لیست دانشگاه های برتر اسلوونی

سیستم آموزشی قوی و معتبر اسلوونی موجب شده که دانشجویان از نقاط مختلف جهان برای تحصیل در این کشور اقدام کنند. امکانات رفاهی بالا و هزینه پایین از دیگر عوامل جذب دانشجو به این کشور هستند. اگر قصد درس خواندن در اسلوونی را دارید بهتر است بدانید که دروس به زبان‌های اسلوونیایی، مجارستانی، ایتالیایی و یا انگلیسی ارائه می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون دانشگاه های مختلف اسلوونی و شرایط پذیرش آن‌ها، پیشنهاد ما مطالعه این مقاله است.

فهرست مطالب

چرا تحصیل در دانشگاه‌های اسلوونی؟

این سؤالی است که متقاضیان تحصیل در خارج از کشور از خود می‌پرسند. اسلوونی در میان کشورهای اروپایی عملکرد فوق‌العاده‌ای در عرصه آموزش دارد و از استانداردهای بالایی برخوردار است. وجود دانشگاه‌های عالی رتبه، ارائه آموزش حرفه‌ای و برگزاری دوره‌های زبان همه از مواردی هستند که به جذابیت تحصیل در دانشگاه‌های اسلوونی می‌افزایند. برخی نیز با اطمینان به این که می‌توانند هزینه‌های خود را تأمین کنند، به اسلوونی مهاجرت می‌کنند.

ارائه خدمات تحصیلی پیشرفته، امکان تحصیل به زبان انگلیسی و کار حین تحصیل نیز اسلوونی را به یک مقصد تحصیلی بی‌نظیر تبدیل کرده‌اند. دانشگاه‌های این کشور ارائه‌دهنده رشته‌های مختلف در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا هستند. از دیگر مواردی که به عنوان مزایای تحصیل در اسلوونی شناخته می‌شوند، عبارتند از:

اعتبار دانشگاه‌ها: تعداد زیادی از دانشگاه‌های کشور اسلوونی در لیست برترین دانشگاه‌های دنیا قرار دارند. شما با دریافت مدرک معتبر از این مراکز می‌توانید در کشورهای مختلف مشغول به کار شوید.

مزایای دانشجویی: زمانی که به عنوان دانشجو وارد این کشور می‌شوید، از مزایای بسیاری بهره‌مند خواهید شد. تخفیف در حمل و نقل، تهیه مسکن و کوپن‌های غذایی از جمله این مزایا هستند.

زندگی باکیفیت: اقتصاد قوی سطح رفاه بالایی را برای ساکنین کشور اسلوونی فراهم کرده است. شما به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی نیز می‌توانید زندگی استاندارد و مرفهی را در این کشور تجربه کنید. 

لیست کامل دانشگاه‌های اسلوونی

اسلوونی با تغییراتی که در برنامه مطالعاتی آکادمیک خود ایجاد کرده، به یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی در اروپا تبدیل شده است. همه ساله بیش از ۲۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌های اسلوونی مشغول به تحصیل می‌شوند. تعداد زیادی از این دانشجویان در مقطع دکترا درس می‌خوانند.

دانشگاه‌های دولتی و خصوصی، دانشکده‌های هنری و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای مؤسسات آموزشی این کشور را تشکیل می‌دهند. مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه‌ها و کالج‌های هنری ارائه می‌شوند. اما دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای بیشتر بر روی مقطع کارشناسی متمرکز هستند. دروس در دانشگاه‌های دولتی به زبان رسمی کشور ارائه می‌شوند. بنابراین، متقاضیان تحصیل در این مؤسسات باید ابتدا در دوره یک ساله زبان شرکت کنند. متقاضیان دانشگاه‌های خصوصی امکان تحصیل به زبان انگلیسی را نیز خواهند داشت. اسلوونی کشور کوچکی بوده و مراکز آموزشی محدودی را نیز در خود جای داده است. در ادامه لیستی از دانشگاه‌های اسلوونی تهیه کرده‌ایم.

دانشگاه لیوبلیانا

دانشکده تحصیلات تکمیلی دولت و مطالعات اروپایی

دانشکده تحصیلات تکمیلی بین المللی جوزف استفان

دانشگاه بین المللی مطالعات اجتماعی و بازرگانی

دانشگاه ماریبور

دانشگاه اروپایی مدیترانه

دانشگاه Alma Mater Europaea

دانشکده روانشناسی دانشگاه زیگموند فروید

دانشگاه پریمورسکا

دانشگاه تجارت  

دانشگاه نوو مستو

 

دانشگاه نوا گوریکا

دانشکده حقوق اروپا

دانشکده مطالعات اجتماعی پیشرفته

دانشکده مراقبت‌های بهداشت و درمان آنجلا بوسکین

دانشکده مدیریت

کالج GEA

کالج حسابداری و امور مالی

دانشکده مطالعات بازرگانی

دانشکده فناوری پلیمرها

دانشگاه علوم بازرگانی و تجارت

دانشگاه بین المللی تجارت لیوبلیانا  

آکادمی مولتی میدیا

کالج Ravne

کالج حفاظت از محیط زیست

دانشگاه بازرگانی

دانشکده مهندسی صنایع

دانشگاه هنرهای تجسمی

دانشکده میدیا

موسسه آموزش عالی فیزیوتراپی

کالج هتلداری و گردشگری بلد

۱۰ دانشگاه برتر اسلوونی

در سال‌های اخیر، اسلوونی توانسته سطح علمی دانشگاه‌های خود را ارتقا دهد. دانشگاه‌های اسلوونی رشته‌های تحصیلی مختلف را مطابق با استانداردهای بین‌المللی ارائه می‌دهند. خوب است بدانید که نام برخی از این مراکز آموزشی در لیست برجسته‌ترین دانشگاه‌های جهان به چشم می‌خورد. شما به عنوان متقاضی تحصیل در اسلوونی می‌توانید با شماری از مؤسسات آموزشی برتر این کشور آشنا شوید.

دانشگاه لیوبلیانا

دانشگاه لیوبلیانا یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین دانشگاه‌های اسلوونی به حساب می‌آید. این دانشگاه دولتی بوده و در سال ۱۹۱۹ تأسیس شده است. لیوبلیانا در سطح بین‌المللی نیز اعتبار بالایی دارد. اگر قصد تحصیل در رشته‌هایی چون اقتصاد، عمران، حقوق، دندانپزشکی، زیست شناسی و یا معماری و مدیریت را دارید این دانشگاه گزینه مناسبی خواهد بود.

رتبه جهانی: ۳۵۶

دانشگاه ماریبور

دانشگاه ماریبور از جمله دانشگاه‌های بزرگ و دولتی اسلوونی محسوب می‌شود. این دانشگاه در سال ۱۹۷۵ تأسیس شده است و ۱۷ دانشکده دارد. رشته‌های بسیاری در ماریبور ارائه می‌شوند که برای تحصیل در هریک از آن‌ها شرکت در آزمون ورودی ضروری است. رشته‎های فنی و مهندسی، علوم طبیعی، بهداشت و سلامت، اقتصاد، بازرگانی و کشاورزی از جمله رشته‌های پرطرفدار دانشگاه ماریبور هستند.

رتبه جهانی: ۶۳۳

دانشگاه پریمورسکا

دانشگاه پریمورسکا یکی دیگر از دانشگاه‌های اسلوونی بوده که در سال ۲۰۰۳ تأسیس شده است. این مرکز دولتی به عنوان یکی از بهترین و مجهزترین مراکز تحقیقاتی اسلوونی شناخته می‌شود. شما برای تحصیل در رشته‌هایی چون علوم انسانی، مدیریت، گردشگری و علوم طراحی می‌توانید این دانشگاه را انتخاب کنید.

رتبه جهانی: ۸۹۹

دانشگاه نووا گوریکا

دانشگاه نووا گوریکا در واقع یک دانشگاه پلی تکنیک در اسلوونی است. رشته‌های مرتبط با علوم انسانی، علوم طبیعی، علوم کاربردی و هنر از جمله رشته‌های پرطرفدار این مرکز آموزشی هستند. نووا گوریکا یک مرکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی قوی نیز محسوب می‌شود. آزمایشگاه فیزیک ذرات اتمی، مرکز تحقیقاتی محیط زیست، مرکز تحقیقاتی هواشناسی و آزمایشگاه متالوژی از جمله پؤوهشگاه‌های موجود در این دانشگاه هستند.

رتبه جهانی: ۹۹۸

دانشگاه بیلد

یکی از شناخته‌شده ترین دانشگاه‌های اسلوونی، دانشگاه بیلد است. این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های پیشتاز در عرصه مدیریت نیز به حساب می‌آید. دانشکده مدیریت بیلد دانشجویان بومی و بین‌المللی بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. رشته‌های مرتبط با تجارت و بازرگانی این دانشگاه نیز مورد استقبال متقاضیان بسیار قرار می‌گیرد.

رتبه جهانی: ۹۵۶

سایر دانشگاه‌های اسلوونی که جزء دانشگاه‌های برتر و البته خصوصی این کشور هستند، عبارتند از:

  • دانشگاه نوو مستو
  • دانشگاه بین المللی تجارت و مطالعات اجتماعی
  • کالج پرستاری Jesenice
  • دانشگاه Alma Mater Europaea
  • دانشگاه بین المللی Jožef Stefan

شرایط عمومی دریافت پذیرش از دانشگاه‌های اسلوونی

اگر تصمیم به تحصیل در خارج از کشور دارید، بهتر است بدانید که شرایط دریافت پذیرش بسته به کشور، دانشگاه و رشته انتخابی متفاوت است. برای تحصیل در دانشگاه‌های اسلوونی نیز لازم است شرایط مراکز مختلف را بررسی کنید. الزامات و مدارک مورد نیاز جهت گرفتن پذیرش در وبسایت مربوط به هر دانشگاه قابل مشاهده است. در صورتی که موفق به دریافت نامه پذیرش شوید، می‌توانید برای ویزای تحصیلی اقدام کنید. جهت درس خواندن در مقاطع کارشناسی، کارشناس ارشد و دکترا شما درخواست خود را مستقیما برای دانشگاه ارسال می‌کنید. پس از انجام بررسی‌های لازم و تأیید مدارک، نامه پذیرش صادر و ارسال می‌شود. شما به همراه درخواست خود مدارکی را نیز برای دانشگاه می‌فرستید:

  • کپی از مدارک تحصیلی دوره قبل (برای کارشناسی مدارک دبیرستان، کارشناسی ارشد مدارک کارشناسی و دکترا مدارک کارشناسی ارشد)
  • گواهی زبان
  • مدارک شناسایی

ترم تحصیلی در دانشگاه‌های اسلوونی از ماه اکتبر شروع شده و در سپتامبر به پایان می‌رسد. شما می‌توانید در ماه‌های فوریه و آگوست برای ارسال درخواست اقدام کنید. در ادامه با برخی از اصلی‌ترین شرایط لازم جهت تحصیل در اسلوونی آشنا می‌شویم.

سطح زبان مورد نیاز

یکی از مهم‌ترین مواردی که برای تحصیل در خارج از کشور مطرح می‌شود، تسلط به زبان آن کشور است. در دانشگاه‌های دولتی اسلوونی دروس به زبان اسلوونیایی و در دانشگاه‌های خصوصی به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. بنابراین، بسته به دانشگاه انتخابی داشتن مدرک زبان (انگلیسی یا اسلوونیایی) معتبر ضرورت دارد.

مقطع تحصیلی

مدرک آیلتس

لیسانس

۶ به بالا

فوق لیسانس

۵/۶ به بالا

دکترا

۷ به بالا

شرط سنی

یکی از مزایای تحصیل در دانشگاه‌های اسلوونی، عدم وجود محدودیت سنی برای مقاطع مختلف است. با این حال، افرادی که متقاضی مقطع کارشناسی هستند، بهتر است بین سنین ۱۷-۲۷ سال اقدامات لازم را انجام دهند.

تمکن مالی

زمانی که تصمیم به تحصیل در اسلوونی می‌گیرید، لازم است توانایی مالی خود برای پرداخت هزینه‌ها را در نظر بگیرید. خوب است بدانید که در این کشور امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان خارجی وجود ندارد. از این رو، متقاضیان باید توان پرداخت مخارج زندگی و تحصیل خود در اسلوونی را داشته باشند.

مدارک مورد نیاز

شما برای درس خواندن در اسلوونی علاوه بر نامه پذیرش، به ویزای تحصیلی نیاز دارید. گرفتن ویزا تنها با داشتن پذیرش از دانشگاه‌های اسلوونی ممکن است. بدین منظور، لازم است مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری کنید و به سفارت این کشور تحویل دهید. نبود سفارت اسلوونی در ایران موجب شده که اقدامات لازم از طریق سفارت کشورهای همسایه انجام شود. در صورت تأیید درخواست شما، ویزای تحصیلی نوع D صادر خواهد شد. مدارک مورد نیاز جهت گرفتن ویزا شامل موارد ذیل هستند:

  • پاسپورت معتبر
  • عکس پاسپورتی
  • مدارک شناسایی ترجمه شده
  • مدارک تحصیلی ترجمه شده به همراه ریز نمرات
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • گواهی تمکن مالی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • بیمه نامه معتبر
  • انگیزه نامه
  • مدرک زبان
  • رسید پرداخت هزینه شهریه

ارزان‌ترین دانشگاه‌های اسلوونی

موردی که تقریبا تمام دانشجویان بین‌المللی به آن توجه می‌کنند، هزینه تحصیل است. برای شما مهم است که در عین حال که دانشگاه برتری را انتخاب می‌کنید، توان تأمین مخارج تحصیل در آن را نیز داشته باشید. به طور کلی، هزینه تحصیل در اسلوونی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی مقرون به‌صرفه است. نکته مهم این است که در هر شرایطی تحصیل در اسلوونی برای دانشجویان بین‌المللی مشمول هزینه خواهد بود. دانشجویان ساکن کشورهای اتحادیه اروپا تنها هزینه پذیرش سال‌های تحصیلی خود را می‌پردازند. اما دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا باید شهریه تحصیل تمام وقت خود را پرداخت کنند. میزان شهریه پرداختی بسته به شهر محل تحصیل، دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است. شما برای درس خواندن در دانشگاه‌های دولتی شهریه کمتری نسبت به مراکز خصوصی پرداخت می‌کنید. همچنین رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی از جمله‌ رشته‌های گران کشور به حساب می‌آیند. در پایین، تعدادی از دانشگاه‌های اسلوونی که هزینه تحصیلی مناسبی دارند را نام می‌بریم:

  • دانشگاه لیوبلیانا
  • دانشگاه ماریبور
  • دانشگاه پریمورسکا
  • دانشگاه نووا گوریکا
  • دانشگاه نوو مستو
  • دانشگاه یورو مدیترانه‌ای

دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم ایران

در کشور ایران همانند سایر کشورها، همه ساله لیستی از دانشگاه‌های برتر جهان که مورد تأیید وزارت علوم هستند تهیه می‌شود. این کار با بررسی سیستم‌های رتبه‌بندی‌ بین‌المللی انجام می‌گیرد. بنابراین، خوب است پیش از اقدام برای پذیرش در دانشگاه‌های اسلوونی، لیست دانشگاه‌های مورد تأیید کشور را مشاهده کنید. چرا که با داشتن مدرک از این دانشگاه‌ها می‌توانید در کشور خود مشغول به کار شوید. دانشگاه‌های کشور اسلوونی که توسط وزارت علوم ایران تأیید شده‌اند، در دو گروه خوب و متوسط قرار می‌گیرند.

گروه ب (خوب)

  • دانشگاه لیوبلیانا
  • دانشگاه ماریبور

گروه ج (متوسط)

  • دانشگاه پریمورسکا
  • دانشگاه نووا گوریکا
  • دانشگاه بلید

بهترین دانشگاه‌های اسلوونی برای تحصیل ایرانیان

قطعا بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل ایرانیان، دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم کشور خواهند بود. برخی از این دانشگاه‌ها محبوبیت ویژه‌ای در میان دانشجویان ایرانی دارند.

دانشگاه لیوبلیانا:

این دانشگاه در شهر لیوبلیانا واقع شده است. امکانات رفاهی و اجتماعی این شهر موجب شده دانشجویان بسیاری دانشگاه لیوبلیانا را برای تحصیل انتخاب کنند. همچنین در این دانشگاه رشته‌های متعددی به زبان انگلیسی ارائه می‌شود و دانشجویان را به سوی خود جذب می‌کند.

دانشگاه ماریبور:

دانشگاه ماریبور در شهر ماریبور قرار دارد. این شهر یکی از قطب‌های آموزشی و فرهنگی اسلوونی محسوب می‌شود. این دانشگاه یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‎های اسلوونی بوده و با مراکز آموزشی برتر جهان در ارتباط است.

دانشگاه نووا گوریکا:

این دانشگاه با ارائه بسیاری از رشته‌های تحصیلی به انگلیسی، به یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی دانشجویان ایرانی تبدیل شده است. دانشکده حقوق نووا گوریکا شهرت جهانی دارد.

دانشگاه Alma Mater Europaea:

ارائه رشته‌های متنوع و حمایت از دانشجویان خارجی از ویژ‌گی‌های برجسته این دانشگاه هستند. شما می‌توانید در رشته‌هایی چون فیزیوتراپی، پرستاری، جامعه‌شناسی و مدیریت مشغول به تحصیل شوید.

بهترین دانشگاه‌های اسلوونی براساس رشته تحصیلی

همان‌طور که گفتیم، رشته‌های متنوعی در دانشگاه‌های مختلف اسلوونی ارائه می‌شوند. با این حال، برخی رشته‌ها بیشتر مورد استقبال دانشجویان بومی و حتی خارجی قرار می‌گیرند. رشته‌های مختلف مهندسی، اقتصاد، مدیریت، گردشگری، ریاضیات، علوم سیاسی و بین‌المللی، حسابداری، حقوق، پزشکی و دندانپزشکی و … از جمله این رشته‌ها هستند. مهندسی برق و مهندسی عمران به طور خاص از پرطرفدارترین رشته‌های مهندسی در این کشور به حساب می‌آیند. این رشته‌ها در دانشگاه‌های ذیل با کیفیت و سطح علمی بالایی ارائه می‌شوند:

  • دانشگاه ماریبور
  • دانشگاه لیوبلیانا
  • دانشگاه نووا گوریکا

سؤالات متداول

۱. معروف‌ترین رشته‌های تحصیلی که امکان تحصیل آن‌ها در اسلوونی به زبان انگلیسی وجود دارد، کدامند؟

  • گردشگری، مدیریت، اقتصاد، ریاضیات، روابط بین‌الملل، مهندسی عمران، محیط زیست و …

۲. مقطع تحصیلی چگونه هزینه تحصیل در اسلوونی را تعیین می‌کند؟

  • به طور کلی، دانشجویان برای تحصیل در مقاطع بالاتر شهریه بیشتری پرداخت می‌کنند.

۳. شرایط کار حین تحصیل در دانشگاه‌های اسلوونی چگونه است؟

  • دانشجویان ساکن کشورهای خارج از اتحادیه اروپا برای کار دانشجویی باید مجوز دریافت کنند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *