شرایط تحصیل در اتریش برای ایرانیان

اتریش یک پکیج عالی جلوی روی شما می گذارد. کیفیت زندگی در آن حتی از کشورهای بزرگ غربی بالاتر است، امنیت زیادی دارد، زیبایی های طبیعی و تاریخی شگفت انگیزی دارد، دانشگاه های آن در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا هستند، خانه فروید، موتزارت و بتهوون بوده و از نظر فرهنگ، هنر و تاریخ بسیار غنی است. بنابراین وقتی تحصیل در اتریش را انتخاب می کنید، وارد هزارتویی از تجربه های بکر فرهنگی و هنری خواهید شد.

فهرست مطالب

تحصیل در اتریش

چرا تحصیل در اتریش؟

  1. پنج دانشگاه اتریش در رده بندی برترین دانشگاه های دنیا (QS) در بین ۵۰۰ تای اول هستند.
  2. اگرچه هزینه تحصیل برای دانشجویان اروپایی رایگان است و از دانشجوهای غیراروپایی شهریه دریافت می شود، اما رقم آن در مقایسه با خیلی از کشورهای دیگر، بسیار پایین است.
  3. در مرکز اروپا است و با ۸ کشور مرز مشترک دارد و می توانید از اتریش به هر جا که دل تان خواست، سفر کنید.
  4. زادگاه گروهی از مهم ترین روشنفکران اروپا در قرن بیستم بوده، از جمله زیگموند فروید.
  5. الفریده یلینک در سال ۲۰۰۴ تبدیل به پانزدهمین فارغ التحصیل دانشگاه وین شد که جایزه صلح نوبل را می برد.
  6. وین در سال ۲۰۱۹ برای دهمین سال پیاپی از طرف شرکت «مرسر» به عنوان برترین شهر دنیا از نظر کیفیت زندگی انتخاب شد.

بهترین رشته ها برای تحصیل در اتریش (به همراه شهریه)

  1. حقوق
  2. روانشناسی
  3. مدیریت جهانگردی
  4. اقتصاد
  5. پزشکی
  6. علوم ارتباطات
  7. معماری
  8. بیولوژی
  9. انفورماتیک
  • دانشجوهای اروپایی هر ترم تنها ۲۰ یورو هزینه عضویت در اتحادیه دانشجویی و بیمه حوادث را می پردازند. دانشجوهای غیراروپایی برای تحصیل در اتریش باید هر ترم به طور متوسط ۷۳۰ یورو شهریه علاوه بر آن ۲۰ یورو بدهند که ممکن است بنا به رشته و دانشگاه افزایش یابد. البته خیلی از دانشگاه های دولتی اتریش برای دانشجوهایی که از کشورهای در حال توسعه می آیند، شهریه لحاظ نمی کنند که نام این کشورها در سایت هر دانشگاه درج شده است.
  • دانشگاه های علوم کاربردی در اتریش می توانند خودشان درباره میزان شهریه ای که می گیرند، تصمیم گیری کنند. شهریه دانشجوهای غیراروپایی معمولا بین ۷۳۰ تا ۷۵۰۰ یورو در هر ترم است.
  • هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی بنا به رشته متفاوت است اما باید انتظار پرداخت شهریه ای بین ۳ تا ۲۳ هزار یورو را داشت.

معرفی مراکز آموزشی برتر اتریش.

  • اتریش ۴ مدل موسسه آموزش عالی دارد:
  1. دانشگاه های دولتی با مدیریت مستقل
  2. دانشگاه علوم کاربردی که تلاش می کنند آموزش های عملی بیشتری داشته باشند.
  3. دانشگاه های خصوصی
  4. کالج های تربیت مدرس که معلم ها را آموزش می دهند.

بهترین دانشگاه های اتریش برای تحصیل

نام دانشگاه

رتبه در اتریش

رتبه جهانی

دانشگاه وین

۱

۱۵۱

دانشگاه فنی وین (TUW)

۲

۱۸۰

دانشگاه صنعتی گراتس

۳

۲۷۷

دانشگاه اینسبروک

۴

۲۸۱

دانشگاه یوهانس کپلر لینز

۵

۳۵۴

تحصیل در مقاطع مختلف اتریش

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در اتریش

  • مدرک زبان مورد نیاز (انگلیسی): می توانید در دانشگاه های اتریش به زبان انگلیسی هم درس بخوانید اما زندگی در این کشور بدون دانستن زبان آلمانی دشوار است و برای داشتن زندگی راحت تر، بهتر است اصول زبان آلمانی را بیاموزید.

دانشگاه وین نمره آیلتس ۵/۶ و تافل ۸۷، دانشگاه فنی گراتس نمره آیلتس ۷ و دانشگاه کپلر نمره ۵/۶ (هیچکدام از مهارت های چهارگانه زیر ۵/ ۵ نباشد) را می خواهند.

دانشگاه فنی وین برای مقطع کارشناسی، آیلتس ۶ یا تافل ۸۵ و برای مقطع ارشد تافل ۱۰۰ یا آیلتس ۷ می خواهد.

  • مدرک زبان مورد نیاز (آلمانی): دانشگاه وین و دانشگاه فنی وین موقع اپلای کردن، مدرک زبان A2 گوته می خواهند اما موقع پذیرش باید در سطح C1 باشید. ممکن است دانشگاه وین قبل از شروع تحصیل از شما امتحان زبان آلمانی بگیرد.
  • نمره زبان اعلام شده ممکن است بنا به دانشگاه و حتی رشته تغییر کند؛ برای همین برای اطلاع از نمره دقیق زبان باید سایت دانشگاه را بررسی کنید.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی

شرایط پذیرش:

باید مدرک دیپلم داشته باشید. ممکن است دانشگاه های علوم کاربردی، تجربه کار فنی و حرفه ای بخواهند و در کنار کالج های تربیت مدرس، فرآیند انتخاب دانشجوی طولانی تری داشته باشند.

شرایط سنی:

از نظر قانونی، سقف سنی خاصی برای تحصیل در اتریش وجود ندارد.

طول دوره:

به طور معمول ۳ سال طول می کشد.

شرط معدل:

دانشگاه ریزنمرات سال آخر را از شما می خواهد. به غیر از این، شرط معدل خاصی وجود ندارد اما برای کسب اطلاعات دقیق تر باید به سایت دانشگاه مراجعه کنید.

هزینه تحصیل:

به طور میانگین ۷۳۰ یورو در هر ترم و ۱۴۶۰ یورو در سال شهریه دانشگاه می پردازید. البته ممکن است بنا به رشته، دانشگاه و سال تحصیل، شهریه شما تغییر کند.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

شرایط پذیرش:

داشتن مدرک کارشناسی معتبر کافی است.

شرایط سنی:

از نظر قانونی، سقف سنی خاصی برای تحصیل در اتریش وجود ندارد.

طول دوره:

به طور معمول ۲ سال طول می کشد.

شرط معدل:

شرط معدل خاصی وجود ندارد اما برای کسب اطلاعات دقیق تر باید به سایت دانشگاه مراجعه کنید.

هزینه تحصیل:

به طور میانگین ۷۳۰ یورو در هر ترم و ۱۴۶۰ یورو در سال شهریه دانشگاه می پردازید. البته ممکن است بنا به رشته، دانشگاه و سال تحصیل، شهریه شما تغییر کند و برای بعضی رشته های خاص به بیش از ۲۰ هزار یورو در سال هم برسد. معمولا تحصیل در این رشته ها کمتر از ۲ سال طول می کشد.

شرایط تحصیل در مقطع دکترا

شرایط پذیرش:

داشتن مدرک کارشناسی ارشد معتبر کافی است.

شرایط سنی:

از نظر قانونی، سقف سنی خاصی برای تحصیل در اتریش وجود ندارد.

طول دوره:

به طور معمول ۳ تا ۴ سال طول می کشد.

شرط معدل:

شرط معدل خاصی وجود ندارد اما برای کسب اطلاعات دقیق تر باید به سایت دانشگاه مراجعه کنید.

هزینه تحصیل:

دولت اتریش برای شهریه دانشجوهای دکترا سقف گذاشته و نباید بیش از ۷۲/۷۲۶ یورو در هر ترم شود. البته معمولا دانشجوهای دکترا کمک هزینه تحصیلی و حقوق می گیرند و مشکلی برای پوشش هزینه ها ندارند.

امکان تحصیل رایگان در اتریش وجود دارد؟

دانشگاه های اتریش از دانشجوهای غیر اروپایی شهریه می گیرند اما بعضی از دانشگاه ها از دانشجوهای چند کشور در حال توسعه شهریه دریافت نمی کنند و هم چنین کمک هزینه های تحصیلی متعددی وجود دارد که مجموعا سبب می شود امکان تحصیل در اتریش بدون شهریه یا با هزینه کمتر فراهم باشد.

بورسیه تحصیلی در اتریش

  • انواع بورسیه ها به همراه شرایط دریافت

دانشجویان خارجی می توانند در اتریش از انواع بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی استفاده کنند. یکی از سایت هایی که برای پیدا کردن اطلاعات بورسیه ها و کمک های مالی بسیار مفید است را در زیر می بیند:

https://grants.at/en

هم چنین بعضی از دانشگاه های اتریش به دانشجوهای شان کمک هزینه تحصیلی می دهند که باید اطلاعات مربوط به آن را در سایت خود دانشگاه جستجو کنید یا در جریان اپلای کردن، در این مورد از دانشگاه بپرسید.

  • بعضی از کمک هزینه های مالی یک رقم ثابت هستند، مثل کمک هزینه «CEU Presidential Scholar Award» که فقط به دو نفر و در مقطع کارشناسی پرداخت می شود و مبلغ آن ۵ هزار یورو است که در طول ۴ سال زمان تحصیل، به طور اقساط داده می شود. بعضی از بورسیه ها، کل هزینه های تحصیل را پوشش می دهد. ممکن است بعضی از این کمک ها به مقطع تحصیلی خاصی اختصاص داشته باشد و بعضی دیگر به همه مقاطع داده شود. برای دریافت اطلاعات دقیق تر باید به سایت مختص هر کمک هزینه مراجعه کنید. از طریق لینکی که در بالا دیدید، می توانید خیلی از این کمک هزینه ها و سایت شان را پیدا کنید.

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی در اتریش

معمولا پذیرش کیفیت مدارک شما با خود دانشگاه است. هر سوالی را می توانید از طریق ایمیل از مسوول هماهنگ کننده هر رشته بپرسید. ایمیل مورد نظر در سایت دانشگاه وجود دارد.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی اتریش

اتریش ۲ نوع ویزای تحصیلی دارد:

  1. سی (Visa C) یا کوتاه مدت برای تحصیل تا سقف ۳ ماه
  2. دی (Visa D) یا بلند مدت که تا سقف ۶ ماه معتبر است و بعد می توانید آن را به مجوز اقامت دانشجویی تبدیل کنید.

مهم ترین مدارک برای دریافت ویزای تحصیلی اتریش

  • مدرک تمکن مالی. رقم آن ۵۵۳ یورو در ماه برای دانشجوهای کوچک تر از ۲۴ سال، هزار یورو در ماه برای ۲۴ سال و بیشتر، ۱۵۷۹ یورو برای زوج ها و ۳۷ یورو در ماه برای هر فرزند است. باید این مبلغ را برای ۱۲ ماه داشته باشید.
  • باید فیش واریز شهریه دانشگاه را داشته باشید.

خوابگاه دانشجویی در اتریش

دانشگاه های اتریش سنت اسکان دانشجوها در فضای خود دانشگاه را ندارند. خود دانشجوها مسوول پیدا کردن محل اقامت شان هستند. معمولا در شهرها، خوابگاه های دانشجویی ارزان قیمت وجود دارد.

بهترین شهرهای دانشجویی در اتریش

اگر قصد تحصیل در اتریش را دارید، می توانید این شهرها را در نظر داشته باشید:

  1. وین

پایتخت و بزرگ ترین شهر اتریش است و از نظر فرهنگی، یکی از غنی ترین شهرهای اروپا به شمار می رود. اغلب از وین به عنوان باکیفیت ترین شهر دنیا برای زندگی یاد می شود.

جمعیت شهر: ۹/۱ میلیون نفر

جمعیت دانشجوها: ۱۹۴ هزار نفر

  1. اینسبروک

شهری در دل کوهستان آلپ است که میزبان المپیک های زمستانی ۱۹۶۴ و ۱۹۷۶ بوده است. در این شهر، هم به کوه دسترسی دارید و هم به رودخانه. از درون شهر به نوک کوه تله کابین دارد.

جمعیت شهر: ۱۳۳ هزار نفر

جمعیت دانشجوها: ۴۰ هزار نفر

  1. سالزبورگ

شاید یکی از دیدنی ترین شهرهای اروپا باشد که نمای دژ هوهن‌سالزبورگ بر فراز یک تپه در وسط شهر به همراه کوه آلپ و رودخانه به آن تصویری رویایی بخشیده. موتزارت در این شهر به دنیا آمده و فیلم اشک ها و لبخندها در آن ساخته شده.

جمعیت شهر: ۱۵۴ هزار نفر

جمعیت دانشجوها: ۴۰ هزار نفر

  1. گراتس

دومین شهر بزرگ اتریش است. مرکز شهر گراتس که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده، از نظر حفظ معماری و ظاهر قدیمی خود، در اروپا کم نظیر است. نیکلا تسلا در گراتس درس خوانده.

جمعیت شهر: ۳۰۰ هزار نفر

جمعیت دانشجوها: ۶۰ هزار نفر

  1. لینز (لینتس)

موسیقی بخش مهمی از هویت این شهر را تشکیل می دهد و در تابستان، دست کم ۴ بار در هفته در پارک اصلی شهر، موسیقی زنده اجرا می شود. سالن های بزرگ متعددی برای برگزاری کنسرت در این شهر وجود دارد و مرکز شهر هم به خاطر معماری قرون وسطایی اش مشهور است. در عین حال، ۱۳ مرکز خرید بزرگ دارد و یکی از شلوغ ترین بازارهای اتریش را دارد.

جمعیت شهر: ۲۰۵ هزار نفر

جمعیت دانشجوها: ۳۰ هزار نفر

هزینه زندگی دانشجویی در اتریش

هزینه زندگی دانشجویی شامل اجاره اتاق، غذا، حمل و نقل و فعالیت های اجتماعی در شهرهای مختلف اتریش متفاوت است. برای نمونه، در وین و سالزبورگ باید آماده باشید تا ماهانه ۹۰۰ تا ۱۳۰۰ یورو هزینه کنید اما این مبلغ در شهرهایی مثل لینز یا گراتس بین ۹۰۰ تا هزار یورو در ماه است.

شرایط کار دانشجویی در اتریش

دانشجوها می توانند تا ۲۰ ساعت در هفته کار کنند. تا زمانی که دانشجو در دانشگاه درس بخواند، می تواند کار پاره وقت داشته باشد و نیازی به مجوز کار ندارد.

شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار

پس از پایان تحصیل در اتریش می توانید درخواست مجوز اقامت کنید و ۱۲ ماه در اتریش بمانید تا کار پیدا کنید. وقتی کار پیدا کردید، می توانید درخواست کارت «قرمز-سفید-قرمز» (Red-White-Red Card) بدهید. در این صورت دیگر لازم نیست از طریق سیستم امتیازبندی اتریش وارد بازار کار شوید. این کارت اعتبار ۲ ساله دارد.

شرایط دریافت اقامت دایم بعد از تحصیل در اتریش

اگر ۵ سال در اتریش بمانید و کار کنید، می توانید اقامت بلندمدت این کشور را بگیرید که ۵ ساله و قابل تمدید است. اگر ۱۰ سال در اتریش بمانید، می توانید شهروندی این کشور را دریافت کنید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *