شرایط و هزینه‌های زندگی در بلژیک

بلژیک یکی از کشورهای اروپایی بوده و در غرب این قاره واقع شده است. پایتخت این کشور بروکسل است. مردمان بلژیک به دو زبان رسمی فرانسوی و فنلاندی صحبت می‌کنند. بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت به اروپا را دارند، این کشور را به عنوان مقصدشان انتخاب می‌کنند. بلژیک عضو اتحادیه اروپا است. این بدان معناست که اگر ویزای بلژیک را بگیرید، ویزای شینگن را گرفته اید. شما می‌توانید به راحتی با داشتن این ویزا به کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفر کنید. بلژیک از فرهنگ غنی برخوردار است. ما در این مقاله قصد داریم درباره شرایط و هزینه‌های زندگی در بلژیک اطلاعاتی را در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار دهیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست مطالب

معرفی مختصر کشور بلژیک

بلژیک یک کشور اروپایی است. این کشور دارای تاریخچه غنی است. بلژیکی‌ها همچنین فرهنگ بالایی دارند و می‌توان این را در شیوه زندگی و برخوردشان مشاهده کرد. به دلیل موقعیت جغرافیایی که بلژیک دارد، بیشتر اوقات آب و هوای آن سرد و خشک است. این کشور به لحاظ اقلیمی، اقیانوسی می‌باشد. بخش زیادی از این کشور را جنگل‌های سرسبز پوشانده و همین امر آن را به یکی از کشورهای سرسبز قاره اروپا تبدیل کرده است. بسیاری از گردشگران هرساله به دلیل طبیعت بی‌نظیر بلژیک از آن دیدن می‌کنند.

مردم بلژیک به دو زبان فنلاندی و فرانسوی صحبت می‌کنند. با این حال، گویش‌های مختلفی در این کشور وجود دارد. بر اساس آخرین سرشماری‌های صورت گرفته در حال حاضر کشور بلژیک، ۱۱ میلیون ۵۹۰ هزار نفر جمعیت دارد. نرخ رشد جمعیت در بلژیک بسیار پایین است. از طرفی بسیاری از افرادی که به بلژیک مهاجرت می‌کنند، بعد از مدتی این کشور را ترک کرده و وارد سایر کشورهای اروپایی می‌شوند. این مسئله به نرخ پایین رشد جمعیت در این کشور دامن زده است. مردمان بلژیک مردمان خونگرم و دوست داشتنی هستند. بروکسل پایتخت بلژیک و یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین شهرهای این کشور به حساب می‌آید.

شرایط زندگی در کشور بلژیک

بلژیک به لحاظ جغرافیایی، در بخش شمال غربی قاره اروپا واقع شده است. این کشور به لحاظ مساحتی، یکی از کوچکترین کشورهای قاره اروپا به حساب می‌آید. با این حال، بلژیک یکی از پر جمعیت‌ترین کشورهای اروپا نیز می‌باشد. هلند، آلمان، لوکزامبورگ و فرانسه از کشورهای همسایه بلژیک به حساب می‌آیند. آب و هوای بلژیک یک آب و هوای معتدل است. این کشور به شدت تحت تاثیر توده اقیانوس اطلس است. از این رو در بخش‌های مختلف این کشور شاهد آب و هوای متنوعی خواهید بود. در زمستان‌های این کشور هوا بسیار سرد است و در فصل تابستان شاهد آب و هوای معتدلی خواهید بود. کشور بلژیک به لحاظ اقتصادی در شرایط خوبی قرار دارد. این کشور تولید ناخالص داخلی نسبتا خوبی دارد. با این حال، اقتصاد بلژیک به اقتصاد اروپا وابسته است.

کیفیت و نرخ امید به زندگی در بلژیک

کیفیت زندگی در کشور بلژیک نسبتا بالا است. خدمات بهداشتی و درمانی خوبی در این کشور در اختیار مردم قرار دارد. بر اساس آخرین آمارهای انجام شده، نرخ امید به زندگی در کشور بلژیک برای آقایان ۷۸.۸ سال و برای خانم‌ها ۸۳.۷ است.

فرهنگ مهاجرپذیری بلژیک

مردم کشور بلژیک، مردم خونگرم و دوست داشتنی هستند. بلژیک دارای چند منطقه فدرال است و مردم هر کدام از این مناطق ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. برای مثال، مردمی که در شمال شرق بلژیک ساکن هستند تا حد زیادی تحت تاثیر فرهنگ آلمانی‌ها می‌باشند. مردم بلژیک مردم قدردان و در این حال سخت کوشی هستند. قدردانی از فرهنگ برای بلژیکی‌ها بسیار ارزشمند است. نقش خانواده برای مردمان بلژیک ارزشمند است. اولویت هر فردی این است که نسبت به خانواده متعهد باشد. مردم بلژیک برابر طلب هستند. آن‌ها معتقدند که افراد در یک جامعه باید از حقوق برابری برخوردار باشند. آن‌ها رفتار مناسبی با مهاجران دارند.

بازار کار و نرخ بیکاری در بلژیک

اقتصاد کشور بلژیک یک اقتصاد پویا و زنده‌ای است. شرکت‌های بین المللی زیادی در بلژیک حضور دارند و فعالیت‌های مختلف انجام می‌دهند. از این رو بستری برای توسعه مشاغل مختلف به وجود آمده است. برای پیدا کردن شغل در بلژیک باید به زبان فرانسوی یا فنلاندی تسلط داشته باشید. برای افرادی خارجی که قصد دارند در بلژیک کار کنند، گرفتن ویزای کاری قدم نخست است. میزان حقوق افراد با توجه به شغل، تخصص و سابقه کاریشان متغیر است. بر اساس آخرین آمارهای انجام شده، نرخ بیکاری در کشور بلژیک ۷.۹۷ است. از این رو، اگر کمی پشتکار داشته باشید و تلاش کنید می‌توانید ظرف مدت زمان کوتاهی یک شغل مناسب برای خود در بلژیک پیدا کنید.

میانگین درامد مشاغل مختلف بلژیک

همواره برای افرادی که قصد مهاجرت به یک کشور دیگر را دارند، شرایط اقتصادی و کار کشور مقصد حائز اهمیت است. بلژیک یکی از کشورهای پیشرفته فرانسه که هرساله افراد زیادی از سراسر دنیا از طریق گرفتن ویزای کاری وارد این کشور می‌شوند. فرصت شغلی در بلژیک برای مردمان این کشور و همچنین مهاجرین مناسب است. میزان دستمزد و حقوق در بلژیک نسبت به سایر کشورهای اروپایی بالاتر است. بر اساس آخرین آمارهایی که در سال ۲۰۲۲ صورت گرفته، میانگین درآمد افراد در بلژیک ۷ هزار یورو در ماه است. بر اساس آمار صورت گرفته، کمترین میزان حقوق در این کشور ۳۵۹۵ یورو و بیشترین آن ۲۵۹۰۰ یورو در ماه است. به طور میانگین، در هر ساعت یک کارگر ۳۵ یورو می‌گیرد. دندانپزشکی یکی از مشاغل پردرآمد در بلژیک است و درآمد آن در هر ماه به ۱۳۸۰۰ یورو در ماه می‌رسد.

مزایا و معایب زندگی در بلژیک

زندگی در هر کشوری دارای یک سری از مزایا و معایب است. از این رو افراد در ابتدا باید اینها را بررسی کنند و بینند که آیا مزایای زندگی در یک کشور بر معایب آن غلبه می‌کند یا خیر. در رابطه با کشور بلژیک نیز همین طور است. در ادامه درباره معایب و مزایای زندگی در این کشور اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

مزایا

بلژیک یکی از کشورهای پیشرفته اروپایی است که بالاترین استانداردها را دارد. همچنین مقر اتحادیه اروپا در مرکز این کشور یعنی در بروکسل است. موقعیت این کشور برای تجارت و صادرات و واردات به لحاظ استراتژیکی بسیار مناسب است. قیمت ملک در بلژیک در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی مقرون به صرفه است. بعد از ۵ سال زندگی در این کشور، امکان گرفت ویزای دائم آن فراهم است. بعد از گرفتن ویزای این کشور، امکان سفر به ۲۶ کشور اروپایی که دارای ویزای شینگن هستند فراهم است. سیستم آموزشی و بهداشتی این کشور عالی است. امکان گرفتن ویزای کاری و تحصیلی برای اتباع همه کشورها میسر است. با این حال، این کشور معایبی نیز دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

معایب

یاد گرفتن زبان‌های اروپایی مانند زبان فنلاندی کار دشواری است. از این رو زندگی کردن در کشوری ه مردمان آن به دو یا چند زبان صحبت می‌کنند برای افراد غیر اروپایی دشوار است. از آنجایی که سیستم این کشور شباهات‌هایی به فدرال دارد، برای هر بخش آن قوانین گوناگونی اعمال می‌گردد. این برای افراد که در یک ناحیه زندگی و در بخش دیگر کار می‌کنند بسیار دشوارتر است. برای مثال، برای افراد که قصد یک ملک را دارند، قوانین در نواحی مختلف، متفاوت است. برای مثال افرادی که قصد دارند در ایالت فلاندرز، خانه‌ای اجاره کنند، آن خانه باید به سیستم ضد حریق مجهز باشد. علاوه بر این، قیمت اجاره بها در کشور بلژیک در مقایسه با سایر کشورها بیشتر است. 

یکی دیگر از نکات منفی در رابطه با کشور بلژیک مربوط به سیستم حمل و نقل آن است. معمولا قطارها در بلژیک سر موقع نمی‌آیند. چنین تاخیرهایی در سیستم حمل و نقل عمومی در این کشور زیاد رخ می‌دهد اما خوشبختانه زیاد طول نمی‌کشند و حداکثر ۱۰ دقیقه تاخیر دارند. نکته منفی دیگر در رابطه با کشور بلژیک نرخ بالای مالیات آن است. در این کشور، افراد باید بابت بسیاری از خدمات به دولت مالیات پرداخت کنند. همچنین مالیات بر درآمد در کشور نسبتا بالا است و بین ۲۰ تا ۵۰ درصد با توجه به شغل فرد، میزان درآمد و برخی شاخص‌های دیگر متغیر است.

هزینه‌های زندگی در بلژیک

آمارها نشان می‌دهد که هزینه زندگی یک خانواده چهار نفره در بلژیک به صورت متوسط، ۲.۹۲۰. ۷۴ یورو در ماه است. متوسط هزینه برای یک فرد مجردی که در این کشور زندگی می‌کند ۸۲۷.۵۲ یورو در هر ماه است. توجه داشته باشید که مبلغ بیان شده بدون در نظر گرفتن اجاره خانه است. در ادامه به صورت جزئی درباره هزینه‌های زندگی در کشور بلژیک اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

هزینه خوراک

خوراک یکی از نیازهای اساسی هر فرد یا خانواده‌ای است. هزینه یک وعده غذایی در یک رستوران ارزان قیمت در بلژیک به طور متوسط ۱۵ یورو است. هزینه یک وعده غذای دو نفره در یک رستوران معمولی که شامل پیش غذا و دسر نیز می‌باشد، ۷۰ یورو است. هزینه سرو غذاهای فست فودی مک دونالد برای هر نفر ۹ یورو است. قیمت یک فنجان کاپوچینو در این کشور، ۲.۹۹ یورو است. قیمتیک بطری آب ۲.۲۰ یورو است. هزینه سینه مرغ ۱ کیلوگرمی ۹.۱۴ یورو وقیمت گوشت گاو ۱ کیلوگرمی ۱۵.۰۸ یورو است. به طور میانگین هزینه یک خانواده دو نفره به لحاظ خورد و خوراک در کشور بلژیک ۸۵۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه است.

هزینه مسکن

برای اجاره یک واحد آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر در بلژیک، فرد باید مبلغ ۸۱۱.۱۶ یورو بپردازد. اجاره چنین واحد مسکونی در خارج از مرکز ۶۵۸.۲۸ یورو است. اجاره یک واحد مسکونی سه خوابه در مرکز شهر ۱.۱۸۶. ۴۸ یورو و در خارج از مرکز ۹۶۵.۳۶ یورو است.

هزینه پوشاک

هزینه پوشاک در بلژیک در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی کمی بالاتر است. برای مثال، قیمت یک شلوار جین در این کشور ۸۵.۷۴ یورو است. قیمت لباس‌های تابستانی حدود ۳۷.۳۴ یورو و قیمت یک جفت کفش نایک ۸۴.۰۴ یورو است.

هزینه حمل و نقل

یکی از بهترین وسایل حمل و نقل در بلژیک مترو است. روزانه بسیاری از مردم از این وسیله برای جابه جایی و تردد استفاده می‌کنند. هزینه مترو ۲.۱۰ یورو است. برای افرادی که قصد دارند از تاکسی استفاده کنند، ورودی آن ۴ یورو و به ازای هر کیلومتر ۲ یورو به مبلغ ورودی اضافه می‌گردد. قیمت هر لیتر بنزین در این کشور ۱.۸۵ یورو است. از این رو، استفاده از مترو بسیار مقرون به صرفه‌تر است.

هزینه خدمات

همان طور که در بخش قبلی گفتیم، مردم بلژیک در برابر خدماتی که دریافت می‌کنند، مالیات و هزینه‌هایی را می‌پردازنند. به طور میانگین قبوض مصرفی برای یک واحد آپارتمانی در کشور بلژیک ۱۷۴.۳۰ یورو است. هزینه باشگاه بدنسازی برای بزرگسالان ۲۸.۳۳ یورو در ماه و هزینه سینما برای هر نفر ۱۱ یورو است. هزینه اجاره زمین تنیس در روزهای آخر هفته به مدت ۱ ساعت، ۱۸.۲۰ یورو است. همچنین والدینی که به سرکار می‌روند و قصد دارند که فرزندان کوچکشان را در مهد کودک بگذارند، باید ماهانه ۵۱۰.۳۸ یورو بپردازند.

تحصیل فرزندان

برای بسیاری از افرادی که قصد دارند از طریق ویزای تحصیلی وارد بلژیک شوند، هزینه دانشگاه‌ها حائز اهمیت است. هزینه تحصیل در بلژیک به موارد مختلفی از جمله رشته، مقطع تحصیلی، دانشگاه مورد نظر و منطقه دانشگاه بستگی دارد. به طور میانگین، دانشجویانی که در کشورهای عضو اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند و در بلژیک تحصیل می‌کنند، سالانه مبلغ ۸۵۰ یورو و دانشجویان از سایر کشور‌ها بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۱۰ یورو در سال پرداخت می‌کنند.

ارزانترین و گرانترین شهرهای برای زندگی در بلژیک

در هر کشوری هزینه زندگی در برخی شهرها گرانتر و در برخی شهرها ارزان‌تر است. در رابطه با بلژیک نیز همین طئر می‌باشد. مرکز کشور بلژیک، بروکسل است. بروکسل یکی از شهرهای مهم و در این حال گران این کشور به حساب می‌آید. قیمت اجاره خانه در این شهر در مقایسه با سایر شهرها بالاتر است. یکی دیگر از شهرهای گرون بلژیک، شهر آنتورپ است. در این شهر نیز هزینه زندگی بالاتر از سایر شهرهای بلژیک است.

در رابطه با شهرهای ارزان بلژیک، باید بگوییم که در شهر بروژ هزینه زندگی در مقایسه با سایر شهرهای این کشور پایین‌تر است.

بهترین شهرهای برای زندگی ایرانیان در بلژیک

ایرانیان مانند سایر کشورها به کشور بلژیک نیز مهاجرت کرده اند. بر اساس آمار انجام شده بیش از ۷۰ درصد ایرانیان در شهرهای مهم و استراتژیک این کشور ساکن هستند. بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده حدود ۲۰ هزار ایرانی در بلژیک ساکن هستند. بیشتر ایرانیان در شهرهای بروکسل و آنتورپ زندگی می‌کنند.

بهترین شهرهای بلژیک برای تحصیل

همواره برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور دارند، شهر و دانشگاه مقصد حائز اهمیت است. بلژیک یکی از کشورهایی است که تحصیل و آموزش در آن در سطح بالایی قرار دارد. بهترین شهرهای بلژیک برای تحصیل شامل شهرهای بروکسل، لیوون، بروخه، لیژ، آنتورپ و خنت می‌شود. افراد می‌توانند بعد از انجام بررسی‌های لازم، یکی از این شهرها را برای زندگی انتخاب کنند.

بهترین شهرهای بلژیک برای کار

اقتصاد بلژیک یک اقتصاد پویا است. از آنجایی که نرخ بیکاری در این کشور پایین است، امکان پیدا کردن شغل در آن بهتر می‌باشد. طبیعتا، زندگی و کار در شهرهای بزرگ بهتر از شهرهای کوچک است. از این رو شهرهای مانند بروکسل، آنتورپ و لیوون از بهترین شهرهای این کشور برای کار به حساب می‌آیند.

سوالات متداول

۱. زندگی در بلژیک چه مزیت‌هایی دارد؟

استانداردهای زندگی در کشور بلژیک بالا است. موقعیت این کشور برای تجارت و صادرات و واردات به لحاظ استراتژیکی بسیار مناسب است. قیمت ملک در بلژیک در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی مقرون به صرفه است. بعد از ۵ سال زندگی در این کشور، امکان گرفت ویزای دائم آن فراهم است.

۲. نرخ امید به زندگی در بلژیک چقدر است؟

بر اساس آخرین آمارهای انجام شده، نرخ امید به زندگی در کشور بلژیک برای آقایان ۷۸.۸ سال و برای خانم‌ها ۸۳.۷ می‌باشد.

۳. هزینه زندگی ماهانه در بلژیک چقدر است؟

آمارها نشان می‌دهد که هزینه زندگی یک خانواده چهار نفره در بلژیک به صورت متوسط، ۲.۹۲۰. ۷۴ یورو در ماه است. متوسط هزینه برای یک فرد مجردی که در این کشور زندگی می‌کند ۸۲۷.۵۲ یورو در هر ماه است.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *