شرایط تحصیل در دانمارک برای ایرانیان

به کشوری فکر کنید که نرخ جرم و جنایت در آن بسیار پایین است، از نظر کیفیت هوا در اروپا دوم است، به برابری جنسیتی اعتقاد زیادی دارد، سیستم درمانی و بازنشستگی در آن قوی است و استانداردهای آموزشی چشمگیری دارد. خب، به دانمارک خوش آمدید. برای همین است که تحصیل در دانمارک می تواند برای آن هایی که قصد درس خواندن و سپس تشکیل زندگی در یک کشور دیگر را دارند، گزینه بسیار وسوسه کننده ای باشد.

تحصیل در دانمارک

چرا تحصیل در دانمارک؟

دانمارک کشوری سردسیر است. البته در مقابل، آن قدر مزایا دارد که ممکن است خیلی ها سرمای آنجا را نادیده بگیرند و برای ادامه تحصیل، این کشور را انتخاب کنند. از جمله محاسن این کشور پیشرفته اروپایی می توان به این ها اشاره کرد:

  1. بررسی ها نشان داده که از نظر نوآوری در تدریس، دانمارک در دنیا اول است. مدل آموزش در این کشور، مبتنی بر حل مساله است و دانشجوها را تشویق می کنند تا برای حل هر مشکلی، راه حل خاص خودشان را پیدا کنند و به آدم هایی با طرز تفکر نوآورانه تبدیل شوند.
  2. معمولا دانشگاه ها با موسسات و شرکت های مختلف در تعامل مداوم هستند و این به دانشجوها امکان می دهد تا در زمان تحصیل، آموزش عملی هم ببینند و از همان دوره درس خواندن، فرصت پیدا کردن کار برای آینده را هم بیابند.
  3. تحصیل در دانمارک باعث می شود تا روابط اجتماعی شما بسیار تقویت شود. معمولا در دانشگاه فعالیت های گروهی زیادی برگزار می شود، از مهمانی هایی که خود دانشگاه برگزار می کند تا مسابقات ورزشی مثل قایقرانی.
  4. دانمارک در رده بندی خوشبخت ترین کشورهای دنیا، در سال ۲۰۲۲ پس از فنلاند در رده دوم ایستاد. 
  5. حیات وحش دانمارک فوق العاده است و اگر در آن جا درس بخوانید و زندگی کنید، می توانید از لمس طبیعت آن لذت ببرید. 

بهترین رشته ها برای تحصیل در دانمارک

  1. مهندسی نرم افزار؛ علوم کامپیوتر؛ دیتا ساینس (علم داده)
  2. پزشکی
  • دوره تحصیل در رشته پزشکی ۶ ساله است و پس از گذراندن ۳ سال اول، مدرک کارشناسی و پس از طی ۳ سال دوم، مدرک ارشد اعطا می شود. کسانی که قصد دارند تخصص بخوانند، باید ۵ سال دیگر آموزش ببینند. معمولا دوره ۶ ساله پزشکی به زبان دانمارکی برگزار می شود.
  1. مهندسی عمران
  • طول دوره آن معمولا ۳ سال و ۶ ماه است و دانشجوها باید یک دوره ۶ ماهه کارآموزی اجباری را هم در یک شرکت عمرانی بگذرانند تا بتوانند مدرک بگیرند.
  1. حسابداری و امور مالی 

هزینه تحصیل در دانمارک

به طور متوسط سالانه بین ۶ تا ۱۶ هزار یورو شهریه دانشگاه برای تحصیل در دانمارک است که بنا به رشته، مقطع تحصیلی و دانشگاه می تواند تغییر کند. برای همین برای کسب اطلاعات دقیق تر، باید بخش مربوط به رشته موردنظرتان را در سایت دانشگاه ببینید. با این حال، برای نمونه می توان به هزینه تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در مقطع ارشد در دانشگاه کپنهاگ اشاره کرد که سالانه ۱۴ هزار و ۷۸۸ یورو است. هم چنین دانشگاه کپنهاگ برای تحصیل در رشته «نورو ساینس» سالانه ۱۶ هزار و ۸۰۰ یورو دریافت می کند. دانشگاه  فنی دانمارک یا DTU هم برای هر ترم تحصیل در مقطع ارشد از دانشجوها ۷۵۰۰ یورو شهریه می گیرد که سالانه ۱۵ هزار یورو و برای کل دوره تحصیل ۳۰ هزار یورو می شود.

معرفی مراکز آموزشی برتر دانمارک

دانمارک مثل بقیه کشورهای اسکاندیناوی، علاوه بر دانشگاه های معمول، «کالج دانشگاهی» هم دارد که به طور سنتی تمرکز کمتری روی کارهای آکادمیک و تمرکز بیشتری روی آموزش های فنی و حرفه ای دارند.  

بهترین دانشگاه های دانمارک برای تحصیل

نام دانشگاه

رتبه در دانمارک

رتبه در دنیا

بر اساس رده بندی سال ۲۰۲۲ QS

دانشگاه کپنهاگ

۱

۷۹

دانشگاه فنی دانمارک (DTU)

۲

۹۹

دانشگاه آرهوس

۳

۱۵۵

دانشگاه جنوب دانمارک (SDU)

۴

۳۰۹

دانشگاه آلبورگ (AAU)

۵

۳۲۶

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در دانمارک

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در دانمارک:

معمولا نمره آیلتس ۵/۶ کافی است اما برای کسب اطلاعات دقیق تر، باید به سایت دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید، مراجعه کنید. برای نمونه، دانشگاه DTU (دانشگاه فنی دانمارک) نمره آیلتس آکادمیک ۵/۶ و یا تافل ۸۸ را برای پذیرش نیاز دارد. البته بعضی از دانشگاه ها مثل دانشگاه کپنهاگ، آموزش به انگلیسی را در مقطع ارشد و بالاتر دارند و برای تحصیل در مقطع کارشناسی، باید دانمارکی بلد باشید.

مقطع کارشناسی

شرایط پذیرش:

وزارت آموزش عالی دانمارک، مدرک دیپلم ۱۲ ساله ایران را قبول دارد اما برای نمونه، دانشگاه کپنهاگ برای این که شما را در مقطع کارشناسی بپذیرد، می خواهد که دست کم یک سال در مقطع کارشناسی در ایران درس خوانده باشید. بنابراین، برای اطلاع دقیق تر از نیازمندی های هر دانشگاه، باید به سایت آن مراجعه کنید.

شرایط سنی:

معمولا شرط سنی خاصی ندارد.

طول دوره:

بین ۳ تا ۴ سال است.

شرط معدل:

معمولا دانشگاه علاوه بر معدل، بنا به رشته ای که انتخاب کرده اید، نمرات شما در بعضی از درس ها مثل ریاضی، فیزیک و شیمی را هم در نظر می گیرد. برای اطلاع دقیق تر در این مورد باید به سایت دانشگاه مراجعه کنید. به طور کلی، داشتن نمرات متوسط کفایت می کند.

مقطع کارشناسی ارشد

شرایط پذیرش:

باید در رشته مرتبط مدرک کارشناسی داشته باشید. دانشگاه ها، فهرست رشته های مرتبط که باید در آن ها مدرک کارشناسی گرفته باشید را معمولا روی سایت خود دارند.

شرایط سنی:

معمولا شرط سنی خاصی ندارد.

طول دوره:

معمولا ۲ ساله است.

شرط معدل:

معمولا معدل ۱۵ معدل خوبی در نظر گرفته می شود اگرچه ممکن است دانشگاه نمرات بعضی از درس های شما را هم بررسی کند.

مقطع دکترا یا PhD

شرایط سنی:

شرط سنی خاصی ندارد.

طول دوره:

معمولا ۳ سال طول می کشد.

شرط معدل:

معدل متوسط به بالا نیاز است.

امکان تحصیل رایگان در دانمارک وجود دارد؟

دانشگاه های دانمارک از دانشجویان غیر اروپایی شهریه دریافت می کنند اما بورسیه های تحصیلی متعددی در این کشور وجود دارد که می تواند به کم شدن هزینه تحصیل در دانمارک کمک کند.

بورسیه تحصیلی در دانمارک

تعداد کمک هزینه های مالی برای دانشجویان غیر اروپایی در دانمارک زیاد است و حتی می توانید از چند نوع بورسیه بهره بگیرید. بعضی از این کمک ها و بورسیه ها هزینه زندگی را پوشش می دهند، بعضی شهریه دانشگاه را می پردازند و بعضی شامل هر دو می شوند.

انواع بورسیه ها به همراه شرایط دریافت

۳ نوع کمک هزینه برای تحصیل در دانمارک وجود دارد:

  1. کمک های دولتی
  2. کمک های بخش خصوصی 
  3. کمک های خود دانشگاه
  • نکته جالب این که بسیاری از دانشگاه های دانمارک موقع ثبت نام، فرم اپلای شما را بررسی می کنند و اگر برای دریافت کمک هزینه مالی واجد شرایط شناخته شوید، در نامه پذیرش به شما اعلام می کنند که ثبت نام شما با بورسیه همراه است. البته چون تعداد بورسیه های اعطایی محدود است، کسانی که نمرات و سابقه تحصیلی بهتری داشته باشند، انتخاب می شوند.
  • کمک هزینه هایی که نیاز به ثبت نام جداگانه دارند، شرایط بسیار ساده ای دارند و معمولا کار با نوشتن انگیزه نامه و داشتن توصیه نامه راه می افتد.

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی در دانمارک

ارزشیابی مدارک تحصیلی معمولا با خود دانشگاه است. البته وزارت آموزش عالی دانمارک مدرک دیپلم ۱۲ ساله ایران را به رسمیت می شناسد اما ممکن است دانشگاه ها برای پذیرش شما به ویژه در مقطع کارشناسی، چیزی بیش از مدرک دیپلم بخواهند.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی دانمارک

از جمله مدارک مهم برای گرفتن ویزای تحصیلی دانمارک می توان به این ها اشاره کرد: 

  1. مدرک زبان
  2. نامه پذیرش دانشگاه
  3. داشتن محل اقامت در دانمارک
  4. تمکن مالی؛ باید در دوران تحصیل در دانمارک، توانایی پرداخت حدود هزار یورو برای مخارج ماهانه را داشته باشید. 

خوابگاه دانشجویی در دانمارک

دانشگاه های دانمارک خوابگاه ندارند اما به دانشجوها کمک می کنند تا خوابگاه مناسب را پیدا کنند.

  • اگر در خوابگاه دانشجویی بمانید، هزینه ماهانه شما بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ یورو خواهد شد. 
  • هزینه اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز خیلی از شهرها حدود هزار یورو در ماه و در مرکز کپنهاگ حدود ۱۴۰۰ یورو در ماه است.
  • اگر خوب بگردید، ممکن است در حومه شهر، خانه هایی با اجاره ۲۵۰ یورو در ماه پیدا کنید.

بهترین شهرهای دانشجویی در دانمارک

آلبورگ

آلبورگ چهارمین شهر بزرگ دانمارک است، معماری درخشانی دارد و در کنار ساحل واقع شده. این شهر هم اکنون از مراکز مهم فرهنگی و تحقیقاتی دانمارک به شمار می رود ولی همزمان با داشتن چندین و چند تئاتر و موزه و برگزاری یک فستیوال سالانه، امکان سرگرم کردن دانشجوها را هم فراهم آورده و مقصد مناسبی برای تحصیل در دانمارک به شمار می رود.

آرهوس

آرهوس دومین شهر بزرگ دانمارک است. این شهر پر از پارک و فضای سبز است و افزون بر آن، پایتخت خوردنی ها در دانمارک و پر از غذاهای سنتی، مدیترانه ای و آسیایی است. اگر برای تحصیل در دانمارک، آرهوس را انتخاب کردید، ۳ ساعته از طریق ماشین شخصی یا اتوبوس به کپنهاگ، پایتخت، دسترسی خواهید داشت. با قایق هم می توانید از آن به کپنهاگ بروید.

کپنهاگ

در سال ۱۱۶۷ میلادی بنا شده و یکی از قدیمی ترین شهرهای اروپا است. کپنهاگ به عنوان پایتخت و بزرگ ترین شهر دانمارک، بهترین دانشگاه های این کشور را در خود جای داده و در رده بندی بهترین شهرهای دانشجویی جهان در سال ۲۰۲۲ (QS)، در رده چهل و نهم دنیا قرار گرفته است. فقط اگر کپنهاگ را برای تحصیل در دانمارک انتخاب می کنید، حواس تان باشد که از بقیه شهرهای این کشور گران تر است.

هزینه زندگی دانشجویی در دانمارک

هزینه زندگی در دانمارک بنا بر شهر محل اقامت و مدل خوابگاه شما متفاوت است، اما به طور متوسط چیزی بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو در ماه می شود. در نظر داشته باشید که کیفیت زندگی در دانمارک بالا است و به همین دلیل متوسط هزینه زندگی در این کشور هم زیاد است.

شرایط کار دانشجویی در دانمارک

کسانی که برای تحصیل در دانمارک هستند، می توانند هر هفته تا ۲۰ ساعت کار کنند اما در طول تعطیلات ۳ ماهه تابستان، سقفی برای ساعت کاری وجود ندارد و دانشجوها می توانند تمام وقت کار کنند.

شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار

پس از فارغ التحصیلی می توانید ۶ ماه در دانمارک بمانید و دنبال کار بگردید.

شرایط دریافت اقامت دایم بعد از تحصیل در دانمارک

بعد از پایان تحصیل در دانمارک، باید کار پیدا کنید. در این صورت، برای گرفتن اقامت دایم، کار سختی نخواهید داشت. پس از ۸ سال اقامت در دانمارک می توانید اقامت دایم این کشور را دریافت کنید اما اگر ۴ سال پیاپی شاغل باشید، به زبان دانمارکی مسلط باشید و درآمدتان به سطح مورد نظر دولت دانمارک برسد، می توانید اقامت دایم را بعد از ۴ سال دریافت کنید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

2 دیدگاه برای “شرایط تحصیل در دانمارک برای ایرانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *