شرایط و روش های مهاجرت استانی به کانادا

یکی از بهترین راه ها برای گرفتن ویزا و همزمان با آن، گرفتن اقامت کانادا، اقدام از طریق مهاجرت استانی است. اما مهاجرت استانی به کانادا چیست؟ چه شرایطی دارد؟ و چگونه باید از این طریق اقدام کرد؟

فهرست مطالب

دستورالعمل مهاجرت استانی به کانادا (PNP)

اصطلاح قانونی که دولت کانادا برای مهاجرت استانی به کار می برد، «برنامه نامزدی استانی» یا «PNP» است. این برنامه مناسب کسانی است که:

  1. مهارت، تحصیلات و تجربه کاری لازم برای کمک به اقتصاد یک استان و یا یک منطقه خاص در کانادا را داشته باشند
  2. بخواهند در آن استان خاص زندگی کنند
  3. و بخواهند اقامت دایم کانادا را دریافت کنند

هر استان و یا منطقه در کانادا، برنامه مستقلی برای جذب مهاجر دارد. برای نمونه، ممکن است یک استان دنبال جذب دانشجو باشد، استان و یا منطقه دیگری، بیشتر به نیروی کار ماهر نیاز داشته باشد و استان سوم هم افراد موفق با تجربه زیاد در راه اندازی کسب و کار را بخواهد.

مسیرهای مهاجرت استانی به کانادا

اقدام برای مهاجرت استانی به کانادا یا دقیق تر، شرکت در برنامه نامزدی استانی (PNP) از دو روش ممکن است:

  1. اپلای کردن از طریق فرم های کاغذی
  2. اپلای کردن از طریق آنلاین

روش آنلاین سریع تر و راحت تر است. اما در این روش، ابتدا باید از طریق سیستم «اکسپرس اینتری» ثبت نام کنید. اگر با روش اکسپرس اینتری کانادا آشنا نیستید، می توانید ابتدا اینجا را بخوانید.

ثبت نام کاغذی برای مهاجرت استانی به کانادا

  1. باید برای استان و یا منطقه ای که در نظر دارید، فرم درخواست پر کنید. دقت کنید که درخواست شما، «برنامه نامزدی استانی – فرآیند غیر اکسپرس اینتری» است.
  2. باید شرایطی که آن استان برای نامزدها اعلام کرده را داشته باشید.
  3. مدارک شما بررسی می شود و وقتی استان اعلام کرد شما را نامزد مهاجرت کرده، درخواست اقامت دایم را در فرم های کاغذی به اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا می فرستید.
  4. سپس باید آزمایش پزشکی بدهید و اطلاعات شخصی تان توسط اداره پلیس بررسی شود. حتی اگر سوءپیشینه هم داشته باشید، ممکن است پلیس کانادا تشخیص دهد که مشکلی برای این کشور ایجاد نمی کنید و پرونده شما را تایید کند.
  5. این روش طولانی تر از روش اکسپرس اینتری است.

ثبت نام آنلاین برای مهاجرت استانی به کانادا از راه اکسپرس اینتری

در ثبت نام آنلاین، دو روش دارید:

  1. با استان و یا منطقه مورد نظرتان به صورت آنلاین تماس می گیرید و درخواست نامزدی خود را ثبت می کنید. باید موقع ثبت درخواست، گزینه ای را انتخاب کنید که نشان می دهد، قصد دارید بعدا از سیستم اکسپرس اینتری استفاده کنید. اگر استان مورد نظر، با نامزد کردن شما موافقت کرد، در سیستم اکسپرس اینتری پروفایل درست می کنید (یا اگر پروفایل دارید، آن را به روز می کنید) و در آن می نویسید که توسط آن استان خاص، نامزد شده اید.
  2. در سیستم اکسپرس اینتری یک پروفایل درست می کنید و استان ها و مناطقی را که دوست دارید، نشان می کنید. در این صورت، اگر یک استان شرایط شما را بررسی کرد و پذیرفت، از طریق حساب کاربری تان به شما پیام می دهد. می توانید پیشنهاد آن ها را بپذیرید، به سایت شان بروید و ثبت نام کنید و رسما توسط آن استان خاص نامزد شوید.

نکات این روش

  • در هر دو حالت، باید شرایط و نیازمندی های اعلام شده توسط استان و یا منطقه را داشته باشید؛ به علاوه این که، پروفایل اکسپرس اینتری درست کنید و حداقل نیازمندی های اعلام شده برای تایید در سیستم اکسپرس اینتری را هم داشته باشید.
  • سیستم اکسپرس اینتری کانادا سه زیرشاخه اسکیل ورکر، اسکیل ترید و اکسپرینس کلاس دارد. وقتی توسط یک استان نامزد شدید، می توانید از طریق هر کدام از این سه شاخه که با شرایط شما سازگار است، اقدام کنید. 
  • اگر شما توسط یک استان نامزد شده باشید، احتمال این که از طریق سیستم اکسپرس اینتری، ویزا و اقامت دایم کانادا را بگیرید، بسیار زیاد است.

اگر با اکسپرس اینتری کانادا و شرایط ثبت نام در آن آشنا نیستید، می توانید اینجا را بخوانید. 

مراحل ثبت «برنامه نامزدی استانی» در سیستم اکسپرس اینتری کانادا

مهم است که پروفایل اکسپرس اینتری خود را درست و کامل پر کنید. برای همین می توانید از این راهنما استفاده کنید:

  1. در گام اول باید یک حساب کاربری (اکانت) و پروفایل اکسپرس اینتری درست کنید.
  2. یکی از سه برنامه اکسپرس اینتری را که مناسب شما است (اسکیل ورکر، اسکیل ترید و اکسپرینس کلاس) انتخاب کنید.
  3. اگر شرایط اولیه را داشته باشید، پروفایل شما تایید می شود و به مرحله نهایی فرستاده می شوید که در آن، نامزدها بر اساس جدول ۱۲۰۰ امتیازی دسته بندی می شوند و کسانی که بالاترین امتیاز را بگیرند، ویزا و اقامت دایم دریافت می کنند.

آموزش ایجاد حساب کاربری اکسپرس انتری برای مهاجرت استانی 

اگر موقع درست کردن پروفایل، یک استان شما را نامزد کرده باشد:

  1. موقع درست کردن پروفایل، در بخش «Application Details» زیر عنوان «نامزدی و انتخاب» یا «Nomination and selection» گزینه «بله» را بزنید. به این ترتیب، تایید می کنید که نامزدی یک استان را دارید. 
  2. یک منو باز می شود که می توانید اسم استان ها را از داخل آن انتخاب کنید. اسم استان و یا منطقه مورد نظر را از داخل آن انتخاب کنید.
  3. باید با استان یا منطقه مورد نظر، خارج از سیستم اکسپرس اینتری تماس بگیرید، شماره پروفایل (پروفایل نامبر) اکسپرس اینتری و کد اعتبارسنجی مخصوص جستجوی کار (Job Seeker Validation Code) را به آنها بدهید تا استان بتواند نامزدی شما را تایید کند. وقتی این کار انجام شد، به حساب کاربری شما پیامی فرستاده می شود که می توانید دکمه تایید را بزنید و نامزدی را قبول کنید یا دکمه رد را بزنید و نامزدی را نپذیرید.
  4. اگر دکمه قبول را بزنید، نامه تایید به حساب کاربری شما ارسال می شود و ۶۰۰ امتیاز در جدول امتیازبندی به نام شما منظور می شود. به این ترتیب، به احتمال بسیار زیاد درخواست شما برای گرفتن ویزا و اقامت دایم کانادا تایید خواهد شد. بعد از دریافت پیام، ۳۰ روز فرصت دارید تا آن را قبول یا رد کنید.
  5. اگر دکمه رد را بزنید یا کلا پیام را نادیده بگیرید، نمی توانید از طریق «برنامه نامزدی استانی» امتیازی به دست بیاورید، مگر این که یک استان دیگر شما را نامزد کند. حداکثر تا ۳۰ روز پس از درست کردن پروفایل، باید در «بانک مشاغل» ثبت نام کنید. آن وقت در فهرست نهایی اکسپرس اینتری قرار می گیرید و اگر امتیاز بالایی داشته باشید، ممکن است از شما دعوت کنند بر اساس برنامه ای که دولت کانادا تشخیص می دهد با شرایط شما سازگار است، برای اقامت این کشور اقدام کنید.

اگر هنوز از طرف یک استان نامزد نشده اید:

اگر در مرحله اول اکسپرس اینتری تایید صلاحیت شده اید و وارد مرحله دوم شده اید که نامزدها بر اساس امتیازاتی که از مجموع ۱۲۰۰ گرفته اند، دسته بندی می شوند؛ و دوست دارید برای بالا رفتن امتیازتان از طرف یک استان نامزد شوید، ۲ راه پیش رو دارید:

الف. راه اول

  1. سایت استان و یا منطقه مورد نظر را ببینید، شرایطی که برای نامزد کردن افراد اعلام کرده اند را بررسی کنید و اگر شرایط لازم را داشتید و از آن استان خوش تان آمد، فرم درخواست را پر و ثبت نام کنید.
  2. اگر استان شما را پذیرفت، پروفایل اکسپرس اینتری خود را به روز کنید تا نشان دهید که از طرف یک استان نامزد شده اید (و یا اگر پروفایل ندارید، آن را درست کنید). به این ترتیب، اگر جواب سوال «نامزدی و انتخاب» را «بله» بزنید، یک منوی جدید باز می شود که می توانید اسم استان را از آن انتخاب کنید. سپس خارج از برنامه اکسپرس اینتری با استان تماس بگیرید و مراحلی را که قبلا توضیح داده شد، طی کنید.

ب. راه دوم

  1. استان ها و یا مناطق تحت حاکمیت کانادا می توانند در بین متقاضیان اکسپرس اینتری کانادا جستجو کنند و نفراتی که شرایط مورد نظر آنها را داشته باشند، انتخاب کنند. 
  2. استان ها وقتی می توانند پروفایل شما را ببینند که زمان کامل کردن پروفایل، گفته باشید به یک استان خاص علاقمند هستید یا گفته باشید، به تمام استان ها و مناطق علاقه دارید. 
  3. استان یا منطقه به اکانت شما نامه ای می فرستد و می گوید با استان یا منطقه تماس بگیرید تا درباره گزینه ها صحبت کنید. 
  4. این نامه به معنی نامزد شدن شما نیست و چیزی را هم تضمین نمی کند.
  5. باید به طور مستقیم و خارج از سیستم اکسپرس اینتری با آنها تماس بگیرید. سپس استان و یا منطقه مورد نظر، درخواست شما را بررسی می کند. در همین حال، باید کد اعتبارسنجی مخصوص جستجوی کار (Job Seeker Validation Code) را که به شما اختصاص داده شده، برای آنها بفرستید.
  6. اگر استان و یا منطقه مورد نظر، درخواست شما را تایید نهایی کرد، به حساب کاربری شما پیامی ارسال می شود و باید دکمه تایید یا رد را بزنید. 
  7. ممکن است همزمان چند استان به شما ابراز علاقه کنند اما فقط می توانید از طرف یک استان نامزد شوید. اگر در حساب کاربری شما پیشنهاد نامزدی از طرف یک استان آمده اما می خواهید از طرف یک استان و یا منطقه دیگر نامزد شوید، باید دکمه رد را بزنید تا یک استان دیگر بتواند شما را نامزد کند.

اپلای کردن برای اقامت دایم

در صورتی که از طرف یک استان و یا منطقه نامزد شده باشید، احتمال پذیرفته شدن شما در مرحله نهایی اکسپرس اینتری کانادا بسیار بالا است. در صورت تایید نهایی و پذیرفته شدن، دولت کانادا با ارسال پیام به حساب کاربری شما، دعوت می کند تا برای دریافت اقامت دایم این کشور اپلای کنید. سپس باید به صورت آنلاین درخواست خود را ثبت کنید.

  • وقتی از شما دعوت می شود تا برای اقامت دایم کانادا اپلای کنید، نامه ای به اکانت شما فرستاده می شود که می گوید:
  1. از طریق چه برنامه ای باید اپلای کنید
  2. چند امتیاز گرفته اید
  3. برای ثبت درخواست تا کی فرصت دارید
  4. در قدم بعدی چه باید بکنید

آن وقت باید:

  1. فرم آنلاین را پر کنید
  2. مدارک لازم را آپلود کنید
  3. هزینه اپلای را بپردازید

اگر استان و یا منطقه، نامزدی شما را حذف کند:

  1. اگر قبل از این که از شما دعوت شود تا برای اقامت دایم اپلای کنید، استان نامزدی شما را حذف کند، باید پروفایل تان را از اکسپرس اینتری حذف کنید و یک پروفایل جدید بسازید.  
  2. اگر استان و یا منطقه ای که شما را نامزد کرده، نامزدی را بعد از دعوت دولت کانادا برای اپلای حذف کند، و شما هنوز فرم درخواست را پر نکرده باشید:

الف. دعوت برای پر کردن فرم اقامت دایم را رد کنید و 

ب. پروفایل تان را حذف کنید و یک پروفایل جدید درست کنید

ج. اگر با وجود حذف شما از برنامه نامزدی استانی، باز هم برای اقامت دایم درخواست دهید، درخواست تان رد می شود و پول تان را هم برنمی گردانند.

– اگر این دستورالعمل ها را انجام ندهید، ممکن است تا پنج سال از ورود به خاک کانادا محروم شوید.

استان ها و مناطق مختلف برای مهاجرت استانی به کانادا

برای این که یک استان و یا منطقه شما را نامزد کند و در سیستم اکسپرس اینتری ۶۰۰ امتیاز بسیار مهم را بگیرید، باید دستورالعمل هایی که روی سایت هر کدام از این استان ها گذاشته شده را به دقت مطالعه و اجرا کنید. استان ها و مناطق مختلف کانادا و سایت هر کدام به این ترتیب هستند:

۱. آلبرتا

www.alberta.ca/alberta

۲. بریتیش کلمبیا

www.welcomebc.ca/Immigrate-to-B-C

۳. منیتوبا

immigratemanitoba.com/immigrate-to-manitoba

۴. نیوبرانزویک

www.welcomenb.ca

۵. پنیوفاندلند و لابرادور

www.gov.nl.ca/immigration/immigrating-to-newfoundland-and-labrador

۶. نورث وست تریتوریز

www.immigratenwt.ca

۷. نوا اسکوشیا

novascotiaimmigration.com

۸. انتاریو

www.ontario.ca/oinp

۹. پرنس ادوارد آیلند

www.princeedwardisland.ca

۱۰. ساسکاچوان

www.saskatchewan.ca

۱۱. یوکان

www.education.gov.yk.ca

ممکن است شرایط هر استان برای جذب مهاجر با استان و منطقه دیگر، متفاوت باشد.

  • استان کبک «برنامه نامزدی استانی» ندارد و برنامه آنها برای جذب مهاجر متفاوت است.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *