شرایط و هزینه‌های زندگی در سوئد

سوئد، کشوری پیشرفته و زیبا است که در شمال اروپا و شبه جزیره اسکاندیناوی قرار دارد. این کشور از جمله کشورهای مرفه و صلح‌طلب اروپا است؛ آمار جرم و جنایت در سوئد بسیار پایین است و مردم کیفیت زندگی و سطح رفاه بالایی دارند. به همین دلیل، بسیاری از مهاجرین از جمله ایرانیان به زندگی در سوئد فکر می‌کنند. همه ساله گردشگران بسیاری از این کشور بازدید کرده و مهاجرین بسیاری نیز سوئد را به عنوان مقصد تحصیلی یا کاری خود برمی‌گزینند.

فهرست مطالب

شرایط و هزینه های زندگی در سوئد

معرفی کوتاه کشور سوئد

مساحت سوئد معادل ۴۴۷,۴۲۵ کیلومتر مربع و جمعیت آن برابر با ۱۰,۴۹۵,۰۰۰ نفر است. بیشتر مردم به مسیحیت پروتستان لوتری معتقد بوده و برخی نیز مسلمان هستند. زبان سوئدی به عنوان زبان رسمی این کشور شناخته می‌شود؛ این زبان از خانواده زبان‌های هندواروپایی شاخه ژرمنی است. کرون واحد پول سوئد و شهر استکهلم پایتخت این کشور به حساب می‌آید. 

برای کسانی که قصد زندگی در سوئد را دارند، آب و هوا موضوع مهمی خواهد بود. مناطق مختلف کشور آب و هوای متفاوتی دارد؛ نواحی شمالی سردسیر هستند و هرچه رو به نواحی جنوبی پیش می‌رویم، رطوبت هوا بیشتر شده و دمای آن بالا می‌رود. به همین دلیل بیشتر مردم در مناطق جنوبی سوئد زندگی می‌کنند. 

برای آشنایی بیشتر با این کشور، بهتر است برخی از شهرهای مهم آن را بشناسیم:

  • استکهلم: پایتخت کشور سوئد بناهای تاریخی و جاذبه‌های طبیعی بسیاری را در خود جای داده است. با حضور در این شهر، با ترکیبی از سازه‌های مدرن و سنتی روبه‌رو می‌شوید. یک شهر اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و دانشجویی است. 
  • گوتنبرگ: دومین شهر بزرگ سوئد و بزرگ‌ترین بندر شمال اروپا و اسکاندیناوی به حساب می‌آید. دارای دانشگاه‌های مطرح و عالی رتبه است و یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های فیلم حوزه اسکاندیناوی در آن برگزار می‌شود. 
  • مالمو: سومین شهر بزرگ در سوئد است. قطب فرهنگی و اقتصادی محسوب می‌شود، مردمانی با فرهنگ‌های بسیار متنوع در آن زندگی می‌کنند و توجه ویژه‌ای به هنر و معماری دارند. 

شرایط زندگی در سوئد

مهاجرت یکی از مهم‌‌ترین و سخت‌‌ترین تصمیم‌های زندگی است. کسب موقعیت شغلی بهتر، داشتن رفاه بیشتر و تحصیل در دانشگاه‌های برتر از جمله دلایل منطقی اقدام به مهاجرت هستند. سوئد کشور اروپایی است که در سال‌های اخیر مقصد بسیاری از مهاجرین قرار گرفته است. وضعیت اقتصادی مناسب، آرامش و رفاه بالا، امکانات تحصیلی و اجتماعی فوق‌العاده و امنیت بالا موجب شده که بسیاری زندگی در سوئد را برگزینند. مهاجرین ممکن است به دلایل مختلفی تصمیم به اقامت در این کشور بگیرند اما در هر حال، بهتر است اطلاعات کافی پیرامون شرایط زندگی در سوئد داشته باشند. 

کیفیت و امید به زندگی

سوئد یکی از مرفه‌ترین و پیشرفته‌ترین کشورهای اروپایی است که امکانات رفاهی بالایی را برای شهروندان خود فراهم کرده است. کیفیت زندگی در هر کشوری براساس شاخص‌های ارائه شده توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) ارزیابی می‌شود. این سازمان بین‌المللی به منظور بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشورهای مختلف جهان فعالیت می‌کند. سوئد در بیشتر شاخص‌ها همچون اشتغال‌زایی، بهداشت و سلامت، تعادل کار و زندگی، آموزش، میزان درآمد، سلامت محیط زیست،… میانگین بالاتری در مقایسه با میانگین ارائه شده توسط OECD دارد. 

شاخص‌های کیفیت زندگی

میانگین سوئد

میانگین OECD

میزان اشتغال (۱۵-۶۴ سال)

۷۷ درصد

۶۸ درصد

تحصیلات عالیه (۲۵-۶۴ سال)

۸۳ درصد

۷۸ درصد

ساعات کاری طولانی

۱ درصد

۱۱ درصد

امید به زندگی

۸۲ سال

۸۰ سال

آلودگی هوا

۶/۲ میکروگرم بر متر مکعب

۱۳/۹ میکروگرم بر متر مکعب

رضایت از کیفیت آب

۹۵ درصد

۸۱ درصد

رضایت عمومی از زندگی (۰-۱۰)

۷/۳

۶/۵

فرهنگ مهاجرپذیری

سوئد از سال‌های دور به عنوان کشوری مهاجرپذیر در سطح اروپا و کل دنیا شناخته می‌شود. شرایط مساعد زندگی در سوئد، بسیاری را از نقاط دور و نزدیک دنیا به سوی خود جذب می‌کند و همین عاملی برای رشد جمعیت آن است. اگر شما هم جزء کسانی هستید که قصد مهاجرت و زندگی در سوئد را دارید، بهتر است بدانید که مردم این کشور چندان خون‌گرم و صمیمی نیستند. 

یکی از برجسته‌ترین خصوصیات سوئدی‌ها این است که ارزش زیادی برای برابری حقوق انسان‌ها قائل هستند و توجه چندانی به رقابت ندارند. این خصوصیت موجب می‌شود که پذیرای افرادی با ملیت‌ها و پیشینه‌های مختلف باشند. 

بازار کار و نرخ بیکاری

کشور سوئد به عنوان یک کشور صنعتی و پیشرفته، یکی از بزرگ‌ترین تولید کننده‌ها و صادر کننده‌ها در سطح جهان به حساب می‌آید. به همین دلیل، اقتصاد و بازار کار قوی و باثباتی دارد که همواره نیازمند نیروی کار تحصیل کرده و متخصص است. فعالیت گسترده در عرصه‌های گوناگون موجب شده که مردم با مشاغل مختلف، از کیفیت زندگی بالایی برخوردار باشند. 

خمیر کاغذ، محصولات چوبی، پلاستیکی و شیمیایی، فولاد، سنگ آهن، صنایع معدنی و تجهیزات ارتباطی و الکترونیکی از اقلام صادراتی سوئد هستند . این کشور در صنعت خودروسازی و هواپیماسازی نیز فعالیت دارد. 

اقتصاد سوئد

نرخ بیکاری

۸/۵ درصد

نرخ اشتغال

۶۷/۷۰ درصد

نرخ تورم

۶/۴ درصد

واحد پول

کرون سوئد

متوسط حقوق سالیانه

۳۱۲۰۰۰ کرون سوئد

مشاغل مختلف و درآمد آن‌ها

یکی از دغدغه‌های مهم مهاجرین، یافتن شغل مناسب و دریافت حقوق کافی در کشور مقصد است. در بسیاری از موارد نیز داشتن موقعیت شغلی بهتر اصلی‌ترین دلیل مهاجرت است. بنابراین، کسب اطلاعات کافی پیرامون شرایط کاری و میزان حقوق دریافتی ضرورت دارد. وضعیت کاری در کشور سوئد به گونه‌ای است که افراد با داشتن مدرک تحصیلی یا تخصص در یک زمینه خاص، می‌توانند وارد بازار کار شوند. شرایط مناسب کاری موجب شده که همه ساله متقاضیان زیادی تصمیم به کار و زندگی در سوئد بگیرند.

میزان حقوق دریافتی بسته به میزان مهارت، سطح تحصیلات، جنسیت، سابقه کاری و نوع شغل مورد نظر متفاوت خواهد بود. 

میانگین حقوق سالیانه در سوئد ۳۱۲۰۰۰، حداقل حقوق ۱۵۶۰۰۰ و حداکثر آن۲,۴۰۰,۰۰۰ کرون است.   

مزایا و معایب زندگی در سوئد

هنگامی که برای یک سفر برنامه‌ریزی می‌کنید یا در فکر مهاجرت به کشور دیگری هستید، قطعا سعی می‌کنید شرایط مختلف مقصد را در نظر بگیرید. سوئد کشوری زیبا و جذاب برای گردش و امن و مناسب برای تحصیل، کار و سرمایه‌گذاری است. افراد بسیاری از نقاط مختلف جهان این کشور را برای مهاجرت و ادامه زندگی خود انتخاب می‌کنند؛ چرا که در آن از رفاه و کیفیت زندگی بالایی برخوردار هستند. با این حال، همانند هر کشور دیگری زندگی در سوئد نیز با چالش‌ها و معایبی همراه است. بنابراین، بهتر است آگاهی کافی از نکات مثبت و منفی زندگی در این کشور داشته باشید.

مزایا

تعطیلات: اگر قصد زندگی در سوئد را دارید، خبر خوب این است که قوانین کار در این کشور اجازه ۵ هفته مرخصی با حقوق را در طول سال به شما می‌دهد. در این صورت، بدون این که شغل خود را از دست بدهید می‌توانید بهره کافی را از تعطیلات خود ببرید. اگر مایل باشید می‌توانید بعضی از این روزها را کار کنید و درآمد بیشتری داشته باشید. 

مالیات: با این که نرخ مالیات در سوئد نسبتا بالا است، اما مزایایی که با پرداخت این مبلغ برای شهروندان وجود دارد نیز کم نیست. شما با اقامت دائم و کار در سوئد مشمول پرداخت مالیات می‌شوید. مالیات پرداختی صرف ارائه خدمات درمانی باکیفیت و تقریبا رایگان می‌شود. همچنین بخش زیادی از هزینه‌های آموزش را تامین می‌کند. 

زبان: تسلط بیشتر مردم سوئد به زبان انگلیسی یکی از مزایای زندگی در سوئد است. مردم این کشور اغلب انگلیسی را به عنوان زبان دوم یاد می‌گیرند. در نتیجه، شرایط برای مهاجرین و دانشجویانی که قصد تحصیل، کار و زندگی در سوئد را دارند، آسان‌تر می‌شود. 

اینترنت: شما با زندگی در سوئد و استفاده از اینترنت آن، به پنجمین شبکه اینترنتی سریع دنیا متصل شده‌اید. در نقاط مختلف کشور امکان دسترسی به داده تلفن همراه (شبکه ۴G) وجود دارد. بنابراین، در هیچ موقعیتی نگرانی از بابت اتصال به اینترنت و انجام فعالیت‌های مورد نظر نخواهید داشت. 

معایب

آب و هوا: بیشتر مردمی که زندگی در سوئد را تجربه کرده‌اند، آن را کشوری بسیار سردسیر معرفی می‌کنند. این کشور زمستان‌های سخت، طولانی و پربرف دارد. در زمستان‌ها، بیشتر ساعات روز تاریک است و خورشید برای مدت کوتاهی می‌تابد. تنها ماه‌های محدودی از سال هوا تابستانی است و می‌توانید از لباس‌های خنک استفاده کنید. 

مسکن: تعداد خانه‌ها در شهرهای بزرگ همچون استکهلم و گوتنبرگ که شرایط اجاره داشته باشند، اندک است. بنابراین، یافتن خانه مناسب برای زندگی در سوئد به یکی از چالش‌های مهاجرین تبدیل شده است که بهتر است پیش از مهاجرت، برای آن اقدام کنند. 

نحوه برخورد: به طور کلی، سوئدی‌ها مردمان سرد و غیر صمیمی هستند. برقراری ارتباط و اقدام برای دوستی حتی با افرادی که در نزدیکی شما زندگی می‌کنند، کار آسانی نیست. این مسئله ممکن است برای مهاجرین خصوصا ایرانی‌ها ناخوشایند باشد.

هزینه های زندگی در سوئد

هزینه‌های زندگی در سوئد 

یکی از مهم‌ترین اقدامات متقاضیان مهاجرت، اطلاع از جزئیات هزینه‌های زندگی در کشور مقصد است. اگر تصمیم به زندگی در سوئد دارید، باید برآوردی دقیقی از مخارج آن داشته باشید. کشور سوئد از جمله‌های کشورهای گران اروپایی محسوب می‎شود. این در حالی است که شرایط مساعد اقتصادی این کشور موجب شده که بیشتر شهروندان درآمد و توان خرید بالایی داشته باشند و با تامین هزینه‌های خود، از امکانات رفاهی و کیفیت بالای زندگی در سوئد لذت ببرند. 

به طور کلی، میزان هزینه زندگی ارتباط مستقیمی با سبک زندگی و شهر محل سکونت دارد.

هزینه مسکن

اگر قصد اقامت در سوئد را دارید، لازم است بدانید که تهیه مسکن گران‌ترین هزینه زندگی در این کشور است. برای تامین این هزینه، باید چیزی در حدود ۳۰ درصد از درآمد خود را پرداخت کنید. هزینه مسکن بسته به متراژ، محله و تعداد اتاق‌های آن متفاوت است. 

نوع ملک

هزینه (ماهیانه/ کرون)

آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر

۵۱/۹,۱۱۷

آپارتمان یک خوابه در خارج از شهر

۳۲/۶,۷۴۷

آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر

۷۰/۱۴,۴۸۸

آپارتمان ۳ خوابه در خارج از شهر

۶۰/۱۰,۲۹۰

خرید آپارتمان در مرکز شهر (هر متر مربع)

۰۶/۶۴,۶۳۱

خرید آپارتمان در خارج از شهر

۶۸/۳۸,۷۲۹

هزینه خورد و خوراک

در هر کشوری مشغول به کار و زندگی باشید، تهیه غذا یکی از ضروی‌ترین نیازهای شما به حساب می‌آید. بنابراین، باید در برآورد هزینه‌های اقامت در سوئد در نظر گرفته شود. هزینه مواد غذایی در این کشور تقریبا بالا است که با تهیه غذا در منزل و خرید از فروشگاه‌های بزرگ می‌توان آن را کاهش داد.

وعده غذایی در رستوران

هزینه (کرون)

وعده غذایی برای یک نفر (رستوران ارزان)

۱۱۰

وعده غذایی برای دو نفر (رستوران متوسط)

۸۰۰

مک دونالد

۸۵

آب (۳۳۰ میلی لیتر)

۰۱/۱۸

 

اقلام خوراکی

هزینه (کرون)

شیر (یک لیتر)

۰۳/۱۲

نان سفید (یک قرص)

۵۷/۲۳

برنج (یک کیلوگرم)

۳۳/۲۵

تخم مرغ (۱۲ عدد)

۵۳/۳۰

هزینه حمل و نقل

اگر زندگی در سوئد را تجربه می‌کنید و مشغول تحصیل یا کار هستید، مسلما برای تردد به وسیله نقلیه نیاز دارید. از آنجایی که هزینه خرید و نگهداری وسیله نقلیه شخصی بسیار گران است، عموم مردم ترجیح می‌دهند که از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند. شبکه حمل و نقل عمومی سوئد بسیار گسترده، سریع و استاندارد بوده و شامل اتوبوس، تاکسی و مترو است. 

نوع حمل و نقل

هزینه (کرون)

بلیت یک طرفه

۳۵

بلیت ماهیانه

۹۰۰

تاکسی یک کیلومتری

۲۰

تاکسی یک ساعت انتظار

۵۳۹

بنزین (یک لیتر)

۲۵/۲۰

هزینه خدمات درمانی

دولت سوئد ارائه دهنده خدمات بهداشتی و پزشکی باکیفیت است. درصد زیادی از این هزینه‌ها نیز توسط دولت و از طریق مالیات‌های پرداختی تامین می‌شود. بنابراین، شما با کمترین هزینه می‌توانید از این خدمات بهره‌مند شده و حداقل هزینه را برای دارو و ویزیت پزشک بپردازید. بیمه خصوصی و دریافت خدمات درمانی خصوصی با هزینه بیشتری همراه است.

هزینه تحصیل

وجود دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی رتبه در سوئد، این کشور را به یکی از برجسته‌ترین مقاصد تحصیلی در دنیا تبدیل کرده است. به طور کلی، تحصیل در مراکز دولتی هزینه کمتری نسبت به مراکز خصوصی دارد. روند تحصیل رایگان برای دانشجویان بین‌المللی تا سال ۲۰۱۱ در سوئد ادامه داشت. در حال حاضر، دانشجویان باید شهریه خود را بسته به محل تحصیل، مقطع و رشته تحصیلی خود پرداخت کنند. 

وضعیت دانشجو

هزینه (سالیانه/ یورو)

ساکن سوئد و کشورهای عضو اتحادیه اروپا

رایگان (مقطع لیسانس و فوق لیسانس)

ساکن خارج از کشورهای عضو اتحادیه اروپا

۷۵۰۰- ۲۵,۵۰۰

هزینه پوشاک

در مدت اقامت خود در سوئد، پوشاک از جمله مواردی است که قطعا به آن نیاز خواهید داشت. بنابراین، جزء هزینه‌های ضروری زندگی در سوئد به حساب می‌آید. در این کشور لباس و کفش تنوع فوق‌العاده‌ای دارد و شما طبق سلیقه و شرایط خود می‌توانید خرید مناسبی انجام دهید. 

نوع پوشش

هزینه (کرون)

شلوار جین (یک عدد برند لیوایز یا مشابه آن)

۵۷/۸۶۲

لباس تابستانی (یک عدد از فروشگاه زنجیره‌ای برند زارا، اچ ند ام،…)

۹۹/۳۵۵

کفش پیاده روی نایک (یک جفت)

۱۶/۸۸۷

کفش مردانه چرم (یک جفت)

۰۰/۱,۲۲۴

ارزان‌ترین و گران‌ترین شهرهای سوئد برای زندگی

هزینه زندگی در شهرهای مختلف سوئد با یکدیگر متفاوت است. متقاضیان اقامت در سوئد باید بدانند که زندگی در شهرهای بزرگ هزینه بیشتر و البته درآمد و امکانات بیشتری دارد و زندگی در شهرهای کوچک کم هزینه‌تر و با امکانات و درآمد کمتری است. بنابراین، این افراد بسته به شرایط مالی و اولویت‌های خود می‌توانند شهرهای ارزان یا گران را برای زندگی در سوئد انتخاب کنند. 

استکهلم، گوتنبرگ و آلپاسا از جمله شهرهای گران و سولنا، مالمو و لوند از شهرهای ارزان سوئد محسوب می‌شوند. 

بهترین شهرهای سوئد برای زندگی ایرانیان

امنیت و رفاه بالا، وضعیت اقتصادی مساعد، امکانات تحصیلی برتر و سیستم بهداشتی و درمانی باکیفیت همه از مواردی هستند که زندگی در سوئد را مورد توجه مهاجرین قرار داده‌اند. مردم سوئد از آرامش و کیفیت زندگی بالایی برخوردار هستند و توانایی آن‌ها در صحبت به زبان انگلیسی شرایط را برای زندگی در سوئد آسان‌تر ساخته است. 

با این حال، وضعیت زندگی در شهرهای مختلف این کشور متفاوت است. شما ممکن است با هدف داشتن شغل و درآمد بهتر به سوئد مهاجرت کنید، به دنبال امکانات تحصیلی کامل باشید و یا داشتن زندگی آرام و بدون دغدغه برای‌تان اولویت داشته باشد. شما بسته به شرایط و اهداف خود می‌توانید شهر مناسب را انتخاب کنید.

بهترین شهرهای سوئد برای کار

استکهلم: پایتخت سوئد به عنوان بزرگ‌ترین شهر حوزه اسکاندیناوی شناخته می‌شود. بیشتر فعالیت‌های اقتصادی این شهر در حوزه صنایع خدماتی و بانکداری است، بازار کار پررونقی دارد و یک سوم از تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است. بنابراین شهری مناسب برای کار و زندگی در سوئد محسوب می‌شود. 

گوتنبرگ: دومین شهر بزرگ سوئد که آب و هوای بسیار دلپذیری دارد. این شهر در زمینه خودروسازی فعالیت دارد و مکانی امن برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. به همین دلیل، بسیاری از مهاجرین با هدف سرمایه‌گذاری در این شهر ساکن می‌شوند. 

سولنا: اگر به فکر تجربه زندگی در سوئد و شروع یک کسب و کار جدید هستید، این شهر انتخاب مناسبی خواهد بود. هزینه پایین مالیات و بازار پررونق در سولنا موجب شده تا بسیاری از مهاجرین فعالیت اقتصادی خود را از این شهر آغاز کنند. هزینه زندگی در این شهر در مقایسه با شهرهای بزرگ‌تر، کمتر است.

برای آگاهی بیشتر در این زمینه به مقاله شرایط کار در سوئد برای ایرانیان مراجعه کنید. ما در این مقاله هر آنچه را که نیاز است بدانید را توضیح داده ایم.

بهترین شهرهای سوئد برای تحصیل

گوتنبرگ: وجود دانشگاه‌های بزرگ و معتبر این شهر را به یکی از مهم‌ترین شهرهای دانشجویی اروپا تبدیل کرده و جامعه دانشجویی بزرگی در آن شکل داده است. علاوه بر این، گوتنبرگ کافه‌ها و مکان‌های تفریحی بسیاری دارد، سیستم حمل و نقل عمومی آن گسترده و کامل است و امکان تحصیل به زبان انگلیسی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند. 

آپسالا: چهارمین شهر بزرگ سوئد است. دانشگاه ممتاز آپسالا در کنار جاذبه‌های طبیعی آن، همه ساله بسیاری از دانشجویان را به خود جذب می‌کند. به همین دلیل، این شهر همچنان پرانرژی و پررفت و آمد است. دانشجویان حین و بعد از اتمام تحصیل خود، می‌توانند در بازار پررونق آپسالا به مشاغل گوناگونی اشتغال داشته باشند. 

استکهلم: این شهر دارای دانشگاه‌های بزرگ و مطرح در سطح اسکاندیناوی است. دانشگاه‌های استکهلم ارائه دهنده رشته‌های مختلفی هستند. وجود شبکه حمل و نقل سریع و بازار کار پویا، این شهر را مقصد دانشجویی بسیاری از دانشجویان خارجی قرار داده است. بنابراین، در انتخاب شهر مناسب برای تحصیل و زندگی در سوئد، استکهلم را در نظر داشته باشید.

برای آگاهی بیشتر در این زمینه به مقاله شرایط تحصیل در سوئد مراجعه کنید. ما در این مقاله هر آنچه را که نیاز است بدانید را توضیح داده ایم.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *