شرایط و هزینه های زندگی در استرالیا

استرالیا؛ کشوری مرفه و البته زیبا و وسیع است که با جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی و تنوع آب و هوایی فوق‌العاده گردشگران و مهاجرین بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. حال اگر بخواهیم در مورد شرایط زندگی در استرالیا به عنوان یک کشور مهاجرپذیر بدانیم، بهتر است این کار را با معرفی کلی این کشور آغاز کنیم.

فهرست مطالب

شرایط و هزینه های زندگی در استرالیا

توضیح کوتاه درباره استرالیا

استرالیا کشوری پهناور واقع در نیمکره جنوبی زمین و کوچک‌ترین قاره جهان یعنی اقیانوسیه است. این کشور در میان اقیانوس آرام و اقیانوس هند قرار گرفته و با کشورهای همسایه مرز خاکی ندارد. با این که این سرزمین وسعتی در حدود ۷,۶۹۲,۰۲۴ کیلومتر مربع دارد و ششمین کشور بزرگ جهان به حساب می‌‌آید، جمعیت آن در حال حاضر ۲۵,۸۰۱,۰۰۰ نفر است. این نشان می‌دهد که سرعت رشد جمعیت پایین بوده و به طور نسبی در هر دو دقیقه یک نوزاد متولد می‌شود. اگر بخواهیم شهرهای بزرگ و مهم استرالیا که بیشتر جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و هنری و مراکز و سازمان‌های مهم را در خود جای داده‌اند، بشناسیم باید به پنچ شهر سیدنی، ملبورن، آدلاید، کانبرا و پرت اشاره کنیم.

مهم ترین شهرها

سیدنی

به عنوان بزرگ‌ترین شهر استرالیا، مورد توجه بسیاری از گردشگران در سراسر جهان قرار می‌گیرد. علاوه بر جاذبه‌های توریستی و مراکز تفریحی منحصر به فرد، این شهر یکی از مراکز اقتصادی برجسته در دنیا به حساب می‌آید.

  • موسسات آموزشی عالی رتبه، فعالیت‌های هنری و فرهنگی بی‌نظیر و پارک‌ها و تفریحگاه‌های معروف از مشخصه‌های شهر مدرن ملبورن هستند.

آدلاید

شهر آدلاید از دیگر شهرهای بزرگ و پرجمعیت است، دارای بناهای به جا مانده از دوره‌های مختلف تاریخ بوده و پارک‌ها و مراکز تفریحی فوق‌العاده‌ای را در خود جای داده است.

کانبرا

پایتخت این کشور یعنی کانبرا مکان مناسبی برای تفریحات آبی و بالن سواری است و همه ساله توریست‌های بسیاری را به سوی خود می‌خواند.

پرت

پرت با دو میلیون نفر جمعیت، یکی از شهرهای ساحلی و بسیار زیبای استرالیا است و آب و هوای مطبوع و طبیعت سرسبزی دارد.

شرایط آب و هوایی

آب و هوا مسئله مهمی است که باید در شرایط زندگی در استرالیا مورد توجه قرار گیرد. با توجه به پهناور بودن این کشور، نقاط مختلف آن آب و هوای متفاوتی دارند؛ نواحی شمالی اغلب بارندگی زیاد و هوای مرطوب و گرم (استوایی) دارند و نواحی جنوبی دارای بارندگی کمتر و هوای میدترانه‌ای و نیمه گرمسیری هستند. به طور کلی، بیشتر نواحی این کشور چهار فصل هستند؛ تابستان گرم و معتدل داشته و زمستان سختی ندارند.

زبان و فرهنگ

زبان ملی و آکادمیک استرالیا انگلیسی استرالیایی می‌باشد. مهاجرینی که عمدتا از چین، ایتالیا و یونان به این کشور آمده‌اند نیز به زبان خود صحبت می‌کنند. غالب مردم در استرالیا مسیحی هستند؛ آئین بودایی و اسلام به ترتیب دین دوم و سوم به حساب می‌آیند. در نقاط مختلف، مردم پوشش‌های گوناگونی دارند؛ پوشش‌های رسمی و بومی هر دو در این کشور متداول هستند. چیزی که برای اقامت در استرالیا باید در نظر داشت این است که طبق قوانین موجود، افراد آزادانه می‌توانند مذهب و نحوه پوشش خود را انتخاب کنند.

احتمالا شما نیز مانند افراد دیگر به مهاجرت و زندگی خارج از کشور خود اندیشیده‌اید. اگر به دنبال کسب اطلاعات کامل پیرامون شرایط و هزینه‌های زندگی در استرالیا و پاسخ سوالات خود در مورد مهاجرت به این کشور هستید، تا انتهای مقاله را مطالعه کنید.

شرایط زندگی در استرالیا

استرالیا از جمله کشورهای پیشرفته و مدرن است که وضعیت مطلوب آب و هوا، کار، تحصیل، رفاه اجتماعی،… آن را به گزینه‌ای مناسب برای مهاجرت تبدیل کرده است. افرادی که قصد تجربه زندگی در استرالیا را دارند، بهتر است در این باره مواردی را در نظر داشته باشند. در ادامه با برخی از فاکتورهایی که به منظور اقامت در استرالیا اهمیت دارند، آشنا می‌شویم.

کیفیت و سطح امید به زندگی

یکی از مهم‌ترین عواملی که تجربه زندگی در استرالیا را مطلوب ساخته، کیفیت بالای زندگی در این کشور است. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) سازمانی بین‌المللی است که به منظور بهبود رفاه اقتصادی و اجتماعی فعالیت می‌کند؛ استرالیا در این سازمان عضویت داشته و در بیشتر شاخص‌های کیفیت زندگی (امید به زندگی، وضعیت اشتغال و تحصیل، میزان درآمد، کیفیت آب و هوا، رضایت کلی از زندگی، ساعات کاری،…) رده‎ بالایی در جهان و البته بالاتر از میانگین OECD دارد.

شاخص‌های کیفیت زندگی

استرالیا

میانگین OECD

امید به زندگی

۸۲/۵ سال

۸۰ سال

مشاغل پردرآمد

۷۲ درصد

۶۷ درصد

تحصیلات عالیه

۸۰ درصد

۷۴ درصد

میانگین درآمد سالانه

۵۲,۰۶۳ دلار

۴۴,۲۹۰ دلار

میزان آلودگی هوا

۵ میکروگرم بر متر مکعب

۱۳/۹ میکروگرم بر متر مکعب

کیفیت آب

۹۳ درصد

۸۴ درصد

ساعات کاری سالیانه

۱۷۲۸ ساعت

۱۷۶۵ ساعت

رضایت از زندگی

۸۳ درصد

۷۶ درصد

فرهنگ مهاجرپذیری

استرالیا از لحاظ کار و تحصیل در وضعیت مطلوبی قرار دارد و همین تمایل به زندگی در استرالیا را بیشتر می‌کند. افراد بسیاری از سراسر جهان این کشور را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند و تنوع فرهنگی فوق‌العاده‌ای را شکل می‌دهند. چند فرهنگی بودن استرالیا تاثیر بسزایی در برخورد اجتماعی، عادات و سبک زندگی مردم داشته است؛ مردمی با ملیت‌های مختلف بسیاری از آداب خود را حفظ کرده و به سنت‌های مختلف یکدیگر احترام می‌گذارند.

افرادی که بومی کشور استرالیا هستند نیز از تنوع فرهنگی استقبال می‌کنند و به دوستی و مهمان نوازی شهرت دارند. آن‌ها با نوع انسان به مهربانی برخورد می‌کنند و علاقه زیادی به حیوانات و حیات وحش دارند. نگرش عادلانه، علاقه به برگزاری جشن‌های مختلف و دورهمی‌های دوستانه از دیگر جلوه‌های فرهنگی زندگی در استرالیا هستند.

بازار کار و نرخ بیکاری

منابع طبیعی و معدنی فراوان موجود در استرالیا، آن را به یکی از کشورهای ثروتمند در دنیا تبدیل کرده است. این کشور اقتصاد قوی، باثبات و رو به رشدی دارد و همه ساله مهاجرین زیادی را به خود جلب می‌کند.

اگر به فکر اقامت در استرالیا هستید، باید بدانید که بخش عمده‌ای از اقتصاد این کشور بر پایه کشاورزی می‎باشد. مساحت زیاد و آب و هوای مطلوب موجب شده که استرالیا یکی از بزرگ‌ترین صادر کننده‌های محصولات کشاورزی و دامی همچون گوشت قرمز، پشم و غلات در جهان باشد. صادرات ماشین آلات صنعتی، آلومینیوم و طلا، توریسم و گردشگری، صنعت معدن و آموزش از دیگر فعالیت‌های اقتصادی سودآور استرالیا بشمار می‌آیند.

نرخ بیکاری، تورم و رکود در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که این کشور به خوبی با بحران همه‌گیری کرونا مقابله کرده و ثبات اقتصادی خود را حفظ نموده است.

اقتصاد در استرالیا

نرخ اشتغال

۷۴/۶ درصد

نرخ بیکاری

۶/۷ درصد

نرخ تورم

۳/۵ درصد

نیروی کار فعال

۱۳/۳ میلیون نفر

واحد پول

 دلار استرالیا

متوسط حقوق سالیانه

۹۰ هزار دلار

رتبه اقتصادی در جهان (سرانه درآمد)

۱۸

مشاغل مختلف و درآمد آن‌ها

با این که عوامل متعددی چون شهر محل سکونت، فعالیت شغلی و سابقه کاری در میزان درآمد مشاغل مختلف موثر هستند، میانگین درآمد کار در استرالیا سالانه ۹۰ هزار دلار می‌باشد. اگر شما هم جزء افرادی هستید که به زندگی در استرالیا می‌اندیشید، باید بدانید که حداقل حقوق سالیانه ۲۳ هزار دلار و حداکثر آن ۴۵۰ هزار دلار است. مشاغلی چون پزشکی و مهندسی بیشترین و کارگران و دستیاران کمترین درآمد را دارند.

مزایا و معایب زندگی در استرالیا

مزایا

اگر قصد مهاجرت و زندگی در استرالیا را دارید، در ادامه می‌توانید با برخی از و مزایا و معایب آن آشنا شوید.

نرخ بیکاری: اگر با هدف داشتن شغل بهتر تصمیم به اقامت در استرالیا گرفته‌اید، خبر خوب این است که پایین بودن این نرخ موجب شده که مهاجرینی که به تازگی وارد کشور شده‌اند و یا مشغول به تحصیل هستند، در زمان کوتاه در زمینه شغلی مرتبط با مهارت خود مشغول به فعالیت شوند.

آب و هوا: برای زندگی در استرالیا، در نظر داشتن آب و هوا مهم است. با وجود تفاوت در میزان بارندگی و دمای هوا در نقاط مختلف کشور، تمام نقاط آن تابستان‌های گرم و معتدل و زمستان‌های نسبتا سرد و دلپذیری دارند.

آموزش: ممکن است شما به دلیل سیستم آموزشی باکیفیت تصمیم به زندگی در استرالیا بگیرید. این کشور بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی معتبر و کامل را در خود جای داده و امکانات تحصیلی فوق‌العاده‌ای را به دانشجویان ارائه می‌دهد.

خدمات درمانی: سیستم‌های پزشکی و درمانی استرالیا از پزشکان حاذق و تجهیزات کامل و پیشرفته برخوردارند و برای تمام ساکنان (شهروندان و مهاجرین دارای کارت اقامت) قابل دسترس هستند.

معایب

دور افتادگی: افرادی که در نقاط مختلف این کشور پهناور زندگی می‌کنند، فاصله زیادی با یکدیگر دارند. همچنین استرالیا با توجه به موقعیت جغرافیایی خود و جزیره‌ای بودن، از کشورهای هم قاره و سایر قاره‌ها دور است. این مسئله تردد، سفر کردن و تامین هزینه آن‎‌ها را سخت‌تر می‌کند و موجب تمرکز بیشتر جمعیت در شهرهای نزدیک به ساحل می‌شود.

هزینه تحصیل: شما به عنوان دانشجویی که قصد تحصیل در استرالیا را دارید باید بدانید که کیفیت بالای آموزش موجب هزینه‌های بالای تحصیلی شده است؛ به گونه‌ای که بیشتر داشنجویان با بورسیه و کمک هزینه تحصیلی قادر به پرداخت آن هستند.

مالیات: طبق قوانین این کشور، شهروندان باید ۳۰ درصد از درآمدشان را به عنوان مالیات پرداخت کنند. این مسئله برای مهاجرانی که می‌خواهند زندگی در استرالیا را تجربه کنند، اندکی دشوار است و البته با بهبود شرایط کار و دریافت حقوق مناسب، برطرف می‌شود.

تنوع گونه جانوری: گونه‌های جانوری بسیاری در مناطق جنگلی، دریایی، نواحی خشک و مناطق شهری زیست می‌کنند که در مواردی مشکلات و خطراتی را برای شهروندان به همراه دارند.

هزینه های زندگی در استرالیا

هزینه‌های زندگی در استرالیا

به طور کلی، هزینه زندگی در استرالیا به فاکتورهای متعددی بستگی دارد؛ این که شما در چه شهری زندگی می‌کنید، در کدام بخش از شهر ساکن هستید، عادات غذایی و سبک زندگی شما چگونه است، تعداد نفرات خانواده‌تان چقدر است،… همگی در میزان این هزینه نقش دارند. در اینجا می‌خواهیم با برخی از هزینه‌های ضروری برای زندگی در استرالیا آشنا شویم.

هزینه خورد و خوراک

قیمت مواد غذایی در شهرهای بزرگ در مقایسه با شهرهای کوچک و در مناطق شهری در مقایسه با مناطق روستایی بیشتر است. همچنین در شهرهای که بیشتر مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرند، خورد و خوراک قیمت بالاتری دارد. مهاجری که زندگی در استرالیا را انتخاب کرده است، باید ماهیانه مبلغ ۲۵۰ تا ۳۵۰ دلار استرالیا را برای غذا در نظر بگیرد.

هزینه تحصیل

هزینه تحصیل موضوع دیگری است که در زندگی در استرالیا مورد توجه قرار می‌گیرد. هزینه تحصیل در مقاطع ابتدایی و متوسطه البته در مدارس دولتی توسط دولت پرداخت می‌گردد و شهروندان و افرادی که اقامت دائم دارند، از آن بهره‌مند می‌شوند. هزینه تحصیل در مدارس غیر دولتی نسبتا بالا بوده و توسط خود فرد تامین می‌شود.

شهریه تحصیلات دانشگاهی بسته به دانشگاه، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی متفاوت خواهد بود. هزینه های تحصیل در مقطع لیسانس برای دانشجویان بین المللی در استرالیا از حدود ۲۰۰۰۰ دلار استرالیا در سال شروع می شود و متوسط ​​هزینه تحصیل در حدود ۳۰۰۰۰ دلار استرالیا در سال است

هزینه خدمات درمانی

اگر تصمیم به زندگی در استرالیا دارید، خدمات درمانی و بهداشتی یکی از خدمات ضروری است که باید از آن برخوردار باشید. این خدمات به دو صورت بیمه عمومی و خصوصی عرضه می‌شود:

  • دولتی: بخشی از مالیات پرداختی مردم به حق بیمه عمومی اختصاص دارد. افراد سالانه ۲ درصد از درآمد خود را برای برخورداری از بیمه دولتی (مدیکر) پرداخت می‌کنند.
  • خصوصی: در این نوع بیمه هزینه به صورت جداگانه به شرکت‌های خصوصی پرداخت شده و خدمات درمانی توسط این شرکت‌ها به شهروندان و دارندگان اقامت دائم ارائه می‌شود.

هزینه حمل و تقل

برای زندگی در استرالیا و تردد در سطح شهر، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی روشی آسان و به صرفه‌ است. خطوط قطار و اتوبوس شهری در نقاط مختلف کشور کشیده شده است. هزینه‌های حدودی حمل و نقل عمومی بدین صورت است:

نوع حمل و نقل

هزینه (دلار استرالیا)

بلیت یکطرفه قطار و اتوبوس شهری

۱-۳

بلیط ماهیانه

۹۵-۲۰۰

تاکسی شهری

۵/۳- ۶

تاکسی یک کیلوتری

۵/۱-۳

اتوبوس بین شهری

۳۵-۶۵

بنزین

۳/۱- ۶/۱

هزینه مسکن

هزینه اجاره و خرید مسکن یکی از هزینه‌های گزاف در زندگی در استرالیا به حساب می‌آید. در سال‌های اخیر نیز کمبود مسکن موجب افزایش این هزینه (۳۰ درصد از حقوق دریافتی) خصوصا برای مهاجرین شده است که البته با گذشت دو سال از اقامت دائم و برخورداری از مزایای بیشتر، این میزان کاهش می‌یابد. میانگین هزینه اجاره ماهانه یا خرید مسکن بدین شرح است:

اجاره ماهانه یا خرید مسکن

هزینه (میانگین/ دلار استرالیا)

آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر

۱۶۹۰

آپارتمان یک خوابه خارج از مرکز شهر

۱۳۱۱

آپارتمان سه خوابه مرکز شهر

۲۷۹۴

آپارتمان سه خوابه خارج از مرکز شهر

۱۹۹۱

خرید آپارتمان در مرکز شهر (هر متر مربع)

۸۵۵۰

خرید آپارتمان خارج از مرکز شهر

۵۶۳۰

هزینه پوشاک

استرالیایی‌ها و افرادی که زندگی در استرالیا را برگزیده‌اند، بسته به وضعیت اقتصادی، فرهنگ و سلیقه خود، سبک زندگی و محل سکونت پوشاک مورد نیاز را انتخاب می‌کنند. قیمت پوشاک از برندها و در فروشگاه‌های مختلف، متفاوت است و شما با در نظر گرفتن این تفاوت‌ها، خرید خود را انجام می‌دهید.

ارزان‌‌ترین و گران‌ترین شهرها برای زندگی در استرالیا

شما برای تجربه زندگی در استرالیا قطعا میزان درآمد و هزینه‌ها را در شهرهای مختلف بررسی می‌کنید. با این که استرالیا کشوری مدرن و مرفه است و وضعیت شغلی و تحصیلی مساعدی دارد، اما وضعیت مشاغل مختلف، سطح درآمد و میزان هزینه‌ها بسته به وسعت و موقعیت جغرافیایی شهر متفاوت خواهد بود.

سیدنی معروف‌ترین و البته گران‌ترین شهر این کشور است. این شهر در سطح دنیا نیز به عنوان یکی از شهرهای پرهزینه شناخته می‌شود. با این حال، مراکز تجاری و موسسات برجسته موجود در سیدنی موقعیت‌های شغلی بسیاری را با میانگین درآمد بالا فراهم کرده، نرخ بیکاری را کاهش داده و توان خرید مردم را بالا برده است.

شهرهای ملبورن، کانبرا، هوبارت و بریزبن بعد از سیدنی به عنوان گران‌ترین شهرهای استرالیا شناخته می‌شوند. هزینه‌های زندگی در شهرهایی چون آدلاید، پرت و داروین مقرون به صرفه‌تر بوده و سرعت و میزان تورم در آن‌ها پایین‌تر است.

بهترین شهرهای استرالیا برای زندگی ایرانیان

شرایط اشتغال و درآمد مناسب، آب و هوای مطبوع و امکانات تحصیلی مناسب از جمله جاذبه‌هایی هستند که مهاجران را از سراسر دنیا به زندگی در استرالیا جذب می‌کنند. شما ممکن است به منظور پیشرفت شغلی یا تحصیلی یا هر دوی این‌ها تمایل به مهاجرت داشته باشید و بر این اساس در یکی از شهرهای استرالیا ساکن شوید.

بهترین شهرهای استرالیا برای کار

سیدنی: این شهر در کنار ساختمان‌های بلند و مراکز تجاری مهم، سواحل و جاذبه‌های تاریخی دیدنی دارد که همه ساله گردشگران و مهاجرین بسیاری را به خود جذب می‌کند. صنعت توریسم، خدمات مالی و تولید و ساخت و ساز صنایع غالب سیدنی هستند. این شهر رفا بالا و موقعیت‌‍‌های شغلی متعددی را برای ساکنین خود فراهم می‌کند.

ملبورن: شهری که با جای دادن بناهای تاریخی و سایر جلوه‌های هنری در خود، مورد توجه توریست‌ها قرار می‌گیرد، مرکز برگزاری رخدادهای مهم ورزشی در استرالیا است و بسیاری از سازمان‌های مهم دولتی در آن قرار دارند. صنایعی چون خودروسازی، ساختمان سازی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش و مهندسی رونق زیادی در ملبورن دارند.

پرت: این شهر برای افرادی که قصد زندگی در استرالیا را دارند و به دنبال موقعیت‌های کاری عالی در کنار آرامش و راحتی بیشتر هستند، گزینه مناسبی است. در پرت، صنعت گردشگری، تولید، خدمات مالی و فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته‌اند.

📌 برای دریافت آگاهی کامل در این زمینه به مقاله شرایط کار در استرالیا ویژه ایرانیان مراجعه کنید.

بهترین شهرهای استرالیا برای تحصیل

ملبورن: دانشگاه‌های عالی رتبه، امکانات تحصیلی کامل، سیستم حمل و نقل قابل دسترس و خیابان‌های مملو از گالری‌های هنری، موسیقی زنده و موزه‌ها این شهر را به پایتخت فرهنگی استرالیا و یکی از برجسته‌ترین شهرهای دانشجویی جهان تبدیل کرده است. اگر قصد دارید زندگی در استرالیا را تجربه کرده و در آن تحصیل کنید، ملبورن امکان تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاهی را در کنار موقعیت‌های شغلی مرتبط به شما می‌دهد.

سیدنی: کیفیت بالای زندگی، دانشگاه‎های معتبر و بین‌المللی و موقعیت‌های شغلی بی‌نظیر موجب شده که سیدنی همه ساله پذیرای تعداد زیادی دانشجو از سراسر دنیا باشد. دانشگاه‌های این شهر امکان تحصیل در رشته‌های آزمایشگاهی، پزشکی، تحقیقاتی، مهندسی و… را فراهم کرده و بسیاری از شرکت‌های خصوصی آن به صورت چند ملیتی فعالیت می‌کنند.

بریزبن: از جمله‌ شهرهای پرجمعیت استرالیا محسوب می‎شود که سالانه ۵۰ هزار دانشجو و دانش‌آموز را از سراسر جهان می‌پذیرد. بریزبن دانشگاه‌هایی با رتبه جهانی دارد و شهریه و هزینه زندگی پایین در آن موجب شده که دانشجویانی با بودجه کمتر نیز فرصت زندگی در استرالیا و تحصیل در دانشگاه‌های معتبر آن را داشته باشند.

📌 برای دریافت آگاهی کامل در این زمینه به مقاله شرایط تحصیل در استرالیا ویژه ایرانیان مراجعه کنید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *