لیست کامل دانشگاه های لهستان

قطعا یکی از رایج‌ترین راه‌های مهاجرت به لهستان، مهاجرت تحصیلی خواهد بود. در سال‌های اخیر، این کشور سطح کیفی سیستم آموزشی خود را بالا برده است. دولت نیز در تلاش است تا شرایط مساعدی را برای پذیرش هرچه بیشتر دانشجویان خارجی فراهم کند. همین موجب شده تا بسیاری از متقاضیان، لهستان را برای تحصیل انتخاب کنند. آن‌ها می‌توانند در مقاطع تحصیلی مختلف درس بخوانند. دانشجویان در کنار برخورداری از آموزش باکیفیت، هزینه مقرون‌ به‌صرفه‌ای را برای آن می‌پردازند. در این مقاله قصد داریم مطالب جامعی را پیرامون مزایای تحصیل در لهستان، دانشگاه‌های مختلف و شرایط پذیرش آن‌ها ارائه دهیم.

فهرست مطالب

چرا تحصیل در دانشگاه‌های لهستان؟

اگر به تحصیل در خارج از کشور فکر می‌کنید، خوب است بدانید که لهستان به یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی دنیا محسوب می‌شود. سالانه شمار زیادی از دانشجویان از نقاط مختلف دنیا برای پذیرش در دانشگاه‌های لهستان اقدام می‌کنند. اگر بخواهید دلیل این استقبال را بدانید، بهتر است با مزایای تحصیلی این کشور آشنا شوید.

  • شاید مهم‌ترین مزیت درس خواندن در لهستان، هزینه پایین آن باشد. افراد با پرداخت شهریه مناسب می‌توانند در کالج‌ها و دانشگاه‌های برتر کشور تحصیل کنند. هزینه زندگی در لهستان نیز در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی دیگر، مقرون به‌صرفه است.
  • بسیاری از رشته‌های تحصیلی در این کشور به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. بنابراین، دانشجویانی که به این زبان تسلط دارند، بدون نیاز به یادگیری زبان دیگر تحصیل خود را آغاز می‌کنند. البته آن‌ها برای اشتغال و ارتباط با مردم لازم است تسلط نسبی به زبان لهستانی داشته باشند.
  • شما با انتخاب لهستان برای تحصیل، فرصت درس خواندن در نظام آموزشی معتبر و باکیفیت را به خود می‌دهید. لهستان یکی از مشهور‌ترین کشورهای ارائه‌دهنده رشته‌ پزشکی است.
  • مدارک دانشگاه‌های لهستان در سطح بین‌المللی اعتبار بالایی دارند. از این رو، فارغ‌التحصیلان به راحتی می‌توانند در لهستان، آمریکا، انگلستان و سایر کشورهای اروپا مشغول به کار شوند.
  • بسیاری با امید به کسب درآمد از طریق کار دانشجویی، از دانشگاه‌های لهستان پذیرش می‌گیرند. بدین ترتیب، بخشی از مخارج خود را از این طریق تأمین می‌کنند.
  • مردم لهستان به مهمان‌نوازی و نوع‌دوستی شهرت دارند. این موجب راحتی بیشتر دانشجویان خارجی در طول تحصیل‌شان می‌شود.

لیست کامل دانشگاه‌های لهستان

لهستان به عنوان یک کشور مدرن دانشگاه‌ها و کالج‌های بسیاری را در خود جای داده است. این مؤسسات آموزشی طیف وسیعی از رشته‌های تحصیلی را ارائه می‌دهند. افراد بسته به علاقه و استعداد خود می‌توانند در رشته مناسب تحصیل کنند. دانشگاه‌های لهستان ممکن است دولتی یا خصوصی باشند. دوره کارشناسی در این کشور طی ۳-۴ سال، کارشناسی ارشد ۲-۵/۲ سال و دکترا ۳-۴ سال ارائه می‌شود. اگر قصد تحصیل در این کشور را دارید، لازم است لیست دانشگاه‌های آن را بررسی کنید. برای مشاهده فهرست کامل مراکز آموزشی لهستان به این لینک مراجعه کنید.

دانشگاه وروتسواف

دانشگاه صنعتی پوزنان

دانشگاه ویستولا

دانشکده اقتصاد ورشو

دانشگاه علم و صنعت وروتسواف

دانشکده بازرگانی دانشگاه فناوری ورشو

دانشگاه اقتصاد در کاتوویتس

دانشگاه WSB

دانشگاه لازارسکی

دانشگاه لودز

دانشگاه جاگلونی

دانشگاه آدام میکیویچ

دانشکده عکاسی و طراحی گرافیک ورشو

دانشگاه ماریا کوری-اسکلودوسکا

دانشگاه وارمیا و مازوری در اولشتین

دانشگاه صنعتی بیالیستوک

دانشگاه پزشکی ورشو       

دانشگاه پولونیا

دانشکده داوینچی

دانشگاه اقتصاد کراکو

دانشگاه علوم پزشکی پوزنان

دانشگاه علم و صنعت AGH           

دانشگاه صنعتی گدانسک

دانشگاه سیلسیا در کاتوویتس

دانشگاه پزشکی لوبلین

دانشگاه پزشکی ورشو

دانشگاه پزشکی سیلزیا

دانشگاه پزشکی گدانسک

دانشگاه نیکلاس کوپرنیک

دانشگاه پزشکی لودز

دانشگاه پزشکی بیالیستوک

دانشگاه صنعتی لودز

۱۰ دانشگاه برتر لهستان

افرادی که برای درس خواندن مهاجرت می‌کنند، قطعا به دنبال موقعیت تحصیلی و کاری بهتر هستند. بنابراین، مهم است که کشور و دانشگاه مناسبی را بدین منظور انتخاب کنند. اولین کار، بررسی رتبه کشور و دانشگاه در سطح بین‌المللی است. بسیاری لهستان را به عنوان یکی از پرطرفدارترین مقاصد تحصیلی در اروپا می‌شناسند. دانشگاه‌های لهستان از سطح علمی بالایی برخوردار هستند. برخی از آن‌ها در لیست برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند. در ادامه توضیحاتی پیرامون ده دانشگاه برتر لهستان مطالعه می‌کنیم.

دانشگاه ورشو

دانشگاه ورشو یکی از مشهورترین دانشگاه‌های لهستان است. این دانشگاه یک مرکز دولتی بوده و در پایتخت کشور قرار دارد. تأسیس این مؤسسه به سال ۱۸۱۶ بازمی‌گردد. سطح علمی بالا و ارائه خدمات دانشجویی چون خوابگاه و کتابخانه آن را مورد توجه دانشجویان بین‌المللی قرار داده است. این دانشگاه در حدود ۵۰۰۰۰ نفر ظرفیت داشته و شرط ورود به آن، دادن آزمون است.  اگر به رشته‌هایی چون علوم انسانی، فناوری، هنر، علوم اجتماعی و … علاقه دارید، دانشگاه ورشو گزینه مناسبی خواهد بود.

رتبه جهانی (QS): ۲۸۴

دانشگاه جاگلونی

یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های لهستان، دانشگاه جاگلونی است. این دانشگاه نیز دولتی بوده و سال تأسیس آن به ۱۳۶۴ برمی‌گردد. جاگلونی یک مرکز تحقیقاتی پیشرو در سطح اروپا به حساب می‌آید. این مرکز امکانات آموزشی فوق‌العاده‌ای را به دانشجویان ارائه می‌دهد. همچنین ظرفیت بالایی برای پذیرش دارد. از این رو، همه ساله دانشجویان زیادی از جاگلونی پذیرش می‌گیرند. علم و فناوری، علوم اجتماعی، بازرگانی، علوم انسانی و پزشکی از مهم‌ترین رشته‌های این دانشگاه هستند.

رتبه جهانی: ۲۹۳

دانشگاه صنعتی ورشو

اگر قصد شما تحصیل در رشته‌های فنی و مهندسی است، بهترین انتخاب دانشگاه صنعتی ورشو خواهد بود. این دانشگاه یکی از معتبرترین مراکز ارائه‌دهنده رشته‌های فنی و مهندسی در سطح اروپا است. دانشگاه صنعتی ورشو در سال ۱۸۹۹ تأسیس شده و اولین مؤسسه آموزشی لهستان در این زمینه محسوب می‌شود. اهداف آموزشی دانشگاه به گونه‌ای است که افراد مهارت و دانش لازم را در رشته مورد نظر به دست آورند. اگر تسلط کافی به زبان انگلیسی ندارید، می‌توانید در دوره‌های زبان این دانشگاه شرکت کنید.

رتبه جهانی: ۵۲۱-۵۳۰

دانشگاه وروسلاو

دانشگاه وروسلاو نیز از دانشگاه‌های قدیمی لهستان بوده که در سال ۱۷۰۲ فعالیت خود را آغاز کرده است. این دانشگاه با داشتن ۱۰ دانشکده، طیف وسیعی از رشته‌های تحصیلی را ارائه می‌دهد. وروسلاو در واقع یک مرکز تحقیق و پژوهش بوده و ۹ جایزه نوبل دریافت کرده است. سالانه ۲۶۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه درس می‌خوانند. درصد بالایی از آن‌ها بعد از فارغ‌التحصیلی در مدتی کوتاه در موقعیت مورد نظر خود مشغول به کار می‌شوند.

رتبه جهانی: ۸۰۱-۱۰۰۰

از دیگر دانشگاه‌های لهستان که در سطح جهانی مطرح هستند، می‌توان موارد پایین را نام برد:

  • دانشگاه پزشکی ورشو
  • دانشگاه آدام میکیویچ پوزنان
  • دانشگاه علم و صنعت AGH
  • دانشگاه علوم زیستی پوزنان
  • دانشگاه صنعتی کراکوف
  • دانشگاه نیکولاس کوپرنیک

شرایط عمومی دریافت پذیرش از دانشگاه‌های لهستان

تحصیل در لهستان شامل دو مرحله اصلی است: دریافت پذیرش از دانشگاه و گرفتن ویزای تحصیلی. در مرحله اول، ابتدا لازم است:

  • متقاضی رشته مورد نظر را انتخاب کند. سپس در دانشگاه‌های لهستان به دنبال آن بگردد. در این صورت، چند دانشگاه را کاندید خواهد کرد.
  • در این مرحله، لازم است درخواست پذیرش برای دانشگاه‌های انتخابی ارسال شود. در کنار فرم درخواست، مدارکی نیز فرستاده می‌شوند. شرایط و مدارک مورد نیاز برای مراکز و مقاطع مختلف، متفاوت است. برای اطلاع از این موارد، فرد باید به وبسایت رسمی هریک از دانشگاه‌ها مراجعه کند. از جمله مدارک مورد نیاز عبارتند از:

گذرنامه، مدارک تحصیلی، مدرک زبان، انگیزه نامه، رسید پرداخت هزینه پذیرش، رزومه تحصیلی

  • دانشگاه مدارک را دریافت کرده و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد. در صورتی که مورد قبول قرار گیرند، نامه پذیرش برای دانشجو ارسال خواهد شد.

توجه داشته باشید که کامل بودن مدارک و ارسال آن‌ها در بازه زمانی مشخص، بسیار مهم است. ترم تحصیلی در دانشگاه‌های لهستان عموما از ماه اکتبر (پاییز) و فوریه (بهار) آغاز می‌شود. شما باید پیش از شروع ترم اقدامات لازم برای پذیرش دانشگاهی و ویزای تحصیلی را انجام دهید. در این بخش، برخی از ضروری‌ترین شرایط لازم جهت پذیرش تحصیلی در لهستان را بررسی می‌کنیم.

سطح زبان مورد نیاز

شما ممکن است در دانشگاه‌های انگلیسی یا لهستانی زبان مشغول به تحصیل شوید. در این صورت، بسته به دانشگاه و مقطع تحصیلی‌تان باید مدرک زبان معتبری داشته باشید. برای تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی در مقطع کارشناسی ارائه مدرک آیلتس با نمره ۵-۵/۵، کارشناسی ارشد ۶-۵/۶ و دکترا نمره ۷ ضرورت دارد. در مواردی که تدریس به زبان لهستانی انجام می‎شود، دانشگاه دوره‌ای یک ساله برای آموزش زبان لهستانی برگزار می‌کند. 

شرط معدل نیز از موارد مهم در دریافت پذیرش از دانشگاه‌های لهستان است. عموما داشتن معدل ۱۴ به بالا شانس پذیرش شما را بیشتر می‌کند.

شرط سنی

یکی از شروط مهمی که کشور لهستان برای تحصیل دانشجویان در نظر گرفته، سن است. بهترین سن برای پذیرش در مقطع کارشناسی ۱۷-۲۵ سالگی خواهد بود. افرادی که قصد تحصیل در مقطع فوق لیسانس را دارند، بهتر است نهایتا تا ۳۰ سالگی اقدامات لازم را انجام دهند. حداکثر سن برای پذیرش در دکترا نیز ۴۰ سالگی مشخص شده است.

تمکن مالی

برای این که اثبات کنید توانایی تأمین هزینه‌های تحصیل و زندگی خود در لهستان را دارید، باید گواهی تمکن مالی ارائه دهید. این گواهی نشان می‌دهد که در حساب بانکی شما مبلغ کافی جهت پرداخت شهریه و گذران زندگی وجود دارد. نامه تمکن مالی به سفارت لهستان تحویل داده می‌شود.

میزان تمکن مالی برای تحصیل در دانشگاه‌های لهستان، ۱۱۰۰۰ یورو تخمین زده شده است.

مدارک مورد نیاز

دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا برای اقامت بیش از ۳ ماه در لهستان، به ویزا نیاز دارند. هنگامی که موفق به دریافت نامه پذیرش دانشگاهی می‌شوید، می‌توانید برای ویزای تحصیلی اقدام کنید. بدین منظور، ابتدا لازم است قرار مصاحبه‌ای با سفارت لهستان تنظیم کنید. در این قرار، نامه پذیرش به همراه سایر مدارک به سفارت تحویل داده می‌شود. انجام بررسی و اعلام نتیجه از سوی این سازمان اغلب به ۱۵ روز زمان نیاز دارد. ضروری‌ترین مدارک مورد نیاز جهت دریافت ویزای تحصیلی لهستان عبارتند از:

  • گذرنامه معتبر
  • عکس پاسپورتی
  • مدارک شناسایی
  • مدارک تحصیلی
  • گواهی تمکن مالی
  • مدرک زبان
  • بیمه نامه
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • رسید پرداخت هزینه ویزا

ارزان‌ترین دانشگاه‌های لهستان

قطعا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شما برای تحصیل در لهستان، هزینه آن است. شما به عنوان یک دانشجوی خارجی مشمول پرداخت شهریه خواهید بود. به طور کلی، هزینه‌ها شامل مخارج زندگی و پرداخت شهریه دانشگاه هستند. لهستان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، کشوری مقرون به‌صرفه است. با این حال، سبک و شهر محل زندگی میزان هزینه‌های شما را تعیین می‌کند. هزینه تحصیل در این کشور نیز نسبتا پایین است. میزان شهریه بسته به دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی مشخص خواهد شد. در ادامه لیستی از دانشگاه‌های مقرون به‌صرفه لهستان تهیه کرده‌ایم.

  • دانشگاه کشاورزی کراکوف
  • دانشگاه جاگلونی
  • دانشگاه اقتصاد کاتوویتس
  • دانشگاه کوزمینسکی
  • دانشگاه صنعتی لودز
  • دانشگاه نیکولاس کوپرنیک

دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم ایران

بسیاری از دانشجویان بین‌المللی قصد دارند که بعد از اتمام تحصیل به کشور خود بازگردند. در این صورت، تحصیل در دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم کشورشان اهمیت پیدا می‌کند. چرا که تنها با داشتن مدرک از این دانشگاه‌ها می‌توانند در کشور خود فعالیت شغلی داشته باشند. شمار زیادی از دانشگاه‌های لهستان در لیست مورد تأیید وزارت علوم ایران قرار دارند. این دانشگاه‌ها در دو سطح دسته‌بندی می‌شوند.

گروه خوب (ب)

Adam Mickiewicz University, Poznan (UAM)

AGH University of Science and Technology

Cracow University of Technology

Gdansk University of Technology

Jagiellonian University

Lodz University of Technology

Nicolaus Copernicus University

Silesian University of Technology

Poznan University of Technology     

Polish Academy of Sciences

University of Gdansk

University of  Lodz

University of Silesia in Katowice

Warsaw University of Technology

University of Warsaw

Wroclaw University of Science and Technology

Warsaw University of Life Sciences

 

گروه متوسط (ج)

Maria Curie – Sklodowska University 

University of Zielona Gora

State University of Applied Sciences in Nowy Sacz

The Marii Grzegorzewska Academy of Special Education

SWPS University of Social Scicencse & Humanities

University of Information Technology and Management in Rzeszow

بهترین دانشگاه‌های لهستان برای تحصیل ایرانیان

همان‌طور که گفته شد، لهستان مؤسسات آموزشی باکیفیت و عالی رتبه‌ای را در خود جای داده است. شما با انتخاب هریک از این مؤسسات تحت به‌روزترین متدهای دنیا آموزش می‌بینید. اگر دانشگاه انتخابی شما مورد تأیید وزارت علوم ایران باشد، دیگر نگرانی نیز از بابت اشتغال در کشور خود نخواهید داشت. در ادامه، برخی از بهترین دانشگاه‌های این کشور برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی از جمله ایرانیان را نام می‌بریم.

  • دانشگاه جاگلونی
  • دانشگاه گدانسک
  • دانشگاه ورشو
  • دانشگاه صنعتی لودز
  • دانشگاه سیلسیا کاتوویتس
  • دانشگاه آدام میکیویچ پوزنان
  • دانشگاه وروتسواف
  • دانشگاه علم و صنعت AGH
  • دانشگاه صنعتی پوزنان

بهترین دانشگاه‌های لهستان براساس رشته تحصیلی

دانشگاه‌های لهستان ارائه‌دهنده رشته‌های تحصیلی مختلف با سطح علمی بالا هستند. با این حال، برخی رشته‌ها شرایط ایده‌آل‌تری دارند. لهستان یکی از بهترین مقاصد تحصیلی پزشکی در سطح دنیا به حساب می‌آید. در اینجا می‌خواهیم با بهترین دانشگاه‌ها که رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی، مهندسی و هنر را ارائه می‌دهند، آشنا شویم.

دانشگاه‌های پزشکی و دندانپزشکی

دانشگاه‌های مهندسی

دانشگاه‌های هنر

دانشگاه جاگلونی

دانشگاه صنعتی ورشو

Academy of Fine Arts in Gdańsk‎

دانشگاه پزشکی پامرنین

دانشگاه فنی پوزنان

Academy of Fine Arts in Warsaw‎

دانشگاه گدانسک

دانشگاه فنی لودز

Jan Matejko Academy of Fine Arts‎

دانشگاه پزشکی ورشو

دانشگاه فنی گدانسک

Kraków Schools of Art and Fashion Design

دانشگاه پزشکی لودز

دانشگاه صنعتی سیلسیا

Krzysztof Kieślowski Film School

دانشگاه علوم پزشکی پوزنان

دانشگاه علم و صنعت  AGH

 

دانشگاه پزشکی سیلسیا

  

سؤالات متداول

۱. آیا دانشجویان با مدرک دیپلم می‌توانند وارد دانشگاه‌های لهستان شوند؟

  • بله، متقاضیان مقطع کارشناسی با داشتن این مدرک می‌توانند پذیرش بگیرند.

۲. آیا امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان خارجی وجود دارد؟

  • بله، این امکان برای افرادی که واجد شرایط تحصیل در دانشگاه‌های دولتی هستند، وجود دارد.

۳. آیا دادن آزمون برای ورود به تمام دانشگاه‌های لهستان اجباری است؟

  • خیر، تنها برخی از دانشگاه‌ها و رشته‌ها شرط آزمون ورودی دارند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *