شرایط تحصیل در مالزی برای ایرانیان

مالزی یکی از مقاصد محبوب ایرانی ها در سال های اخیر شده؛ اما جدا از اینکه گرفتن ویزای تحصیلی این کشور ساده تر از کشورهای غربی است، چه دلیلی دارد که تحصیل در مالزی را به جای خیلی از کشورهای دیگر انتخاب کنیم؟ این مقاله نگاهی می اندازد به پاسخ این سوال و در این بین می کوشد بر وضعیت کلی کشور مالزی برای دانشجوها نور بیفکند.

تحصیل در مالزی

چرا تحصیل در مالزی؟

  1. حدود یک دهه قبل، مالزی به عنوان یک مقصد تحصیلی مهم شناخته نمی شد اما امروز با سرمایه گذاری هایی که دولت این کشور در حوزه آموزش عالی انجام داده تا به یکی از قطب های مهم تحصیلی در آسیا و دنیا تبدیل شوند، داستان فرق کرده است. سرعت پیشرفت مراکز آموزش عالی در مالزی زیاد است و اکنون دانشگاه های این کشور در رده بندی برترین های دنیا، رتبه های قابل توجهی را به دست آورده اند.
  2. خیلی از دانشگاه های مالزی، درس ها را به زبان انگلیسی ارائه می کنند و حتی برای کسانی که چندان به انگلیسی مسلط نیستند، دوره های آموزش زبان هم دارند. زبان رسمی این کشور «مالایی» است و یکی از آسان ترین زبان های دنیا برای یاد گرفتن است.
  3. می خواهید تجربه متفاوتی از دنیا داشته باشید؟ با تحصیل در مالزی، آدم ها، غذاها، معماری، مذاهب، فستیوال ها و زبان های مختلف را در یکجا و کنار هم می بینید و تجربه می کنید.
  4. به طور میانگین، گرم ترین دمای هوا در مالزی در طول سال ۲۹ درجه و سردترین هوای مالزی در طول سال ۲۸ درجه سانتی گراد است. کسانی که از هوای سرد و گرفته فراری هستند، در مالزی از گرمای همیشگی راضی خواهند بود؛ اگرچه باید حواس تان به باران های استوایی ناگهانی باشد.
  5. بر اساس گزارش سال ۲۰۲۰، مالزی بیستمین کشور امن دنیا و پنجمین کشور امن منطقه آسیا-اقیانوسیه بوده است. آدم ها از نژادها و مذاهب مختلف در این کشور در کنار هم در صلح زندگی می کنند.
  6. تنوع زیستی در این کشور فوق العاده بالا است. کیلومترها ساحل زیبا و بیش از ۳۰ پارک ملی دارد و برای هر کسی که عاشق طبیعت و گشت و گذار است، مقصدی عالی به شمار می رود.

بهترین رشته ها برای تحصیل در مالزی

کامپیوتر و فناوری

  1. امنیت سایبری
  2. علم داده (دیتا ساینس)
  3. هوش مصنوعی
  4. رباتیک
  5. مهندسی نرم افزار و برنامه نویسی
  6. توسعه بازی و…

بازرگانی و کسب و کار

  1. بازاریابی
  2. دیجیتال مارکتینگ
  3. مدیریت منابع انسانی
  4. مدیریت لجستیک
  5. مدیریت زنجیره تامین

مهندسی برق و الکترونیک

  1. مکانیک
  2. مکاترونیک
  3. عمران
  4. شیمی
  5. نفت
  6. مخابرات

بهداشت و درمان

  1. پرستاری
  2. فیزیوتراپی
  3. علوم زیست پزشکی
  4. تصویربرداری پزشکی

روانشناسی

حسابداری و خدمات مالی

معماری

مدیریت هتل

معرفی مراکز آموزشی برتر مالزی

مالزی بیش از ۱۰۰ مرکز آموزش عالی دولتی و خصوصی دارد که شامل شعبه بعضی از دانشگاه های خارجی (آمریکایی، انگلیسی، استرالیایی و ایرلندی) نیز می شود. 

  • موسسات آموزش عالی دولتی در مالزی شامل کالج ها و پلی تکنیک ها هم می شود که معمولا فقط دیپلم و سرتیفیکیت می دهند.
  • مالزی کالج های دانشگاهی هم دارد که معمولا کوچک تر از دانشگاه های معمولی هستند و روی چند رشته خاص تمرکز دارند. کالج های دانشگاهی بخش خصوصی مدرک ارشد و دکترا هم می دهند اما معمولا تمرکز اصلی شان روی کارشناسی است.

بهترین دانشگاه های مالزی برای تحصیل

نام دانشگاه

رتبه در مالزی

رتبه در دنیا
بر اساس رده بندی QS سال ۲۰۲۲

دانشگاه مالایا

۱

۶۵

دانشگاه پوترا مالزی

۲

۱۴۳

دانشگاه ملی مالزی

۳

۱۴۴

دانشگاه علوم مالزی

۴

۱۴۷

دانشگاه فناوری مالزی

۵

۱۹۱

دانشگاه تیلورز

۶

۳۳۲

دانشگاه UCSI

۷

۳۴۷

دانشگاه فناوری پتروناس

۸

۴۱۴

 

تحصیل در مقاطع مختلف مالزی

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در مالزی

مقطع کارشناسی

شرایط سنی:

شرط سنی خاصی ندارد؛ فقط ممکن است چند دانشگاه برای بعضی از رشته های مقطع کارشناسی، سقف سنی ۳۰ سال داشته باشند. هم چنین کسانی که قصد تحصیل در موسسات آموزش زبان را دارند، باید بین ۱۸ تا ۳۵ سال سن داشته باشند تا بتوانند ویزا بگیرند.

طول دوره:

۳ تا ۴ ساله است.

شرط معدل:

ممکن است بنا به رشته تفاوت کند. بعضی از رشته ها معدل ۱۴ یا ۱۵ و نمره ۱۲ در دروس ریاضی، فیزیک و شیمی را نیاز دارند. بعضی از رشته ها نیز معدل کمتر را هم می پذیرند.

هزینه تحصیل:

محاسبه هزینه ها در دانشگاه های دولتی مالزی کمی پیچیده است؛ ضمن این که شهریه بر اساس رشته و دانشگاه تفاوت می کند اما به طور میانگین می توان شهریه دانشگاه ها را برای تحصیل در مالزی چنین ارزیابی کرد: 

  1. دانشگاه های دولتی: ۲۰۰۰ تا ۴۵۰۰ یورو در سال 
  2. دانشگاه های خصوصی: ۱۳۵۰ تا ۹۳۰۰ یورو در سال
  3. ممکن است تحصیل در رشته های پزشکی تا ۲۷ هزار یورو در سال هزینه داشته باشد.

مقطع کارشناسی ارشد

شرایط سنی:

شرط سنی خاصی ندارد.

طول دوره:

بین یک تا ۳ سال طول می کشد.

شرط معدل:

معدل ۱۳ تا ۱۴ کافی است اما در بعضی موارد، کسانی که معدل پایین تر دارند هم می توانند کسری آن را با داشتن ۵ سال سابقه کار جبران کنند.

هزینه تحصیل:

  1. دانشگاه های دولتی: ۵۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو در سال
  2. دانشگاه های خصوصی: ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو در سال

مقطع دکترا یا PhD

بعضی از دانشگاه ها، دانشجویانی که در مقطع کارشناسی نمرات عالی گرفته اند را تحت شرایطی خاص، بدون داشتن مدرک ارشد جذب می کنند. در بعضی رشته ها مثل مدیریت یا بازرگانی به نمره آزمون GRE یا GMAT نیز نیاز است.

شرایط سنی:

شرط سنی خاصی ندارد.

طول دوره:

بین ۳ تا ۵ سال زمان می برد.

هزینه تحصیل:

برای یک دوره ۳ ساله باید انتظار پرداخت رقمی بین ۴۷۰۰ تا ۱۱۳۰۰ یورو را داشته باشید. 

امکان تحصیل رایگان در مالزی وجود دارد؟

دانشگاه ها شهریه دریافت می کنند اما می توان با کمک هزینه های تحصیلی، آن را جبران کرد.

بورسیه تحصیلی در مالزی

در مالزی هم دانشگاه ها به دانشجویان کمک هزینه می دهند، هم بورسیه های دولتی و خصوصی وجود دارد.

انواع بورسیه ها به همراه شرایط دریافت

برای نمونه از کمک هزینه هایی که به دانشجویان پرداخت می شود، می توان به این ۲ مورد اشاره کرد:

  1. MIS کمک هزینه ای است که دولت مالزی برای جذب استعدادها در نظر گرفته و به دانشجویان خارجی که: الف. قصد تحصیل در مقطع دکترا را داشته باشند و رشته مورد نظر آن ها با مدرک ارشدشان هماهنگ باشد و ب. نمرات عالی داشته باشند، پرداخت می شود. میزان این کمک هزینه معادل شهریه دانشگاه و مخارج زندگی برای ۳ سال است.
  2. MTCP نوعی بورسیه است که دولت مالزی می پردازد و مبنای آن، تفاهمنامه هایی است که دولت این کشور با کشورهای دیگر امضا کرده است.

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی در مالزی

مالزی مدرک دیپلم ۱۲ ساله ایران را برای ورود به مقطع کارشناسی می پذیرد. 

شرایط دریافت ویزای تحصیلی مالزی

برای تحصیل در مالزی باید ویزای دانشجویی بگیرید که ممکن است یک ساله باشد و باید یک ماه و نیم قبل از انقضا تمدید شود. برای گرفتن ویزا باید نامه پذیرش از دانشگاه، ریزنمرات مقطع قبلی، نمره زبان انگلیسی، گواهی سلامت و نامه تمکن مالی را داشته باشید. 

خوابگاه دانشجویی در مالزی

می توانید در خوابگاه دانشگاه بمانید که هزینه آن حدود ۸۰ تا ۱۵۰ دلار در ماه است یا در خوابگاه های دانشجویی بیرون از دانشگاه اقامت کنید که هزینه اش ۲۰۰ تا ۶۰۰ دلار در ماه می شود. 

بهترین شهرهای دانشجویی در مالزی

۱. کوالالامپور

پایتخت و بهترین شهر برای تحصیل در مالزی است. کوالالامپور در رده بندی سال ۲۰۲۲ QS به عنوان سی و یکمین شهر برتر دنیا برای دانشجوها معرفی شده است. این شهر بیش از یک میلیون و هشتصد هزار نفر جمعیت دارد و مرکز اقتصادی و فرهنگی کشور مالزی به شمار می رود.

۲. پنانگ

پنانگ در شمال شرقی شبه جزیره مالزی واقع شده و یکی از مهم ترین شهرهای این کشور به شمار می رود. پنانگ به خاطر موقعیت استراتژیکش معروف است و تنوع نژادی و قومی در آن بسیار بالا است. طبیعت زیبا و سرسبز آن، هر سال گردشگران زیادی را جذب خود می کند.

۳. سلانگور

گفته می شود، ثروتمندترین شهر مالزی است. جاذبه های گردشگری زیادی دارد، ضمن این که پر از کارخانه است و از مراکز مهم صنعت مالزی به شمار می رود. مسجد سلطان عبدالعزیز شاه که با گنجایش ۲۴ هزار نفر، بزرگترین مسجد مالزی است، در این شهر واقع شده.   

هزینه زندگی دانشجویی در مالزی

به طور میانگین ۷۰۰ تا ۸۰۰ دلار در ماه است.

شرایط کار دانشجویی در مالزی

در طول ترم حق کار کردن ندارید و در دوران تعطیلی دانشگاه می توانید تا ۲۰ ساعت در هفته کار کنید.

شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار

بعد از تحصیل، مهلت ماندن شما در مالزی به پایان می رسد و باید این کشور را ترک کنید. اگر با انقضای مجوز اقامت دانشجویی، در این کشور بمانید و دنبال کار بگردید، سر از زندان درخواهید آورد. البته اگر بتوانید تا قبل از اتمام مهلت ویزای تان کار پیدا کنید، می توانید ویزای جدید (کاری) بگیرید و در مالزی بمانید.

شرایط دریافت اقامت دایم بعد از تحصیل در مالزی

اگر ۵ سال در مالزی زندگی کرده باشید، شاغل باشید و کارفرمای شما اسپانسرتان شود، می توانید اقامت دائم این کشور را بگیرید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *