شرایط و مراحل ثبت شرکت در آلمان

ثبت شرکت در کشور‌های دیگر یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری خارجی محسوب می‌شود. کشور آلمان که در قاره اروپا قرار دارد، به دلیل برخورداری از اقتصاد قدرتمند و متنوع، در کنار نیروی کار مجرب، حضور شرکت‌های بزرگ، پیشرفت‌های فناوری به عنوان گزینه‌ای جذاب برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری خارجی محسوب می‌شود. صنایع خودرو‌سازی و مد زمینه‌هایی هستند که کشور آلمان در آن‌ها خودنمایی می‌کند. همچنین این کشور به عنوان زادگاه برند‌های مشهوری آدیداس و مرسدس بنز شناخته می‌شود. اگر سرزمین ژرمن‌ها را به عنوان مقصد سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت خود انتخاب کرده‌اید، مطمئنا سؤالات زیادی ذهن شما را مشغول کرده است. ما در این مطلب قصد داریم به تمامی سوالات شما پاسخ دهیم.

فهرست مطالب

مزایا و معایب ثبت شرکت در آلمان

ثبت شرکت در سرزمین ژرمن‌ها، به مانند هر فعالیت اقتصادی دیگری، دارای معایب و مزایای متعددی است. مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت سرمایه‌گذاری در آلمان، تأثیر آن روی پرونده مهاجرتی است. در واقع می‌توان تأسیس شرکت را به عنوان یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین‌ راه‌های مهاجرت به سرزمین شاعران و متفکران معرفی کرد. همچنین از آنجایی که به مدرک زبان نیازی نیست، می‌توانید تنها با داشتن حداقل مدرک لیسانس، کسب و کار خود را در آلمان شروع کنید. از دیگر مزایای ثبت شرکت در آلمان می‌توان به بی‌نیازی از استخدام کارمند، وجود نیروی کار فراوان، امکان مهاجرت به همراه اعضای خانواده، برخورداری از حمایت‌های بانکی و فراهم شدن زمینه زندگی در کشورهای منطقه شنگن اشاره کرد.

بدون شک مزایای گفته شده موجب علاقه بسیاری از افراد برای سرمایه‌گذاری در سرزمین ژرمن‌ها شده است. اما این امر چندان بدون دردسر نبوده و معایب خاص خود را نیز دارد. اولین مانعی که در برابر تأسیس شرکت در آلمان قرار می‌گیرد، پیچیدگی‌های قانونی این کشور است. در طول پروسه آغاز کسب و کار لازم است بوروکراسی پیچیده‌ای را پشت سر بگذارید که برای افراد نا‌آشنا مشکلات زیادی به وجود می‌آورد. به لحاظ شرایط شروع کسب و کار، کشور آلمان رتبه ۱۲۵ از ۱۹۰ کشور را در اختیار دارد. کشور مذکور به دلیل دریافت مالیات‌های سنگین شناخته شده و تأسیس شرکت معاف از مالیات محسوب نمی‌شود. تفاوت‌های فرهنگی یکی دیگر از معایب شروع کسب و کار در آلمان است. این کشور دارای رویکرد خاص خود نسبت به تجارت بوده و ساکنین آن اخلاق و روحیات متفاوتی با دیگر نقاط دنیا دارند. از دیگر معایب ثبت شرکت در سرزمین شاعران و متفکران می‌توان به نرخ بیکاری، نظارت‌های مداوم و مداخله دولت در مشاغل مختلف اشاره کرد.

انواع شرکت‌های قابل ثبت در آلمان

کشور آلمان این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که شرکت‌های مختلف با شرایط متفاوتی را تأسیس کرده و کسب و کار خود را راه بیاندازید. در ادامه اصلی‌ترین شرکت‌هایی را که می‌توانید در آلمان ثبت کنید، معرفی خواهیم کرد.

۱. مؤسسه انفرادی

همانطور که از نام این نوع از شرکت مشخص است، مالکیت به صورت فردی بوده و یک شخصیت حقیقی مدیریت را بر عهده دارد. در این مؤسسات کنترل تمامی بخش‌های بر عهده مؤسس شرکت بوده و اموال آن تفاوتی با اموال شخصی ندارد؛ در نتیجه در صورت ورشکست شدن شرکت، فرد تمام سرمایه خود را از دست خواهد داد.

۲. شرکت خصوصی با مسئولیت محدود (GmbH)

شرکت خصوصی با مسئولیت محدود پر‌کاربرد‌ترین شکل ثبت شرکت در سرزمین ژرمن‌ها است و در مقابل انعطاف‌پذیری بالا، تعهدات نسبتا کمی را ایجاد می‌کند. فرآیند ثبت یک شرکت GmbH در آلمان بسیار ساده بوده و تنها به یک سهامدار مؤسس نیاز دارد. حداقل سرمایه مورد‌نیاز برای ثبت چنین شرکتی ۲۵ هزار یورو است و کمک‌های نقدی یا سایر مشارکت‌ها نیز قابل قبول است. نیمی از سرمایه لازم برای تأسیس یک شرکت GmbH برابر با ۱۲۵۰۰ یورو است که باید در هنگام ثبت در حساب بانکی موجود باشد.

نام شرکت باید برگرفته از هدف تأسیس آن، ماهیت یا نام سهامدار یا سهامداران و به دنبال آن « GmbH» یا مخفف آن یعنی «mbH» باشد. در شرکت‌های GmbH یک مدیر اجرایی باید منصوب شده باشد. این فرد لازم نیست سهامدار یا مقیم آلمان باشد. نکته حائز اهمیت این است که سهام این نوع از شرکت‌ها قابل انتقال به صورت عمومی نبوده و در بورس اوراق بهادار ثبت نمی‌شود. با این حال از طریق اسناد رسمی منتقل می‌شوند. برای آن که شرکت ثبت شده معتبر محسوب شود، لازم است که در Business Register ثبت شده و تمامی مدیران باید شخصا با حضور در دفتر اسناد رسمی، اساس‌نامه و آیین‌نامه را امضا کنند.

۳. شرکت کارآفرین با مسئولیت محدود (Mini GmbH)

شرکت Mini GmbH یک نوع فرعی از شرکت GmbH محسوب می‌شود. ویژگی اصلی شرکت UG داشتن حداقل سرمایه ۱ یورو است که به موجب آن، این نوع کسب و کار از بیشترین انعطاف برخوردار است. برای جبران این کمبود سرمایه اولیه، شرکت UG باید یک چهارم سود سالانه خود را تا زمانی که حداقل سرمایه یک شرکت GmbH یعنی ۲۵ هزار یورو جمع‌آوری شود، حفظ کند. پس از این، شرکت مذکور می‌تواند سرمایه خود را به سهام تبدیل کرده و به عنوان یک شرکت GmbH به فعالیت ادامه دهد. شرکت Mini GmbH طبق قانون عموما مشمول حقوق و وظایف قانونی مشابه یک شرکت GmbH می‌شود.

۴. شرکت سهامی عام (AG)

شرکت سهامی عام که در آلمان با نام Aktiengesellschaft‎ (به اختصار AG) شناخته می‌شود، توسط هر فردی قابل ثبت بوده و تأسیس آن به حداقل ۵۰ هزار یورو سرمایه اولیه نیاز دارد. همچنین، اساسنامه شرکت باید توسط یک دفتر اسناد رسمی تأیید شود. نام شرکت‌های سهامی عام معمولا با نوع فعالیت آن مرتبط بوده و در اسم آن‌ها AG مشاهده می‌شود. شرکت‌های AG توسط هیئت مدیره اداره شده و آن‌ها مسئول تصمیم‌گیری در مورد جنبه‌های عملیاتی و همچنین مدیریت آن هستند. سهام شرکت‌های سهامی عام در بورس قابل ارائه و معامله است.

۵. مشارکت تجاری عمومی (oHG)

oHG نوعی از مشارکت است که در بین شرکت‌های کوچک و متوسط بسیار رایج است. برای تأسیس چنین شرکتی حداقل دو شریک لازم بوده و آن‌ها در کنار هم می‌توانند یک oHG ثبت کنند. این نوع از شرکت‌ها باید مراحل قانونی مختلفی را پشت سر گذاشته و اسناد متعددی را امضا کنند. همچنین لازم است که در انتهای نام خود از عبارت oHG استفاده کنند. 

۶. مشارکت محدود (KG)

شرکت‌های KG ساختار مشابه oHG دارند، با این تفاوت که مسئولیت‌های برخی از شرکا محدود شده است. مشارکت محدود برای شرکت‌های کوچک و متوسط که به دنبال سرمایه اولیه بوده، اما خواهان مسئولیت محدود هستند، مناسب است. در شرکت‌های KG، دو شریک لازم بوده که یکی از آن‌ها تمام مسئولیت را بر عهده گرفته و دیگری مسئولیت محدودی در اختیار دارد. مشارکت محدود در مقایسه با سایر شرکت‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری ارائه می‌دهد؛ زیرا با گنجاندن شرکای محدود بیشتر، می‌توان سرمایه را افزایش داد.

۷. مشارکت محدود با یک شرکت با مسئولیت محدود به عنوان شریک عمومی (GmbH & Co.KG)

GmbH & Co.KG نوعی از یک شرکت KG بوده که شریک تجاری آن یک شرکت GmbH است. شرکت خصوصی با مسئولیت محدود مسئول تمامی بدهی‌های احتمالی شرکت خواهد بود. در مقابل مسئولیت مشارکت محدود بر اساس سهم مربوط به آن در سرمایه مشخص می‌شود. شرکت GmbH & Co.KG برای آن دسته از کارآفرین‌هایی مناسب است که می‌خواهند در عین استفاده از انعطاف‌پذیری، مسئولیت‌های خود را به صورت محدود حفظ کنند. همچنین GmbH & Co.KG برای کسب و کار‌های متوسط و شرکت‌های خانوادگی توصیه می‌شود.

۸. شرکت تابعه

شرکت تابعه که در آلمان با نام Tochtergesellschaft شناخته می‌شود، در عین ارتباط با شرکت مادر، به صورت مستقل فعالیت می‌کند. این نوع از شرکت دارای ویژگی‌هایی مثل مدیریت آزاد، برخورداری از وجوه اختصاصی، سرمایه و حساب بانکی مختص به خود و حسابداری جداگانه است. شرکت‌های خارجی در صورتی که در سازمان ثبت شرکت‌های خارجی ثبت شده باشند، می‌توانند کسب و کار خود را در قالب شرکت تابعه در سرزمین ژرمن‌ها آغاز کنند.

درخواست ثبت یک شرکت تابعه نیازمند در اختیار داشتن مدارک کامل و اطلاعات دقیق شرکت خارجی است. همچنین تمامی مدارک باید به آلمانی ترجمه شده و گواهی‌های معتبر موجود باشد. بر اساس اروپایی یا غیر اروپایی بودن شرکت مادر اطلاعات متفاوتی درخواست خواهد شد. همچنین ممکن است که برای برخی از بخش‌های تجاری اخذ مجوز الزامی باشد.

۹. ثبت شعبه

ثبت شعبه بدان معنا است که شرکت تأسیس شده در سرزمین ژرمن‌ها، زیر‌مجموعه شرکت دیگری محسوب شده و هیچ استقلالی در عملکرد ندارد. همچنین این شرکت تنها به کشور آلمان محدود بوده و قادر به فعالیت در دیگر مناطق نیست. وظیفه شعبه اجرای سیاست‌های شرکت مادر بوده و لازم است که بدون هیچ معیار تجاری اختصاصی، هر آن چه را که شرکت مادر تصویب کرده، اجرا کند. در هنگام ثبت شعبه نمی‌توان از نامی متفاوت با اسم ثبت شده شرکت مادر استفاده کرد. 

مراحل ثبت شرکت در آلمان

  1. بر اساس شرایط، سرمایه و هدف خود، نوع شرکت را انتخاب کنید.
  2. یک نام مناسب برای شرکت خود انتخاب کرده و برای اطمینان از تکراری نبودن آن، از طریق ثبت نام تجاری (Handelsregister) اقدام کنید.
  3. طبق قوانین آلمان، هدف شرکت (Unternehmensgegenstand) را به طور دقیق مشخص کنید. به واسطه Handelsregister می‌توانید Unternehmensgegenstand شرکت‌های مشابه کسب و کار خود را بررسی کنید. اتاق بازرگانی و صنعت آلمان (IHK) به صورت رایگان هدف و نام شرکت شما را بررسی می‌کند؛ در نتیجه از این فرصت استفاده کنید.
  4. به منظور بررسی نام شرکت و هدف آن به IHK مراجعه کنید.
  5. یک دفتر اسناد رسمی پیدا کرده و برای ثبت شرکت وقت بگیرید. از طریق وب سایت https://notar.de می‌توانید دفتر اسناد رسمی مناسب را پیدا کنید.
  6. اساسنامه شرکت را تهیه کنید. برای این کار می‌توانید از الگوی استاندارد موسوم به Musterprotokoll استفاده کرده یا نسخه خاص خود را مورد استفاده قرار دهید.
  7. مدارک لازم شامل اساسنامه، لیست سهامداران و مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب بانکی را برای حضور در دفتر اسناد رسمی آماده کنید.
  8. به منظور رسمی کردن مدارک، همراه با سهامداران در زمان مقرر در دفتر اسناد رسمی حاضر شوید.
  9. بانکی را پیدا کنید که پذیرای شما بوده و حساب بانکی خود را نزد آن افتتاح کنید. به یاد داشته باشید که مدارک دریافت شده از دفتر اسناد رسمی را به همراه داشته باشید.
  10. مبلغ سرمایه‌گذاری و ارزش سهام موسوم به Stammkapital را به حساب بانکی شرکت واریز کنید.
  11. فیش واریز مبلغ سرمایه‌گذاری را به دفتر اسناد رسمی ارسال کنید.
  12. فاکتور دفتر اسناد رسمی را پرداخت کنید.
  13. فاکتور Handelsregister را پرداخت کنید.
  14. پس از ثبت شرکت ممکن است پیام‌هایی دریافت کنید که ماهیت کلاهبرداری دارند. تلاش کنید که از آن‌ها دوری کنید.
  15. صبورانه منتظر بمانید که Handelsregister کار خود را انجام دهد. پس از ثبت شرکت در ثبت تجاری، دفتر اسناد رسمی به شما اطلاع خواهد داد. همچنین می‌توانید از طریق وب سایت www.unternehmensregister.de وضعیت شرکت خود را بررسی کنید.
  16. یک مشاور مالیاتی پیدا کنید و از او در مواردی مثل تکمیل پرسشنامه مالیاتی (Fragebogen zur steuerlichen Erfassung) و پیامد‌های مالیاتی کمک بگیرید.
  17. فرم ثبت کسب و کار خود را در دفتر تجاری محلی موسوم به Gewerbeamt ثبت کنید.
  18. شناسه مالیاتی شرکت خود را از طریق اداره مالیات (Finanzamt) دریافت کنید.
  19. بیمه مناسب برای خود و کسب و کارتان را پیدا کنید. هنگام مهاجرت به آلمان، بیمه‌های مختلفی وجود دارد که هم برای کسب و کار و هم برای خودتان اجباری و مطلوب است. بوروکراسی پیچیده بوده و انتخاب‌ها گسترده هستند؛ به همین دلیل به یک مشاور نیاز دارید که بهترین بیمه را برای شما و شرکت پیدا کند.
  20. در Transparency Register شرکت خود را ثبت کنید. به دلیل دستور‌العمل‌های اتحادیه اروپا، به منظور مبارزه با پولشویی، اکثر شرکت‌ها باید در Transparenzregister کشور آلمان ثبت شوند. به دلیل امکان انجام آن به صورت آنلاین، این پروسه چندان دردسرساز نیست.

با انجام مراحل بالا شرکت شما با موفقیت در کشور آلمان ثبت می‌شود، اما همچنان مراحلی مثل سامان‌دهی امور مربوط به دفترداری و حسابداری، بررسی حساب‌های سالانه و استفاده از مشاور مالیاتی به منظور جلوگیری از مشکلات قانونی و راه‌اندازی سیستم حسابداری حقوق و دستمزد، باقی می‌ماند.

مدارک لازم برای ثبت شرکت در آلمان

برای آن که بتوانید شرکت خود را در سرزمین شاعران و متفکران ثبت کنید، لازم است مدارک مختلفی را در اختیار داشته باشید. این مدارک را به راحتی می‌توانید به دست بیاورید و مشکل خاصی در این رابطه سد راه شما نخواهد شد. اولین اقدام لازم برای ثبت شرکت در آلمان ارائه مدارک هویتی، سابقه کاری و مدارک تحصیلی خود و دیگر اعضای شرکت است. بر اساس نوع شرکت و فعالیت‌های آن، در اختیار داشتن مجوز‌های خاصی الزامی است. دیگر مدارکی که به منظور شروع کسب و کار خود در آلمان به آن‌ها نیاز دارید، عبارتند از: 

  • فرم‌های مربوط به درخواست ثبت شرکت
  •  مدارک دریافت شده از دفتر اسناد رسمی
  •  گواهی‌های مربوط به حساب بانکی و سرمایه اولیه
  •  اساسنامه 
  • بیزینس پلن

دانش زبان مورد نیاز برای ثبت شرکت در آلمان

در صورتی که حداقل مدرک لیسانس داشته باشید، برای ثبت شرکت در سرزمین ژرمن‌ها نیازی به ارائه مدرک زبان آلمانی نیست و می‌توانید از زبان انگلیسی استفاده کنید. اما بدون شک عدم برخورداری از دانش کافی در زبان آلمانی مشکلات مختلفی را برای شما در کسب و کار و زندگی شخصی به وجود خواهد آورد. برای مثال مدارک شما لازم است که به زبان آلمانی ترجمه شوند و همچنین اساسنامه و برنامه‌های شرکت به زبان آلمانی یا انگلیسی تدوین خواهند شد. اعضای خانواده سرمایه‌گذاران لازم است که دانش ابتدایی نسبت به زبان آلمانی داشته باشند و افرادی که مدرک تحصیلی آن‌ها زیر لیسانس باشد، باید مدرک زبان آلمانی ارائه دهند.

آیا می‌توان از طریق ثبت شرکت اقامت آلمان را گرفت؟

ثبت شرکت در آلمان یکی از بهترین روش‌های به دست آوردن اقامت و تابعیت این کشور است. بعد از آن که شرکت خود را در آلمان ثبت کردید، می‌توانید برای دریافت اقامت این کشور اقدام کنید. در صورتی که درخواست شما مورد تأیید قرار بگیرد، اقامت این کشور را برای مدت محدودی (سه سال) دریافت خواهید کرد. پس از این دوره به منظور تمدید اقامت، لازم است که تمکن مالی (پرداخت به موقع مالیات و امکان تأمین هزینه‌های مربوط به بیمه و حقوق کارکنان) و پیشرفت در کسب و کار شرکت را اثبات کنید.

با گذشت پنج سال از اقامت در سرزمین شاعران و متفکران، می‌توانید برای دریافت اقامت دائم این کشور اقدام کنید. همچنین هشت سال زندگی در آلمان بدان معنا است که شما واجد شرایط دریافت تابعیت و شهروندی این کشور هستید. در این شرایط می‌توانید از تابعیت فعلی خود انصراف داده و شهروندی آلمان را به دست بیاورید یا از تابعیت دو‌گانه استفاده کنید.

مزایای ثبت شرکت در آلمان تنها به شخص مدیران و سرمایه‌گذاران محدود نمی‌شود، بلکه اعضای خانواده آن‌ها نیز می‌توانند از فواید این امر بهره‌مند شوند. در قالب سرمایه‌گذاری، می‌توانید به کمک ویزای همراه، همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود را به سرزمین ژرمن‌ها منتقل کنید. پوشش بیمه خانواده و امکان تحصیل رایگان فرزندان جزو اصلی‌ترین مزیت‌های مهاجرت به آلمان است. یکی از شروط مهم برای استفاده از این فرصت، برخورداری همسر و فرزندان از آشنایی ابتدایی با زبان آلمانی و در اختیار داشتن مدرک زبان است.

جمع بندی

ثبت شرکت در آلمان این فرصت را در اختیار شما و خانواده‌تان قرار می‌دهد که در کشوری پیشرفته با شرایط زندگی عالی، تجربه‌ای جدید و هیجان‌انگیز داشته باشید. مطمئنا مزیت‌هایی مثل فرصت‌های بی‌شمار و برخورداری از سطح بالای رفاه، سرزمین ژرمن‌ها را به گزینه‌ای عالی برای مهاجرت تبدیل می‌کند. در صورتی که قصد سرمایه‌گذاری خارجی و حضور در بازار بین‌المللی را دارید، آلمان یکی از بهترین کشور‌هایی است که می‌توانید شرکت خود را در آن به ثبت برسانید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *