شرایط دریافت ویزای تحصیلی فنلاند

سیستم آموزشی این کشور بسیار قدرتمند است. تحصیل برای افراد بومی در اکثر مقاطع رایگان بوده یا هزینۀ بسیار کمی دارد. این شرایط باعث شده که فنلاند تبدیل به مقصدی مناسب برای ادامه تحصیل دانشجویان بین‌المللی شود و اقدام به اخذ ویزای تحصیلی فنلاند کنند.  تا سال ۲۰۱۷ تحصیل در این کشور کاملاً رایگان بود. از آن سال به بعد تحصیل در رشته‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی مستلزم پرداخت هزینه است. این هزینه نسبت به سایر کشورهای قارۀ اروپا کمتر است. علاوه بر این شرایط پذیرش بدون داشتن مدرک زبان نیز وجود دارد. در طول تحصیل در کشور فنلاند امکان یادگیری زبان فنلاندی به صورت رایگان وجود دارد. این یکی از برترین مزایای تحصیل در فنلاند به شمار می‌رود. هرقدر فرد بتواند سطح زبان فنلاندی خود را بالاتر ببرد، در سال‌های تحصیلی بعد شهریه کمتری پرداخت خواهد کرد.

فهرست مطالب

انواع ویزای تحصیلی فنلاند

ویزاهای فنلاند به چهار دسته تقسیم می‌شوند که از این ۴ دسته دو دسته مربوط به ویزای تحصیلی است. ویزای تحصیلی این کشور به شرح زیر است:

  • ویزای تحصیلی C یا کوتاه مدت با اعتبار کمتر از ۹۰ روز برای دوره‌های آموزش زبان و تحصیل کوتاه مدت و
  • ویزای نوع D یا بلند مدت با حداکثر اعتبار ۶ ماه برای تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاهی

لازم به ذکر است، ویزای نوع D تحت عنوان ویزای ملی شناخته شده و به دو صورت چند ورودی و تک ورودی صادر می‌شود.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی فنلاند برای دانش‌آموزان

  • شرایط سنی

تحصیل اجباری در مدارس فنلاند از سن ۷ سالگی آغاز می‌شود. شما می‌توانید از این سن اقدام به دریافت ویزای تحصیلی دانش ‌موزی برای فرزند خود کنید.

  • تمکن مالی

اثبات تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در فنلاند باید از یکی از بانک‌های معتبر داخل کشور دریافت شود. این گواهی به طور معمول از حساب یکی از والدین و در صورت داشتن شرایط سنی از حساب خود دانش‌آموز ارائه می‌شود. گردش حساب سه ماه آخر نیز از مدارکی است که باید در این مرحله به سفارت ارائه شود.

  • شرایط همراه

دانش‌آموزان تا قبل از ورود به دانشگاه نمی‌توانند درخواست صدور ویزای همراه را داشته باشند. والدین در صورت تمایل می‌توانند با دریافت ویزای توریستی فرزند خود را ملاقات کنند. لازم به ذکر است که با این ویزا اجازه کار و تحصیل به همراهان داده نخواهد شد.

  • مدت اعتبار

مدت اعتبار ویزای دانش‌آموزی در فنلاند به طور معمول یک سال است. پس از این مدت دانش‌آموز در صورت تمایل به ادامه تحصیل در این کشور باید اقدام به تمدید ویزا و مجوز اقامت کند

  • شرایط و نحوه تمدید

پس از اتمام مدت اعتبار ویزا متقاضی باید به اداره مهاجرت فنلاند مراجعه کرده و نسبت به تمدید ویزای تحصیلی خود اقدام کند.

  • هزینه دریافت

هزینه صدور ویزای تحصیلی فنلاند بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ یورو متغیر است. با افزایش سطح کلاس دانش‌آموز، این هزینه‌ها بیشتر می‌شوند.

  • مدارک مورد نیاز

  1. شخص اصلی

– گواهی سلامت پزشکی

– بیمه‌نامه

– مدرک پذیرش

– فرم درخواست ویزا

– مدارک هویتی معتبر

– دو قطعه عکس ۴*۳

– گذرنامه با حداقل اعتبار ۱۲ ماه

  1. همراه

– ویزای توریستی

– مدارک معتبر شناسایی

– پاسپورت معتبر

– گواهی عدم سوء پیشینه

شرایط دریافت ویزای تحصیلی فنلاند برای دانشجویان

  • شرایط سنی

شرایط سنی یکی از ملزومات اخذ ویزای تحصیلی فنلاند و مهاجرت به این کشور است. متقاضی باید متناسب با شرایط سنی خود اقدام به دریافت پذیرش کند. داوطلب پس از بررسی شرایط سن و سال می‌تواند درخواست صدور ویزای تحصیلی را در مقطع مورد نظر انجام دهد. به طور کلی بهتر است قبل از سن ۳۰ سالگی برای اخذ ویزای تحصیلی در مقطع کارشناسی اقدام کنید. خوشبختانه در اکثر دانشگاه‌های این کشور شرط سنی خاصی برای مقاطع تحصیلی در نظر گرفته نشده است.

داشتن سن مناسب فقط شانس شما برای پذیرش را افزایش می‌دهد. فنلاند برخلاف کشورهای کانادا، انگلیس و آمریکا توجه زیادی به گپ تحصیلی نمی‌کند. مدت زمانی که از دریافت آخرین مدرک تحصیلی می‌گذرد گپ تحصیلی نام دارد. در بسیاری از کشورها این مدت زمان باید کم باشد تا دانشجو موفق به دریافت پذیرش شود. خوشبختانه در فنلاند سخت‌گیری در این مورد دیده نمی‌شود. شما می‌توایند حتی با داشتن گپ تحصیلی زیاد، برای گرفتن ویزای تحصیلی فنلاند اقدام کنید.

  • تمکن مالی

دانشگاه‌های فنلاند اعتبار بسیار زیادی در سطح جهانی دارند. به همین دلیل دانشجویان بسیاری از سراسر دنیا مشتاق ادامه تحصیل در این کشور زیبا و فوق‌العاده هستند. دریافت ویزای تحصیلی یکی از الزامات مهاجرت تحصیلی به هر کشوری است. فنلاند نیز از این قاعده مستثنا نیست. داشتن تمکن یا استطاعت مالی یکی از مهم‌ترین شرایط برای دریافت ویزای تحصیلی فنلاند است. دانشجو باید با گرفتن گواهی تمکن مالی و گردش حساب سه ماهه استطاعت مالی خود را به اثبات برساند. متقاضی باید ثابت کند که توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل در کشور فنلاند را دارد.

  • شرایط همراه

همراه در قوانین کشورهای اتحادیه اروپا به همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال گفته می‌شود. فنلاند برای احترام به حقوق خانواده و اهمیت به بنیان آن یکی از کشورهای پیشرو است. بنابراین همراهان می‌توانند به صورت هم‌زمان اقدام به دریافت ویزا کنند. فرد با ویزای همراه اجازه تحصیل و کار در فنلاند را دارد.

  • مدت اعتبار

در ابتدا به دانشجو ویزای کوتاه مدت با اجازۀ اقامت ۹۰ روزه داده می‌شود. پس از آن فرد می‌تواند برای دریافت اقامت بلند مدت تحصیلی اقدام کند. مدت اعتبار این اقامت به مقطع تحصیلی و شرایط سنی فرد بستگی دارد.

  • شرایط و نحوه تمدید

ویزای تحصیلی شما فقط در صورتی تمدید می‌شود که مدت زمانی از تحصیل شما باقی مانده باشد و یا قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را داشته باشید. بهتر است چند ماه پیش از اتمام اعتبار ویزا، اقدام به تمدید آن کنید. همچنین، یکی از اصلی‌ترین شرایط برای تمدید، اثبات تمکن مالی است.

  • هزینه دریافت

مجوز ویزای تحصیلی فنلاند به دو صورت کتبی و آنلاین صادر می‌شود. در صورت درخواست برای ویزای آنلاین باید مبلغ ۳۵۰ یورو پرداخت شود. اما برای ویزای کتبی این مبلغ ۴۵۰ یورو خواهد بود.

  • مدارک مورد نیاز

  1. شخص اصلی

– گواهی سلامت پزشکی

– بیمه‌نامه

– مدرک پذیرش

– فرم درخواست ویزا

– مدارک هویتی معتبر

– دو قطعه عکس ۴*۳

– گذرنامه با حداقل اعتبار ۱۲ ماه

مراحل دریافت ویزای تحصیلی فنلاند

  • ابتدا باید اقدام به دریافت پذیرش از یکی از دانشگاه‌های معتبر فنلاند کنید

اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه‌های فنلاند مهم‌ترین و اولین گام برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور است. دانشگاه‌های فنلاند به دو گروه دانشگاه‌های عادی و دانشگاه‌های علوم کاربردی دسته‌بندی می‌شوند. در دانشگاه‌های عادی به تحقیقات علمی پرداخته و براساس آن آموزش و تحصیلات تکمیلی ارائه می‌شود. در دانشگاه‌های علوم کاربردی در پاسخ به نیازهای بازار کار متخصصانی پرورش داده خواهند شد.

  • پس از گرفتن پذیرش باید برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنید

پس از موفقیت در اخذ پذیرش باید درخواست دریافت ویزای تحصیلی دهید. شما برای اقامت در فنلاند به مجوز نیاز دارید.

  • مرحلۀ بعد مراجعه به سفارت فنلاند است

پس از ثبت درخواست ویزا باید برای مراحل انگشت‌نگاری و اثبات هویت به سفارت فنلاند مراجعه کنید. در این مرحله لازم است تمامی مدارکی که برای درخواست آنلاین ارسال کرده‌اید همراه خود داشته باشید. علاوه بر این هزینه درخواست ویزا را باید بپردازید. در این مرحله ممکن است مصاحبه نیز انجام شود. هدف از مصاحبه بررسی دلایل شما برای تحصیل در فنلاند و آگاهی از شرایط شما است.

  • آخرین مرحله انتظار برای دریافت جواب است

پس از ارسال درخواست بسته به شرایط متقاضی و تکمیل بودن مدارک مدت زمانی بین یک تا سه ماه طول می‌کشد تا درخواست شما تأیید شود. سپس درخواست کارت مهاجرت متقاضی به اداره مهاجرت فنلاند ارسال شده و او می‌تواند اقدام به دریافت آن کند.

مدت زمان بررسی و صدور ویزای تحصیلی فنلاند

پس از دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر و ارائه مدارک و سپس انجام مصاحبه، حدوداً ۹۰ روز زمان می‌برد تا ویزای تحصیلی شما مورد بررسی قرار بگیرد. در اکثر موارد در صورت قبولی از طرف سفارت با شما تماس گرفته می‌شود. اما در برخی موارد نیز پاسخ به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

اجازه کار با ویزای تحصیلی فنلاند

هزینه تحصیل یکی از مهم‌ترین موضوعات در دوران دانشجویی است. به همین دلیل دولت فنلاند سعی کرده رشد مشاغل دانشجویی را افزایش دهد. ورود به مشاغل دانشجویی در فنلاند بسیار ساده است.  افراد حتی اجازه دارند در رشت تحصیلی خود وارد بازار کار شوند. مشاوره تحصیلی یکی از پرطرفدارترین مشاغل دانشجویی در مقطع دکتری است.

به دلیل پردرآمد بودن شغل مشاوره در کشور فنلاند افراد بسیاری این کار را انتخاب می‌کنند. برای انجام این کار علاوه بر تسلط به زبان بین‌المللی باید فن بیان خوب و اطلاعات تحصیلی به‌روز داشته باشید. در کل، پیدا کردن کار در دوره دانشجویی کار ساده‌ای است. شما می‌توانید از این طریق بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را بپردازید.

تبدیل ویزای تحصیلی فنلاند به ویزای کار

کسب اقامت و تابعیت یکی از اصلی‌ترین اهداف افرادی است که ویزای تحصیلی فنلاند دریافت می‌کنند. دانشجویان بین‌المللی پس از فارغ‌التحصیلی برای گرفتن اقامت بلند مدت باید شغل داشته باشند. به هر دانشجو پس از اتمام تحصیل یک سال زمان داده می‌شود تا به دنبال شغل مورد علاقه و مناسب خود باشد. فرد پس از یافتن شغل مناسب و توافق با کارفرما موفق به دریافت اقامت موقت کاری می‌شود. پس از گذشت پنج سال از شروع به کار در صورت داشتن شرایطی فرد می‌تواند اقامت دائم دریافت کند. این شرایط عبارتند از: بیمه و مالیات خود را پرداخت کرده و اشتغال مداوم داشته باشد. فردی که اقامت دائم دارد می‌تواند دو الی سه سال بعد اقدام به دریافت تابعیت فنلاند کند.

دلایل رد شدن (ریجکتی) ویزای تحصیلی فنلاند

رد شدن ویزای تحصیلی فنلاند می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که مهم‌ترین آن ها عبارتند از:

  • وجود نقص و یا تضاد در اطلاعات شخصی ارائه شده
  • ارائه دعوت‌نامه، پاسپورت و گذرنامه نامعتبر
  • نداشتن تمکن مالی
  • وجود سوء پیشینه حقوقی و کیفری
  • ناقص بودن مدارک
  • پاسپورت مخدوش یا فاقد اعتبار
  • قانع نکردن آفیسر ویزا برای مهاجرت تحصیلی به فنلاند
  • عدم حضور در وقت مقرر

اخذ ویزای تحصیلی فنلاند بدون مدرک زبان

مردم عادی به زبان فنلاندی صحبت می‌کنند. اما دروس در دانشگاه‌های این کشور معمولاً به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. برای تحصیل در دانشگاه‌های فنلاند لازم است مدرک زبان انگلیسی تافل یا آیلتس داشته باشید. حداقل نمره آیلتس برای دریافت پذیرش بین ۶ تا ۶.۵ است. همچنین، آزمون تافل با نمره بین ۷۹ تا ۹۲ نیز مورد قبول اکثر دانشگاه‌ها است. تحت شرایط خاصی می‌توانید بدون داشتن مدرک زبان به تحصیل در این کشور بپردازید. این شرایط به شرح ذیل هستند:

  • زبان مادری و رسمی شما انگلیسی باشد.
  • مقطع گذشته تحصیلی خود را در دانشگاه یا مدرسه انگلیسی زبان سپری کرده باشید.
  • قبل از شروع دوره تحصیل در فنلاند در آزمون‌های زبان شرکت کرده باشید.

آشنایی با زبان فنلاندی برای برقراری ارتباط با مردم عادی و کار کردن در این کشور بسیار مهم است. شما می‌توانید در طول دوره تحصیل خود در دوره‌های آموزشی مراکز چند فرهنگی شرکت کنید. از این طریق به راحتی می‌توانید زبان فنلاندی را بیاموزید. در برخی موارد بدون داشتن مدرک زبان انگلیسی با گذراندن دوره‌های زبان فنلاندی و قبولی در این آزمون‌ها می‌توانید به تحصیل در دانشگاه‌های این کشور بپردازید.

 

سؤالات متداول

  • امکان دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های فنلاند وجود دارد؟

معمولاً بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری و تحت شرایطی خاص نظیر ارائه مقالات و چاپ آنها در مجلات علمی معتبر و معدل بالا به فرد اعطا می‌شود.

  • پس از فارغ‌التحصیلی می‌توان در فنلاند کار کرد؟

پس از اتمام دوره تحصیل می‌توانید به جستجوی کار در این کشور بپردازید. در صورت یافتن شغل مناسب ویزای تحصیلی را به ویزای کاری تغییر داده و به راحتی می‌توانید مشغول به کار شوید.

  • آیا تحصیل در دانشگاه‌های فنلاند رایگان است؟

تحت شرایطی خاص و در صورتی که زبان فنلاندی را برای تحصیل انتخاب کنید، می‌توانید از تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی بهره‌مند شوید.

  • با داشتن ویزای تحصیلی فنلاند می‌توان خانواده را نیز همراه خود برد؟

افراد مشغول به تحصیل در فنلاند می‌توانند برای افراد خانواده خود یعنی همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال درخواست مجوز اقامت و ویزای همراه کنند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *