شرایط دریافت ویزای تحصیلی لهستان

لهستان یکی از بزرگ‌ترین و بهترین کشورهای واقع در قاره اروپا بوده و یکی از قطب‌های پذیرش دانشجو در این قاره به شمار می‌رود. این کشور چهار فصل و پهناور به دلیل سطح و شرایط اقتصادی مناسب همواره مورد توجه دانشجویان و افراد کشورهای مختلف قرار داشته است. مهاجرت به لهستان نیز مانند مهاجرت به سایر کشورهای اروپایی از راه‌های مختلفی امکان‌پذیر بوده و روش‌های متفاوتی دارد. اخذ ویزای تحصیلی لهستان یکی از این روش‌ها است.

دلایل انتخاب لهستان، کیفیت بالای آموزش و هزینه مناسب تحصیل است. تاریخچه آموزشی این کشور بیش از ۶۵۰ سال است. علاوه بر این لهستان رتبه چهارم تقاضای مهاجرت تحصیلی را دارد. این کشور با بیش از ۵۰۰ دانشگاه یکی از برترین مقاصد مهاجرت تحصیلی به شمار می‌رود. ۱۵۰ دانشگاه این کشور در زمره دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارند. اقامت در طول تحصیل در این کشور مستلزم دریافت ویزای تحصیلی است که خود شرایط و مقرراتی دارد.

فهرست مطالب

انواع ویزای تحصیلی لهستان

ویزاهای تحصیلی لهستان به دو دسته ویزای تحصیلی برای دوره‌های بلند مدت و ویزای تحصیلی برای دوره‌های کوتاه‌مدت تقسیم‌بندی می‌شوند. افرادی که متقاضی شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی هستند باید ویزای نوع C را دریافت کنند. همچنین، اعتبار این ویزا کمتر از ۹۰ روز است.

افرادی که متقاضی تحصیل در دوره‌های بلند مدت مانند دانش‌آموزان و دانشجویان هستند باید ویزای نوع D را دریافت کنند. به دلیل عضو شینگن بودن لهستان، ویزای این کشور ویزای شینگن محسوب شده و تمامی مزایای آن برخوردار است.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی لهستان برای دانش‌آموزان

  • شرایط سنی

در کشور لهستان یک دوره تحصیلی ابتدایی و دو دوره تحصیلی دبیرستان را باید دانش‌آموزان بگذرانند. تحصیل در مدارس لهستان از ۷ سالگی شروع می‌شود و مدت تحصیل هم ۱۲ تا ۱۵ سال زمان می‌برد. برای پیش‌دبستانی هم خانواده‌ها از سن ۶ سالگی فرزندان خود را ثبت‌نام می‌کنند.

  • تمکن مالی

تحصیل در مدارس دولتی لهستان رایگان است، اما مدارس بین‌المللی شهریه‌ای اندک از دانش‌آموزان دریافت می‌کنند. علاوه بر این هزینه خوابگاه و غذا نیز برای دانش آموزان محاسبه می‌شود. بنابراین شما باید اثبات کنید که توانایی مالی لازم برای پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی فرزند خود را دارید.

  • شرایط همراه

دانش‌آموزان زیر ۱۸ سالی که موفق به دریافت ویزای تحصیلی از مدارس لهستان شده‌اند نمی‌توانند همراه داشته باشند. این افراد باید در مدارس شبانه‌روزی تحصیل کنند. پدر و مادر دانش‌آموز در صورت تمایل می‌توانند برای دیدن فرزند خود ویزای توریستی دریافت کنند. با ویزای توریستی فرد اجازه تحصیل، کار و سرمایه‌گذاری را نخواهد داشت.

  • مدت اعتبار

در صورت دریافت ویزای تحصیلی لهستان، روادید شما اعتبار لازم تا پایان دوره تحصیلی را خواهد داشت. قبل از اتمام مدت ویزا حتما برای تمدید اعتبار آن اقدامات لازم را انجام دهید. هنگامی که مجوز تحصیلی را دریافت کردید، یک کارت اقامت موقت برای شما صادر می‌شود. یک کارت شناسایی که ثابت می‌کند شما دارای مجوز اقامت هستید. اولین اجازه اقامت به مدت ۱۵ ماه صادر می‌شود. همچنین، متقاضی می‌تواند ویزا را به مدت حداکثر سه سال تمدید کند. ناگفته نماند، شما بیشتر از مدت زمان تحصیل نمی‌توانید در لهستان اقامت داشته باشید.

  • شرایط و نحوه تمدید

بهتر است دو ماه قبل از اتمام مدت اعتبار ویزای تحصیلی نسبت به تمدید آن اقدام کنید. برای تمدید ویزا باید مدارکی دال بر داشتن اقامت در لهستان ارائه دهید. همچنین مدارک تحصیلی و هویتی را هم به اداره امور مهاجرتی هلند ارائه دهید. در کنار آن باید تمکن مالی خود را مجدداً اثبات کنید.

  • هزینه دریافت

هزینه دریافت ویزای تحصیلی دانش‌آموزی لهستان ۶۰ یورو است. البته هزینه‌های خدمات و سایر هزینه‌های جانبی نظیر بیمه و کپی مدارک نیز باید در نظر گرفته شود.

  • مدارک مورد نیاز

  1. شخص اصلی

– رضایت‌نامه کتبی والدین که باید در دفتر اسناد رسمی تنظیم شود

– اصل و کپی مدارک هویتی

– اصل و کپی شناسنامه

– بیمه‌نامه

– گواهی پزشکی

– فرم درخواست ویزا

– نامه پذیرش از مدرسه

  1. همراه

در صورت دریافت ویزای توریستی ارائه مدارک معتبر شناسایی و پاسپورت برای والدین الزامی است. اگر والدین بخواهند همراه فرزند خود به لهستان بروند، باید ویزای همراه را دریافت کنند. اعضای خانواده می‌توانند از طریق دریافت ویزای توریستی اقدام به مهاجرت کنند. لازم به ذکر است که شخص در طول مدت ویزای توریستی اجازه کار و تحصیل در لهستان را ندارد.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی لهستان برای دانشجویان

  • شرایط سنی

شرایط سنی خاصی برای دریافت ویزای تحصیلی لهستان وجود ندارد. در واقع این کشور محدودیت سنی برای دانشجویان در نظر نگرفته است. اما نداشتن گپ تحصیلی طولانی مدت و سن متناسب با مقطع تحصیلی شانس شما برای دریافت ویزای تحصیلی را افزایش خواهد داد.

مقطع کارشناسی: حداکثر ۲۷ سال

مقطع کارشناسی ارشد: حداکثر ۳۱ سال

مقطع دکترا: حداکثر ۳۵ تا ۴۰ سال

  • تمکن مالی

دریافت گواهی تمکن مالی از یکی از بانک‌های معتبر کشور خود مرحله دیگری است که لازم است دانشجویان برای اخذ ویزای تحصیلی لهستان اقدام کنند. دانشجو پس از اخذ این گواهی باید آن را به سفارت لهستان تحویل داده و منتظر جواب باشد. اگر دانشجو توانایی و استطاعت مالی کافی برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور را داشته باشد، با درخواست او موافقت می‌شود. در غیر این صورت، درخواست او رد شده و نمی‌تواند ویزای تحصیلی دریافت کند.

  • شرایط همراه

پس از اخذ ویزای تحصیلی لهستان می‌توانید برای خانواده خود که شامل همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال هستند ویزای همراه دریافت کنید. یکی از اصلی‌ترین شرایط برای دریافت ویزای همراه، داشتن شرایط مالی مناسب است. داشتن تمکن مالی شرط مهمی برای دریافت ویزای همراه به شمار می‌رود. همراه در طول مدت اقامت خود می‌تواند با دریافت اجازه کار، در لهستان فعالیت کند.

  • مدت اعتبار

برای تحصیل باید ویزای نوع D دریافت کنید. این ویزا به شما اجازه یک سال اقامت در لهستان را می‌دهد. پس از آن باید متناسب با مقطع تحصیلی خود برای اقامت موقت درخواست دهید. اولین مجوز اقامت شما ۱۵ ماه اعتبار دارد که می‌تواند تا سه سال نیز تمدید شود.

  • شرایط و نحوه تمدید

زمانی که به طور قانونی در لهستان زندگی می‌کنید، می‌توانید درخواست تمدید ویزا را بدهید. این کار باید قبل از انقضای ویزای فعلی انجام شود. حداقل دو ماه قبل از اتمام اعتبار باید ویزای خود را تمدید کنید.

الزامات مربوط به تمدید

  • شما باید مشغول به تحصیل در دبیرستان یا کالج باشید
  • مراحل تحصیلی را به صورت منظم بگذرانید
  • آموزش باید تمام وقت باشد
  • پرداخت هزینه تمدید و دریافت ویزا انجام شود

هزینه دریافت ویزای تحصیلی لهستان ۹۹ یورو است. علاوه بر این باید ۱۵ تا ۲۰ یورو به عنوان هزینه خدمات پرداخت شود. هزینه‌های عکس، فتوکپی، بیمه درمانی و … نیز پرداخت‌های اضافی هستند که باید در نظر گرفته شوند.

  • مدارک مورد نیاز

  1. شخص اصلی

– نامه پذیرش: درخواستی که به دانشگاه مورد نظر ارسال کرده‌اید. پس از تایید توسط این دانشگاه در قالب نامه پذیرش برای شما ارسال خواهد شد.

– فیش واریز: شهریه سال اول باید به صورت یکجا واریز شده و فیش آن را نیز داشته باشید.

– سند تمکن مالی: گواهی استطاعت مالی و گردش حساب یکی از مدارک اصلی است. با ارائه گردش مالی و صورت وضعیت حساب خود می توانید تمکن مالی خود را ثابت کنید.

– ترجمه مدرک تحصیلی: تمامی مدارک مقاطع قبلی تحصیلی باید به صورت ترجمه شده در اختیار سفارت لهستان قرار گیرند.

– فرم درخواست ویزا: فرم درخواست ویزا باید تکمیل و امضا شود.

– پاسپورت: گذرنامه‌ای که برای این مرحله لازم است، باید اعتبار داشته و حداقل دو برگه خالی داشته باشد.

– مدارک شناسایی: اصل و ترجمه رسمی تمامی مدارک شناسایی اعم از کارت ملی و شناسنامه ارائه شوند.

– عکس جدید: عکس پاسپورتی که در سال جدید گرفته شده باشد. این عکس باید دارای پس‌زمینه سفید بوده و خود عکس رنگی باشد. همچنین باید حداکثر در ۶ ماه گذشته گرفته شده و چهره متقاضی به طور کامل از پیشانی تا چانه مشخص باشد.

– رضایت‌نامه: برای دانش‌آموزان زیر ۱۸ سال رضایت‌نامه محضری والدین ضروری است.

– بیمه سلامت: بیمه بین‌المللی سلامت که حداقل ۳۰ هزار یورو پوشش داشته باشد.

– فیش بلیط هواپیما: فیش رزرو بلیط هواپیما به مقصد لهستان الزامی است.

– اثبات اقامت: فیش رزرو هتل برای چند روز اقامت اول و همچنین اثبات محل اقامت در لهستان باید ارائه شود.

– هزینه ویزا: باید برای پرداخت هزینه ویزا ۹۹ یورو پول نقد همراه داشته باشید. این هزینه قابل استرداد نخواهد بود.

تمامی مدارک ذکر شده باید به زبان انگلیسی و به صورت رسمی ترجمه شوند. بنابراین نیازی به ترجمه مدارک به زبان لهستانی نخواهد بود. فرآیند بررسی مدارک و صدور ویزای تحصیلی به طور معمول بین دو الی سه هفته به طول می‌انجامد.

  1. همراه

– سند ازدواج

– گواهی پزشکی

– گواهی عدم سوء پیشینه

– مدارک شناسایی معتبر

– پاسپورت معتبر

– چند قطعه عکس

مراحل دریافت ویزای تحصیلی لهستان

برای دریافت ویزای تحصیلی لازم است ابتدا اقامت موقت دریافت کنید. اولین مجوز اقامتی که به شما داده می‌شود حدود ۱۵ ماه اعتبار دارد. اما این مجوز را می‌توان تمدید کرد. به عنوان مثال برای تحصیل در مقطع کارشناسی این مجوز می‌تواند تا سه سال تمدید شود. شما فقط زمانی که به صورت قانونی در این کشور زندگی کنید می‌توانید درخواست تمدید اقامت دهید. این کار باید قبل از انقضای تاریخ ویزایی که دارید انجام شود. مراحل اخذ ویزای تحصیلی لهستان به شرح ذیل است:

  • دریافت تاییدیه از دانشگاه مورد نظر:

قبل از درخواست برای ویزا باید از جانب یکی از دانشگاه‌های لهستان پیشنهادی داشته باشید و این پیشنهاد را بپذیرید. علاوه بر این شما باید مدرک تحصیلی نیز داشته باشید.

  • مراجعه به سفارت لهستان:

برای رسیدگی به درخواست دریافت ویزای تحصیلی باید به سفارت لهستان در کشور خود مراجعه کنید.

  • تعیین وقت ویزا:

شما باید ابتدا از طریق وب‌سایت سفارت کشور لهستان به صورت آنلاین ثبت‌نام کرده و وقت ویزا را تعیین کنید.

  • آماده کردن مدارک و اسناد لازم:

مدارک و اسنادی که سفارت از شما می‌خواهد باید به صورت کامل و بدون نقص آماده شوند. الزامات سفارت‌های مختلف متفاوت است. بنابراین باید قبل از آماده‌سازی مدارک با سفارت هماهنگ کنید.

  • شرکت در مصاحبه سفارت لهستان و فرستادن مدارک:

در این مرحله باید در مصاحبه سفارت شرکت کرده و اهداف خود از مهاجرت به آن کشور را توضیح دهید.

مدت زمان بررسی و صدور ویزای تحصیلی لهستان

برای صدور ویزای تحصیلی لهستان حدوداً ۱۴ الی ۲۱ روز کاری زمان لازم است. شما باید برای دریافت جواب شخصاً به سفارت لهستان مراجعه کنید. همراه داشتن اصل مدارک هویتی و شناسایی و همچنین رسید دریافتی الزامی است.

اجازه کار با ویزای تحصیلی لهستان

بسیاری از کشورها به دانشجویان خارجی اجازه کار حین تحصیل را می‌دهند. لهستان نیز از این قاعده مستثنا نیست. دانشجویان می‌توانند ۲۰ ساعت در هفته کار کنند. شرایط اجازه کار برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا به خصوص در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد کمی سخت‌تر است. در اکثر موارد به دانشجویان این مقاطع اجازه کار داده نمی‌شود و فقط دانشجویان مقطع دکتری می‌توانند به صورت پاره‌وقت کار کنند.

تبدیل ویزای تحصیلی لهستان به ویزای کار

به دانشجویان فارغ‌التحصیل دو الی سه سال زمان داده می‌شود تا در شهر محل تحصیل خود اقامت داشته و به دنبال شغل مناسب بگردند. با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری در این کشور، یافتن شغل کمی دشوار خواهد بود. به طور کلی دانشجویان می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی اقدام به یافتن شغل مناسب کنند. در این مرحله می‌توانند ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل نموده و اقامت کاری دریافت کنند.

دلایل رد شدن (ریجکتی) ویزای تحصیلی لهستان

  • داشتن سابقه حقوقی و کیفری در گذشته و یا حال: سوابق کیفری نظیر قاچاق مواد مخدر، تجاوز، دزدی و … باعث برهم زدن امنیت کشور شده و افرادی که سوابق کیفری اینچنینی دارند مورد پذیرش نخواهند بود.
  • نداشتن تمکن مالی: مبلغ موجود در حساب متقاضی باید بیشتر از مبلغ مورد نیاز برای دریافت ویزا و پرداخت شهریه باشد. اگر کمتر باشد، درخواست اخذ ویزای تحصیلی او پذیرفته نخواهد شد.
  • ارائه مدارک نامعتبر، مخدوش یا جعلی: مدارک هویتی، پاسپورت، گذرنامه، مدارک تحصیلی و دعوت نامه در صورتی که مخدوش بوده و یا جعلی و نامعتبر باشند، مورد قبول نخواهند بود. مواردی که نا معتبر بودن پاسپورت را نشان می دهد و پذیرفته نخواهد شد :
  1. پاسپورت بدون اعتبار
  2. پاسپورت فاقد صفحات خالی
  3. پاسپورت با عکس یا اطلاعات مخدوش
  4. متعلق نبودن پاسپورت  به خود شخص
  • عدم توانایی در متقاعد کردن آفیسر ویزا: با بیان توانایی‌های خود و مدارکی برای اثبات آن‌ها آفیسر ویزارا متقاعد کنید که شما فردی مفید برای کشور لهستان خواهید بود.
  • ارائه مدارک ناقص: ارائه مدرک تحصیلی بدون داشتن ریز نمرات، ارائه شناسنامه بدون کپی، ارائه کپی پاسپورت بدون وجود اصل آن و … برخی از موارد نقص در مدارک به شمار می‌روند.
  • نداشتن مدارک تحصیلی معتبر

اخذ ویزای تحصیلی لهستان بدون مدرک زبان

لهستانی زبان رسمی این کشور است. اما برای تحصیل در لهستان نیازی به داشتن مدرک زبان لهستانی نیست. اکثر دوره‌های آموزشی به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند. اما امکان تحصیل بدون داشتن مدرک زبان انگلیسی نیز تحت شرایط خاصی وجود دارد. اگر از دبیرستان یا موسسه آموزش عالی انگلیسی زبان فارغ‌التحصیل شده باشید و یا زبان مادری شما انگلیسی باشد، نیازی به ارائه مدرک آیلتس و یا تافل ندارید.

سؤالات متداول

  • تسلط به زبان لهستانی برای تحصیل در کشور لهستان لازم است؟

دوره‌های تحصیلی در مقاطع مختلف برای دانشجویان بین‌المللی به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. بنابراین لزومی برای یادگیری و تسلط به زبان لهستانی وجود ندارد.

  • آیا دانشجویان خارجی امکان استفاده از بیمه درمانی در لهستان را دارند؟

بله، یکی از مدارکی که باید در زمان درخواست دریافت ویزای تحصیلی به سفارت داده شود، بیمه‌نامه معتبر است.

  • مهم‌ترین مزیت تحصیل در لهستان چیست؟

دانشجو با گرفتن ویزای تحصیلی لهستان، امکان سفر به دیگر کشورها اروپایی را دریافت خواهد کرد.

  • تحصیل در دانشگاه‌های لهستان رایگان است؟

خیر، تحصیل در این کشور رایگان نیست اما نسبت به سایر کشورهای اروپایی هزینه‌ کمتری دارد.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *