شرایط تحصیل در ایتالیا برای ایرانیان

طبیعت یا تاریخ؟ وقتی دانشجو هستی، روح سرکش ات تو را به سوی کشف ناشناخته ها و دیدن هر چه بیشترِ دنیا می کشد. اما برای کشف جهانی که پیش روی ات گسترده شده، کدام را ترجیح می دهی؟ اولویت با طبیعت زیبا است یا تاریخ و هزاران یادگاری که از قرن های پیش برای ما باقی مانده؟ خب، نیازی به انتخاب نیست، اگر تحصیل در ایتالیا را انتخاب کنی. آب و هوای مدیترانه ای و سواحل زیبا در کنار ده ها موزه و هزاران اثر هنری تاریخی و جهانی از مد و فشن، همه در یک سرزمین، به انتظارت نشسته اند تا  تجربه ای زیبا از زندگی را برایت رقم بزنند.

فهرست مطالب

تحصیل در ایتالیا

چرا تحصیل در ایتالیا؟

چند تا از قدیمی ترین دانشگاه های دنیا در ایتالیا واقع شده اند و این کشور از بنیانگذاران «فرآیند بولونیا» است، استانداردی که برای تحصیلات عالیه در اروپا به تصویب رسیده و در دانشگاه بولونیا امضا شده است.

البته ایتالیا آن قدر نقاط زیبا و گنجینه های هنری دارد که گاهی یادت می رود برای درس خواندن به این کشور رفته ای.

بهترین رشته ها برای تحصیل در ایتالیا (به همراه شهریه)

  1. مدیریت بازرگانی
  2. مدیریت جهانگردی
  3. هوش مصنوعی
  4. طراحی گرافیک
  5. بیوانفورماتیک
  6. مهندسی پایدار
  7. روانشناسی
  8. تحلیل داده ها
  • دوره زبان ایتالیایی را بگذرانید تا به زبان این کشور مسلط شوید. این به شما کمک می کند تا راحت تر و سریع تر کار پیدا کنید.
  • فرصت استخدام در شرکت های چندملیتی در ایتالیا بیشتر است.

هزینه و شهریه تحصیل در دانشگاه های ایتالیا

یکی از ویژگی هایی که باعث می شود خیلی ها کشور چکمه ای را برای درس خواندن انتخاب کنند، هزینه های پایین تحصیل در ایتالیا است.

  • دانشگاه های ایتالیا خودشان شهریه رشته ها را تعیین می کنند، بنابراین شهریه شما می تواند بر اساس دانشگاهی که در آن درس می خوانید، تغییر کند. برای اطلاع از رقم دقیق شهریه در هر سال، باید به سایت دانشگاه مورد نظرتان مراجعه کنید.
  • در ایتالیا شهریه دانشگاه ها برای شهروندان اروپایی بسیار کمتر از شهروندان غیر اروپایی است. هم چنین در بسیاری از دانشگاه ها این امکان برای دانشجوها وجود دارد که شهریه آنها بر اساس درآمد خانواده شان تعیین شود. مثلا در دانشگاه بولونیا که قدیمی ترین دانشگاه دنیا است، حداقل رقم دریافتی سالانه برای دانشجوها حدود ۱۵۸ یورو است که به عنوان هزینه ثبت نام گرفته می شود. البته میانگین شهریه ای که دانشگاه ها می گیرند، بین ۹۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو است که در بعضی دانشگاه ها ممکن است برای دانشجوهای غیراروپایی افزایش پیدا کند. البته این مساله درباره دانشگاه بولونیا صدق نمی کند و از همه به یک اندازه شهریه دریافت می کند.
  • شهریه ای که بعضی از دانشگاه ها می گیرند، برای تمام رشته ها یک اندازه است و فقط بر اساس سال تحصیل دانشجوها تغییر می کند.
  • شهریه دانشگاه های خصوصی در ایتالیا برای همه ملیت ها یکسان و بنا به رشته بین ۶ تا ۲۰ هزار یورو است.

معرفی مراکز آموزشی برتر ایتالیا

دانشگاه بولونیا در سال ۱۰۸۸ میلادی تاسیس شده و دانشگاه پادووا در سال ۱۲۲۲ و دانشگاه ناپل در سال ۱۲۲۴ میلادی راه افتاده اند تا عمر تحصیلات عالیه در ایتالیا نزدیک به هزار سال باشد.

  • بیشتر دانشگاه های ایتالیا دولتی و زیر نظر وزارت آموزش این کشور هستند. ایتالیا هم چنین دانشگاه های خصوصی و مراکز مخصوص آموزش فنی هم دارد. علاوه بر این ها، چند مدرسه تحصیلات عالیه هم در ایتالیا وجود دارد که به طور خاص روی مقطع دکترا تمرکز دارند، اگرچه بعضی از آن ها در مقاطع پایین تر هم دانشجو می پذیرند.

بهترین دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل

از معروف ترین دانشگاه ها برای تحصیل در ایتالیا می توان به این ها اشاره کرد:

نام دانشگاه

رتبه در ایتالیا

رتبه در جهان

دانشگاه پلی تکنیک میلان

۱

۱۴۲

دانشگاه بولونیا

۲

۱۶۶

دانشگاه ساپینزای رم

۳

۱۷۷

دانشگاه پادووا

۴

۲۴۲

دانشگاه میلان

۵

۳۱۶

دانشگاه پلی تکنیک تورین

۶

۳۳۴

دانشگاه پیزا

۷

۳۸۸

ارزان ترین دانشگاه های ایتالیا:

  1. دانشگاه فلورانس
  2. دانشگاه پلی تکنیک تورین
  3. دانشگاه تورین
  4. دانشگاه میلان
  5. دانشگاه کامرینو
تحصیل در مقاطع مختلف ایتالیا

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در ایتالیا

مدرک زبان مورد نیاز (انگلیسی): اگر قصد تحصیل در ایتالیا را دارید اما هدف تان درس خواندن به انگلیسی است، خوشحال می شوید اگر بدانید بسیاری از رشته ها در دانشگاه های ایتالیا به زبان انگلیسی تدریس می شوند. نمره آزمون انگلیسی برای درس خواندن در این رشته ها، بنا به دانشگاه فرق می کند ولی به طور متوسط نمره آیلتس ۵/۶ (که نمره هیچکدام از مهارت ها کمتر از ۶ نباشد) مورد قبول اغلب آن ها است، اگرچه بعضی ها نمره کمتر و در بعضی از موارد نادر، نمره بیشتر از این را طلب می کنند. برای اطلاع از نمره دقیق آزمون زبان انگلیسی، باید سایت دانشگاه مورد نظرتان را نگاه کنید.

مدرک زبان مورد نیاز (ایتالیایی): به طور معمول، برای گرفتن پذیرش در رشته هایی که به ایتالیایی تدریس می شوند، باید در یکی از آزمون های چلی (CELI) یا چیلز (CILS) در هر ۴ مهارت نمره B2 را بگیرید. در این صورت ممکن است پیش از شروع ترم، دانشگاه از شما آزمون زبان بگیرد. البته اگر نمره زبان تان C1 یا C2 شده باشد، دیگر نیازی به دادن آزمون نیست.

  • اگر در رشته های انگلیسی زبان ثبت نام کرده باشید، به نمره آزمون ایتالیایی نیازی نخواهید داشت اما به طور جدی توصیه می شود که زبان ایتالیایی را یاد بگیرید.
  • اعداد و ارقامی که در زیر می آیند، به طور معمول میانگین کلی هستند و برای اطلاع از آخرین آمار باید به سایت خود دانشگاه مراجعه کنید.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی

شرایط پذیرش:

باید دست کم ۱۷ سال داشته باشید و ۱۲ سال درس خوانده و مدرک دیپلم گرفته باشید. ممکن است برای بعضی از رشته ها از شما آزمون ورودی بگیرند.

شرایط سنی:

از نظر قانونی هیچ سقف سنی برای تحصیل در ایتالیا وجود ندارد.

طول دوره:

رشته به رشته فرق می کند. به طور متوسط ۳ ساله است اما پزشکی دست کم ۶ و حقوق ۵ سال طول می کشد.

شرط معدل:

باید در سایت دانشگاه نگاه کنید تا در صورت وجود چنین شرطی در آن دانشگاه، عدد دقیق آن را بیابید. اما این نکته را هم در نظر بگیرید که احتمال دارد در صورت وجود درخواست های زیاد، دانشگاه متقاضیان را بر اساس نمرات شان رده بندی کند و کسانی که بهترین نمره ها را دارند، بپذیرد.

هزینه تحصیل:

دانشگاه پلی تکنیک تورین از دانشجوهای کارشناسی و ارشد برای هر سال حدود ۲۶۰۰ یورو شهریه می گیرد. این رقم می تواند دانشگاه به دانشگاه فرق کند.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

شرایط پذیرش:

داشتن مدرک کارشناسی معتبر.

شرایط سنی:

از نظر قانونی هیچ سقف سنی برای تحصیل در ایتالیا وجود ندارد.

طول دوره:

زمان آن ۲ ساله است.

شرط معدل:

ممکن است دانشگاه به دانشگاه و رشته به رشته تفاوت کند اما برای نمونه، دانشگاه پلی تکنیک میلان برای بسیاری از رشته ها، حداقل معدل ۵/۱۴ را می خواهد.

هزینه تحصیل:

دانشگاه به دانشگاه فرق دارد اما باز هم در اینجا می توان از دانشگاه پلی تکنیک میلان مثال زد که حدود ۳۹۰۰ یورو شهریه می گیرد که ۹۰۰ یوروی آن را در قسط اول و بقیه را در قسط دوم می پردازید.

شرایط تحصیل در مقطع دکترا

شرایط پذیرش:

داشتن مدرک ارشد معتبر.

شرایط سنی:

از نظر قانونی هیچ سقف سنی برای تحصیل در ایتالیا وجود ندارد.

طول دوره:

دوره دکترا در ایتالیا معمولا ۳ ساله است.

هزینه تحصیل:

ممکن است بین هزار تا ۴ هزار یورو در سال هزینه داشته باشد، اما معمولا تحصیل در دوره دکترا با دریافت کمک هزینه های تحصیلی همراه است و بار مالی چندانی برای دانشجوها ندارد.

  • یکی از منابع خوب برای کسب اطلاعات درباره تحصیل در ایتالیا را می توانید در این لینک ببینید:

www.uni-italia.net

امکان تحصیل رایگان در ایتالیا وجود دارد؟

دانشگاه های ایتالیا شهریه می گیرند که رقم آن در هر دانشگاه متفاوت است. با این حال، امکان دریافت کمک هزینه مالی وجود دارد تا هزینه های تان را پوشش دهد.

بورسیه تحصیلی در ایتالیا

  • انواع بورسیه ها به همراه شرایط دریافت

معمولا خود دانشگاه ها در ایتالیا به دانشجوهای منتخب کمک هزینه تحصیلی می دهند. دولت ایتالیا هم برای دانشجوهای خارجی، برنامه کمک هزینه تحصیلی شامل حقوق ماهانه و پرداخت کامل شهریه دارد. شرکت های خصوصی هم ممکن است به بعضی از دانشجوها کمک هزینه اعطا کنند.

برای اطلاع از شرایط هر کدام از این بورسیه ها، باید به سایت آن مراجعه کنید. بعضی از این بورسیه ها شرایط سنی (معمولا زیر ۳۰ سال) دارند و معمولا نمره زبان و حتی تست GRE می خواهند. در صورتی که شرایط مورد نظر را داشتید، می توانید فرم درخواست را تا قبل از فرا رسیدن موعد نهایی پر کنید تا به آن رسیدگی شود.

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی در ایتالیا

طبق قانون، موسسات آموزش عالی در ایتالیا صلاحیت تایید مدارک را دارند و خود دانشگاه باید تصمیم بگیرد که مدرک شما را قبول می کند یا نه. بنابراین باید در این مورد از دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید، سوال بپرسید.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا

  1. مهم تر از هر چیز برای تحصیل در ایتالیا، داشتن نامه ثبت نام یا پیش ثبت نام در دانشگاه است.
  2. با توجه به این که یکی از نیازمندی های پذیرش در دانشگاه، تسلط به زبان است، سفارت مدرک زبان از شما نمی خواهد؛ چون در صورت نداشتن مدرک زبان، در وهله اول دانشگاه شما را نمی پذیرفت.
  3. داشتن محل اقامت در ایتالیا
  4. داشتن توان مالی برای پرداخت حدود ۶ هزار یورو هزینه سالانه زندگی در ایتالیا (این رقم ممکن است هر چند سال یک بار تغییر کند).

خوابگاه دانشجویی در ایتالیا

معمولا دانشگاه های ایتالیایی بخشی به نام «دفتر خدمات اسکان» دارند که امور اقامتی دانشجوها را مدیریت می کند. اگر داخل خود دانشگاه خوابگاه باشد، کار اسکان ساده تر است ولی اگر دانشگاه خوابگاه نداشته باشد، این دفتر در پیدا کردن محل اسکان در شهر به دانشجویان کمک می کند. معمولا خوابگاه هایی که از طریق دفتر خدمات اسکان پیدا می شود، ارزان تر هستند.

بهترین شهرهای دانشجویی در ایتالیا

  1. رم

رم یکی از بهترین شهرها برای تحصیل در ایتالیا است که به عنوان مرکز استقرار دولت، سازمان های بین المللی و مراکز تجاری و علمی، بهترین محل برای ارتباط برقرار کردن با شرکت های بین المللی در ایتالیا است.

کل مرکز شهر رم در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و با بیش از ۵۰ موزه، همیشه جای تاریخی جدیدی برای کشف کردن دارد.

  1. فلورانس

محل تولد رنسانس، یکی از مقاصد محبوب دانشجوها است. فریب ظاهر کوچکش را نخورید. فلورانس یکی از مراکز بزرگ فرهنگی اروپا است و داوینچی و میکل آنژ در آن به دنیا آمده اند.

  1. میلان

در ایتالیا که مهد مد و فشن است، میلان به عنوان مرکز مد و فشن شناخته می شود؛ اما هنر در این شهر شمالی فقط به مد محدود نمی شود. دانشجوهای هنر در این شهر هرگز منبع الهام کم نمی آورند.

  1. بولونیا

این شهر شمالی، برخلاف ۳ شهر دیگری که از آن ها یاد شد، مقصد گردشگری بزرگی نیست اما قدیمی ترین دانشگاه دنیا در این شهر واقع شده است. بولونیا شهری غنی از فرهنگ و سنت ایتالیایی است.

  1. پادووا

یکی از بهترین شهرها برای دانشجوهای خارجی است. دانشگاه آن ۸۰۰ سال قدمت دارد و گالیله در آنجا درس خوانده. حدود ۳۰ درصد از جمعیت شهر را دانشجویان تشکیل می دهند.

هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا

هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا به طور میانگین بین ۷۰۰ تا هزار یورو در ماه است. البته اگر قصد زندگی و تحصیل در شهرهایی مثل رم یا میلان را دارید، هزینه هایتان بیشتر خواهد شد. هزینه زندگی در بعضی از شهرهای مهم ایتالیا برای دانشجوها به این ترتیب است:

  • بولونیا: ۷۵۰ تا ۱۱۰۰ یورو در ماه
  • فلورانس: ۸۵۰ تا ۱۳۰۰ یورو در ماه
  • میلان و رم: ۸۵۰ تا ۱۴۵۰ یورو در ماه

شرایط کار دانشجویی در ایتالیا

دانشجوها می توانند در ایتالیا کار پاره وقت انجام دهند و سقف آن ۱۰۴۰ ساعت در سال (۲۰ ساعت در هفته) است.

شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار

بعد از دریافت ویزای تحصیل در ایتالیا و ورود به این کشور، باید مجوز اقامت برای تحصیل را بگیرید. پس از پایان دوره تحصیل می توانید درخواست تغییر مجوز اقامت از تحصیل به کار را بدهید. برای تغییر دادن وضعیت اقامت در ایتالیا پس از پایان تحصیل، چند راه حل وجود دارد:

  1. داشتن پیشنهاد کاری از یک کارفرما
  2. داشتن پیشنهاد کارآموزی از یک کارفرما در ارتباط با رشته تحصیلی تان
  3. دریافت مجوز اقامت بر اساس خود اشتغالی
  4. دانشجوهای ارشد که دوره شان ۲ ساله بوده و دانشجوهای دکترا پس از پایان تحصیل می توانند مجوز اقامت ۱۲ ماهه بگیرند و دنبال کار بگردند.

شرایط دریافت اقامت دایم بعد از تحصیل در ایتالیا

از طریق تحصیل نمی توان اقامت ایتالیا را کسب کرد. فقط در صورتی امکان پذیر است که بعد از تحصیل استخدام یک شرکت ایتالیایی شوید. شوید. پس از ۵ سال کار در ایتالیا می توانید اقامت دائم این کشور را دریافت کنید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *