، طراحی و ترکیب رنگ‌های جدیدی را ارائه می‌دهند. بدین ترتیب، نقش مؤثری در بازاریابی و فروش محصولات دارند.
  • طراحان لباس وظیفه‌ای در زمینه مدیریت مد نیز برعهده دارند. آن‌ها با این کار در عرصه فعالیت خود وارد رقابت می‌شوند. بازاریابی، خرده‌فروشی، مدیریت زنجیره تأمین و … از دیگر وظایف این افراد هستند.

دروس آوسبیلدونگ طراحی لباس

دوره‌های کارآموزی آلمان به دو گونه عملی و تئوری ارائه می‌شوند. هریک از این دوره‌های آموزشی شامل دروس عملی و تئوری هستند اما ساعات آموزشی این دروس بسته به نوع رشته متفاوت است.

با این که ذوق و سلیقه در موفقیت یک فرد به عنوان طراح لباس نقش دارند، این حرفه به کسب مهارت‌های خاص نیز احتیاج دارد. شما برای گذراندن رشته طراحی لباس در آلمان، می‌توانید به مؤسسات فنی و حرفه‌ای کشور مراجعه کنید. آوسبیلدونگ طراحی لباس یک دوره تئوریک به حساب می‌آید. از این رو، کارآموزان حین آموزش حقوق دریافت نمی‌کنند.

در این دوره آموزشی، آنها با روش ایجاد طرح و پردازش پارچه‌های مختلف آشنا می‌شوند. همچنین کار با نرم‌ افزارهای مرتبط با مد و پیاده‌سازی طرح‌ها را می‌آموزند. برای پیاده‌سازی طرح، لازم است در ایجاد انواع برش‌ها و کار با چرخ خیاطی مهارت لازم را کسب کنند. توجه داشته باشید که خلاقیت در کنار مهارت‌های کسب شده، شما را به یک طراح لباس موفق تبدیل می‌کند.

زبان آلمانی، زبان انگلیسی و اقتصاد از جمله دروس عمومی کارآموزی طراحی لباس هستند.

بازار کار طراحی لباس بعد از پایان دوره

هدف از برگزاری دوره‌های کارآموزی آلمان، پرورش نیروی کار ماهر در زمینه‌های مورد نیاز است. بنابراین، افرادی که در هر یک از رشته‌های موجود آموزش می‌بینند، می‌توانند در این کشور مشغول به کار شوند. در دنیای امروز، صنعت مد و لباس با سرعت بالایی در حال گسترش است. به همین دلیل طراحان لباس موقعیت‌های شغلی بسیاری در زمینه طراحی پارچه، طراحی لباس و اکسسوری و روزنامه‌نگاری مد پیشرو دارند.

شما با گذراندن آوسبیلدونگ طراحی لباس مدرک معتبر و مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار آلمان را کسب می‌کنید. بعد از اتمام دوره با داشتن مجوز کار می‌توانید اقامت خود را ۲ سال دیگر تمدید کنید. بعد از ۴ سال کار در آلمان، امکان گرفتن اقامت دائم کشور وجود دارد.

برخی از شما ممکن است مایل باشید رشته خود را به صورت دانشگاهی نیز ادامه دهید.

مدارک مورد نیاز آوسبیلدونگ طراحی لباس

افرادی که قصد شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ را دارند، به دریافت ویزای آوسبیلدونگ نیاز خواهند داشت. پیش از اقدام برای گرفتن ویزا، لازم است مراحل زیر طی شوند:

  • یافتن مرکز آموزشی مناسب و ارسال رزومه کامل
  • مصاحبه با کارفرما در صورت تأیید شدن رزومه
  • عقد قرارداد آموزشی با کارفرما
  • ارائه مدارک ترجمه شده به سفارت آلمان و درخواست ویزا
  • مصاحبه با سفارت

در پایین به مدارکی که برای دریافت این نوع ویزا ضروری هستند، اشاره می‌کنیم:

  • تأییدیه کتبی از مؤسسه فنی و حرفه‌ای در آلمان
  • بیمه درمانی معتبر قبل از شروع دوره
  • گواهی تمکن مالی
  • رسید پرداخت هزینه ویزا
  • پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • فرم تقاضا با مهر و امضا کارفرما
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • ۲ قطعه عکس استاندارد

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *