شرایط دریافت ویزای تحصیلی هلند

شهر آمستردام پایتخت هلند است. اقتصاد اصلی این کشور بر پایه دامداری استوار است. کشور هلند سهم بزرگی را در تجارت و بانکداری جهانی نیز ایفا می‌کند. از این رو، هلند جزو کشورهای استراتژیک و مهم اروپا به حساب می‌آید.  بسیاری از افراد تمایل دارند در این کشور زیبا زندگی کنند یا ادامه تحصیل دهند. به همین دلیل بسیاری از دانشجویان از سراسر دنیا اقدام به اخذ ویزای تحصیلی هلند می‌کنند. 

فهرست مطالب

انواع ویزای تحصیلی هلند

ویزای تحصیلی به ویزایی گفته می‌شود که در آن فرد برای ادامه تحصیل ویزای کشور مورد نظر را دریافت می‌کند. اما گرفتن این ویزا در چند سطح امکان‌پذیر است.

اگر قصد دارید کمتر از ۹۰ روز در هلند بمانید در این صورت، ممکن است نیاز به درخواست ویزای شینگن کوتاه مدت داشته باشید. با این ویزا می توانید بدون هیچ محدودیتی در داخل هلند و تمامی ۲۶ کشور شینگن دیگر (در یک دوره ۱۸۰ روزه، حداکثر ۹۰ روز) سفر کنید. برای مدتی که ویزای شما معتبر است می‌توانید آزادانه سفر کنید مگر اینکه ویزای شما فقط به یک یا چند کشور محدود شود.

اگر قصد دارید بیش از ۹۰ روز در هلند بمانید، به ویزای طولانی مدت نیاز دارید. ویزای طولانی مدت MVV نیز نامیده می شود. اینکه به چه ویزایی نیاز دارید، به هدف اقامت و ملیت شما بستگی دارد.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی هلند برای دانش آموزان

شرایط سنی

در کشور هلند آموزش از سن ۵ سالگی آغاز و در سن ۱۶ سالگی تمام می‌شود. از این رو، امکان گرفتن ویزا برای بسیاری از کودکان و نوجوان در این دوره سنی فراهم است.

در مدارس دولتی درس‌ها به زبان هلندی درس داده می‌شود. برای افرادی که قصد دارند در هلند به زبان انگلیسی ادامه تحصیل دهند، مدارس خصوصی در نظر گرفته شده است. مدارس هلند در دو مقطع دبستان و دبیرستان فعالیت می‌کنند. مقطع دبستان ویژه دانش‌آموزان ۵ تا ۱۲ سال و مقطع دبیرستان از سن ۱۲ تا ۱۶ سال است. البته برخی مدارس سیستم آموزشی متفاوت‌تری دارند و ممکن است آموزش تا سنین ۱۸ سال نیز ادامه پیدا کند. به خاطر داشته باشید دانش‌آموزانی که قصد ادامه تحصیل در هلند را دارند، حتماً باید در این کشور یک وکیل قانونی داشته باشند.

تمکن مالی

برای رویه مهاجرت شما باید شرایط خاصی را که توسط دولت هلند تعیین شده است را رعایت کنید. یکی از این الزامات اثبات تمکن مالی برای مخارج زندگی است.

خدمات مهاجرت و تابعیت هلند (IND) از شما می‌خواهد که تمکن مالی کافی برای پوشش اقامت خود در هلند داشته باشید. حداقل مبلغ مورد نیاز تعیین شده توسط IND، مبلغ ۹۵۰ یورو در ماه است. دانشجویانی که برای یک ترم به هلند می‌آیند باید اثبات کنند که منابع مالی کافی برای یک دوره هفت ماهه را دارند. به خاطر داشته باشید که شما باید این الزام را هر سال تحصیلی ارائه دهید. این مورد فقط برای دانشجویانی که بیش از یک سال تحصیل می‌کنند قابل استفاده است.

  • مدرک مالی برای هزینه‌های زندگی برای یک ترم: ۶.۶۵۰ یورو
  • اثبات تمکن مالی برای هزینه‌های زندگی برای یک سال تحصیلی (۲ ترم): ۱۱.۴۰۰ یورو

به دانش‌آموزان توصیه می‌کنیم که در این بازه زمانی نامشخص، پول کافی (علاوه بر مقدار مورد نیاز برای اثبات تمکن مالی برای هزینه‌های زندگی تعیین‌شده توسط IND) همراه خود داشته باشند. استطاعت مالی کافی در دو ماه اول می‌تواند هزینه‌های زندگی را پوشش دهد.

فقط دانش‌آموزان واجد شرایط و کسانی که تمکن مالی کافی دارند، می‌توانند در مدارس هلند مشغول به تحصیل شوند. والدین متقاضی باید اثبات کنند که توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل فرزند خود را دارند.

شرایط همراه

در هلند خانواده متقاضی نمی‌توانند در مدت زمان تحصیل فرزندشان کنار او باشند. در واقع امکان دریافت ویزای همراه برای خانواده فرد وجود ندارد. دریافت ویزای گردشگری تنها راهی است که خانواده متقاضی می‌توانند در کنار فرزند خود باشند. ویزای گردشگری کوتاه مدت بوده و فرد باید پس از اتمام اعتبار به کشور خود بازگردد. لازم به ذکر است که این افراد نمی‌توانند در مدت اقامت خود در هلند کار کنند یا سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت انجام دهند.

مدت اعتبار

به طور معمول مدت زمان اعتبار ویزای دانش‌آموزی متناسب با مدت زمان تحصیل خواهد بود. قانون اقامتی هلند، این موضوع را عنوان می‌کند که دانش‌آموزان متقاضی باید مجوز اقامت MVV یا همان اقامت بیشتر از ۳ ماه را داشته باشند.

شرایط و نحوه تمدید

پس از اتمام دوره تحصیلی و اعتبار ویزا لازم است خود فرد و یا خانواده او نسبت به تمدید ویزا اقدام کنند. برای تمدید ویزا، داشتن شرایط مالی مناسب و مدارک لازم اهمیت بسزایی دارد. برای تمدید ویزای خود، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • باید توضیح دهید که چرا باید اقامت خود را تمدید کنید. اگر نمی توانید قبل از انقضای ویزای خود به کشور خود بازگردید، باید مدارکی را برای این دلیل نشان دهید.
  • باید پول کافی برای اقامت خود در هلند داشته باشید (حداقل ۵۵ یورو در روز). یا می‌توانید از شخصی بخواهید که ضامن شما شود.
  • باید بیمه مسافرتی و یا درمانی معتبر داشته باشید.
  • پاسپورت شما باید حداقل ۶ ماه دیگر اعتبار داشته باشد و بیش از ۱۰ سال سن نداشته باشد.
  • هیچ دلیل دیگری برای تمدید ویزا ( به عنوان مثال اقامت غیرقانونی در هلند) وجود نداشته باشد.
  • برای تمدید ویزای شینگن باید هزینه‌ای پرداخت کنید.
  • یک قرار ملاقات با IND داشته باشید.

هزینه دریافت

هزینه دریافت ویزای دانش‌آموزی هلند ۱۹۲ یورو است. افرادی که می‌خواهند مجوز اقامت دریافت کنند باید ۱۹۲ یورو دیگر نیز پرداخت نمایند. پس از پرداخت این مبلغ، درخواست اخذ ویزا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مدارک مورد نیاز

شهروندان خارج از اتحادیه اروپا برای ورود به هلند باید ویزا دریافت کنند. افرادی که قصد تحصیل در مدارس هلند را دارند باید به کنسولگری یا سفارت هلند در کشور خود مراجعه کنند. گام بعدی اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی است. برای طی کردن این پروسه لازم است مدارکی به صورت دقیق و کامل ارائه شوند.

۱. شخص اصلی

  • سند تمکن مالی
  • نامه پذیرش مدرسه
  • پاسپورت دارای اعتباری که مخدوش نباشد و حداقل دو صفحه خالی داشته باشد
  • بیمه نامه مسافرتی
  • چند قطعه عکس
  • گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری در صورت نیاز

۲. همراه

  • پاسپورت دارای اعتبار
  • تمامی مدارک شناسایی
  • نامه درخواست ویزای گردشگری
  • دعوت‌نامه از طرف دانشجو (در صورت نیاز)

شرایط دریافت ویزای تحصیلی هلند برای دانشجویان

شرایط سنی

برای دریافت ویزای تحصیلی هلند معمولاً شرایط سنی خاصی وجود ندارد. در برخی موارد نسبت به مقطع تحصیلی سن می‌تواند شانس دریافت ویزای تحصیلی را افزایش دهد اما در اکثر موارد فاکتور مهمی برای انتخاب نخواهد بود.

تمکن مالی

تمکن مالی در حقیقت به این معنا است که فرد می‌تواند از نظر مالی از پس هزینه‌های زندگی و تحصیلی خود برآید. باید این نکته را مد نظر قرار دهید که در هلند تحصیل رایگان وجود ندارد. از این رو اگر قصد دارید که ویزای تحصیلی هلند را دریافت کنید، باید به هزینه‌ها نیز توجه داشته باشید. هزینه هر مقطع تحصیلی به شرح ذیل است:

  • مقطع کارشناسی بین ۶ تا ۱۵ هزار یورو
  • کارشناسی ارشد ۸ تا ۲۰ هزار یورو
  • دوره Top up به ۸ تا ۱۰ هزار دلار
  • خوابگاه برای هر مقطع تحصیلی چیزی حدود ۳۵۰ تا ۸۰۰ دلار

فردی که می‌خواهد در هلند ادامه تحصیل دهد، باید به جز هزینه‌های دانشگاه، ۱۱۱۵۰ یورو بابت هزینه‌های زندگی پرداخت کند. دانشجو مبالغی را باید برای درمان، پوشاک، خوراک، حمل و نقل و مواردی از این قبیل در نظر بگیرد. در صورت پرداخت این هزینه افراد می‌توانند ویزای تحصیلی کشور هلند را دریافت کنند.

شرایط همراه

این امکان برای خانواده فرد دانشجو وجود دارد که همراه با او مشغول به زندگی در هلند شوند. خانواده طبق قوانین بین‌الملل به همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال فرد گفته می‌شود. دانشجو در حین تحصیل اجازه کار پاره وقت دارد. اما همسر وی می‌تواند به صورت تمام وقت کار کند و از این نظر محدودیتی نخواهد داشت.

مدت اعتبار

مدت اعتبار ویزای تحصیلی بسته به نوع ویزا و مقطع تحصیلی متفاوت خواهد بود. ویزای دانشجویی هلند فقط به اندازه دوره تحصیلی شما طول می‌کشد. این ویزا به دارندگان ویزا اجازه می‌دهد تا حداکثر پنج سال در کشور هلند بمانند تا تحصیلات خود را به پایان برسانند.

همچنین دانشجو می تواند قبل از اتمام دوره خود برای اقامت یک ساله اقدام کند. پس از فارغ التحصیلی، دانشجویان می توانند برای یک مجوز تحصیلی درخواست دهند که به آنها اجازه می‌دهد یک سال در هلند بمانند تا به دنبال کار بگردند.

شرایط و نحوه تمدید

برای تمدید ویزا بهتر است یک الی دو ماه قبل از اتمام اعتبار آن به اداره امور مهاجرین هلند مراجعه کنید. برای تمدید ویزا مدارکی نظیر مدارک هویتی، تحصیلی، گواهی استطاعت مالی و … از شما خواسته می‌شود.

هزینه دریافت

زمانی که شما اقدام به اخذ ویزای تحصیلی هلند می‌کنید منجر به یک سری از هزینه‌ها خواهید شد. شما باید مبلغ ۱۹۲ یورو را بابت ویزای تحصیلی این کشور واریز کنید. علاوه بر این، افرادی که به دنبال گرفتن مجوز اقامت دانشجویی هستند باید مبلغ ۱۹۲ یورو را پرداخت کنند.

با پرداخت این مبلغ درخواست ویزای شما مورد بررسی قرار می‌گیرد. اما برای مراحل دیگر مانند انگشت نگاری یا عکس بیومتریک نیازی به پرداخت هزینه نیست. در کل می‌توان گفت که هزینه ویزای تحصیلی کشور هلند ۳۸۴ یورو است.

مدارک مورد نیاز

۱. شخص اصلی

  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • پاسپورت دارای اعتبار
  • اصل و کپی تمامی مدارک هویتی از جمله شناسنامه و کارت ملی
  • گواهی مربوط به تمکن مالی
  • عکس ۴*۳ به تعداد لازم
  • بیمه‌نامه
  • انگیزه‌نامه

۲. همراه

پاسپورت معتبر

رزومه کاری

مدارک معتبر شناسایی

مدارک تحصیلی در صورت نیاز

سند ازدواج

مراحل دریافت ویزای تحصیلی هلند

به منظور ورود به کشور هلند و انجام تحصیلات آکادمیک، باید برای گرفتن ویزای تحصیلی اقدام کنید. طبیعتاً مدت زمان اقامت شما در این کشور بیشتر از سه ماه خواهد بود. از این رو باید مجوز اقامت VVR را دریافت کنید. برای گرفتن ویزای دانشجویی هلند باید چند مرحله را پشت سر بگذارید:

  1. انتخاب دانشگاه مورد نظر و ارسال درخواست به آن نخستین گامی است که باید برای دریافت ویزای تحصیلی انجام دهید.
  2. در مرحلۀ دوم لازم است مدارک خود را به دانشگاه مورد نظر ارسال کنید.
  3. باید توانایی جلب نظر دانشگاه از طریق اثبات توانایی‌های خود را داشته باشید و بتوانید از دانشگاه پذیرش بگیرید.
  4. پس از اخذ پذیرش باید به سفارت هلند در تهران مراجعه کنید.
  5. مرحله بعد تکمیل مدارک درخواست شده و ارائه آنها است.
  6. گرفتن وقت سفارت برای انگشت‌نگاری، اثبات هویت و مصاحبه باید انجام شود.
  7. پس از انجام تمامی کارها منتظر جواب بمانید.
  8.  

مدت زمان بررسی و صدور ویزای تحصیلی هلند

بررسی و صدور ویزای تحصیلی هلند بین ۴ الی ۶ ماه زمان می‌برد. تنها کاری که شما باید در این مدت انجام دهید این است که صبورانه منتظر جواب بمانید. این پروسه بسته به تعداد متقاضیان و سایر شرایط می‌تواند کمتر یا بیشتر زمان ببرد.

اجازه کار با ویزای تحصیلی هلند

در هلند دانشجویان در حین تحصیل می توانند شرایط اشتغال به کار هم داشته باشند. کار دانشجویی در هلند به صورت پاره وقت و به اندازه ۲۰ ساعت در هفته است. میزان درآمد ماهیانه فرد بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ یورو بوده و می‌تواند از این طریق بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را پوشش دهد. علاوه بر این، با کار دانشجویی می‌توان با فرهنگ و مردم هلند بیشتر آشنا شد. به طوری که شانس خود برای یافتن شغل پس از فارغ‌التحصیلی را افزایش می‌دهید.

تبدیل ویزای تحصیلی هلند به ویزای کار

دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیل خود در هلند می‌توانند به جستجوی کار در این کشور بپردازند. پس از یافتن شغل محدودیتی برای ساعت کاری وجود ندارد و فرد می‌تواند به صوت تمام وقت نیز مشغول به کار شود. مهم‌ترین بخش یافتن شغل مناسب است و سایر موارد اهمیتی در این زمینه ندارند. از این طریق فرد می‌تواند ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کرده و در هلند اقامت داشته باشد.

دلایل رد شدن (ریجکتی) ویزای تحصیلی هلند

– عدم ارائه صحیح اسناد و مدارک

یکی از مهم‌ترین مراحل برای موفقیت در اخذ ویزای تحصیلی هلند جمع آوری اسناد و مدارک لازم است. شما باید تمامی مدارک خواسته شده را با دقت گردآوری کرده و به سفارت تحویل دهید. در صورتی که مدارک ارائه شده ناقص، نامعتبر و یا جعلی باشند درخواست شما رد می‌شود.

– پایین بودن سطح نمرات و مدرک زبان

تحصیل در دانشگاه‌های این کشور به سطح زبان بالایی نیاز دارد. بنابراین باید مدرک زبانی که ارائه می‌کنید نمره بالایی داشته باشد. علاوه بر این، متقاضی باید از سطح علمی بالایی برخوردار باشد که این موضوع را می‌توان از ریزنمرات و دانشگاه وی تشخیص داد.

– نداشتن استطاعت مالی

برای تحصیل در هلند باید ثابت کنید که می‌توانید به مدت یک سال تمامی هزینه‌های مربوط به تحصیل و زندگی در این کشور را بپردازید. در صورتی که نتوانید سرمایه مناسبی به منظور حمایت مالی ارائه دهید، با درخواست ویزای شما موافقت نخواهد شد.

– عدم توانایی در اثبات بازگشت به کشور

یکی از اصلی‌ترین دلایل مصاحبه با متقاضیان تحصیل در هلند این است که آفیسر ویزا مطمئن شود فرد پس از اتمام دوره تحصیل خود به کشورش بازمی‌گردد.

اخذ ویزای تحصیلی هلند بدون مدرک زبان

امکان ادامه تحصیل در کشور هلند بدون داشتن مدرک زبا عملا امکان‌پذیر نیست. اگر قصد دارید که در مقاطع مختلف به تحصیل ادامه دهید نمره زبان به صورت زیر است:

  • کارشناسی نمره آیلتس ۶
  • کارشناسی ارشد نمره آیلتس ۶.۵
  • دکتری نمره آیلتس ۷

 البته اخیراً دوره‌هایی برای کسانی که آیلتس ۵.۵ دارند در نظر گرفته شده است تا این افراد بتوانند بعد از گذراندن این دوره زبان در دانشگاه مورد نظرشان ثبت نام کنند. همچنین، دانشگاه مورد نظر نیز باید در این رابطه موافقت کند.

 

سؤالات متداول

  • دریافت ویزای تحصیلی هلند چه مزایایی دارد؟

با دریافت ویزای تحصیلی هلند شانس تحصیل در برترین دانشگاه‌های دنیا را دارید. هلند از نظر آموزشی در سطح بالایی قرار دارد. علاوه بر این می‌توانید در یکی از بهترین و زیباترین کشورهای دنیا اقامت داشته و تجربیات فراوانی کسب کنید.

  • آیا با استفاده از ویزای تحصیلی هلند می‌توان اقامت دائم گرفت؟

پس از اتمام دوره تحصیلی می‌توان با یافتن شغل اقامت موقت دریافت کرد. اگر به مدت ۵ سال در این کشور کار کنید، امکان اقامت دائمی در هلند فراهم می‌شود.

  • برای دریافت ویزای تحصیلی هلند چه آزمایش‌های پزشکی باید انجام شود؟

۳ ماه پس از دریافت مجوز اقامت باید آزمایش سل انجام دهید. البته این مورد برای اتباع ایرانی اجباری نیست.

  • امکان دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های هلند وجود دارد؟

بله، در هلند بورسیه‌های تحصیلی متعدد و فراوانی وجود دارد. این بورسیه‌ها به دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را دارند اختصاص داده می‌شود. بورسیه‌های تحصیلی هلند بر پایه رزومه تحصیلی عالی به متقاضی اعطا خواهد شد.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *