شرایط و راه های مهاجرت به آلمان

هر کشوری مشخصات منحصر به‌فردی دارد. آلمان هم به عنوان یک کشور منظم و سیستماتیک شناخته می‌شود. شرایط مطلوب این کشور باعث شده افراد زیادی برای مهاجرت به آلمان برنامه‌ریزی کنند. سرزمین ژرمن‌ها یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای قاره اروپا است. این کشور در غرب قاره سبز واقع شده که با کشورهای دانمارک، لهستان، جمهوری چک، سوئیس، بلژیک و هلند مرز مشترک دارد. جمهوری فدرال آلمان دارای ۱۶ ایالت است که شهر برلین به عنوان پایتخت این کشور شناخته می‌شود.

فهرست مطالب

معرفی کوتاه کشور آلمان

مردم آلمان به زبان آلمانی صحبت می‌کنند که این زبان در دسته زبان‌های سخت در جهان قرار گرفته است. به دلیل آب و هوای معتدل، ثبات اقتصادی و پیشرفت مداوم تکنولوژی مردم این کشور زندگی با کیفیتی را تجربه می‌کنند. به طوری که امید به زندگی در آلمان ۸۱ سال اعلام شده است. به دلیل کمبود نیروی متخصص، آلمان جزو کشورهای مهاجرپذیر در جهان شناخته می‌شود. این کشور قوانین مناسبی را برای پذیرش مهاجران وضع کرده است. شرایط مناسب کاری و تحصیلی باعث شده افراد بسیاری برای مهاجرت به آلمان اقدام کنند. در ادامه به معرفی شرایط زندگی در سرزمین ژرمن‌ها می‌پردازیم.

چرا مهاجرت به آلمان؟

اقتصاد آلمان مبتنی بر بازار آزاد است که با استفاده از نیروی متخصص، جلوی فسادهای اقتصادی را می‌گیرد. آلمان نوآوری‌های زیادی در اقتصاد جهانی داشته که باعث شده این کشور به عنوان یک قطب اقتصادی قدرتمند شناخته شود. سرزمین ژرمن‌ها سومین کشور از نظر صادرات است که منجر به رشد اقتصادی این کشور اروپایی شده است. 

در کنار اقتصاد قدرتمند آلمان، سیستم آموزشی نیز یکی از نقاط قوت ژرمن‌ها است. امکانات فراوان آموزشی و نرخ شهریه‌ پایین مراکز آموزشی آلمان باعث شده دانشجویان زیادی از سراسر جهان به این کشور مهاجرت تحصیلی کنند. شایان ذکر است، شهریه هر ترم دانشگاه‌ها به طور متوسط ۲۵۰ یورو برای هر ترم است که نسبت به دیگر کشورهای اروپایی مبلغ کمی محسوب می‌شود.

آلمان به سلامت مردم کشور خود اهمیت زیادی می‌دهد. این کشور سیستم پوشش سراسری خدمات درمانی را در آلمان اجرا کرده است. به طوری که آلمان جزو کشورهای پیشرو در حوزه پزشکی شناخته می‌شود. لازم به ذکر است، این سیستم از دهه ۱۸۸۰ آغاز به کار کرده و تاکنون تمام مردم آلمان و مهاجران مقیم این کشور تحت پوشش خدمات درمانی ژرمن‌ها قرار گرفته‌اند. 

مزایا

  • هزینه زندگی ارزان
  • ثبات و امنیت کاری
  • دسترسی آسان به دیگر کشورهای اروپایی
  • پوشش خدمات درمانی
  • سیستم حمل و نقل عمومی
  • دسترسی به ویزای شینگن و کشورهای همسایه
  • فضای سرسبز در بیشتر مناطق شهرها

معایب

  • هزینه بالای مالیات
  • مردم آلمان رفتار دوستانه‌ای ندارند
  • سختی زبان آلمانی در یادگیری و مکالمه
  • غذاهای تکراری و چاق‌کننده با مواد اولیه نان و سیب‌زمینی
  • فصل زمستان طولانی
  • آپارتمان‌های بدون آشپزخانه

شرایط زندگی در آلمان

  • هزینه زندگی

هزینه زندگی در آلمان نسبت به دیگر کشورهای اروپایی پایین‌تر است. هزینه‌هایی مثل غذا، برق، اینترنت و پوشاک از جمله اقلام به صرفه در سرزمین ژرمن‌ها محسوب می‌شود. بر اساس آمار اعلام شده، هر فرد به صورت میانگین مبلغ ۸۵۰ یورو در ماه هزینه می‌کند. گفتنی است، شهرهای مونیخ، برلین و هامبورگ جزو ۱۰ شهر برتری هستند که از نظر هزینه‌های روزمره شرایط زندگی مطلوبی دارند. ساعت کاری منعطف و ثبات شغلی در این شهرها باعث شده است افراد بسیاری یکی از این سه شهر را به عنوان مقصد مهاجرت به آلمان انتخاب کنند.

  • کیفیت زندگی

بر اساس اعلام سازمان ملل، آلمان چهارمین کشور توسعه یافته در جهان است که کیفیت زندگی بالایی دارد. این آمار بر اساس میزان رشد اقتصادی، امکانات بهداشتی و سیستم آموزشی در بین ۶۲ کشور مورد بررسی قرار گرفته است. شایان ذکر است، سازمان ملل کیفیت زندگی در آلمان را «بسیار بالا» اعلام کرده که منجر به پیشرفت افراد در تمامی مقاطع زندگی می‌شود. 

مهاجران در سرزمین ژرمن‌ها از تمامی امکانات رفاهی این کشور بهره‌مند می‌شوند. در واقع این افراد نسبت به دیگر کشورها مشکلات کمتری را برای تأمین هزینه‌های زندگی خود تجربه می‌کنند. امنیت شغلی و ثبات اقتصادی آرامش فکری خوبی را برای افراد مهاجر به وجود می‌آورد که این موضوع باعث پیشرفت آنها در زمینه‌های کاری و شخصی خواهد شد. 

یکی از نکات مهم شرایط زندگی مهاجران در آلماند این است که فرزندان آنها می‌توانند بدون هیچ مشکلی در مدارس این کشور ثبت‌نام کنند. این مورد باعث می‌شود آنها در آینده وارد دانشگاه‌های برتر آلمان شوند. بنابراین، مهاجران نگرانی‌هایی مثل شرایط تحصیلی فرزندان، بیکاری و درآمدزایی نخواهند داشت.

  • میانگین درآمدها

بر اساس اطلاعات اداره آمار فدرال آلمان، میانگین درآمد سالانه افراد ۴۷.۷۰۰ یورو محاسبه شده است. در واقع هر کارمند به صورت میانگین مبلغ ۳.۹۷۵ یورو در ماه کسب درآمد می‌کند. این آمار بر اساس شغل‌های رسمی و اداری اعلام شده است. لازم به ذکر است، درآمد شغل‌های آزاد و مستقل متغیر هستند که بر اساس سن، موقعیت جغرافیایی، سابقه کار و مدرک تحصیلی محاسبه می‌‌شود.

برای آگاهی بیشتر مقاله جامع شرایط و هزینه های زندگی در آلمان را بخوانید.

راه های مهاجرت به آلمان

۱. مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل

یکی از روش‌های مهاجرت به سرزمین‌ ژرمن‌ها، دریافت ویزای تحصیلی آلمان است. پزشکی، پرستاری، مهندسی، شیمی، زیست‌شناسی و فناوری اطلاعات از جمله رشته‌هایی هستند که متقاضیان می‌توانند در مراکز علمی این کشور آموزش ببینند. مهم‌ترین مزیت تحصیل در آلمان این است که فارغ‌التحصیلان در شرکت‌های بزرگ و معتبر استخدام می‌شوند. بنابراین، به دلیل کیفیت آموزشی بالای آلمان، دانشجوهای بسیاری از سراسر جهان به سرزمین ژرمن‌ها مهاجرت می‌کنند.

شما می توانید برای بررسی کامل و دقیق این روش به مقاله تحصیل در آلمان مراجعه کنید. ما در این مقاله شرایط پذیرش و هزینه‌های تحصیل در تمام مقاطع تحصیلی را با جزئیات کامل توضیح داده‌ایم.

۲. مهاجرت به آلمان از طریق کار

آلمان به دلیل نظمی که در سیستم‌های اداری خود دارد، توانسته به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا شناخته شود. این کشور توانایی بالایی در مدیریت بحران‌های مالی داشته است. به طوری که اقتصاد آلمان در تمام ادوار بحران اقتصادی جهانی، شرایط با ثباتی را تجربه کرده است. همچنین، بازار کار در حوزه صنعت خودرو، مواد شیمیایی، لوازم برقی و کارخانجات مطلوب است.

آلمان سالانه در حال جذب نیروی کار تخصصی است. افراد متخصص در سرتاسر جهان به این کشور مهاجرت می‌کنند تا بتوانند در حوزه تحصیلی خود مشغول به کار شوند. بیشتر مشاغل در آلمان دچار کمبود نیروی حرفه‌ای است و این کشور به دنبال جذب افراد متخصص در حوزه‌‌های گوناگون است. شما با دریافت ویزای کار آلمان و اشتغال در این کشور به مدت ۳ تا ۵ سال می توانید اقامت دائم دریافت کنید.

شما می توانید برای بررسی کامل و دقیق این روش به مقاله کار در آلمان مراجعه کنید. در این مقاله تمام شرایط مهاجرت کاری به آلمان به همراه پیش نیازهای آن توضیح داده شده است.

۳. مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌گذاری

افراد متقاضی برای مهاجرت به آلمان می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری به این کشور نقل مکان کنند. یکی از بهترین‌ کارها برای درخواست پذیرش، ثبت شرکت در آلمان است. متقاضیان با ثبت برند خود می‌توانند ویزای اقامت در آلمان را دریافت کنند. خرید ملک، خرید بیزنس و ثبت استارتاپ از دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری در سرزمین ژرمن‌ها است. این راه‌ها هرکدام شرایط اقامت در کشور آلمان را تضمین می‌کند.

با سرمایه‌گذاری در سرزمین ژرمن‌ها، دولت این کشور اقامت ۳ ساله را برای سرمایه‌گذار در نظر می‌گیرد. پس از طی شدن مدت اقامت، دولت آلمان نوع اقامت را دائمی می‌کند. همچنین، اگر مدت زمان اقامت کارآفرین از ۸ سال عبور کند، حق شهروندی (Citizenship) به سرمایه‌گذار داده می‌شود که به عنوان شهروند آلمانی شناخته خواهد شد.

شما می توانید برای بررسی کامل و دقیق این روش به مقاله سرمایه گذاری در آلمان مراجعه کنید. در این مقاله هر آنچه را که لازم است درباره سرمایه گذاری در آلمان بدانید توضیح داده شده است.

۴. مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج

دولت آلمان امکانی را برای شهروندان آلمانی فراهم کرده که می‌توان به عنوان یک روش مهاجرتی به آن پرداخت. اگر فردی با یک شهروند آلمانی ازدواج کند، اقامت دائم این کشور را دریافت می‌کند. داشتن حداقل سن ۱۸ سال و توانایی مالی کافی برای هزینه‌های زندگی مشترک از شروط ازدواج با شهروند آلمانی است. فرد غیرآلمانی باید حداقل مدرک A1 زبان آلمانی را دریافت کرده باشد. همچنین، زوجین باید حداقل سه سال در آلمان اقامت کنند که از این سه سال، دو سال آن را به صورت مشترک زندگی کرده باشند. اگر آنها این شرایط را داشته باشند، آلمان تابعیت دائمی این کشور را به فرد متقاضی صادر می‌کند.

۵. مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی

به دلیل اینکه شرایط پذیرش مهاجر در آلمان راحت‌تر از دیگر کشورهای اروپایی است. افراد بسیاری برای پناهندگی به سرزمین ژرمن‌ها اقدام می‌کنند. به طوری که آلمان بیشترین میزان پذیرش پناهندگان در میان کشورهای اروپایی را دارد. افراد زیادی به دلایل شرایط جنگی یا سیاسی در کشور خود اقدام به پناهندگی در کشورهای مختلف می‌کنند. شرایط پناهندگی در آلمان بسیار سخت و طاقت‌فرسا است. توصیه می‌شود برای مهاجرت به این کشور از روش‌های دیگری استفاده شود.

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به آلمان

  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • سند ازدواج
  • کارت پایان خدمت یا کارت معافیت سربازی
  • پاسپورت 
  • دو قطعه عکس ۴x۳
  • مدرک زبان آلمانی حداقل سطح B
  • نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه یا مؤسسه آموزشی در آلمان (ویزای تحصیلی)
  • ترجمه مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات، گواهینامه‌های دوره‌های آموزشی (ویزای تحصیلی)
  • سند تمکن مالی (ویزای تحصیلی)
  • سابقه کار (ویزای کاری)

شرایط مهاجرت به آلمان

۱. مدرک زبان مورد نیاز

متقاضیان برای مهاجرت کردن به آلمان نیاز دارند زبان آلمانی را یاد بگیرند. آموزش این زبان به سه سطح A (ابتدایی)، سطح B (متوسطه) و سطح C (پیشرفته) تقسیم می‌شود. هر کدام از این سطوح نیز دارای دو بخش مانند سطح A1 و A2 هستند. متقاضیان مهاجرت به سرزمین ژرمن‌ها باید حداقل مدرک سطح B را دریافت کرده باشند. 

۲. شرایط سنی

آلمان حداقل سن برای دریافت ویزا را سن ۱۸ سال در نظر گرفته است. البته این کشور سقف سنی برای پذیرش مهاجر تعیین نکرده است. اما متقاضیانی که به سن قانونی رسیده باشند، مراحل دریافت ویزا را راحت‌تر طی خواهند کرد. گفتنی است، حداکثر سن برای مهاجرت کاری سن ۴۵ سال است که متقاضیان باید بین این بازه برای مهاجرت اقدام کنند.

ارزان‌ترین و بهترین روش مهاجرت به آلمان برای ایرانیان

متقاضیان ایرانی برای مهاجرت کردن به آلمان می‌توانند از طریق مهاجرت کاری اقدام کنند. به دلیل اختصاص دادن حقوق و مزایای مختلف شرکت‌ها به کارمندان، ایرانی‌ها ویزای کاری با روشی ارزان و به‌صرفه درخواست می‌کنند. 

شرکت‌های آلمانی با بررسی سابقه کار، میزان درآمد، سن، مدرک تحصیلی و شرایط خانواده اقدام به جذب نیروی متخصص کرده و مراحل استخدامی مهاجرین کاری را انجام می‌دهند.

سریع‌ترین و راحت‌ترین روش مهاجرت به آلمان

کسانی که قصد دارند در سریع‌ترین زمان ممکن به کشور آلمان مهاجرت کنند، باید از روش ویزای تحصیلی استفاده کنند. این شیوه مهاجرتی مسیر راحتی دارد و متقاضیان می‌توانند به یکی از دانشگاه‌های آلمان درخواست ویزا کنند. مراحل پذیرش دانشجو توسط دانشگاه‌ها انجام می‌شود و ویزای تحصیلی برای آنها صادر خواهد شد. گفتنی است، مدارس و دانشگاه‌ها بر اساس معدل، نمره مدرک زبان و شرایط خانواده متقاضیان مراحل ثبت‌نام و صدور ویزا را پیش می‌برند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

6 دیدگاه برای “شرایط و راه های مهاجرت به آلمان

  1. زهرا بشیری کامکار گفته:

    سلام وقت بخیر من ۴۴ سالمه و مدرک کمک پرستاری دارم و سابقه کار در بیمارستان دارم میخام برای کار اقدام کنم میتونم ویزای کاری بگیرم و چطور باید اقدام کنم

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      بله امکان اقدام دارید. لطفا برای راهنمایی و دریافت مشاوره کامل تر تماس بگیرید.

  2. علیرضا حاجی اشرفی گفته:

    با درود فراوان و آرزوی سلامتی و موفقیت و تشکر از رهنمودهایتان. به استحضار میرساند. که برای کاریابی درکشور آلمان و اطریش با توجه به سابقه ۴۰ ساله در صنعت گردشگری و اینکه آلمانها به این صنعت و به کشور ایران بشدت علاقه دارند که عنایتی میتوانید داشته باشید.

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      ارائه آگاهی در مسیر درست مهاجرت برای ایرانیان وظیفه ماست. از لطف شما سپاسگزاریم. در این زمینه چه کمکی از موسسه ما می خواید؟ لطفا دقیقتر بفرمایید.
      پیروز و پایدار باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *