شرایط مهاجرت مهندس مکانیک به آلمان

آلمان یکی از کشورهای پیشرفته اروپایی است که خیلی‌ها شرایط آن را برای مهاجرت مساعد می‌بینند. این کشور برای نیروی کار متخصص حقوق و مزایای خوبی را در نظر گرفته است. به همین دلیل خیلی از افراد در رشته‌های مختلف به فکر مهاجرت به این کشور هستند. مهندسی مکانیک نیز یکی از شاخه‌های مهندسی مورد نیاز در آلمان است. در حقیقت، یک مهندس مکانیک با طراحی و حفظ سیستم‌های مکانیکی سر و کار دارد. بازار این رشته در آلمان گرم است و هر ساله افراد زیادی برای مهاجرت مهندس مکانیک به آلمان مشغول به کار می‌شوند.

فهرست مطالب

مهاجرت مهندس مکانیک به آلمان

بازار کار و نرخ اشتغال مهندس مکانیک در آلمان

شاید به جرات بتوان گفت که آلمان یکی از بهترین کشورها برای مهندسان مکانیک است. زیرا آلمان یک کشور صنعتی پیشرفته که دائما در آن ماشین آلات جدید و به‌روز ساخته می‌شود. از این رو شانس استخدام مهندسین مکانیک در آن بالا است. افرادی که مدرک دانشگاهی این رشته را دارند، شانس بسیار بالایی در پیدا کردن کار خواهند داشت. به لحاظ اقتصادی، کشور آلمان پنجمین قدرت اقتصادی جهان به حساب می‌آید. از این رو مکان مناسبی برای افرادی است که قصد دارند ویزای کاری بگیرند و در خارج از کشور کار کنند. این کشور شدیدا از کمبود نیروی کار متخصص رنج می‌برد. هر ساله افراد زیادی را از کشورهای دیگر استخدام می‌کند. در رابطه با مهندسی مکانیک نیز همین طور است و بازار این رشته در آلمان گرم‌تر از هر جای دیگری است.

معادل‌سازی مدرک

برای آن دسته از افرادی که این رشته را در آلمان یا کشورهای اتحادیه اروپا خوانده‌اند، نیازی به معادل‌سازی مدرک وجود ندارد. اما برای افرادی که این رشته را در کشورهای دیگر خوانده‌اند، نیاز است که مدرکشان معادل‌سازی شود. برای این منظور یا مدرک این افراد بدون گذراندن دوره خاصی معادل‌سازی می‌شود و یا برای معادل‌سازی باید یک سری از دوره‌ها را بگذرانند.

حقوق و درآمد مهندس مکانیک در آلمان

میزان حقوق و درآمد از فاکتورهای مهندسی که بهتر است قبل از درخواست ویزای کاری آن را بررسی کنید. در واقع، می‌توان گفت که یکی از فاکتورهایی که به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید آیا کشوری برای مهاجرت مناسب است یا خیر؟ میزان حقوق پرداختی آن است. با توجه به اینکه آلمان یک کشور صنعتی است، فرصت‌های شغلی زیادی برای مهندسین مکانیک این رشته وجود دارد. آمار نشان می‌دهد که مهندسی مکانیک یکی از رشته‌های پر درآمد در آلمان است. میزان حقوق یک مهندس مکانیک با توجه به اینکه در چه جایی کار می‌کند و ساعات کاری او چقدر متغیر است. به طور متوسط هر مهندس مکانیک بین ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو در ماه درآمد دارد. کمترین حقوق یک مهندس مکانیک در ماه ۱۶۰۰ یورو و بیشترین میزان حقوق او ۵۶۰۰ یورو در ماه است.

شرایط استخدام یک مهندس مکانیک در آلمان

برای مهاجرت مهندس مکانیک به آلمان، متقاضی باید در رشته خود کاربلد باشد. او باید بتواند با تجهیزات و ماشین‌آلات مختلف کار کند. مهندسین مکانیک می‌توانند برای استخدام در آلمان از دو طریق جاب آفر و جاب سیکر اقدام کنند. در روش اول، یک کارفرمای آلمانی متقاضی را می‌پذیرد و به او دعوت‌نامه کاری می‌دهد که در این حال فرد می‌تواند ویزای کاری بگیرد.

در روش دوم فرد به مدت شش ماه اجازه دارد وارد آلمان شود و در آن مدت باید تمام تلاش خود را کند که برای خود شغلی پیدا کند. در هر صورت فردی که می‌خواهد در آلمان به عنوان یک مهندس مکانیک استخدام شود باید حداقل مدرک کارشناسی این رشته را داشته باشد. همچنین وی باید سه سال سابقه مرتبط با این رشته را داشته باشد. تسلط بر زبان آلمانی از دیگر شرایط استخدام یک مهندس مکانیک است.

وظایف یک مهندس مکانیک در آلمان

به طور کلی، یک مهندس مکانیک باید قادر باشد مشکلات و مسائل مربوط به دستگاه‌های ترمودینامیکی و مکانیکی را بررسی کرده و مشکلات را رفع کند. او باید قادر باشد که عامل خطا را تشخیص دهد و آن را برطرف کند. او باید توانایی این را داشته باشد که ماشین آلات مکانیکی مناسبی را به منظور انجام کارهای خاصی طراحی کند. او می‌تواند از طرح‌های موجود برای ساخت نمونه اولیه استفاده کند. او همچنین باید عملکرد ماشین آلات را به صورت مستمر بررسی کند.

بهترین شهرها برای یک مهندس مکانیک در آلمان

آلمان یک کشور پیشرفته صنعتی است. از این رو همه شهرهای کوچک و بزرگ آن صنعتی است و با ماشین آلات صنعتی و مکانیکی کار می‌کنند. از این رو مهندسین مکانیک می‌توانند در شهرهای مختلف آن مشغول به کار شوند. از برجسته‌ترین شهرها در این زمینه می‌توان به برلین، برمن، دورتموند، درسدن، دوسلدورف، اسن، فرانکفورت، هانوفر، کلن، مونشن، نورنبرگ و اشتوتگارت اشاره کرد.

شرایط مهاجرت مهندس مکانیک به آلمان

متقاضیان برای مهاجرت مهندس مکانیک به آلمان باید حداقل مدرک دانشگاهی این رشته را تا سطح حداقل کارشناسی داشته باشند. فرد برای استخدام نیاز به سابقه کار مرتبط با این رشته را دارد. همچنین تسلط بر زبان آلمانی از دیگر شرایط مهاجرت به آلمان برای مهندسان مکانیک است.

سطح تحصیلات

یک مهندس مکانیک که قصد مهاجرت به آلمان و دریافت ویزای کاری این کشور را دارد، باید حداقل در سطح کارشناسی این مدرک را داشته باشد. افرادی که در آلمان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا این دوره را گذرانده‌اند، نیازی به معادل‌سازی ندارند. افراد دیگر کشورها، باید مدرک خود را معادل‌سازی کنند.

مدرک زبان

مهندسین مکانیکی که قصد مهاجرت به آلمان را دارند، باید بر زبان آلمانی تسلط داشته باشند. این افراد باید زبان آلمانی را تا سطح B۱ بلد باشند.

سابقه کار

مهندسین مکانیکی که قصد اخذ ویزای کاری آلمان را دارند باید حداقل سه سال سابقه کار مرتبط داشته باشند. هر چقدر که سابقه کار فرد بیشتر باشد شانس استخدام او بیشتر خواهد بود.

شرایط سنی

محدودیت سنی برای این استخدام مهندسین مکانیکی در نظر گرفته نشده است. فقط برای افراد بالای ۴۵ سال ابتدا حقوق پایه در نظر گرفته می‌شود تا تکلیف حقوق بازنشستگی این افراد مشخص شود.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای کاری مهندس مکانیک

یک مهندس مکانیک برای دریافت ویزای کاری به مدارک زیر نیاز دارد:

  • ترجمه مدرک دانشگاهی (کارشناسی و بالاتر)
  • مدارک ترجمه شده لازم برای میزان سابقه کار (بالاتر از سه سال)
  • مدرک زبان آلمانی در سطح B1
  • گواهی‌عدم سوءپیشینه
  • نامه کاری در رابطه با استخدام یا ارائه مدارک تمکن مالی برای افرادی که از طریق جاب سیکر ویزا می‌گیرند

مهارت‌های مورد نیاز یک مهندس مکانیک

متقاضی مهاجرت مهندس مکانیکی به آلمان باید ریاضی و فیزیک قوی داشته باشد. داشتن قدرت تجسم خوب از دیگر مهارت‌های یک مهندس مکانیک است. او باید قادر باشد که در کارهای تیمی به خوبی کار کند. متقاضی باید با نرم‌افزارهای مختلف و کامپیوتر آشنایی کامل داشته باشد. همچنین، فرد نیاز دارد که بر زبان انگلیسی نیز تسلط داشته باشد.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

8 دیدگاه برای “شرایط مهاجرت مهندس مکانیک به آلمان

  1. امید گفته:

    سلام
    شرایط بنده
    سن ۳۰ سال
    مدرک: کارشناسی مهندسی مکانیک بدون گرایش
    سابقه کار : فعلا یک سال در نیروگاه حرارتی
    وضعیت زبان آلمانی : B2
    با این شرایط امکان اخذ جاب آفر دارم؟
    ممنون از شما

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      برای جاب افر باید حداقل سه سال سابقه کار داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر وقت مشاوره بگیرید.

      • مدیر گفته:

        با درود و احترام
        ما از شما شماره تماسی نداریم لطفا یا خودتان تماس بگیرید یا اقدام به رزرو وقت مشاوره نمایید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

  2. تورج گفته:

    سلام ، با داشتن مهندسی مکانیک ، ۱۲ سال سابقه طراحی و‌نقشه کشی صنعتی و‌ کار با solid works و مدرک زبان و سن ۳۷ سال ، شرایط کاری مناسبی در آلمان هست ؟

  3. داریوش مرادپور گفته:

    سلام . خواستم بدونم در سال جدید ( ۲۰۲۳) میشه علاوه بر سابقه کاری و سایر …( ۱۱ سال سابقه کاری مرتبط در خودروسازی و ۳۵ سال سن ) با مدرک کاردانی مکانیک خودرو + مدرک فنی حرفه ای ، و سطح دانش B1 برای جاب آفر آلمان اقدام کرد.

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      بله با توجه شرایط سنی و سوابق کاری شما، امکان دریافت جاب آفر مکانیک خودرو برای شما وجود دارد.
      برای مشاوره و اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های موسسه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *