شرایط دریافت ویزای جستجوی کار آلمان

به واسطه نوع متفاوتی از ویزا به نام ویزای جستجوی کار (Job Seeker)، فرصتی در اختیار علاقه‌مندان به کار در آلمان قرار می‌گیرد که شانس خود را برای استخدام در سرزمین ژرمن‌ها امتحان کنند. با دریافت ویزای جاب سیکر می‌توانید به مدت محدودی در آلمان سکونت داشته باشید. سپس با مراجعه به شرکت‌های مختلف برای استخدام و دریافت ویزای کار تلاش کنید. از آن جایی که ویزای جستجوی کار آلمان شرایط و ویژگی‌های خاص خود را دارد، در این مطلب قصد داریم به معرفی کامل آن بپردازیم.

فهرست مطالب

معرفی ویزای جستجوی کار آلمان

ویزای جاب سیکر (Job Seeker) یکی از روش‌های متداول برای مهاجرت کاری به آلمان است. جاب سیکر که به معنای جستجوی کار است از سال ۲۰۱۲ به یکی از راه‌های صدور ویزای کاری در آلمان اضافه شده است. هدف اصلی ویزای جاب سیکر، جذب افراد تحصیل کرده و متخصص است که سابقه کاری مطلوبی دارند. دولت آلمان به متقاضیان کار، ویزای ۶ ماهه اقامت در سرزمین ژرمن‌ها را صادر می‌کند. پس از دریافت ویزای جستجوی کار، متقاضی برای پیدا کردن کار وارد خاک آلمان می‌شود. این ویزا به معنای مجوز کار نیست، بلکه متقاضی در این مدت باید بر اساس سابقه کاری خود، شغلی پیدا کند. 

افراد با مراجعه به شرکت‌های مختلف یا بررسی سایت‌های کاریابی، اقدام به پیدا کردن شغل مورد نظر خود می‌کنند. همچنین، مشاوران کاریابی در آلمان به متقاضیان کمک می‌کنند تا آنها در شغل مورد نظر خود استخدام شوند. در صورتی که متقاضی بتواند کاری پیدا کند، ویزای کار در آلمان برای او صادر خواهد شد. در غیر اینصورت، فرد جوینده کار باید به کشور خود بازگردد.

شرایط دریافت ویزای جاب سیکر آلمان

  1. افرادی که قصد دارند ویزای جاب سیکر آلمان را دریافت کنند، لازم است به سن قانونی رسیده و حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند.
  2. برخورداری متقاضیان از صلاحیت علمی، دومین شرط برای دریافت ویزای جستجوی کار است. این افراد باید مدرک لیسانس یا بالاتر را از دانشگاه‌های آلمان یا سایر دانشگاه‌های مورد تأیید این کشور دریافت کرده باشند.
  3. در صورتی که قصد دریافت ویزای جستجوی کار آلمان را دارید، لازم است که حداقل ۵ سال سابقه کار داشته باشید.
  4. سند تمکن مالی و توانایی پرداخت هزینه‌های اقامت برای به دست آوردن ویزای جستجوی کار الزامی است. برای هر ماه زندگی در آلمان مبلغ ۸۵۳ دلار در حساب بانکی بلوکه می‌شود. در نتیجه برای ۶ ماه حضور در این کشور، مبلغ ۵۱۱۸ یورو مورد نیاز است.

مراحل دریافت ویزای جستجوی کار آلمان

به منظور دریافت ویزای جستجوی کار آلمان لازم است که مراحل زیر را انجام دهید:

  1. فرم مربوط به دریافت ویزای جستجوی کار را پر کنید.
  2. در مرحله دوم لازم است که از سفارت آلمان در تهران وقت بگیرید.
  3. تمامی مدارک مورد نیاز را آماده کرده و به تأیید برسانید.
  4. در زمان مقرر در سفارت آلمان حاضر شده و مصاحبه را انجام دهید.
  5. هزینه مربوط به ویزای جاب سیکر آلمان را پرداخت کنید.

مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای جستجوی کار آلمان

در صورتی که قصد دارید در قالب ویزای جستجوی کار آلمان وارد سرزمین ژرمن‌ها شده و شغل مورد نظر خود را پیدا کنید، لازم است که تمامی مدارک زیر را در اختیار داشته باشید:

  1. آماده کردن دو نسخه از فرم درخواست دریافت ویزای جستجوی کار آلمان
  2. پاسپورت معتبر
  3. سه عکس یکسان با فرمت پاسپورت، بر اساس مشخصات بیومتریک
  4. مدارک اقامت
  5. مدارک بیمه سلامت مسافرتی
  6. سند تمکن مالی و توانایی پرداخت هزینه‌های اقامت. برای انجام این امر سه روش وجود دارد: صورت‌حساب بانکی، Verpflichtungserklärung (تعهد تقبل هزینه‌ها توسط یک شخص دیگر) و بلوکه مبلغ ۵۱۱۸ یورو
  7. رزومه شامل اطلاعات کامل مدارک تحصیلی و سوابق شغلی
  8. مدارک هویتی و مواردی مثل گواهی ازدواج و شناسنامه متقاضی، همسر و فرزندان
  9. انگیزه‌نامه (نامه‌ای نوشته شده توسط متقاضی که در آن هدف از سفر به آلمان، برنامه‌های مربوط به جستجوی شغل، مدت اقامت و همچنین برنامه‌های شغلی آینده، مشخص شده است)
  • مدارک تحصیلی مورد تأیید
  • تأییدیه پرداخت هزینه ویزا

شرایط صدور ویزا برای همراهان

ویزای جستجوی کار آلمان تنها به شخص کارجو تعلق گرفته و اعضای خانواده شما شامل همسر و فرزندان قادر به دریافت آن نیستند. با این حال اگر در مدت اقامت ۶ ماهه بتوانید به صورت رسمی استخدام شوید، می‌توانید ویزای کاری دریافت کرده و درخواست ویزای همراه دهید.

هزینه دریافت ویزای جستجوی کار آلمان

به منظور دریافت ویزای جستجوی کار آلمان، لازم است که مبلغ ۷۵ دلار پرداخت کنید. با توجه به این که ویزای مذکور از نوع بلندمدت محسوب می‌شود، همواره امکان تغییر هزینه‌های مربوط به آن وجود دارد. همچنین باید توجه داشته باشید که در صورتی که درخواست شما رد شود، هزینه پرداختی باز‌پرداخت نخواهد شد. علاوه بر مبلغ مورد نیاز برای صدور ویزا، هزینه‌های دیگری همچون ترجمه مدارک به زبان آلمانی، تأییدیه مدارک تحصیلی، مصاحبه سفارت آلمان، مبلغ بلوکه شده در حساب بانکی به منظور اثبات تمکن مالی، حق بیمه سلامت مسافرتی و رزرو هتل یا اجاره ملک را نیز باید در برنامه‌ریزی خود لحاظ کنید.

تأثیر جاب آفر در دریافت ویزای جستجوی کار آلمان

دریافت پیشنهاد هیچ تأثیری در دریافت ویزای جستجوی کار آلمان ندارد. در واقع در صورتی که جاب آفر داشته باشید، دیگر نیاز به ویزای جاب سیکر نبوده و می‌توانید برای دریافت ویزای کاری اقدام کنید. ویزای جستجوی کار مناسب افرادی است که فاقد پیشنهاد کاری بوده و قصد دارند در مدت اقامت خود، شغل مورد‌ نظرشان را پیدا کرده و استخدام شوند. در این صورت، فرد متقاضی می‌تواند درخواست تبدیل ویزای جاب سیکر به ویزای کاری را ثبت کند.

آیا دریافت ویزای جستجوی کار آلمان برای ایرانیان امکان‌پذیر است؟

کشور آلمان هیچ محدودیتی برای ایرانیان اعمال نکرده و متقاضیان می‌توانند برای دریافت ویزای جستجوی کار اقدام کنند. به لطف وجود سفارت این کشور در تهران، لازم نیست به کشور دیگری مسافرت کرده و با کمترین هزینه می‌توانید وقت سفارت گرفته و مصاحبه خود را انجام دهید. همچنین دانشگاه‌های ایران مورد تأیید سرزمین ژرمن‌ها بوده و می‌توانید با استفاده از مدارک تحصیلی خود برای دریافت ویزای جستجوی کار اقدام کنید.

شرایط تمدید ویزای جستجوی کار آلمان

با توجه به سیاست‌های کشور آلمان، امکان تمدید ویزای جستجوی کار وجود ندارد. به همین دلیل در صورتی که نتوانید در مدت ۶ ماهه این ویزا استخدام شوید، مجبور به ترک سرزمین ژرمن‌ها و بازگشت به کشور خود هستید. در مقابل اگر بتوانید شغل مورد نظر خود را در طول اقامت در آلمان پیدا کنید، نیازی به بازگشت به زادگاه خود نخواهید داشت و می‌توانید برای دریافت ویزای کاری درخواست دهید.

دریافت ویزای جستجوی کار آلمان برای کدام مشاغل راحت‌تر است؟

به دلیل گستردگی اقتصاد سرزمین شاعران و متفکران، مشاغل و مهارت‌های بسیاری مورد نیاز این کشور است. کشور آلمان دارای ماهیت صنعتی بوده و در عین حال توجه خاصی به سلامت دارد. به همین دلیل دانش‌آموختگان رشته‌های مهندسی، پزشکی و پیراپزشکی از بیشترین شانس برای دریافت ویزای جستجوی کار و پیدا کردن شغل برخوردار هستند. از بین رشته‌های مهندسی که شرایط دریافت ویزای جستجوی کار آلمان را دارند، می‌توان به مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی معماری و مهندسی خودرو اشاره کرد. افرادی که مدرک پزشکی عمومی، دندان‌پزشکی، پرستاری، ارتوپدی و مامایی داشته باشند، می‌توانند برای حضور در سرزمین ژرمن‌ها اقدام کنند. تخصص‌هایی مثل رباتیک، مدیریت پروژه، طراحی خودروهای برقی، امنیت شبکه نیز بازار کار خوبی در آلمان دارند.

مصاحبه‌ی سفارت جهت دریافت ویزای جستجوی کار آلمان

همان‌طور که در بالا اشاره شد، یکی از مراحل دریافت ویزای جستجوی کار آلمان، حضور در سفارت و مصاحبه است. این بخش اهمیت زیادی داشته و در قبول یا رد شدن درخواست شما تأثیر بسزایی دارد. در طول مصاحبه، آفیسر ویزا مدارک ارائه شده را بررسی خواهد کرد؛ در نتیجه تمامی مدارک را به همراه داشته و با طبقه‌بندی درست و مرتب، شرایطی را فراهم کنید که بتوانید در کوتاه‌ترین زمان آن‌ها را ارائه دهید. از آن جایی که احتمال اطلاع‌رسانی وضعیت درخواست شما از طریق تماس تلفن وجود دارد، شماره تلفن خود را به درستی اعلام کرده و نسبت به در دسترس بودن اطمینان حاصل کنید.

مزایای مهاجرت کاری به آلمان

مهاجرت به سرزمین شاعران و متفکران مزایای مختلف و متعددی دارد. برخورداری از آب‌وهوای معتدل، امکان تحصیل در دانشگاه‌های برتر، سیستم مراقبت‌های بهداشتی، بیمه‌های کارآمد و مکان‌های گردشگری بسیار، از دلایلی هستند که موجب می‌شوند آلمان را به عنوان مقصد خود انتخاب کنید. اما اگر سرزمین ژرمن‌ها را برای ادامه فعالیت‌های کاری خود انتخاب کرده‌اید، این کشور مزایای بسیاری را برای شما به ارمغان می‌آورد. آلمان دارای اقتصادی بزرگ و پیشرو است که به واسطه ویژگی‌هایی مثل صنایع متنوع، نیروی کار حرفه‌ای، حجم بالای سرمایه و استفاده از فناوری‌های روز، قادر است از شما با هر تخصص و سطح مهارتی میزبانی کند. از بین شرکت‌‌ها و برند‌های مشهور سرزمین ژرمن‌ها که می‌توانید در آن‌ها فعالیت کنید، می‌توان به زیمنس، مرسدس بنز، بوش، بی ام و، پورشه و آدیداس اشاره کرد.

کشور آلمان به دلیل برخورداری از انواع و اقسام صنایع و دارا بودن فرصت‌های شغلی بی‌شمار، یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت است. راه‌های مختلفی برای زندگی در سرزمین ژرمن‌ها وجود دارد که بر اساس شرایط خود می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. ویزای کار آلمان جزو یکی از روش‌های مهاجرتی بوده که برای دریافت آن لازم است دعوت‌نامه‌ای از سوی یک کارفرما برای شما ارسال شود. به دلیل قوانین بین‌المللی، لازمه استخدام نیروی خارجی و فراهم کردن شرایط سکونت طولانی مدت آن‌ها در کشور جدید، ارسال رسمی جاب آفر به متقاضی است. فرد استخدام‌ شده می‌تواند با استفاده از جاب آفر، ویزای کاری دریافت کرده و به راحتی به کشور‌هایی مثل آلمان نقل مکان کند. اما دولت آلمان راهکار دیگری برای آن دسته از افراد که فاقد دعوت‌نامه کاری هستند، ایجاد کرده است. 

شرایط دریافت اقامت کاری در آلمان

ویزای جستجوی کار آلمان به معنای اقامت نامحدود نیست و تنها زمینه ۶ ماه زندگی در سرزمین شاعران و متفکران را فراهم می‌کنید. با این حال اگر موفق به استخدام در یکی از شرکت‌ها و مؤسسات آلمانی شوید، می‌توانید ویزای خود را به ویزای کاری تغییر دهید. در صورت در اختیار داشتن بلوکارت، می‌توانید پس از ۳۳ ماه (۲۱ ماه در صورت برخورداری از مدرک زبان آلمانی) برای دریافت اقامت دائمی اقدام کنید.

بلوکارت آلمان نوع خاصی از اقامت است که افراد متخصص با تحصیلات و سابقه کاری بالا و حداقل ۵۶۴۰۰ یورو درآمد سالیانه (۴۳۹۹۲ یورو برای برخی از مشاغل)، می‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند. در غیر این صورت، با سابقه ۵ ساله در شغل‌های مورد تأیید آژانس کاریابی فدرال آلمان، می‌توانید اقامت دائم سرزمین ژرمن‌ها را به دست بیاورید.

جمع‌بندی

در صورتی که دارای تخصص، سابقه و دانش در زمینه‌های مختلف هستید، اما تا‌کنون نتوانستید جاب آفر دریافت کنید، ویزای جستجوی کار آلمان مناسب شما خواهد بود. مدت ۶ ماهه این ویزا فرصت کافی برای پیدا کردن شغل و استخدام را در اختیار شما قرار می‌دهد. با توجه به اقتصاد بزرگ سرزمین ژرمن‌ها، این فرصت را از دست ندهید و هر چه زودتر برای دریافت ویزای جستجوی کار و ورود به این کشور اقدام کنید

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *