لیست دانشگاه های برتر استرالیا

دانشگاه‌های استرالیا در فهرست برترین دانشگاه‌های جهان رتبه قابل قبولی دارند. هر سال در فصل پذیرش و ثبت‌نام، یکی از بالاترین ترافیک دانشجویی را به خود اختصاص می‌دهند. ششمین کشور بزرگ جهان فقط کوالا، کانگرو، رفاه، مناظر دیدنی و امنیت شغلی ندارد. استرالیا دارای دانشگاه‌های بین‌‌المللی و استانداردی است که بسیاری از دانشجویان را از سراسر جهان به سمت خود جذب می‌کند.

فهرست مطالب

لیست دانشگاه های استرالیا

معرفی کوتاه کشور استرالیا

منطقی به نظر می‌رسد اگر فرض کنیم بهترین دانشگاه‌های استرالیا در شهر کانبرا، پایتخت این کشور، تاسیس شده باشند. این فرضیه اشتباه است، چون عدالت آموزشی در استرالیا باعث شده تا بهترین دانشگاه‌های استرالیا با استانداردهای جهانی در میان شهرهای مختلف تاسیس شوند. به دلیل مهاجرت بسیاری از جوانان دانشجو به استرالیا، شاهد بهترین دانشگاه‌ها و کیفیت بالای سیستم آموزشی این کشور هستیم.

از استرالیای جنوبی تا قلمرو شمالی، از غرب تا کوئینزلند، از نیوساوت ولز تا ویکتوریا و سواحل تاسمانی همه جا ردپایی از تلاش استرالیا برای تاسیس و اداره دانشگاه‌های بزرگ و استاندارد دیده می‌شود.

با ما در این مقاله همراه باشید تا با دانشگاه‌های استرالیا و تمام نکات مربوط به ثبت‌نام و جزئیات‌شان آشنا شوید.

به رنگ ملکه با حاشیه کمرنگ نارنجی

این کشور یک بار در سال ۱۶۰۶ توسط هلندی‌ها تصرف شد و نامش را هلند نوین گذاشتند. اما ۳ قرن بعد، بریتانیا آن را به نام خود زد و هنوز هم سایه خود را روی سر قاره استرالیا نگاه داشته است. ملکه الیزابت  با رای ۸۲ درصدی مردم به عنوان فرماندار کل استرالیا در سال ۱۹۹۹ انتخاب شد و در حال حاضر نیز ملکه انگلستان فرماندار کل استرالیا است.

چرا به تاریخ سر زدیم؟ برای این که به یک نکته مهم تاکید کنیم. دانشگاه‌های استرالیا تا حد زیادی ریشه بریتانیایی دارند و سیستم اداره آنها و اساتید و هیات علمی این دانشگاه‌ها تا حد زیادی وابسته به بریتانیا هستند.

چرا تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا؟

دانشگاه‌های برتر و درجه یک، طبیعت باورنکردنی، شهرهای پر جنب و جوش و چندین اقیانوس زیبا، همه دلایل برای تحصیل در استرالیا نیستند. بسیاری از دانشجویان بین‌المللی (خارجی) استرالیا به یک دلیل مهم راهی این کشور شده‌اند: کیفیت آموزشی.

۱۰ دلیل مهم برای تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا:

  1. دانشگاه‌هایی با کیفیت بالا
  2. تنوع و چند فرهنگی
  3. استقبال از رشته‌های متنوع و مختلف دانشگاهی و افزایش بودجه‌های تحقیقاتی
  4. فضای باز و دیدنی، طبیعت بکر و تسخیر ناشدنی
  5. دسترسی آسان به ویزای دانشجویی
  6. امکان بالای کارآموزی و دریافت اقامت
  7. زندگی شهری پر جنب و جوش
  8. حیات وحش دیدنی و منحصر به‌فرد
  9. ارتباط آسان و امکان گسترش روابط دوستانه
  10. فرصت‌های کاری باورنکردنی و ویزای کار پس از تحصیل

رتبه بندی ۱۰ دانشگاه برتر استرالیا در سطح جهانی طبق QS

دانشگاه

رنک استرالیا

رنک جهانی

دانشگاه ملی استرالیا

۱

۲۹ (مشترک)

دانشگاه ملبورن

۲

۳۸

دانشگاه سیدنی

۳

۴۲

دانشگاه نیو ساوت ولز (UNSW)

۴

۴۳

دانشگاه کوئینزلند (UQ)

۵

۴۷

دانشگاه موناش 

۶

۵۸ (مشترک)

دانشگاه وسترن استرالیا (غرب) (UWA)

۷

۸۶

دانشگاه آدلاید

۸

۱۰۶

دانشگاه تکنولوژی سیدنی (UTS)

۹

۱۴۰ (مشترک)

دانشگاه نیوکاسل استرالیا (UON)

۱۰

۲۰۷ (مشترک)

دانشگاه ملی استرالیا

این دانشگاه به گستردگی رشته‌ها و بار علمی بالای اساتید خود مشهور است، کیفیت بالای آموزشی و البته امکاناتی که در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهد باعث شده تا از آن به عنوان دانشگاه برتر استرالیا یاد شود.

البته شکاف بین این دانشگاه و سایر دانشگاه‌های استرالیا روز به روز کمتر می‌شود و رقابت بین این دانشگاه‌های جهانی سخت‌تر خواهد شد.

دانشگاه ملبورن

دومین دانشگاه برتر استرالیا با رتبه ۳۸ جهانی به یک دلیل مهم دانشگاه بسیار خوبی است و آن دلیل چیزی جز ارتباط بسیار خوب این دانشگاه با بازار کار جهانی نیست.

دانشگاه ملبورن دارای پتانسیل دانشجویی بسیار متنوعی است که نزدیک به ۴۰ درصد از دانشجویان آن از خارج از استرالیا در آن ثبت‌نام کرده‌اند. این دانشگاه به عنوان بالاترین رتبه دانشگاه استرالیا از نظر علمی و کارفرمایی شناخته می‌شود.

دانشگاه سیدنی

سومین دانشگاه استرالیا و دانشگاه شماره ۴۲ جهان به آزمایشگاه‌های مجهز خود در شیمی و فیزیک همچنین در آی تی، مشهور است. یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های استرالیا که به سال ۱۸۵۰ تاسیس و راه‌اندازی شده است. اساتید بین‌المللی این دانشگاه از کشورهای مختلف به استخدام در آمده همزمان در دانشگاه‌های بزرگ جهان مشغول به تدریس هستند.

دانشگاه نیو ساوت ولز

چهارمین دانشگاه بزرگ استرالیا و دانشگاه شماره ۴۳ در جهان با معماری جالب خود به شهرت رسیده، در دو سال گذشته نمره خوبی در سطح علمی اساتید خود به دست نیاورده اما همچنان بالاترین نمرات را به مدد دانشجویان خود دارد.

دانشگاه کوئینزلند

پنجمین دانشگاه خوب استرالیا با رتبه ۴۷ جهانی، به واحد بی‌نظیر تحقیقاتی خود مشهور است، جایی که اخیرا واکسن سرطان دهانه رحم در آن رونمایی شده و هر سال چند پروژه عجیب علمی در آن افتتاح شده یا به نتیجه می‌رسد.

دانشگاه موناش

ششمین دانشگاه بزرگ استرالیا و دارنده رتبه ۵۸ مشترک در جهان، با شعبه اصلی در مرکز ملبورن، امسال یک رتبه در جهان صعود کرده است. دارای ۵ پردیس دانشگاهی مهم و معتبر، که در مالزی و آفریقای جنوبی نیز شعبه فعال دارد.

دانشگاه وسترن استرالیا

هفتمین دانشگاه خوب استرالیا با رتبه جهانی ۸۶ به دانشجویان فنی و مهندسی خود بسیار مشهور است. اولین دانشگاه استرالیایی که موفق شد در جمع ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار بگیرد. هیات علمی بسیار فرهیخته و بین‌المللی این دانشگاه همیشه برگ بنده آن بوده است.

دانشگاه آدلاید

هشتمین دانشگاه مهم استرالیا و دانشگاه شماره ۱۰۶ در جهان، یکی از بهترین دانشگاه‌های استرالیا است. این دانشگاه به خاطر فعالیت جهانی در زمینه تحقیقات بسیار شناخته شده است. همچنین، شورای تحقیقات استرالیا (ARC) این دانشگاه را بهترین دانشگاه در عرصه پژوهش و تحقیقات دانسته است.

دانشگاه تکنولوژی سیدنی

این دانشگاه در رتبه نهم استرالیا و رتبه ۱۴۰ جهان ایستاده است. دانشگاه تکنولوژی سیدنی دانشگاهی نسبتا جوان، مدرن اما ریشه دار در استرالیا محسوب می‌شود. تکنولوژی سیدنی به داشتن تیم‌های ورزشی حرفه‌ای و بودجه‌بندی درست در رشته‌های تحصیلی مختلف شهرت دارد.

دانشگاه نیوکاسل استرالیا

دهمین دانشگاه مهم و تاثیرگذار استرالیا که رتبه ۲۰۷ جهانی را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه در سنگاپور هم شعبه فعال دارد و با دانشگاه همنام خود در بریتانیا قرارداد خواهرخواندگی و همکاری ابدی امضا کرده است.

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران

دانشگاه‌های گروه الف یا ممتاز عبارتند از:

  • دانشگاه ملی استرالیا
  • دانشگاه موناش
  • دانشگاه نیو ساوت ولز
  • دانشگاه سیدنی
  • دانشگاه آدلاید
  • دانشگاه کوئینزلند
  • دانشگاه ملبورن
ارزان ترین دانشگاه های استرالیا

ارزان ترین دانشگاه‌های استرالیا

دانشگاه رایگان در استرالیا به معنای عام کلمه وجود ندارد اما در برخی از دانشگاه‌های استرالیا دانشجویان با بضاعت مالی کمتر به راحتی در آنها مشغول به تحصیل می‌شوند. دریافت وام تحصیلی و کمک هزینه هدیه داده شده از سوی سازمان‌های مردم نهاد در این دانشگاه‌ها به چشم می‌خورد:

  • دانشگاه کاتولیک استرالیا
  • دانشگاه چارلز داروین
  • دانشگاه نیو انگلند
  • دانشگاه وسترن سیدنی
  • دانشگاه ملی استرالیا – واحد عمومی
  • دانشگاه ساحلی سان‌شاین

شرایط عمومی دریافت پذیرش از دانشگاه‌های استرالیا

استرالیا به دلیل سیستم آموزشی متمرکز و کاربردی خود همیشه مورد تحسین اساتید بین‌المللی بوده است.

زیرساخت‌های کلاس جهانی دانشگاه‌های استرالیا به دلیل استاندارد زندگی بالا با هزینه‌های نسبتا کمتر باعث شده دانشجویان بین‌المللی زیادی جذب این دانشگاه‌ها شوند.

مدارک تحصیلی در این کشور دارای اعتبار بیناست. مهم‌تر از همه، خدمات پشتیبانی دانشجویی در سطحی غیر‌قابل توصیف و بسیار عالی است. بنابراین، فارغ التحصیلان دانشگاه‌های استرالیا در بین کارفرمایان در سراسر جهان تقاضای بالایی برای آغاز به کار رسمی دارند.

سطح زبان مورد نیاز

شرط اولیه ورود برای بیشتر برنامه‌های کارشناسی در دانشگاه‌های استرالیا، یک داشتن حداقل GPA با معدل ۲.۸ در NEB یا معادل آن است. دانش آموزانی که A-levels را تکمیل کرده‌اند باید ۳.۵ واحد A-level با نمره کلی C در سطوح A را برای ورود به برنامه‌های کارشناسی داشته باشند.

شرایط عمومی دریافت پذیرش از دانشگاه‌های استرالیا در هر منطقه و دانشگاهی متفاوت و خاص است. متقاضی باید مدرک ۱۲ ساله دیپلم و تمامی ریز‌نمرات را برای اپلای در مقطع کارشناسی در اختیار داشته باشد.

طول تحصیل در مقطع کارشناسی ۴ سال است. از طرفی داشتن  دست‌کم مدرک آیلتس ۶ جزو ملزومات ورود به دانشگاه‌های استرالیا است. حداقل معدل ورود به این سطح، بهتر است بالای ۱۵ باشد. در صورتی که فرد معدل مورد نیاز را نداشته باشد باید در دوره فاندیشن شرکت کند و برای شرکت در این دوره هیچ نیازی به ارائه مدرک زبان انگلیسی نیست. دانشگاه‌های استرالیا آزمون‌های آیلتس، تافل، PTE، CAE و OET را برای پذیرش تحصیلی می‌پذیرند.

برای تحصیل در مقطع دکتری مدرک زبان، آیلتس ۷ به بالا پیشنهاد می‌شود، ارائه مقالات علمی  ISI و حمایت سوپروایزر نیز مطرح است.

شرایط سنی

هر دانشگاهی در وب‌سایت رسمی خود با توجه به رشته‎ای مختلف تحصیلی به سن خاصی اشاره دارد. می‎توان به سن ۳۰ سالگی اشاره کرد اما مهم است که در کدام مقطع تحصیلی اقدام به دریافت پذیرش کرده باشید.

متقاضیان تحصیل در دوره کارشناسی باید دارای شرط سنی حداقل ۱۸ و حداکثر ۲۱ سال باشند و برای مقطع کارشناسی ارشد، حداکثر تا سن ۲۷ سال، مورد قبول دانشگاه‌های استرالیا است.

تمکن مالی

نباید فراموش کنیم که شرط تمکن مالی، به خاطر ارائه قدرت و توانایی فرد متقاضی در تامین هزینه‌های تحصیل و زندگی در استرالیا است. کافی است که مدرک لازم برای اثبات داشتن توانایی پرداخت هزینه یک سال زندگی در استرالیا و تحصیل در این کشور به افسر ویزا و دانشگاه مورد نظر ارائه شود.

در برخی از منابع رسمی هزینه این یک سال معادل ۲۰ هزار و ۳۰۰ دلار استرالیا عنوان شده است. اگر قرار است والدین به عنوان حامی مالی معرفی شوند، درآمد سالیانه آنها نیز باید ترجمه رسمی شده و به بخش بررسی درخواست پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی ارائه شود.

مدارک مورد نیاز

متقاضی دریافت ویزای تحصیلی باید مدارک زیر را مرحله به مرحله جمع آوری و ارسال کند:

  • ارائه اصل و ترجمه مدارک شخصی و هویتی
  • پاسپورت معتبر همراه با عکس
  • ارائه اصل و ترجمه مدرک دیپلم به صورت جامع و ۱۲ ساله
  • اصل و ترجمه مدارک تحصیلی قبلی (در صورت موجود بودن)
  • ارائه مدرک زبان آیلتس یا مشابه آن با نمره مورد نیاز (با توجه به مقطع و دانشگاه)
  • ترجمه سوابق کاری معتبر از سوی کارفرمای رسمی در ایران

پس از آن ارائه برخی مدارک تکمیلی نیز مورد نیاز خواهد بود:

  • مدارک هویتی ترجمه شده
  • گواهی ثبت‌نام
  • فرممورد نیاز تکمیل شده
  • پذیرش تحصیلی
  • مدرک آیلتس با نمره زبان مورد نیاز
  • انگیزه‌نامه تحصیلی

بهترین دانشگاه‌های استرالیا برای تحصیل ایرانیان

دانشگاه‌های ملبورن، سیدنی، کوئینزلند، موناش، نیو ساوت ولز، دانشگاه ملی استرالیا، آدلاید، دانشگاه تکنولوژی سیدنی، دانشگاه استرالیای غربی و کورتین ۱۰ دانشگاه برتر استرالیا در سال جاری میلادی هستند. ایرانیان در نظرسنجی‌های مختلف به آنها رای داده و از دید آنها این اسامی، دانشگاه‌های مهم و معتبر استرالیا محسوب می‌شوند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *