با شرایط تحصیل مقطع دکتری در کانادا آشنا شوید!

کانادا شرایط ایده‌آلی برای تحصیل در مقطع دکتری فراهم کرده است. افراد با تحصیل دکتری در کانادا از امکانات تحصیلی و البته موقعیت‌های شغلی فوق‌العاده بهره‌مند می‌شوند. شما به عنوان دانشجوی این مقطع فرصت‌های پژوهشی بسیاری در اختیار دارید. ارائه بورسیه و فاند کانادا را به یکی از پرطرفدارترین گزینه‌های مهاجرتی تبدیل کرده است. همچنین بعد از پایان دوره تحصیل، امکان دریافت اقامت دائم کانادا برای شما وجود دارد. شاید مایل باشید اطلاعات بیشتری پیرامون شرایط تحصیل دکترا در کانادا و نحوه پذیرش آن، مدارک مورد نیاز، شرایط کار و همراه به دست آورید. در ادامه مقاله به بررسی این موارد می‌پردازیم.

فهرست مطالب

شرایط تحصیل دکتری در کانادا

کانادا از جمله کشورهای مهاجرپذیر با تنوع فرهنگی بالا به حساب می‌آید. دانشجویان بین‌المللی به منظور بهره‌مندی از استاندارهای علمی بی‌نظیر، تصمیم به مهاجرت به این کشور می‌گیرند. از این رو، کانادا در پذیرش دانشجویان برای تحصیل دکتری رتبه دوم را در جهان دارد. نکته مهم این است که بیش از ۹۵ دانشگاه امکان تحصیل دکتری در کانادا را فراهم کرده‌اند. این دانشگاه‌ها سالانه پذیرای حدود ۲۰۰ هزار دانشجو هستند.

در مقطع دکتری، دروس توسط اساتید باتجربه ارائه می‌شوند. دانشجویان همچنین شانس بهره‌مندی از آزمایشگاه‌ها و پژوهشکده‌های پیشرفته این کشور را دارند. کسب مدرک معتبر و امکان کار در نقاط مختلف جهان از دیگر مزایای تحصیل دکتری کانادا هستند. یکی از شروط اساسی برای تحصیل دکتری در کانادا، داشتن مدرک کارشناسی ارشد است. دکتری در کانادا طی دوره ۳-۶ ساله و به دو زبان انگلیسی یا فرانسوی ارائه می‌شود. در این مقطع تحصیلی بیشتر ساعات آموزشی به تدریس تکنیک‌های پژوهش و اصول روش شناختی اختصاص دارند. دانشجویان نیز بیشتر وقت خود را صرف تحقیق در یک حوزه علمی خاص می‌کنند. در ادامه با برخی از شرایط لازم برای تحصیل دکتری در دانشگاه‌های کانادا آشنا می‌شویم.

شرط سنی

دانشگاه‌های ارائه دهنده مقطع دکتری جهت پذیرش دانشجویان محدودیتی برای سن و گپ تحصیلی مشخص نکرده‌اند. با این حال، متقاضیان برای دریافت ویزا لازم است سن خود را در نظر بگیرند. آفیسر سفارت کانادا محدوده سنی ۳۰-۴۰ سال را برای دریافت ویزای تحصیلی مقطع دکتری مشخص کرده است.

سطح زبان مورد نیاز

یکی از مواردی که جهت تحصیل دکتری در کانادا در نظر گرفته‌ می‌شود، مدرک زبان است. برنامه‌های درسی در این مقطع به زبان انگلیسی یا فرانسوی ارائه می‌شوند. دانشجویان با توجه به رشته و دانشگاه انتخابی، باید در آزمون مربوطه شرکت کنند و مدرک معتبر یکی از این دو زبان را ارائه دهند. آیلتس یکی از مدارک معتبر زبان انگلیسی است. شرط پذیرش مقطع دکتری داشتن نمره آیلتس ۵/۶-۷ (بسته به رشته مورد نظر) است. دانشگاه‌های فرانسوی زبان نیز مدارکی چون DELF، TEF و TCF را معتبر می‌دانند.

شرط معدل

برای پذیرش در مقطع دکتری کانادا، معدل مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اهمیت دارد. بدین منظور، دانشجو باید معدل ۷۰ درصد به بالا یعنی ۱۴ به بالا داشته باشد. در بیشتر موارد، نمره میانگین GPA مورد توجه قرار می‌گیرد. دانشجو برای تحصیل در دکتری به معدل کل ۳-۳۳/۴ نیاز دارد. ارائه نمرات آزمون‌های استانداردی چون GRE و GMAT برای ورود به برخی از دانشگاه‌های کانادا ضروری است.

مراحل دریافت پذیرش دکتری در کانادا

نکته قابل توجه برای متقاضیان تحصیل دکتری در کانادا، طولانی بودن پروسه دریافت پذیرش است. این پروسه ممکن است در دانشگاه‌های مختلف متفاوت باشد. به طور کلی، پذیرش طی دو مرحله پذیرش دانشگاهی و دریافت ویزای تحصیلی انجام می‌گیرد. برای گرفتن پذیرش از دانشگاه، بهتر است فرد شرایط عمومی (مدرک زبان، مدرک کارشناسی ارشد، رزومه خوب و …) را داشته باشد. در این صورت، شانس او برای تحصیل دکتری در کانادا بالا می‌رود.

مراحل دریافت پذیرش دکتری بدین صورت انجام می‌شود:

  • اولین قدم، انتخاب رشته مورد نظر و سپس یافتن دانشگاه‌های ارائه دهنده آن است.
  • با مراجعه به وبسایت دپارتمان رشته مورد نظر، می‌توانید با اساتید راهنما ارتباط بگیرید. اساتید باید از بخش مربوط به دانشکده مورد نظر انتخاب شوند. بهتر است اساتیدی را انتخاب کنید که سابقه کافی در زمینه تحقیقات و رشته مورد نظر شما داشته باشند.
  • در این مرحله لازم است به چندین استاد ایمیل بزنید و منتظر پاسخ بمانید. در نهایت، یکی از آن‌ها شما را به عنوان دانشجو می‌پذیرد. یافتن سوپروایزر یا استاد راهنما پیش از اپلای دانشگاه، شرایط پذیرش برای تحصیل دکتری در کانادا را هموارتر می‌کند.
  • پس از مکاتبه با سوپروایزر و دریافت نامه تأییدیه، می‌توانید اقدامات لازم برای دریافت پذیرش از دانشگاه را انجام دهید.
  • در این مرحله، با مراجعه به وبسایت دانشگاه می‌توانید از مدارک مورد نیاز مطلع شوید. برای پذیرش در بیشتر دانشگاه‌های کانادا نیازی به ارسال مدارک کاغذی نیست. شما می‌توانید مدارک و ریز نمرات اسکن شده را در وبسایت دانشگاه بارگذاری کنید.

برای گرفتن پذیرش جهت تحصیل دکتری در کانادا، ارائه رزومه قوی و پروپوزال کامل اهمیت ویژه‌ای دارد. یک رزومه تحصیلی سوابق تحصیلی و پژوهشی، سوابق شغلی و مهارت‌های خاص متقاضی را در برمی‌گیرد. پروپوزال در واقع عنوان پژوهش مرتبط با رشته مورد نظر است که دانشجو قصد انجام آن‌ را دارد.

مدارک مورد نیاز تحصیل دکتری در کانادا

بعد از گرفتن نامه پذیرش دانشگاه، دریافت ویزای تحصیلی ضروری‌ترین شرط تحصیل در کانادا محسوب می‌شود. در این مرحله، دانشجو باید مدارک مورد نیاز جهت ارائه به سفارت کانادا را آماده کند. کامل و بی نقص بودن این مدارک بسیار مهم است. چرا که سرعت بررسی پرونده و البته شانس دریافت ویزا را بالا می‌برد. سفارت کانادا در ایران فعالیتی ندارد. از این رو، دانشجویان برای انجام مصاحبه و ارائه مدارک خود باید به سفارت کانادا در کشورهایی چون ترکیه، ارمنستان یا آذربایجان مراجعه کنند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مدارک برای تحصیل مقطع دکتری در کانادا اشاره می‌‎کنیم:

  • مدارک شناسایی ترجمه شده
  • مدارک تحصیلی ترجمه شده به همراه ریز نمرات
  • پاسپورت معتبر
  • رزومه
  • سوابق کاری و تحصیلی
  • گواهی تمکن مالی
  • مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • پذیرش نامه دانشگاه
  • توصیه نامه از حداقل دو استاد
  • انگیزه نامه
  • نمره آزمون‌های اختصاصی (در صورت لزوم)
  • مقالات علمی منتشر شده (در صورت وجود)

هزینه تحصیل مقطع دکتری در کانادا

یکی از موضوعاتی که جهت تحصیل دکتری در کانادا مطرح می‌شود، هزینه آن‌ است. تمام دانشگاه‌های کانادا از دانشجویان دکتری شهریه دریافت می‌کنند. به طور کلی، هزینه تحصیل در این کشور در مقایسه با آمریکا و کشورهای اروپایی مناسب است. با این حال، میزان شهریه دکتری بسته به دانشگاه محل تحصیل و رشته انتخاب شده متفاوت خواهد بود. برای مثال، رشته‌هایی چون شیمی و دندانپزشکی از رشته‌های گران و دکتریی برق و کامپیوتر از رشته‌های ارزان محسوب می‌شوند.  این هزینه برای دانشجویان بین‌المللی بیشتر از دانشجویان کانادایی است.

هزینه تحصیل دکتری در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی به طور میانگین ۱۰,۰۰۰-۳۰,۰۰۰ یورو در سال است.

دانشجو علاوه بر شهریه دانشگاه، باید مبلغی را برای سایر مخارج زندگی در نظر بگیرد. عواملی چون شهر محل زندگی، منطقه و سبک زندگی بر میزان این مخارج تأثیرگذار هستند. به طور میانگین، هزینه خوراک، پوشاک، مسکن، تفریح و … در کانادا ۱۲۰۰-۱۵۰۰ یورو در ماه است و با کار دانشجویی تأمین می‌شود.

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل دکتری در کانادا

هنگامی که تصمیم به تحصیل در خارج از کشور می‌گیرید، انتخاب کشور و دانشگاه مناسب بسیار مهم است. کانادا یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی محسوب می‌شود. سالانه دانشجویان بسیاری از سراسر جهان برای ورود به دانشگاه‌های ممتاز این کشور اقدام می‌کنند. اکثر این دانشگاه‌ها کیفیت علمی فوق‌العاده و در نتیجه جایگاه بالایی در رتبه‌بندی کشوری و جهانی دارند. برخی از دانشگاه‌های کانادا بودجه خود را از دولت دریافت می‌کنند و دولتی محسوب می‌شوند. برخی دیگر نیز به عنوان دانشگاه‌های خصوصی شناخته می‌شوند و سازمان‌های غیر دولتی آن‌ها را حمایت می‌کنند. در ادامه لیستی از ده دانشگاه برتر (طبق رتبه‌بندی کشوری) برای تحصیل دکتری در کانادا ارائه می‌شود.

نام دانشگاه

رتبه کشوری

شهر

دانشگاه تورنتو

۱

تورنتو

دانشگاه بریتیش کلمبیا

۲

ونکوور

دانشگاه مک گیل

۳

مونترال

دانشگاه واترلو

۴

واترلو

دانشگاه سیمون

۵

برنابی

دانشگاه آلبرتا

۶

ادمونتون

دانشگاه کلگری

۷

کلگری

دانشگاه یورک

۸

تورنتو

دانشگاه کویین

۹

کینگستون

دانشگاه وسترن

۱۰

لندن (انتاریو)

بهترین رشته‌ها برای تحصیل دکتری در کانادا

بسیاری از متقاضیان تحصیل دکتری در کانادا، مایل هستند با بهترین رشته‌های موجود در این مقطع آشنا شوند. از آنجایی که کانادا همواره به دنبال نیروی کار ماهر است، ممکن است بهترین رشته‌ها در واقع مشاغل مورد نیاز کشور باشند. همچنین شما با تحصیل در رشته‌های پردرآمد می‌توانید در زمان کوتاه وارد بازار کار پررونق کانادا شوید. رشته‌های متنوعی در مقطع دکتری ارائه می‌شوند که برخی از پرطرفدارترین آن‌ها موارد ذیل هستند:

دکتریی مهندسی کامپیوتر: با توجه به پیشرفت مداوم تکنولوژی، افراد بسیاری متقاضی تحصیل در رشته‌های مرتبط با این عرصه هستند. شما در دانشگاه‌های برتر کانادا می‌توانید مشغول تحصیل دکتری در رشته‌های علوم کامپیوتری شوید. بعد از اتمام دوره، فرصت‌های فوق‌العاده‌ای برای ورود به بازار کار کانادا در دسترس هستند.

دکتریی داروسازی: رشته دکتریی داروسازی با گرایش‌هایی چون شیمی دارویی، بیوتکنولوژی، داروسازی بالینی و ساخت دارو در دانشگاه‌های کانادا ارائه می‌شود. شما با تحصیل در این رشته، می‌توانید در آزمایشگاه‌های فوق تخصصی مشغول به کار شوید.

دکتریی مهندسی برق: یکی از رشته‌های پرطرفدار برای تحصیل دکتری در کانادا، مهندسی برق است. این مقطع تحصیلی رشته برق به صورت ترکیبی از دروس تئوری و عملی ارائه می‌شود.

از دیگر رشته‌های محبوب در مقطع دکتری کانادا می‌توان به دکتری شیمی، دندانپزشکی، کشاورزی، حقوق، زمین‌شناسی و آمار و ریاضیات اشاره کرد.

شرایط دریافت فاند و بورسیه دکتری در کانادا

کشور کانادا با فراهم کردن کمک هزینه‌های تحصیلی، از ورود دانشجویان بین‌المللی به کشور استقبال می‌کند. دانشجویان با داشتن شرایط لازم می‌توانند کمک هزینه دریافت کرده و مخارج خود را برای تحصیل دکتری در کانادا تأمین کنند. این کمک‌های مالی در قالب بورسیه و فاند اعطا می‌شوند. بورسیه و فاند براساس شایستگی تحصیلی و رزومه علمی در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرند. برخی از بورسیه‌ها توسط دولت اعطا می‌شوند که در پایین به نمونه‌هایی از آن اشاره می‌کنیم:

بورسیه تحصیلات تکمیلی وانیار

این نوع بورسیه برای تحصیل دکتری در کانادا، به دانشجویان ممتاز بومی و بین‌المللی اعطا می‌شود. مبلغ آن سالانه ۵۰ هزار دلار کانادا است که به مدت ۳ سال در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.

بورسیه پیر الیوت ترودو

این بورسیه دولتی به مبلغ ۴۰ هزار دلار کانادا در سال به دانشجویان داخلی و خارجی داده می‌شود. برای دریافت بورسیه پیر الیوت لازم است از سوی دانشگاهی که در آن مشغول به تحصیل هستید، مورد تأیید قرار گیرید.

دانشگاه‌های کانادا نیز سالانه مبلغی را به عنوان کمک هزینه‌ تحصیلی در نظر می‌گیرند. نمونه‌هایی از این بورسیه‌ها عبارتند از:

بورسیه دستیار آموزشی

دانشجویان مقطع دکتری می‌توانند با فعالیت‌هایی چون تدریس، تصحیح برگه‌های امتحانی، برگزاری کلاس‌های رفع اشکال و کمک به ارائه دروس آزمایشگاهی حقوقی دریافت کنند.

بورسیه دستیار پژوهشی

دستیار پژوهشی در انجام مراحل مختلف پروژه‌های تحقیقاتی با استاد راهنما همکاری می‌کند. بدین ترتیب می‌تواند بخشی از هزینه تحصیل دکتری در کانادا را تأمین کند.

بورسیه فول فاند

فول فاند نوعی کمک هزینه تحصیلی دانشگاهی است که تمام مخارج مربوط به تحصیل دانشجو را تحت پوشش قرار می‌دهد. برای دریافت این بورسیه، دانشجو باید وضعیت تحصیلی برجسته و سوابق پژوهشی درخشان داشته باشد.

شرایط کار حین تحصیل در مقطع دکتری

یکی از مزایای تحصیل دکتری در کانادا، امکان داشتن کار دانشجویی است. دانشجویان همزمان با درس خواندن می‌توانند در دانشگاه به عنوان دستیار آموزشی یا پژوهشی فعالیت کرده و کسب درآمد کنند. آن‌ها همچنین اجازه کار خارج از دانشگاه را دارند. دولت کانادا مجوز کار پاره وقت یعنی ۲۰ ساعت در هفته را به دانشجویان داده است. میزان درآمد آن‌ها بین ۱۵-۵۰ دلار در ساعت خواهد بود.

شرایط کار پس از پایان تحصیلات دکتری

دانشجویان بعد از اتمام تحصیلات به مدت ۳ سال مجوز کار دارند و می‌توانند وارد بازار کار کانادا شوند. نرخ پایین بیکاری موجب شده که همواره موقعیت‌های شغلی ایده‌آلی برای فارغ‌التحصیلان دکتری فراهم باشد. شما با داشتن مدرک دکتری، می‌توانید در پژوهشکده‌ها، مؤسسات آموزشی یا دانشگاه‌ها مشغول به کار شوید. پس از کار در کانادا و کسب تجربه شغلی، شرایط برای دریافت اقامت دائم فراهم می‌شود.

شرایط همراه

امکان همراه داشتن خانواده از دیگر مزایای تحصیل دکتری در کانادا محسوب می‌شود. شما به عنوان دانشجوی دکتری می‌توانید همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال را با خود همراه کنید. همسر شما در این مدت می‌تواند مشغول به کار شود. فرزندان نیز امکان تحصیل رایگان در مدارس کانادا را دارند. 

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *