لیست کامل دانشگاه های اسلواکی

شاید مهم‌ترین چیزی که شما را به تحصیل در اسلواکی جذب می‌کند، سیستم آموزشی معتبر آن باشد. وجود دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی برجسته این کشور را به یکی از مقاصد تحصیلی مشهور تبدیل کرده است. شما در کنار برخورداری از آموزش باکیفیت، هزینه نسبتا پایینی برای آن پرداخت می‌کنید. زبان اسلواکیایی به عنوان زبان آموزشی رایج کشور شناخته می‌شود. با این حال، برخی از مؤسسات آموزش عالی دروس را به زبان انگلیسی و گاها مجارستانی، فرانسوی یا آلمانی ارائه می‌دهند. اگر به تحصیل در دانشگاه‌های کشور اسلواکی فکر می‌کنید، مطالعه این مقاله برای شما جذاب خواهد بود.

فهرست مطالب

چرا تحصیل در دانشگاه‌های اسلواکی؟

زمانی که تصمیم به تحصیل در خارج از کشور می‌گیرید، قطعا انتخاب مقصد سخت‌ترین مرحله خواهد بود. مزایای بی‌شمار تحصیل در اسلواکی آن را در لیست مقاصد تحصیلی بین‌المللی قرار داده است. دانشجویان بین‌المللی در کنار امکانات آموزشی فوق‎العاده، از زندگی باکیفیت در این کشور نیز بهره‌مند می‌شوند. این در حالی است که آن‌ها هزینه بسیار مناسبی را برای دریافت این امکانات می‌پردازند. شما می‌توانید در مراکز دولتی و یا خصوصی درس بخوانید. با تحصیل به زبان اسلواکیایی در دانشگاه‌های دولتی، تقریبا هزینه‌ای نخواهید داشت.

در دانشگاه‌های اسلواکی، رشته‌هایی چون پزشکی و دندانپزشکی با بالاترین سطح از استانداردهای علمی ارائه می‌شوند. شما به عنوان دانشجوی خارجی می‌توانید دروس خود را به زبان انگلیسی پاس کنید. جالب است بدانید که بسیاری از متقاضیان بین‌المللی با هدف داشتن آینده شغلی مطمئن تصمیم به تحصیل در این کشور می‌گیرند. برای این افراد امکان کار دانشجویی نیز وجود دارد. از دیگر مزایای مهاجرت تحصیلی به اسلواکی می‌توان به موارد پایین اشاره کرد:

  • رفت و آمد آسان به سایر کشورهای حوزه شینگن
  • امکان دریافت انتقالی به دانشگاه‌های آلمان و اتریش
  • دریافت مدرک معتبر در سطح بین‌المللی
  • امکان تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری و دریافت اقامت دائم

لیست کامل دانشگاه‌های اسلواکی

مهم‌ترین عاملی که اسلواکی را به یکی از بهترین گزینه‌های مهاجرت تحصیلی تبدیل کرده، سطح علمی بالای دانشگاه‌های آن است. دانشگاه‌های مختلف اسلواکی ارائه‌دهنده رشته‌های تحصیلی متنوع در مقاطع تکمیلی هستند. در این کشور، مقطع لیسانس طی ۳-۴ سال، فوق لیسانس ۱-۲ سال و دکترا ۳-۴ سال ارائه می‎شود. به طور کلی، مؤسسات آموزش عالی اسلواکی در دو گروه قرار می‌گیرند:

مؤسسات دانشگاهی: این مراکز همان دانشگاه‌های اسلواکی هستند. در مؤسسات دانشگاهی، رشته‌های مختلف در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌شوند.

مؤسسات غیر دانشگاهی: این مؤسسات نیز ارائه‌دهنده برنامه‌های مطالعاتی متنوع هستند. اما شما می‌توانید این برنامه‌ها را تنها تا مقطع لیسانس ادامه دهید.

مراکز آموزش عالی در اسلواکی به روش دیگری نیز تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • عمومی (دولتی): بیشتر دانشگاه‌های این کشور عمومی هستند و مورد حمایت دولت قرار می‌گیرند. این دانشگاه‌ها دانشگاه‌های نظامی، پزشکی و پلیسی را شامل می‌شوند. دانشجویان خارجی نیز می‌توانند در مراکز دولتی درس بخوانند.
  • ملی (ایالتی): تعداد دیگری از دانشگاه‌های اسلواکی در این دسته قرار می‌گیرند. هزینه‌ دانشگاه‌های ملی نیز توسط دولت تأمین می‌شود. دانشجویان بومی درصد بالایی از دانشجویان این مؤسسات را تشکیل می‌دهند.
  • خصوصی: تعداد کمی از مؤسسات آموزش عالی کشور خصوصی هستند. این مؤسسات مورد حمایت سازمان‌های غیر دولتی قرار دارند. برای درس خواندن در دانشگاه‌های خصوصی، پرداخت شهریه الزامی است.

در ادامه لیستی از تمام دانشگاه‌های اسلواکی تهیه کرده‌ایم:

دانشگاه‌های عمومی

آکادمی هنر در بانکا بیستریکا

دانشگاه ماتج بل در بانسکا بیستریچا

دانشگاه اقتصاد در براتیسلاوا

دانشگاه فنی اسلواکی در براتیسلاوا

 

آکادمی هنرهای زیبا و طراحی در براتیسلاوا

دانشگاه کاتولیک در Ružomberok

دانشگاه J. Selye در کومارنو

دانشگاه دامپزشکی در کوشیتس

دانشگاه کنستانتین در نیترا

دانشگاه پریسوف

دانشگاه زیلینا

دانشگاه فنی در ترناوا

دانشگاه کشاورزی اسلواکی در نیترا

دانشگاه سیریل و متدیوس در ترناوا

دانشگاه پاول جوزف سافاریک در  Košice

دانشگاه فنی در  Košice

دانشگاه‌های ملی

آکادمی نیروهای مسلح

آکادمی پلیس در براتیسلاوا

دانشگاه پزشکی اسلواکی در براتیسلاوا

دانشگاه‌های خصوصی

کالج حرفه ای و ارتباطات بازاریابی

مدرسه بین المللی هنرهای لیبرال

موسسه فناوری در Dubnica nad Váhom

دانشکده اقتصاد و مدیریت دولتی در براتیسلاوا

کالج گوته براتیسلاوا

کالج مدیریت در ترنسین

کالج تجارت بین الملل ISM اسلواکی

کالج بهداشت و مددکاری اجتماعی سنت الیزابت

۱۰ دانشگاه برتر اسلواکی

زمانی که تصمیم می‌گیرید در خارج از کشور درس بخوانید، قطعا انتخاب یکی از برترین دانشگاه‌های کشور برای شما مهم است. بنابراین، لازم است با این دانشگاه‌ها در کشور مقصد آشنا شوید. همه ساله لیستی از بهترین دانشگاه‌های جهان منتشر می‌‎شود. خوب است بدانید که همواره نام تعدادی از دانشگاه‌های اسلواکی نیز در این لیست به چشم می‌خورد. ارائه رشته‌ها به زبان انگلیسی و اعتبار بالای مؤسسات آموزشی موجب مهاجرت بسیاری از دانشجویان به اسلواکی شده است. در اینجا قصد داریم برترین مؤسسات آموزش عالی این کشور را به شما معرفی کنیم:

دانشگاه کمنیوس

دانشگاه کمنیوس یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اسلواکی محسوب می‌شود. این دانشگاه که در سال ۱۹۱۹ تأسیس شده، دارای ۱۳ دانشکده است. دانشجویان می‌توانند رشته‌های مختلفی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مطالعه کنند. دانشگاه کمنیوس همچنین به عنوان یک مرکز تحقیقاتی و مطالعاتی در سطح بین‌المللی شناخته می‌شود.

رتبه جهانی: ۶۵۱

دانشگاه صنعتی

این دانشگاه یک مؤسسه آموزشی مدرن بوده که از سال ۱۹۳۷ فعالیت خود را آغاز کرده است. دانشجویان می‌توانند رشته‌های مختلف را در مقاطع مختلف به زبان انگلیسی مطالعه کنند. فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی مدارک معتبری دریافت می‌کنند. بنابراین، بعد از اتمام تحصیل می‌توانند شغل مناسبی در اسلواکی و یا سایر کشورهای اروپایی بیابند. اگر به رشته‌های مهندسی عمران، برق، مکانیک، معماری و فناوری مواد غذایی علاقه دارید، دانشگاه فنی اسلواکی گزینه خوبی خواهد بود.

رتبه جهانی:۸۰۱

دانشگاه فنی کوشیتسه

یکی دیگر از برترین دانشگاه‌های اسلواکی در سطح بین‌المللی، دانشگاه فنی کوشیتسه است. این دانشگاه دومین دانشگاه معتبر کشور نیز به حساب می‌آید. دانشگاه فنی دارای ۹ دانشکده بوده و برنامه‌های تحصیلی متنوعی را ارائه می‌دهد. فراهم کردن امکانات ورزشی و هنری برای دانشجویان از دیگر ویژگی‌های برجسته دانشگاه کوشیتسه است. متقاضیان علاقه‌مند به رشته‌های مهندسی می‌توانند برای پذیرش در این مؤسسه اقدام کنند.

رتبه جهانی: ۱۰۰۰-۸۰۰

دانشگاه ماتج بل

دانشگاه ماتج بل یکی از بهترین دانشگاه‌های اسلواکی بوده و در سال ۱۹۹۲ تأسیس شده است. UMB نام اختصاری این مؤسسه آموزشی است. یکی از مزایای تحصیل در ماتج بل این است که با دانشگاه‌های مطرح بین‌المللی همکاری دارد. از این رو، دانشجویان می‌توانند تحصیلات خود را در این دانشگاه‌ها ادامه دهند. اگر قصد تحصیل در رشته‌هایی چون اقتصاد، روابط بین‌الملل و علوم سیاسی، آموزش و هنر را دارید، دانشگاه ماتج بل انتخاب خوبی خواهد بود.

رتبه جهانی: ۷۰۰-۶۵۱

از دیگر دانشگاه‌های اسلواکی که مورد توجه دانشجویان بومی و خارجی هستند، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • دانشگاه پاول ژوزف
  • دانشگاه پریسوف
  • دانشگاه الکساندر دوبژک ترنسین
  • دانشگاه زیلینا
  • کالج اقتصادی در اسکالیکا
  • دانشکده مدیریت بازرگانی (EUBA)

شرایط عمومی دریافت پذیرش از دانشگاه‌های اسلواکی

اولین قدم برای تحصیل در اسلواکی، دریافت پذیرش از یکی از دانشگاه‌های کشور است. بعد از این که چندین دانشگاه را از میان لیست موجود انتخاب کردید، لازم است مدارکی را برای آن‌ها ارسال کنید. این مدارک مستقیما برای دانشگاه مورد نظر ارسال می‌شوند. شرایط و مدارک مورد نیاز پذیرش در مؤسسات آموزشی مختلف، متفاوت است. برای اطلاع از این موارد، بهتر است به وبسایت خاص هر دانشگاه مراجعه کنید. هیئت مربوطه مدارک ارسالی را بررسی کرده و در صورت تأیید، نامه پذیرش را ارسال می‌کند. شما برای تحصیل در هریک از مقاطع تکمیلی لازم است مدارک تحصیلی قبلی را در اختیار دانشگاه مورد نظر قرار دهید. در اینجا قصد داریم برخی از ضروری‌ترین شرایط لازم برای پذیرش تحصیلی در اسلواکی را بررسی کنیم.

سطح زبان مورد نیاز

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشجویان خارجی برای تحصیل در دانشگاه‌های اسلواکی، مدرک زبان است. در این کشور، رشته‌های مختلف به زبان انگلیسی یا اسلواکیایی ارائه می‌شوند. بنابراین، بسته به دانشگاه، مقطع و رشته انتخابی باید مدرک زبان مربوطه را داشته باشید. اگر رشته مورد نظر به انگلیسی ارائه می‌شود، برای مقطع لیسانس به مدرک آیلتس ۵/۵ به بالا، فوق لیسانس ۶ به بالا و دکترا ۷ به بالا نیاز دارید.

شرط سنی

اگر قصد تحصیل در اسلواکی را دارید، خوب است بدانید که برای آن محدوده سنی مشخص شده است. متقاضیان مقطع کارشناسی باید در سنین ۱۸-۲۴ سال قرار داشته و متقاضیان کارشناسی ارشد حداکثر ۳۰ سال سن داشته باشند. این کشور محدودیت سنی برای پذیرش در مقطع دکترا تعیین نکرده است.

تمکن مالی

همانند مهاجرت تحصیلی به هر کشور دیگری، برای مهاجرت به اسلواکی نیز موضوع تمکن مالی مطرح است. دانشجویان بین‌المللی خارج از اتحادیه اروپا باید هزینه‌ای را برای زندگی و پرداخت شهریه دانشگاه در نظر بگیرند. از این رو، اثبات تمکن مالی حین گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های اسلواکی ضروری است.

مدارک مورد نیاز

متقاضیانی که در کشورهای خارج از اتحادیه اروپا ساکن هستند، باید برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنند. آن‌ها ویزای بلند مدت نوع D را برای اقامت ۹۰ روزه در اسلواکی می‌گیرند. این کار تنها با داشتن نامه پذیرش از دانشگاه امکان‌پذیر است. ابتدا لازم است مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری کرده و به سفارت اسلواکی در کشور خود تحویل دهید. سفارت بعد از انجام بررسی‌های لازم، عموما نتیجه را طی ۴ هفته اعلام می‌کند. ضروری‌ترین مدارک لازم جهت تحصیل در دانشگاه‌های اسلواکی عبارتند از:

  • پاسپورت با اعتبار کافی
  • عکس پاسپورتی
  • مدارک شناسایی و تحصیلی
  • گواهی اثبات تمکن مالی
  • مدرک اثبات محل اقامت در اسلواکی
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • رسید پرداخت هزینه ویزا
  • فرم پر شده درخواست ویزا
  • بیمه نامه مسافرتی

ارزان‌ترین دانشگاه‌های اسلواکی

در مهاجرت تحصیلی به تمام کشورهای دنیا، بحث هزینه مطرح می‌شود. برای تحصیل در اسلواکی، دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا قطعا بابت مبلغی را به عنوان شهریه پرداخت کنند. این در حالی است که دانشجویان داخل اتحادیه اروپا امکان تحصیل رایگان را دارند. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های اسلواکی بسته به دانشگاه، رشته تحصیلی، زبان (انگلیسی یا اسلواکیایی) و مقطع تحصیلی متفاوت خواهد بود. دانشجویانی که به اسلواکیایی تسلط دارند، می‌توانند در مؤسسات دولتی با شهریه کم یا گاها رایگان درس بخوانند. رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی نیز از جمله رشته‌های گران کشور محسوب می‌شوند. در مجموع، هزینه درس خواندن در اسلواکی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی مناسب است. در ادامه برخی از دانشگاه‌های مقرون به‌صرفه این کشور را نام می‌بریم:

  • دانشگاه اقتصاد در براتیسلاوا
  • دانشگاه پاول ژوزف
  • دانشگاه ماتج بل
  • دانشگاه زیلینا
  • دانشگاه الکساندر دوبژک ترنسین
  • دانشگاه ترناوا
  • دانشگاه فنی در زولن

دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم ایران

همان‌طور که گفته شد، دانشگاه‌های اسلواکی در رتبه‌بندی جهانی جایگاه بالایی دارند. فارغ‌التحصیلان مدرک معتبری دریافت کرده و آینده شغلی روشنی خواهند داشت. با این حال، نکته مهم این است که مؤسسه آموزشی انتخابی مورد تأیید وزارت علوم کشور فارغ‌التحصیلان باشد. شما به عنوان دانشجوی ایرانی در صورت داشتن مدرک از دانشگاه تأیید شده، می‌توانید بدون مانع در کشور خود مشغول به کار شوید. طبق دسته‌بندی وزارت علوم ایران، مؤسسات آموزشی اسلواکی در گروه خوب و متوسط قرار می‌گیرند.

گروه خوب (ب)

  • Comenius University in Bratislava
  • Pavol Jozef Šafárik University in Košice
  • Slovak University of Agriculture in Nitra
  • Slovak University of Technology in Bratislava
  • Technical University of Košice
  • University of Žilina

گروه متوسط (ج)

  • Matej Bel University in Banská Bystrica
  • University of Constantine the Philosopher in Nitra
  • University of Economics in Bratislava
  • Prešovská Univerzita v Prešove
  • University of St. Cyril and Methodius of Trnava
  • Trnavská Univerzita V Trnave

بهترین دانشگاه‌های اسلواکی برای تحصیل ایرانیان

برای دانشجویان خارجی چون ایرانیان، بهترین دانشگاه‌ه در واقع دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم هستند. با این حال، برخی از شهرهای اسلواکی چندین دانشگاه را در خود جای داده و دانشجویان مهاجر را می‌پذیرند. شهر براتیسلاوا، بانسکا بیستریتسا، کورومورنو و زیلینا در لیست شهرهای دانشجویی محبوب قرار دارند. از بهترین دانشگاه‌های اسلواکی برای تحصیل ایرانیان می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • دانشگاه کامنیوس در براتیسلاوا اسلواکی
  • دانشگاه کنستانتینوس در نیترا اسلواکی
  • دانشگاهCyril و Methodius
  • دانشگاه ماتج بل
  • دانشگاه پاول جوزف Šafárik در بودگلد اسلواکی
  • دانشگاه فنی کوشیتسه

بهترین دانشگاه‌های اسلواکی براساس رشته تحصیلی

همان‌طور که اشاره شد، دانشگاه‌های کشور اسلواکی رنکینگ بالایی در میان دانشگاه‌های بین‌المللی دارند. با این حال، برخی از رشته‌ها با کیفیت بالاتری در این کشور ارائه می‌شوند. از این رو، مورد استقبال بسیاری از دانشجویان بین‌المللی قرار می‌گیرند. رشته‌های مختلف پزشکی و دندانپزشکی از جمله این رشته‌ها هستند. دانشگاه علوم پزشکی براتیسلاوا یکی از معتبرترین دانشگاه‌های کشور بوده و همه ساله شمار زیادی از متقاضیان را پذیرش می‌کند. این دانشگاه همچنین مورد تأیید وزارت علوم ایران است.

نام دانشگاه

رشته‌های تحصیلی

کامنیوس

پزشکی، علوم انسانی، الهیات و ریاضی، علوم کامپیوتر

استروپولیتانا

الهیات، فلسفه، حقوق، پزشکی

ترناوا

هنر، پزشکی، حقوق، الهیات

زیلینا

علوم کامپیوتر، مهندسی، علوم انسانی و اجتماعی

سؤالات متداول

آیا برای تحصیل در اسلواکی تسلط به زبان اسلواکیایی ضروری است؟

  • خیر، اما با تسلط به این زبان شرایط مناسب‌تری در بازار کار کشور خواهید داشت.

شهریه تحصیل در دانشگاه‌های اسلواکی چگونه محاسبه می‌شود؟

  • شهریه بسته به رشته، مقطع و دانشگاه‌ انتخابی متفاوت خواهد بود.

آیا امکان کار دانشجویی در اسلواکی وجود دارد؟

  • بله، حتی دانشجویان بین‌المللی نیز اجازه ۲۰ ساعت کار در هفته را دارند.

دانشجویان خارجی چگونه می‌توانند هزینه‌های خود را تأمین کنند؟

  • کار دانشجویی و دریافت بورسیه تحصیلی شرایط را برای این دانشجویان هموارتر می‌کند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *