شرایط تحصیل در بلژیک برای ایرانیان

اگر عاشق شکلات و وافل هستید، تحصیل در بلژیک می تواند برای شما رویایی باشد. همچنین با سفر به این کشور، در مرکز اروپا و نزدیک به کانون های مهم قدرت و تصمیم گیری خواهید بود.

تحصیل در بلژیک

چرا تحصیل در بلژیک؟

  • درهای دنیا را به روی شما باز می کند

بلژیک از بنیانگذاران خیلی از سازمان های مهم دنیا مثل اتحادیه اروپا، ناتو، سازمان تجارت جهانی و… است و دفتر مرکزی بسیاری از سازمان های بین المللی در بروکسل، پایتخت، است. در یک کلام، بلژیک نمادی از جهانی سازی است و تحصیل در بلژیک هم می تواند درهای جهان را به روی شما باز کند.

  • مرکز نوآوری است

به هر جا که نگاه کنید، اثرات نوآوری را می بینید. شهر لوون عملا به شهر مقدس استارت آپ ها تبدیل شده است.

  • برای تحصیل در پزشکی عالی است

کیفیت بالای آموزش و تجهیزات مدرن باعث شده تا دوره آموزش پزشکی در بلژیک جزء بهترین ها باشد. خیلی از رشته ها از جمله پزشکی به انگلیسی تدریس می شوند. 

  • زبان های جدید یاد می گیرید

در حالی که با تسلط به انگلیسی می توانید در دانشگاه درس بخوانید، زبان های رسمی بلژیک عبارتند از هلندی، فرانسوی و آلمانی. بنابراین بلژیک جای فوق العاده ای است تا زبان دوم و حتی سوم تان را یاد بگیرید و آن را تقویت کنید.

  • از دانشجوهای خارجی با آغوش باز استقبال می شود

تنوع نژادی و قومی در این کشور بسیار زیاد است و جا افتادن در آن برای خارجی ها راحت تر است.

بهترین رشته ها برای تحصیل در بلژیک

  1. علوم اجتماعی مثل اقتصاد، روابط بین الملل و علوم سیاسی
  2. روزنامه نگاری
  3. پزشکی

دولت بلژیک برای ورود به رشته پزشکی کنکور برگزار می کند تا مطمئن شود کسانی که صلاحیت لازم را دارند، در این رشته وارد دانشگاه می شوند. ممکن است برای بعضی دیگر از رشته ها نیز آزمون ورودی برگزار شود؛ مثلا احتمال دارد خود دانشگاه ها از داوطلبان ورود به رشته های هنر، آزمون عملی بگیرند.

هزینه تحصیل در بلژیک

بلژیک به ۳ قسمت تقسیم شده: ۱. منطقه فلمیش یا فلاندر که هلندی زبان است ۲. منطقه والونی یا والونیا که فرانسوی زبان است ۳. منطقه بروکسل که شامل پایتخت و اطرافش می شود.

شهریه دانشگاه و هزینه زندگی شما به این بستگی دارد که در کدام یکی از این مناطق تحصیل می کنید، به کدام دانشگاه می روید و در چه رشته ای درس می خوانید. در هر حال، هزینه دقیق را می توانید در سایت دانشگاه و در بخش مربوط به رشته موردنظرتان پیدا کنید.

با این وجود، به طور میانگین، درس خواندن در منطقه فلامیش ممکن است بین هزار تا ۶ هزار یورو در سال شهریه داشته باشد. البته اگر پزشکی، دندانپزشکی یا MBA بخوانید، ممکن است هزینه تان از این هم بیشتر شود.

همچنین در منطقه والونیا شهریه دانشگاه ۴۱۷۵ یورو در سال است. اگر پزشکی یا MBA بخوانید، ممکن است شهریه تان بیشتر شود. 

بهترین دانشگاه های بلژیک برای تحصیل

نام دانشگاه

رتبه در بلژیک

رتبه در جهان

دانشگاه کاتولیک لوون (KU Leuven)

۱

۷۰

دانشگاه خنت

۲

۱۴۱

دانشگاه کاتولیک لوون (UCLouvain)

۳

۱۸۸

دانشگاه آزاد بروکسل

۴

۲۰۷

دانشگاه وریج (مستقل) بروکسل

۵

۲۲۱

دانشگاه آنتورپ

۶

۲۳۳

دانشگاه هاسلت

۷

۴۷۱

دانشگاه لیژ

۸

۴۸۰

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در بلژیک

  • مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در بلژیک: ابتدا باید سایت دانشگاه را بررسی کنید تا مطمئن شوید رشته ای که قصد تحصیل در آن را دارید، به انگلیسی ارائه می شود. نمره دقیق زبان معمولا در سایت خود دانشگاه قید شده اما برای نمونه می توان به این ها اشاره کرد:
  1. دانشگاه KU LEUVEN: آیلتس ۷
  2. دانشگاه خنت: آیلتس ۵/۶
  3. دانشگاه آنتورپ: آیلتس ۵/۶
  4. دانشگاه لیژ: آیلتس ۶
  • اگر قصد تحصیل در رشته هایی را دارید که به زبان فرانسوی یا هلندی تدریس می شوند، باید ثابت کنید به این زبان ها تسلط دارید.
  • ممکن است در دانشگاه به انگلیسی درس بخوانید اما برای این که در جامعه زندگی راحتی داشته باشید، بهتر است تا حدودی فرانسوی یاد بگیرید. 

مقطع کارشناسی

شرایط پذیرش:

داشتن مدرک دیپلم کفایت می کند.

شرایط سنی:

محدوده سنی خاصی ندارد.

طول دوره:

معمولا ۳ ساله است.

شرط معدل:

بهتر است برای اطلاعات دقیق تر به سایت دانشگاه مراجعه کنید اما معمولا نیازی به داشتن معدل خاصی نیست.

مقطع کارشناسی ارشد

شرایط پذیرش:

داشتن مدرک کارشناسی لازم است.

شرایط سنی:

محدوده سنی خاصی ندارد.

طول دوره:

یک یا ۲ ساله است.   

شرط معدل:

بهتر است برای اطلاعات دقیق تر به سایت دانشگاه مراجعه کنید اما معمولا نیازی به داشتن معدل خاصی نیست.

مقطع دکتری یا PHD

شرایط پذیرش:

داشتن مدرک ارشد مرتبط و پیدا کردن استاد راهنما ضروری است.

شرایط سنی:

محدوده سنی خاصی ندارد.

طول دوره:

تقریبا ۴ ساله است.

شرط معدل:

شرط معدل خاصی ندارد.

امکان تحصیل رایگان در بلژیک وجود دارد؟

دانشگاه های بلژیک از دانشجوها شهریه دریافت می کنند اما تعداد کمک هزینه های تحصیلی در این کشور زیاد است تا تحصیل در بلژیک برای همه آسان تر شود.

بورسیه تحصیلی در بلژیک

بلژیکی ها از ورود دانشجوهای خارجی به این کشور استقبال می کنند و کمک هزینه های مالی زیادی هم برای کمک به آن ها در نظر گرفته شده تا بتوانند دوره تحصیل در این کشور را راحت تر به پایان برسانند.

انواع بورسیه ها به همراه شرایط دریافت

  • دولت بلژیک و خود دانشگاه ها، بزرگترین حامیان مالی دانشجوها هستند. سازمان های بین المللی مثل زیرمجموعه های مختلف سازمان ملل از جمله یونسکو نیز به دانشجوهای خارجی کمک می کنند. 
  • بعضی از کمک های مالی به کسانی اعطا می شود که در منطقه ای خاص، رشته هایی خاص یا در یک مقطع خاص تحصیل می کنند؛ اما برای گرفتن آن، معمولا داشتن نمره درسی بالا و نمره زبان خوب لازم است.  
  • تعداد کمک هزینه های تحصیلی در بلژیک زیاد است. کافی است در سایت های اینترنتی جستجو کنید تا تعداد زیادی از آن ها را با شرایط دریافت شان پیدا کنید.

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی در بلژیک

معمولا ارزیابی مدرک شما با دانشگاهی است که قصد تحصیل در آن را دارید.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی بلژیک

  • برای تحصیل در بلژیک باید درخواست ویزای «دی» (D) کنید که به شما اجازه می دهد ۹۰ روز در این کشور بمانید. در کنار آن، باید درخواست مجوز اقامت هم بدهید تا بتوانید پس از ورود، تا پایان دوره تحصیل در بلژیک بمانید. 
  • مهم ترین مدارک شامل نامه پذیرش از دانشگاه و مدرک تمکن مالی است. باید ثابت کنید پول لازم را برای یک سال زندگی در بلژیک دارید. مخارج ماهانه در این کشور حدود ۶۷۰ یورو در ماه است.

خوابگاه دانشجویی در بلژیک

دانشگاه ها در بلژیک خوابگاه دارند و می توانید در خود دانشگاه اقامت کنید. هزینه آن به طور متوسط بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ یورو در ماه است.

می توانید خودتان به تنهایی و یا اشتراکی با دیگران یک آپارتمان اجاره کنید. ممکن است این خانه ها مبله باشند.

می توانید پانسیون شوید و در خانه یک بلژیکی زندگی کنید.

بهترین شهرهای دانشجویی در بلژیک

  1. بروکسل

در رده بندی بهترین شهرهای دانشجویی دنیا در سال ۲۰۲۲ که توسط QS اعلام شده، بروکسل در رده پنجاهم ایستاده است تا مقصدی مناسب برای تحصیل در بلژیک باشد. پایتخت بلژیک مقصدی عالی برای کسانی است که به آشپزی و غذا علاقه دارند؛ ضمن این که بعضی از مناطق و ساختمان های آن در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و برای گشت و گذار بسیار جذاب است. پایتخت بلژیک همچنین به عنوان پایتخت کمیک استریپ هم شناخته می شود.

  1. آنتورپ

آنتورپ در ۴۰ کیلومتری شمال بروکسل واقع شده و دومین بندر بزرگ اروپا است و در زمره ۲۰ بندر بزرگ دنیا قرار دارد. همچنین بخشی از شهرت آنتورپ به دلیل داد و ستد الماس است و شرکت های بزرگی که در کار الماس هستند، در این شهر واقع شده اند. هر سال تقریبا ۲ هزار دانشجوی خارجی به دانشگاه آنتورپ می روند.

  1. لوون

این شهر در ۲۵ کیلومتری شرق بروکسل است و از سال ۱۴۲۵ میلادی به عنوان شهر دانشگاهی شناخته می شود. KU Leuven، بزرگ ترین دانشگاه بلژیک، در این شهر است. طبق گزارشی که خبرگزاری «رویترز» منتشر کرده، KU Leuven نوآورترین دانشگاه در اروپا است و ده ها شرکت فعال در حوزه های فناوری مثل بیوتکنولوژی، روباتیک و IT در اطراف آن واقع شده اند.

هزینه زندگی دانشجویی در بلژیک

معمولا بین ۷۰۰ تا ۹۵۰ یورو در ماه است. ممکن است این رقم در شهرهای بزرگ، بیشتر شود ولی این مساله باز هم به نوع خانه ای که در آن هستید و عادت های زندگی تان بستگی دارد.

نگاهی به هزینه زندگی در بعضی از شهرهای بلژیک:

  1. آنتورپ: بین ۷۸۰ تا ۱۲۳۰ یورو در ماه
  2. بروکسل: ۹۰۰ تا ۱۳۰۰ یورو در ماه
  3. خنت: بین ۷۵۰ تا ۱۲۰۰ یورو در ماه
  4. لوون: بین ۸۰۰ تا ۱۳۰۰ یورو در ماه
  5. لیژ: بین ۷۰۰ تا ۱۱۰۰ یورو در ماه

شرایط کار دانشجویی در بلژیک

دانشجوها می توانند در طول ترم تا ۲۰ ساعت در هفته کار کنند، ولی کار کردن نباید روی کیفیت تحصیل شان تاثیر بگذارد. در طول تعطیلات، محدودیتی برای کار کردن دانشجوها وجود ندارد.

شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار

دانشجویان پس از پایان تحصیل در بلژیک می توانند درخواست مجوز اقامت یک ساله بدهند تا دنبال کار بگردند یا کسب و کار خودشان را راه بیندازند.

همچنین اگر بتوانید کار پیدا کنید و شرایط لازم را احراز کنید، از جمله این که درآمدتان از حد نصابی که دولت تعیین کرده بالاتر باشد، می توانید به عنوان کارگر بسیار ماهر، مجوز کار و اقامت بگیرید.

شرایط دریافت اقامت دایم بعد از تحصیل در بلژیک

بعد از ۵ سال کار و اقامت در بلژیک می توانید درخواست اقامت دایم کنید. زمان اقامت دایم ۵ ساله و قابل تمدید است.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *