آوسبیلدونگ معلمی در آلمان

دوره‌های فنی و حرفه‌ای به نام آوسبیلدونگ در آلمان وجود دارد که به طور عملی مهارت‌های متقاضیان را با توجه به رشته مورد نظرشان بالا می‌برد. یکی از این دوره‌ها آوسبیلدونگ معلمی است. در این دوره، به معلمان در رشته‌های مختلف آموزش داده می‌شود. این دوره به زبان آلمانی برگزار می‌شود و متقاضیان شرکت در آن باید حداقل مدرک کارشناسی داشته باشند. افرادی که موفق به گذراندن این دوره می‌شوند، شانس بالاتری در استخدام دارند.

فهرست مطالب

آوسبیلدونگ معلمی در آلمان

معرفی دوره آوسبیلدونگ معلمی در آلمان

آوسبیلدونگ معلمی در واقع یک دوره فنی و حرفه‌ای است که مانند سایر دوره‌ها در دو بخشی تئوری و عملی برگزار می‌شود. در ابتدا، کارآموزان باید دوره نظری را بگذرانند و به طور همزمان در طوره‌های عملی نیز در مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی شرکت می‌کنند. این دوره حدود ۳ سال طول می‌کشد. در پایان دوره از متقاصیان امتحان گرفته شده و آن دسته از افرادی که موفق به گرفتن مدرک پایان دوره شوند، شانس بیشتری در استخدام خواهند داشت. در این دوره نیز کارآموزان در کنار آموزش به طور ماهانه حقوق دریافت می‌کنند.

طول دوره

دوره آوسبیلدونگ معلمی حدود سه سال است. در این مدت کارآموزان به طور تئوری و عملی آموزش‌های لازم را درباره کادر تدریس می‌بینند.

حقوق کارآموزان در طول دوره

میزان حقوق کارآموزان این رشته بستگی به موسسه یا دانشگاهی دارد که در آن در حال گذراندن دوره هستند. به طور میانگین این افراد بین ۵۰۰ تا ۹۰۰ یورو در ماه را در دوره کارآموزی خود دریافت می‌کنند.

حقوق کارآموزان بعد از دوره

میزان حقوق معلمان به عوامل مختلفی از جمله رشته تخصصی که آموزش می‌دهندو ایالتی که در آن مشغول کار هستند. همچنین میزان ساعاتی که معلمان مشغول به کار هستند نیز در میزان حقوق‌شان تاثیر دارد. به طور میانگین یک معلم حداقل ۱۳۰۰ یورو در ماه و حداکثر ۴۵۰۰ یورو در ماه دریافت خواهد کرد. بنابراین می‌توان گفت که به طور میانگین حقوق یک معلم ۲۸۳۰ یورو در ماه است. البته حقوق معلمان زبان کمی بالاتر است و در بازه ۲۵۰۰ تا ۴۸۰۰ یورو قرار دارد.

سطح زبان مورد نیاز

معلمانی که قصد دارند در دوره آوسبیلدونگ شرکت کنند باید حداقل مدرک لیسانس داشته باشند. با توجه به اینکه این دوره‌ها به زبان آلمانی برگزار می‌شود، کارآموزان باید بر زبان آلمانی تسلط داشته باشند. از این رو باید حداقل مدرک زبان آلمانی را در سطح B۱ داشته باشند.

شرایط سنی

برای شرکت در دوره آوسبیلدونگ معلمی محدودیت سنی وجود ندارد. همه افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند در این دوره شرکت کنند. اما در کل معلمین که قصد دارند به آلمان مهاجرت کنند بهتر است در رده سنی ۲۶ تا ۴۰ سال باشند. افراد بالای ۴۰ سال نیز می‌توانند برای مهاجرت اقدام کنند.

دروسی که در آوسبیلدونگ معلمی ارائه می‌شود

در این دوره‌ها ابتدا دروس عمومی مانند زبان آلمانی و انگلیسی آموزش داده می‌شود. سپس با توجه به رشته تخصصی معلمین دروس تخصصی تدریس می‌شود. شیمی، هندسه، ریاضی و فیزیک از دروس تخصصی معلمانی است که پایه متوسط درس می‌دهند. تدریس زبان انگلیسی یکی از دوره‌های محبوب در آلمان به حساب می‌آید. از این رو معلم‌های زمان نسبت به سالیر معلم‌ها شرایط بهتری دارند.

بازار کار معلمی در آلمان

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در کشوری مانند آلمان پایین است. این نشانه دهنده این است که اقتصاد این کشور در شرایط خوبی قرار دارد. از آنجایی که میانگین سنی جمعیت آلمان رو به پیری است، این کشور هرساله نیروی کار مورد نیازش را از سایر کشورها جذب می‌کند. در رابطه با معلمی نیز همین طور است. آلمان هرساله معلمان زیادی را در رشته‌های گوناگون استخدام می‌کند. از این رو به عنوان معلم می‌توان در موسسه‌های آموزشی، کالج‌ها و مدرسه‌ها مشغول به کار شد. معلم زبان انگلیسی در مقایسه با معلمان سایر رشته‌ها پر طرفدارتر است.

مدارک مورد نیاز برای آوسبیلدونگ معلمی

برای شرکت در این دوره معلمان باید:

  • حداقل مدرک کارشناسی داشته باشند. مدارکشان
  • باید به زبان آلمانی ترجمه شده باشد.
  • متقاضیان باید ۲ قطعه عکس استاندارد به همراه مدارک شناسایی معتبر به همراه داشته باشند.
  • همچنین کارآموزان خارجی باید بیمه نامه و ویزا نیز داشته باشند.

بهترین شهرها برای مهاجرت معلم‌ها

آلمان یک کشور مدرن بوده و در زمینه‌های مختلفی پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. از این رو، همه شهرهای آلمان گزینه خوبی برای کار هستند. شهرهای بزرگتر مانند فرانکفورت، برلین، مونیخ، دوسلدورف و هامبورگ گزینه‌های نسبتا خوبی برای معلم‌ها هستند. به خاطر داشته باشید که یکی از قطب‌های آموزشی در آلمان، مونیخ است. این شهر دانشگاه‌ها و مدارس برجسته‌ای را در خود جای داده است. فرانکفورت نیز یکی از شهرهای بسیار خوب برای تدریس است. دانشجویان بین المللی زیادی در این شهر مشغول کار و زندگی اند.

 

سوالات متداول

۱. آیا گرفتن مدرک پایان دوره آوسبیلدونگ معلمی تاثیر در یافتن شغل دارد؟

  • بله. افرادی که موفق به گرفتن این مدرک می‌شوند شانس بسیار بیشتری در استخدام پیدا می‌کنند.

۲. مدت زمان آوسبیلدونگ معلمی در آلمان چقدر است؟

  • این دوره حدودا سه سال طول می‌کشد و شامل دو بخش نظری و عملی است. برای شرکت در این دوره متقاضیان باید حداقل مدرک لیسانس داشته باشند.  همچنین باید مدارکشان را به زبان آلمانی ترجمه کرده و به موسسه و دانشگاه که دوره را برگزار می کند تحویل دهند.

۳. بهترین شهرهای آلمان برای مهاجرت معلم‌ها کدام‌ها هستند؟

  • فرانکفورت، برلین، مونیخ، دوسلدورف و هامبورگ شهرها بسیار خوبی هستند و مراکز آموزشی زیادی دارند. از این رو گزینه بسیار خوبی برای دوره کاری معلمان به حساب می‌آیند.

۴. موسسات آموزش عالی در آلمان چه شهریه دریافت می‌کنند؟

  • حتی در چند سال گذشته هزینه‌های تحصیل در آموزش عالی آلمان تقریباً یک مسئله غیرمعمول بود زیرا در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته به طرز مضحکی پایین بود. همچنین تنها دو ایالت از ۱۶ ایالت فدرال (باواریا و نیدرزاکسن) به مؤسسات آموزش عالی خود اجازه می‌دادند شهریه دریافت کنند – و زمانی که این کار را کردند، تا ۵۰۰ یورو در هر ترم دریافت کردند. از اکتبر ۲۰۱۴، آلمان تصمیم گرفت از هزینه‌های تحصیل در تمام استان‌هایی که آموزش عالی را به معنای واقعی کلمه رایگان می‌کنند، صرف نظر کند.
  • با این حال، دوره‌های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکترا) مستلزم برخی هزینه‌های اضافی است که بین ۶۵۰ یورو تا چند هزار یورو در هر ترم متغیر است. توصیه می‌شود که دانشجویان آینده‌نگر خارجی در مقطع کارشناسی ارشد بررسی‌های لازم را انجام دهند.

۵. آیا اجازه کار همزمان با تحصیل در آلمان را دارم؟

  • دانشجوی خارجی (که شهروند یک کشور عضو اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا نیست – به استثنای بلغارستان و رومانی که تا سال ۲۰۱۴ با محدودیت مواجه هستند) که به طور تمام وقت در آلمان تحصیل می‌کند، از نظر قانونی مجاز است حداکثر ۱۲۰ روز کامل (یا ۲۴۰ نیم روز) کار کند. در عرض یک سال، بدون نیاز به کسب مجوز از مقامات کار آلمان این شرایط پابرجاست.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

16 دیدگاه برای “آوسبیلدونگ معلمی در آلمان

  1. نازیلا گفته:

    سلام من در ایران مربی پبش دبستانی هستم.مدرک لیسانس ،۸سال سابقه۲۸سال
    شانس اوسبیلدونگ معلمی یا مربی مهددارم؟

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      تمامی اوسبیلدونگ ها از کشور ایران قابل اقدام نیست ولی امکان این را دارید که اوسبیلدونگ رشته دیگری اقدام کنید و در کشور آلمان رشتتون را تغییر دهید.

  2. فرانک کاشانی گفته:

    من ۴۷ سالمه و معلم زبان انگلیسی و کارشناس مترجمی زبان هستم ، ایا شانسی برای اسپیلدونگ دارم ؟ ممنونم

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      برای آوسبیلدونگ خیر متاسفانه. روش های مهاجرتی دیگری هم وجود دارد لطفا برای راهنمایی بیشتر تماس بگیرید.

  3. هانیه گفته:

    سلام وقت بخیر . من پرستار هستم . ۲۶ سال . اگه بخوام اوسبیلدونگ یه رشته دیگه میتونم شرکت کنم ؟

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      شما هر رشته ای امکان اقدام دارید. البته توجه داشته باشید که هرچه سن پایین تر باشد امکان اقدام بیشتر است. همچنین رشته پرستاری از پردرآمدترین آوسبیلدونگ های آلمان است. برای راهنمایی بیشتر از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید.

  4. مریم گفته:

    سلام معلم عربی هستم ، لیسانس الهیات و ارشد علوم قرآن ، بازنشسته آموزش و پرورش ، سن ۵۷ ، در حال یادگیری زبان آلمانی
    برای مهاجرت به آلمان از طریق معلمی می‌خوام اقدام کنم، لطفاً راهنمایی کنید

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      متاسفانه برای شرایط شما آفر کاری نداریم ولی در صورت داشتن تمکن مالی خوب امکان مهاجرت از روش های سرمایه گذاری وجود دارد. لطفا برای راهنمایی بیشتر تماس بگیرید.

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      بله باید از ایران درخواست بدهید. لطفا قبل از اقدام برای دریافت راهنمایی وقت مشاوره رزرو کنید.

  5. محیا گفته:

    سلام ببخشید آیا اوسبیلدونگ معلمی خوبه و بعدش میتونیم اونجا به عنوان یک غیر المانی معلم بشیم آخه من دیدم اکثرا میرن پرستاری

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      برای آوسبیلدونگ معلمی از ایران شانسی ندارید و بهتره در حوزه ی پرستاری اقدام کنید به دلیل شانس بالا و ظرفیت پذیرش بیشتر. برای آگاهی بیشتر تماس بگیرید.

  6. بهار گفته:

    با سلام معلم زبان انگلیسی با سابقه کار ۲۲ ساله و مدرک کازشناسی مترجمی زبان و صاحب امتیاز آموزشگاه زبان با سن ۴۲ سال مناسب دوره آسبیلدونگ است؟

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      برای مهاجرت راه های گوناگون متناسب با شرایط افراد وجود دارد. آوسبیلدونگ با شرایط شما همخوانی ندارد. برای بررسی سایر روش های مهاجرتی تماس بگیرید.

    • مهدی گفته:

      درود.بنده معلم آموزش پرورش هستم برای دوره های اوسبیلدونگ نیازه که هزینه شهریه بدم؟!مثل بقیه رشته ها شامل حقوق نمیشم؟!

      • مدیر گفته:

        با درود و احترام
        برای رشته های آوسبیلدونگ نیازی به پرداخت شهریه نیست و در بیشتر رشته ها در طول دوره حقوق هم دریافت می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *