شرایط تحصیل در سوئد برای ایرانیان

زندگی و تحصیل در سوئد؟ احتمالا اولین چیزی که به ذهن تان می رسد این است که چرا باید به یک کشور سردسیر بروم؟ خب، اگر امنیت، کیفیت بالای دانشگاه ها، کمک هزینه های تحصیلی فراوان و در نهایت بازار کار مدرن با دستمزدهای خوب برای تان مهم است، بهتر است به سرما زیاد اهمیت ندهید و سوئد را به عنوان یک مقصد درجه یک برای ادامه تحصیل در نظر بگیرید.

فهرست مطالب

تحصیل در سوئد

چرا تحصیل در سوئد؟

سوئد یکی از مدرن ترین کشورهای دنیا و زادگاه بسیاری از شرکت های موفق است. چندین و چند اختراع و نوآوری جدید، نتیجه تحقیقات در دانشگاه ها و کمپانی های این کشور بوده؛ مثل موس کامپیوتر، بلوتوث، پیس میکر، دستگاه دیالیز و اپ های اینترنتی نظیر اسپاتیفای و اسکایپ. سوئد خانه جایزه نوبل و چند دانشگاه بسیار معتبر است که قدمت شان به قرن ۱۵ میلادی برمی گردد. طراحی، مد، فشن و موسیقی در فرهنگ این کشور اهمیت زیادی دارد و یکی از بزرگترین صادرکننده های تولیدات موسیقایی در دنیا است. بنابراین اگر تحصیل در سوئد را انتخاب می کنید، دروازه ای از تکنولوژی و فرهنگ به روی تان باز خواهد شد.

بهترین رشته ها برای تحصیل در سوئد (به همراه شهریه)

  1. پزشکی

چند تا از بهترین مدارس پزشکی دنیا در سوئد واقع شده اند و در آموزش تئوری و عملی، شهرت جهانی دارند. نتیجه اش هم خدمات درمانی بسیار باکیفیتی است که به مردم این کشور داده می شود و امید به زندگی را در سوئد بالا برده. دوره تحصیل پزشکی در آنجا ۱۱ ترم یا ۵ سال و نیم است؛ یعنی با تحصیل در سوئد در رشته پزشکی، نه تنها در مدت کوتاه تری درس تان تمام می شود بلکه از نظر کیفی بالاتر از یا همسطح فارغ التحصیلان دیگر دانشگاه ها هستید. معروف ترین مدرسه پزشکی سوئد هم انستیتو کارولینسکا است.

  1. امور مالی و حسابداری

در سوئد فرصت شغلی برای متخصصان امور مالی زیاد است و درآمد خوبی هم دارند. خیلی از فارغ التحصیلان این رشته در حوزه های بانکی و بیمه ای کار پیدا می کنند، خیلی ها هم در شرکت های خصوصی یا دولتی که کارشان به حوزه های بانکی و بیمه ای مربوط نیست، مشغول می شوند. مدرک ارشد دانشگاه لوند در این رشته جزء ۵۰ تای اول دنیا است، در حالی که تحصیل در آن، تنها یک سال طول می کشد. 

  1. طراحی بازی

با گسترش بازی های ویدیویی، خیلی از کشورهای پیشرو در حوزه تکنولوژی تلاش می کنند سهمی از این بازار پرسود را نصیب خود کنند. به همین دلیل، نیاز به توسعه دهنده و طراح بازی در سوئد رو به افزایش است. یادتان باشد کندی کراش و ماین کرافت که از محبوب ترین بازی ها بوده اند، در سوئد درست شده اند.

  1. مهندسی عمران و معماری

چندین شرکت و کارخانه بزرگ، مثلا ولوو، در سوئد هستند. برای همین نیاز به مهندس در این کشور بالا است؛ اما به طور ویژه، سوئد به مهندس عمران و معمار نیاز دارد. چند تحقیق نشان داده که بهترین مقصد کاری برای مهندسان عمران و معمار، کشور سوئد است. گرفتن مدرک کارشناسی در سوئد تنها ۳ سال طول می کشد.

  1. کادر درمان

سوئد از یک طرف خدمات درمانی باکیفیتی دارد و برای بالا نگه داشتن سطح آن، به نیروی تازه نیاز دارد و از سوی دیگر، حدود ۱۷ درصد از جمعیت این کشور سالمند هستند و برای همین احتیاج به نیروهایی مثل پرستار در آن بالا است. انستیتو کارولینسکا دوره ۳ ساله آموزش پرستاری دارد، اگرچه به طور عمده این دوره به زبان سوئدی برگزار می شود.

  • تحصیل در سوئد برای شهروندان اتحادیه اروپا و کسانی که اقامت دایم سوئد را دارند، رایگان است. دیگران باید شهریه بپردازند که معمولا بنا به رشته و دانشگاه، بین ۷۵۰۰ تا ۲۵ هزار و ۵۰۰ یورو در سال متغیر است. بازرگانی و معماری از گران ترین رشته ها هستند.
  • هزینه تحصیل در رشته های مهندسی، IT و علوم طبیعی سالانه بین ۱۱ تا ۱۴ هزار یورو است. معماری و طراحی هم حدود ۱۸ تا ۲۵ هزار یورو در سال هزینه دارد.
  • دانشجوهایی که از خارج اتحادیه اروپا اپلای می کنند، باید هزینه اپلای کردن را هم بپردازند که حدود ۹۰ یورو است، اما ممکن است بنا به دانشگاه تفاوت کند.

معرفی مراکز آموزشی برتر سوئد

سوئد دو نوع موسسه آموزش عالی دارد:

  1. دانشگاه universitet
  2. کالج دانشگاهی hogskolor
  • بعضی از مدارس و موسسات آموزش عالی در سوئد به خودشان دانشگاه یا کالج دانشگاهی می گویند، اما مجوز اعطای مدرک تحصیلات عالی ندارند و دیپلم یا مدارک مشابه می دهند. در این صورت، دوره ای که در آن تحصیل کرده اید، جزء آموزش عالی محسوب نمی شود.
  • دانشگاه ها می توانند مدرک دکترا بدهند اما کالج های دانشگاهی نمی توانند، مگر این که برای دادن یک مدرک خاص در یک حوزه درسی خاص از دولت مجوز بگیرند. کالج های دانشگاهی بیشتر روی تمرینات فنی و حرفه ای تمرکز دارند و به علوم کاربردی می پردازند.
  • بعضی از کالج های دانشگاهی در تملک و مدیریت افراد و موسساتی خارج از دولت سوئد هستند، مثل بنیادها یا اتحادیه ها. این موسسات آموزشی برخلاف بقیه که زیر نظر مرکز آموزش عالی قرار دارند، از پارلمان این کشور مجوز اعطای مدرک گرفته اند و بعضی از قوانین در مورد آن ها فرق دارد.

بهترین دانشگاه های سوئد برای تحصیل

نام دانشگاه

رتبه در سوئد

رتبه در جهان

انستیتو کارولینسکا

۱

۴۸

دانشگاه لوند

۲

۹۵

دانشگاه اوپسالا

۳

۱۱۳

دانشگاه استکهلم

۴

۱۲۳

دانشگاه گوتنبرگ

۵

۱۳۴

انستیتو سلطنتی فناوری (KTH)  

۶

۲۱۲

 

تحصیل در مقاطع مختلف سوئد

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در سوئد

  • کارشناسی

شرایط پذیرش:

باید بالای ۱۸ سال داشته باشید و با معدل بالای ۱۲ دیپلم گرفته باشید.

مدرک زبان مورد نیاز:

دانشگاه های کارولینسکا، لوند، اوپسالا، گوتنبرگ و KTH به نمره آیلتس ۵/۶ نیاز دارند و نباید در هیچکدام از مهارت ها کمتر از ۵/۵ گرفته باشید. البته برای بعضی از رشته ها به نمره بالاتر نیاز است.

شرایط سنی:

باید دست کم ۱۸ سال داشته باشید اما سقف سنی برای تحصیل در سوئد در مقطع کارشناسی وجود ندارد. البته با بالا رفتن سن، شانس شما برای گرفتن کمک هزینه های تحصیلی کمتر می شود.

طول دوره:

تحصیل در سوئد در مقطع کارشناسی ۳ سال طول می کشد.

شرط معدل:

معدل شما باید بالاتر از ۱۲ باشد؛ اما ممکن است بعضی از دانشگاه ها برای پذیرش دانشجو، معدل حدود ۱۶ را در نظر داشته باشند. هم چنین احتمال دارد برای ثبت نام در بعضی از رشته ها، ریزنمرات شما را هم بخواهند تا کیفیت تحصیلی تان در درس هایی مثل فیزیک و شیمی را بررسی کنند. در نهایت برای هر مورد بهتر است سایت دانشگاه را بررسی کنید.

هزینه تحصیل:

به طور متوسط ۱۲ هزار و ۵۰۰ یورو در سال است اما این رقم می تواند بنا به دانشگاه و رشته تفاوت کند. مثلا رشته های علوم انسانی کمتر و رشته هایی مثل معماری و طراحی بیشتر از این رقم هزینه دارند.

  • کارشناسی ارشد

شرایط پذیرش:

باید از یک دانشگاه مورد قبول آموزش عالی سوئد، مدرک کارشناسی داشته باشید.

مدرک زبان مورد نیاز:

دانشگاه ها معمولا به نمره آیلتس ۵/۶ نیاز دارند و نباید در هیچکدام از مهارت ها کمتر از ۵/۵ گرفته باشید. در مورد تافل، نمره مورد نظر معمولا ۹۲ است (نمره شما در مهارت نوشتن باید دست کم ۲۲ باشد). ممکن است بعضی از رشته ها به ویژه در حوزه علوم انسانی برای این که اجازه تحصیل در سوئد را به شما بدهند، نمره تافل ۱۰۰ را طلب کنند.

شرایط سنی:

تحصیل در سوئد شرط سنی خاصی ندارد اما ممکن است با بالا رفتن سن، کارتان برای گرفتن کمک هزینه تحصیلی سخت شود.

طول دوره:

بسته به رشته و دانشگاه، یک یا ۲ ساله است. معمولا ۷۵ درصد از این زمان به کلاس های درسی و ۲۵ درصد از آن به تحقیق روی پایان نامه مربوط می شود.

شرط معدل:

داشتن مدرک کارشناسی کفایت می کند، اما اگر در رشته ای ثبت نام می کنید که رقابت برای ورود به آن بالا است، هر چه معدل بهتری داشته باشید، شانس بیشتری خواهید داشت؛ چون ممکن است رقبای شما به چند زبان حرف بزنند، یا معدل بالاتری داشته باشند.

هزینه تحصیل:

بین ۸ تا ۳۰ هزار یورو متغیر است. به طور متوسط سالانه ۱۳ هزار یورو هزینه تحصیل در مقطع ارشد می شود؛ اگرچه رقم دقیق آن به رشته و دانشگاه بستگی دارد و باید آن را از دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید، بپرسید.

  • دکترا

برای گذراندن دوره دکترا باید دست کم دو استاد داشته باشید، یک استاد راهنما و یک استاد مشاور. البته در بعضی از موارد، دانشگاه ها اساتید دیگری را هم به این تیم اضافه می کنند.

شرایط پذیرش:

نکته جالب این است که در بعضی از رشته ها می توانید با مدرک کارشناسی هم در مقطع دکترا ثبت نام کنید.

مدرک زبان مورد نیاز:

نمره زبان در آیلتس و تافل بسته به رشته ممکن است متغیر باشد اما به طور متوسط، دانشگاه ها نمره آیلتس ۵/۶ و تافل ۹۲ می خواهند. هم چنین در مقطع دکترا در بعضی رشته ها باید سوئدی هم بلد باشید.

شرایط سنی:

شرط سنی خاصی وجود ندارد.

طول دوره: معمولا ۴ ساله است. البته ممکن است ۲ سال درس بخوانید و مدرک licentiate بگیرید. گروهی از دانشجوها هم ابتدا برای licentiate ثبت نام می کنند اما سپس درس شان را ادامه می دهند و دکترا می گیرند.

شرط معدل:

داشتن مدرک ارشد و گاهی مدرک کارشناسی کفایت می کند. اما باید در نظر داشته باشید که برای تحصیل در سوئد در مقطع دکترا، رقیب کم ندارید، پس باید بهترین خودتان باشید.

هزینه تحصیل:

تحصیل دکترا در سوئد فارغ از ملیت دانشجو، رایگان است.

امکان تحصیل رایگان در سوئد وجود دارد؟

تحصیل در سوئد برای دانشجوهای دکترا رایگان است. در مقاطع دیگر باید شهریه بپردازید اما می توانید با استفاده از کمک هزینه های تحصیلی، پول شهریه را پوشش دهید.

بورسیه تحصیلی در سوئد

انواع کمک هزینه های تحصیلی در سوئد وجود دارد که توسط دانشگاه، دولت یا موسسات خصوصی اهدا می شود.

– هر دانشگاه می تواند به دانشجوها بورسیه بدهد که مقدار و دوره آن با تشخیص خود دانشگاه متغیر است. گاهی این کمک هزینه تحصیلی نه تنها شهریه دانشگاه که هزینه های زندگی را هم پوشش می دهد. البته تعداد کمک هزینه ها محدود است و بنا بر کیفیت درس و رزومه دانشجوها، به تعدادی از آن ها که شرایط بهتری دارند، اعطا می شود.

– شرط اصلی دریافت کمک هزینه مالی از دانشگاه این است که اپلای کرده و هزینه اپلای را هم پرداخت کرده باشید، ضمن این که مدارک لازم برای ثبت نام در دانشگاه را نیز آپلود کرده باشید.

– تعداد بسیار زیادی کمک هزینه تحصیلی از سوی بنیادهای خصوصی اعطا می شود که باید در سایت آن ها درخواست خود را ثبت کنید و بعد از بررسی درخواست ها، به بهترین ها کمک مالی داده می شود. تعداد پرشماری از این کمک ها به دانشجویان ارشد اعطا می شود.

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی در سوئد

می توانید به این سایت بروید و ببینید مدرک شما در سوئد چه ارزشی دارد:

https://www.uhr.se/en/start/recognition-of-foreign-qualifications/qualifications-assessment-tool/

شرایط دریافت ویزای تحصیلی سوئد

  • قدم اول، گرفتن پذیرش از دانشگاه است.
  • در سوئد به ویزای دانشجویی «مجوز اقامت برای درس خواندن» گفته می شود.
  • اگر دوره تحصیل شما کمتر از ۳ ماه باشد، باید برای ویزای اقامت کوتاه مدت اقدام کنید. اگر دوره تحصیل شما بیش از ۶ ماه باشد، باید ویزای اقامت بلند مدت مدل دی (تایپ دی؛ Type D) بگیرید.
  • باید شهریه ترم اول را پرداخته باشید. هم چنین باید مدرک مالی لازم را داشته باشید که ثابت کند توانایی پرداخت شهریه برای بقیه دوره تحصیل را دارید؛ و یا این که نامه دریافت کمک هزینه تحصیلی داشته باشید.
  • باید هزینه زندگی ماهانه که ۸۴۰ یورو است را داشته باشید و ثابت کنید برای کل دوره تحصیل در سوئد، بودجه لازم برای زندگی را دارید؛ که بهترین راه برای پوشش آن، گرفتن کمک هزینه تحصیلی است.

خوابگاه دانشجویی در سوئد

وقتی دنبال خوابگاه و محل اقامت می گردید، بهترین جا برای شروع جستجو، دانشگاه تان است که هم اطلاعات مفیدی به شما می دهد و هم کمک می کند تا با موسساتی که اداره خوابگاه های دانشجویی را برعهده دارند، ارتباط برقرار کنید. هزینه گرفتن اتاق در خوابگاه ها بین ۲۴۰ تا ۶۲۰ یورو در ماه است.

البته می توانید همراه با چند نفر دیگر، یک آپارتمان اجاره کنید که آن وقت چیزی بین ۳۵۰ تا ۷۰۰ یورو سهم اجاره شما خواهد شد.

بهترین شهرهای دانشجویی در سوئد

  1. استکهلم

پایتخت و پرجمعیت ترین شهر سوئد است، با بیشترین تعداد دانشگاه. اغلب دانشجوها از یکی از ۴ دانشگاه این شهر سر درمی آورند: KTH، دانشگاه استکهلم، انستیتو کارولینسکا و یا مدرسه اقتصاد استکهلم. پایتخت سوئد پر از دانشجوی خارجی و مهاجر است و شما در این شهر تنها نخواهید بود. در کنار این ها، شهری جذاب و دیدنی است و در یک کلام، جوهره سوئد را پیش چشم شما به نمایش می گذارد.

  1. لوند

لوند عملا شهر دانشجویی است و تقریبا نصف جمعیت ۹۰ هزار نفری آن، دانشجویان دانشگاه عظیم لوند هستند. این شهر در جنوب سوئد واقع شده و با قطار در عرض ۱۱ دقیقه می توان به مالمو و در عرض ۵۲ دقیقه می توان به کپنهاگ، پایتخت دانمارک رسید. البته فاصله اش با استکهلم ۴ ساعت است ولی از طریق آن می توان به راحتی بسیاری از شهرهای بزرگ اسکاندیناوی را دید و گشت.

  1. گوتنبرگ

ممکن است اول این شهر را به جا نیاورید، چون زیاد به بقیه شهرهای سوئد شباهت ندارد. گوتنبرگ مثل آمستردام در هلند، شهر کانال های آبی است؛ ضمن این که بزرگ ترین بندر اسکاندیناوی هم هست و به همین دلیل شرکت های بزرگی در آن هستند که می توانید در آن ها کارآموزی کنید.

هزینه زندگی دانشجویی در سوئد

هزینه زندگی در سوئد بالاتر از میانگین اروپا است و ممکن است بین ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو در ماه خرج کنید. متوسط هزینه زندگی در بعضی از شهرهای این کشور به این ترتیب است:

استکهلم و گوتنبرگ: حدود ۱۲۵۰ یورو در ماه

لینکوپینگ و لوند: حدود ۸۵۰ یورو در ماه

اوپسالا: بین ۷۵۰ تا ۱۲۰۰ یورو در ماه

شرایط کار دانشجویی در سوئد

می توانید با مجوز اقامتی که برای تحصیل دارید، کار کنید. هیچ سقفی هم برای ساعت کاری شما در نظر گرفته نشده، اما باید حواس تان باشد که کار، به کیفیت تحصیل تان لطمه نزند؛ چون برای ماندن و کار کردن در سوئد، باید حداقل نمره های لازم را به دست بیاورید. هم چنین در نظر داشته باشید، خیلی از مشاغل پاره وقت به دانستن زبان سوئدی نیاز دارند.

شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار

  • در دوره تحصیل می توانید بدون محدودیت کار کنید.
  • اگر پیش از انقضای ویزای تحصیلی بتوانید کار پیدا کنید، برای ماندن و کار کردن در سوئد مشکلی نخواهید داشت. در غیر این صورت، می توانید درخواست ویزای جستجوی کار دهید که معمولا یک ساله و غیرقابل تمدید است.

شرایط دریافت اقامت دایم بعد از تحصیل در سوئد

  • دوره تحصیل در سوئد معمولا جزء زمان لازم برای گرفتن اقامت دایم حساب نمی شود، اما این مساله یک استثنا دارد. اگر ۴ سال در سوئد باشید و دکترا بخوانید، پس از پایان دوره می توانید درخواست اقامت دایم این کشور را ثبت کنید.
  • اگر ۵ سال در سوئد بمانید و کار کنید، می توانید اقامت دایم بگیرید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *