شرایط تحصیل در فنلاند برای ایرانیان

یک کشور سرد اما امن، با اقتصاد پایدار، با فرصت های شغلی که کمپانی های بزرگ در اختیارتان می گذارند، یک کشور سرد اما خوشبخت که در سال ۲۰۲۲ برای پنجمین سال پیاپی به عنوان شادترین کشور دنیا شناخته شد، می تواند برای زندگی، تحصیل و کار فوق العاده باشد. این چیزی است که فنلاند در بشقاب نقره جلوی چشم ها گذاشته. اگر می خواهید به آن برسید، فرصت تحصیل در فنلاند را از دست ندهید. 

فهرست مطالب

تحصیل در فنلاند

چرا تحصیل در فنلاند؟

فنلاند یکی از بهترین سیستم های آموزشی دنیا را دارد و خیلی از کشورهای جهان، از مدل آموزشی که در مدارس فنلاند پیاده می شود، الگوبرداری کرده اند. در موسسات آموزش عالی این کشور بیش از ۵۰۰ رشته به زبان انگلیسی در مقاطع کارشناسی و ارشد در ۱۳ دانشگاه و ۲۲ دانشگاه علوم کاربردی (UAS) تدریس می شود. به این ترتیب، بیش از ۲۰ هزار دانشجو از کشورهای دیگر جذب تحصیل در فنلاند شده اند و در نقاط مختلف این کشور درس می خوانند.

  • همه دانشگاه های فنلاند این امکان را دارند که به دانشجوهای بااستعداد کمک هزینه تحصیلی اعطا کنند.

بهترین رشته ها برای تحصیل در فنلاند (به همراه شهریه)

  1. مهندسی

فنلاند به خاطر مهندسی و تکنولوژی پیشرفته اش مشهور است. دانشگاه های معروف این کشور در رشته های برق، مکانیک، عمران، شیمی و… مدارک معتبری می دهند که با آن می توانید در شرکت های بزرگ فنلاند یا کشورهای دیگر عضو اتحادیه اروپا کار پیدا کنید.

  1. علوم کامپیوتر؛ تکنولوژی اطلاعات؛ مهندسی نرم افزار

در کنار مهندسی، رشته های مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات از بهترین رشته ها برای تحصیل در فنلاند هستند. در واقع، حدود دو سوم فرصت های شغلی که اخیرا در فنلاند آگهی شده اند، در حوزه های مربوط به علوم کامپیوتر، تکنولوژی اطلاعات و نرم افزار بوده اند. فنلاند که  قبلا در این حوزه ها از غول های دنیا بوده، می خواهد عقب ماندگی اش در رقابت با آمریکا و کشورهای شرق آسیا را جبران کند.

  1. تجارت و بازرگانی

بخش خدمات حدود ۷۰ درصد از اقتصاد فنلاند را تشکیل می دهد و فارغ التحصیلان رشته بازرگانی از پرمشتری ترین دانش آموخته های فنلاند هستند.

  1. پرستاری

خدمات درمان در فنلاند از بهترین های اروپا است و نیاز دایمی به کادر درمان به ویژه پرستارها وجود دارد تا سطح بالای خدمات ارائه شده ثابت بماند. البته خیلی از کشورهای اروپایی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا، پرستار می گیرند اما فنلاند استانداردهای بالایی دارد و اگر به عنوان پرستاری که مدرک کارشناسی دارد به این کشور بروید، ابتدا باید به عنوان کمک پرستار کار کنید تا دوره های آموزشی لازم را بگذرانید.

  1. تدریس

سطح آموزش در فنلاند بسیار بالا است و معلم ها در دانشگاه ها آموزش های فوق العاده باکیفیتی می بینند. البته ممکن است حقوق تدریس در فنلاند زیاد نباشد اما معلم ها در جامعه به شدت مورد احترام هستند.

در هر حال، معلمی از آن مشاغلی است که در فنلاند بازار کار خوبی دارد.

  • شهریه تحصیل در فنلاند، دانشگاه به دانشگاه و رشته به رشته تفاوت می کند. کمترین رقم حدود ۶ هزار یورو در سال است و بالاترین رقم در دانشگاه معروف و باکلاس هلسینکی تا ۱۸ هزار یورو در سال هم می رسد:
  1. دانشگاه آلتو: ۱۲ تا ۱۵ هزار یورو در سال
  2. دانشگاه علوم کاربردی آرکادا: ۶ تا ۹ هزار یورو در سال
  3. دانشگاه هلسینکی: ۱۳ تا ۱۸ هزار یورو در سال
  4. دانشگاه اولو: ۱۰ تا ۱۳ هزار یورو در سال
  5. دانشگاه تامپره: ۸ تا ۱۲ هزار یورو در سال
  6. دانشگاه تورکو: ۸ تا ۱۶ هزار یورو در سال

معرفی مراکز آموزشی برتر فنلاند

  • بهترین کالج های فنلاند برای تحصیل

فنلاند چیزی به نام کالج ندارد. سیستم آموزش عالی این کشور ۲ قسمت دارد: دانشگاه های پژوهشی (همان دانشگاه های معمولی) و دانشگاه های علوم کاربردی (یا پلی تکنیک که به UAS شناخته می شود). برای نمونه، پزشک ها در دانشگاه های پژوهشی درس می خوانند اما می توانید برای پرستاری در دانشگاه های علوم کاربردی آموزش ببینید.

  • بهترین دانشگاه های فنلاند برای تحصیل

  1. دانشگاه هلسینکی (در رده بندی QS در رده ۱۰۴ بهترین دانشگاه های دنیا قرار دارد.)
  2. دانشگاه آلتو (در رتبه ۱۱۲ رده بندی QS)
  3. دانشگاه تورکو (در رتبه ۲۹۵ رده بندی QS)
  4. دانشگاه اولو (در رتبه ۳۷۷ رده بندی QS)
  5. دانشگاه تامپره (در رتبه ۴۱۴ رده بندی QS)

 

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در فنلاند

برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های فنلاند در مقاطع کارشناسی و ارشد می توانید به سایت دانشگاه مراجعه کنید. البته دانشگاه های علوم کاربردی ثبت نام تمام رشته های کارشناسی و اغلب رشته های ارشد را از طریق سایت Studyinfo.fi انجام می دهند که می توانید روی آن اطلاعات لازم برای تحصیل در فنلاند را پیدا کنید و رایگان اپلای کنید.

  • مدرک زبان مورد نیاز: سطح زبان برای تحصیل در فنلاند، ممکن است در دانشگاه های مختلف تفاوت کند. دانشگاه آلتو برای پذیرش دانشجو به نمره آیلتس آکادمیک ۵/۶ (حداقل نمره ۵/۵ در نوشتن) و تافل اینترنتی ۹۲ (حداقل نمره ۲۲ در بخش نوشتن) نیاز دارد. دانشگاه هلسینکی به نمره آیلتس آکادمیک ۵/۶ (حداقل نمره ۶ در بخش نوشتن) و تافل ۹۲ (حداقل نمره ۲۲ در بخش نوشتن) نیاز دارد. دانشگاه توکو برای تحصیل در مقطع کارشناسی، نمره آیلتس ۶ (هیچ مهارتی کمتر از ۵/۵ نباشد) و برای ارشد، نمره آیلتس ۵/۶ (هیچ مهارتی کمتر از ۶ نباشد) طلب می کند.
  • مدرک آیلتس باید آکادمیک باشد.
  1. کارشناسی

شرایط پذیرش:

باید دیپلم یا معادل آن را داشته باشید. حتی اگر در دانشگاه درس خوانده باشید، برای تحصیل در مقطع کارشناسی باز هم باید مدرک دیپلم خود را ارائه دهید.

شرایط سنی:

تحصیل در دانشگاه شرط سنی خاصی ندارد.

طول دوره:

دانشگاه های معمولی ۳ ساله و دانشگاه های علوم کاربردی (UAS) بین ۳ و نیم تا ۴ و نیم سال مدرک کارشناسی می دهند.

شرط معدل:

فنلاندی ها معدل ۱۶ را خوب می دانند و اگر معدل تان بالای ۱۶ باشد، شانس خوبی برای پذیرش دارید. البته اگر معدل تان از این کمتر بود، ناامید نشوید و اپلای کنید. مساله مهم، داشتن پشتکار است. با این حال، باید در مورد معدل از خود دانشگاه بپرسید.

هزینه تحصیل:

دولت فنلاند حداقل شهریه دانشگاه ها را ۱۵۰۰ یورو در سال تعیین کرده اما اغلب دانشگاه ها بیش از این شهریه می گیرند. این را هم در نظر بگیرید که تحصیل به زبان فنلاندی یا سوئدی در این کشور برای همه ملیت ها رایگان است و تنها دانشجوهایی که به انگلیسی درس می خوانند باید شهریه بپردازند.

  1. کارشناسی ارشد

شرایط پذیرش:

باید مدرک کارشناسی یا معادل آن  را داشته باشید. برای دانشگاه های علوم کاربردی، باید ۲ سال هم سابقه کار در رشته تان داشته باشید.

شرایط سنی:

شرط سنی خاصی ندارد.

طول دوره:

دانشگاه های پژوهشی (دانشگاه های معمولی) ۲ ساله و دانشگاه های علوم کاربردی یک تا یک و نیم ساله مدرک ارشد می دهند.

شرط معدل:

ممکن است دانشگاه به دانشگاه تفاوت داشته باشد اما معدل بالای ۱۶ خوب تلقی می شود. برای اطلاعات دقیق تر، باید سایت دانشگاهی که می خواهید در آن تحصیل کنید را بررسی کنید.

هزینه تحصیل:

هزینه تحصیل دانشگاه به دانشگاه متفاوت است و بالاتر به آن اشاره شد. ضمن این که می توانید با گرفتن کمک هزینه مالی، بخش عمده ای یا همه آن را جبران کنید.

  1. دکتری

شرایط پذیرش:

باید مدرک ارشد داشته باشید.

شرایط سنی:

شرط سنی خاصی ندارد.

طول دوره:

طول آن ۴ ساله است. دانشگاه های علوم کاربردی معمولا دکترا ندارند.

شرط معدل:

برای مقطع دکترا، معدل مهم ترین عامل پذیرش نیست. داشتن تجربه تحقیقاتی قوی و توصیه نامه های خوب، می تواند در پذیرش شما نقش مهمی ایفا کند.

هزینه تحصیل:

درس خواندن در مقطع دکترا یا PhD در فنلاند برای همه رایگان است و با وجود فرصت های فراوان کار و کمک هزینه مالی، احتمالا می توانید مخارج زندگی تان را هم پوشش دهید.

امکان تحصیل رایگان در فنلاند وجود دارد؟

تحصیل در فنلاند در مقاطع کارشناسی و ارشد برای دانشجوهای اهل اتحادیه اروپا رایگان است اما از کسانی که خارج از این اتحادیه هستند، در صورتی که به انگلیسی درس بخوانند، شهریه گرفته می شود.

بورسیه تحصیلی در فنلاند

برای دریافت بورسیه، باید همزمان با اپلای و ثبت درخواست پذیرش، برای دریافت کمک هزینه تحصیلی نیز ثبت نام کنید. در حقیقت، اولین قدم باید پیدا کردن رشته مورد نظرتان باشد و بعد تحقیق درباره این که دانشگاه چه کمک هزینه تحصیلی را با چه فرآیندی اعطا می کند.

  • انواع بورسیه ها به همراه شرایط دریافت

تمام دانشگاه های فنلاند، چه دانشگاه های پژوهشی و چه علوم کاربردی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به دانشجوهای بااستعدادی که از خارج اتحادیه اروپا می آیند، کمک هزینه تحصیلی می دهند. در کنار این، یک کمک هزینه تحصیلی به نام FINLAND SCHOLARSHIPS وجود دارد که به دانشجوهای ارشد داده می شود. البته دانشگاه های علوم کاربردی این نوع کمک هزینه را ندارند.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی فنلاند

  1. باید ثابت کنید در یک دانشگاه فنلاندی پذیرفته شده اید.
  2. باید ثابت کنید که شهریه دانشگاه را پرداخته اید یا پول پرداخت شهریه را دارید یا مدرک دریافت کمک هزینه مالی از دانشگاه را نشان دهید.
  3. مدرک تمکن مالی که نشان دهد در مدت زندگی در فنلاند می توانید از پس هزینه هایتان بربیایید. برای این منظور به حداقل ۵۶۰ یورو در ماه و در مجموع ۶۷۲۰ یورو برای یک سال نیاز دارید.
  4. مدارک تحصیلی قبلی را در اختیار داشته باشید.
  5. در حقیقت، شما باید به جای ویزای دانشجویی، برای مجوز اقامت بر اساس تحصیل درخواست بدهید. می توانید به سایت زیر بروید، حساب کاربری بسازید، مدارک تان را آپلود کنید و درخواست مجوزتان را ثبت کنید:

https://enterfinland.fi/eServices

  1. باید بیمه شده باشید.

خوابگاه دانشجویی در فنلاند

۲ گزینه اصلی دارید: خوابگاه های دانشجویی رسمی و خانه های شخصی.

خوابگاه های رسمی در این سایت فهرست شده اند:

https://www.soa.fi/en/home.html

اجاره یک اتاق در این خوابگاه ها بین ۱۶۰ تا ۳۸۰ یورو در ماه هزینه دارد. می توانید پانسیون شوید ولی معمولا اجاره آن ها بیشتر است و فهرست انتظار مفصلی دارند. می توانید خودتان آپارتمان اجاره کنید که هزینه اش زیاد می شود.

در هر حال، بهتر است از دانشگاهی که قرار است در آن درس بخوانید، مشاوره بگیرید.

بهترین شهرهای دانشجویی در فنلاند

  • هلسینکی

به عنوان پایتخت و بزرگ ترین شهرهای فنلاند، بسیار محبوب است. ۱۰ موسسه آموزش عالی و حدود ۷ هزار دانشجو در این شهر هستند و در طول دوره تحصیل و بعد از آن، فرصت های شغلی زیادی در هلسینکی انتظارتان را می کشد. البته در مقایسه با بقیه شهرهای فنلاند گران است.

  • تامپره

«منچستر فنلاند» به سرعت در حال رشد است و به یکی از محبوب ترین نقاط برای زندگی و تحصیل در فنلاند تبدیل شده. تامپره در میانه کشور واقع شده و دسترسی خوبی به بقیه شهرها دارد. دسترسی به نقاط مختلف شهر با دوچرخه، تراموا، اتوبوس یا حتی پیاده امکانپذیر و ساده است.

  • تورکو

در جنوب غربی فنلاند واقع شده و پایتخت قدیم این کشور بوده است و در آن، تعادل فوق العاده ای بین زندگی شهری و طبیعت برقرار است. خوابگاه ها و دانشگاه ها در مرکز شهر واقع شده اند و به همین دلیل دسترسی به همه جا راحت است.

هزینه زندگی دانشجویی در فنلاند

هزینه زندگی در فنلاند برای یک دانشجو، به طور میانگین بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه متغیر است که شامل غذا، محل اقامت، حمل و نقل، بیمه و… می شود. معمولا هزینه های زندگی در شهرهای بزرگ بیش تر از شهرهای کوچک است.

  • زندگی در هلسینکی، پایتخت، برای یک دانشجو ممکن است بین ۹۸۰ تا ۱۵۸۰ یورو خرج بردارد.
  • می توانید با پرداخت حق عضویت سالانه ۸۰ تا ۱۰۰ یورو عضو اتحادیه دانشجویی دانشگاه شوید و با دریافت کارت دانشجویی از بعضی تخفیف ها مثلا در حمل و نقل یا رستوران های دانشجویی برخوردار شوید.

شرایط کار دانشجویی در فنلاند

اگر شغل شما در ارتباط با رشته تحصیلی تان باشد، می توانید هرچند ساعت که خواستید، کار کنید. به طور کلی، دانشجوها می توانند در طول ترم تا ۲۵ ساعت در هفته و در تعطیلات، تمام وقت کار کنند.

شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار

  • بعد از پایان تحصیل و تا قبل از این که اعتبار ویزای تان تمام شود، اگر کار پیدا کنید، می توانید با ارائه قرارداد، درخواست مجوز اقامت بر اساس اتمام تحصیل در فنلاند را بدهید.
  • اگر تا پیش از پایان اعتبار ویزا، کار پیدا نمی کنید، می توانید درخواست مجوز اقامت برای پیدا کردن کار را بدهید. ویزا برای پیدا کردن کار فقط یک بار و به مدت یک سال داده می شود.

شرایط دریافت اقامت دائم بعد از تحصیل در فنلاند

اگر پس از پایان تحصیل کار پیدا کنید، دیگر هیچ چیزی نمی تواند مانع از اقامت دایمی شما در فنلاند شود. کافی است بعد از پایان تحصیل، ۴ سال پیوسته در فنلاند کار کنید تا بتوانید برای اقامت دایم این کشور درخواست دهید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *