شرایط دریافت ویزای کار آمریکا

هر سال افراد زیادی برای رسیدن به «رؤیای آمریکایی» تلاش می‌کنند که وارد خاک ایالات متحده آمریکا شوند. این کشور که با نام سرزمین فرصت‌ها شناخته می‌شود، زمینه رشد برای هر کسی با هر تخصصی را فراهم می‌کند. اقتصاد پیشرو، خدمات درمانی عالی و دانشگاه‌های تراز اول موجب شده‌اند مهاجرت به مهد تکنولوژی به آرزوی افراد بسیاری تبدیل شود. مهاجرت کاری یکی از راه‌های ورود به این کشور است. در این مطلب قصد داریم شما را با ویزای کار آمریکا آشنا کنیم. با الوویزا همراه باشید.

فهرست مطالب

📌

متقاضیان مهاجرت کاری به اروپا توجه داشته باشید در حال حاضر راحت ترین شرایط و مراحل مهاجرت کاری را کشورهای آلمان و لهستان (مشاغل ساده) دارا می‌باشند. توصیه کارشناسان موسسه اِلوویزا به شما عزیزان این است که مقاله‌های شرایط کار در آلمان برای ایرانیان و همچنین شرایط اخذ ویزای کار آلمان را هم مطالعه نمایید. همچنین می‌توانید برای آگاهی از شرایط اعزام نیروی کار ساده به کشور لهستان مقالات شرایط کار در لهستان برای ایرانیان و شرایط دریافت ویزای کار لهستان را بررسی کنید و از پیشنهادات ویژه ما در این زمینه مطلع شوید.

شرایط دریافت ویزای کار آمریکا

مزایای مهاجرت کاری به آمریکا

کشور آمریکا زمینه‌ای را فراهم کرده است که شاغلین این کشور بتوانند در بهترین شرایط کار کنند. از بین این شرایط می‌توان به حقوق اولیه رقابتی، پتانسیل رشد در صورت عملکرد عالی، ساعات کاری انعطاف‌پذیر و امکان برقراری تعادل بین کار و زندگی اشاره کرد. با مهاجرت کاری به آمریکا مزایای مختلف و متعددی خواهید داشت که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

مراقبت‌های پزشکی

ایالات متحده مریکا یکی از بهترین سیستم‌های درمانی و پزشکی را ارائه می‌کند. بیمارستان‌های عالی، کارکنان آموزش‌دیده و استفاده از جدید‌ترین نوآوری‌های پزشکی موجب شده‌اند که از بابت درمان خیالتان راحت باشد. سرزمین فرصت‌ها همچنان در زمینه دندانپزشکی در جهان پیشتاز است. مسلماً این حجم از مراقبت‌های درمانی هزینه دارد. بسیاری از مهاجرین نگران این امر هستند. بیمه‌ها و سیاست‌های درمانی دولت بخش اعظم هزینه‌ها را پوشش خواهند داد.

آموزش

اگر با فرزندان خود به آمریکا مهاجرت می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید که آن‌ها بهترین آموزش را دریافت خواهند کرد. استاندارد‌های بالای سیستم آموزش این کشور جزو اصلی‌ترین دلایل مهاجرت است. در سرزمین فرصت‌ها مدارس مختلفی وجود دارد که در تمامی آن‌ها سطح آموزش بسیار بالایی ارائه می‌شود. استقرار دانشگاه‌های برتر دنیا در زادگاه چیزبرگر موجب شده است که بتوانید برای بالا بردن مدرک تحصیلی خود فرصت مناسبی داشته باشید.

قدرت اقتصادی

قدرت اقتصادی آمریکا موجب شده که این کشور بتواند مشکلات اقتصادی مختلفی را پشت سر بگذارد. دلار آمریکا ارز پذیرفته و مرسوم در تمام دنیا است که نشان از ثبات و جایگاه اقتصادی سرزمین فرصت‌ها دارد. بر اساس بررسی‌های سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی، آمریکایی‌ها بالاترین میانگین درآمد خانوار را در اختیار دارند. یک فرد می‌تواند با هزینه حدوداً یک هزار دلار در ماه، در آمریکا زندگی کند. این مقدار بسیار پایین‌تر از برخی کشور‌های محبوب و مشهور است.

فرصت‌های شغلی متعدد

آمریکایی‌ها به سختی کار کرده و به حجم فعالیت خود افتخار می‌کنند. با وجود برخورداری از جمعیت حدود ۳۳۰ میلیون نفری، نرخ بیکاری سرزمین فرصت‌ها تنها ۳.۵ درصد است. همچنین ایالات متحده مرتباً در بین پنج کشور برتر جهان از نظر بهره‌وری نیروی کار قرار می‌گیرد. کارفرما‌های آمریکایی همواره تلاش می‌کنند با جذب بهترین نیروهای خارجی، کسب و کار خود را تقویت کنند. در زمان فعالیت کاری در زادگاه چیزبرگر، می‌توانید از امنیت و رضایت شغلی برخوردار شوید. این موارد باعث می‌شوند که در شرایط عالی برای رشد و شکوفایی تلاش کنید.

 انواع ویزای کار آمریکا

دو راه وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانید برای اهداف کاری به آمریکا مهاجرت کنید. این دو راه عبارتند از:

  • ورود به عنوان کارمند موقت
  • ورود به عنوان کارمند دائم

برای استفاده از فرصت فعالیت به عنوان کارمند دائم، لازم است که گرین کارت یا اقامت دائم داشته باشید. کارمندان موقت برای فعالیت در سرزمین فرصت‌ها نیاز به ویزای کار دارند. به واسطه این نوع از ویزا می‌توانید برای مدت زمان مشخص در کشور آمریکا کار کنید. مدت اعتبار ویزا بر اساس قرارداد مشخص شده و پس از پایان آن، ویزا نیز باطل می‌شود. در زیر انواع ویزای کار آمریکا را معرفی می‌کنیم:

ویزای کار H1B

به واسطه ویزای کار H1B یک فرد متخصص برای اشتغال در شغل تخصصی استخدام می‌شود. برای دریافت این ویزا باید مدرک دانشگاهی یا سابقه کافی داشته باشید. فرد استخدام شده باید شایستگی و توانایی برجسته داشته باشد. همچنین باید بتواند در زمینه تحقیق و توسعه پروژه‌های دولتی و وزارت دفاع فعالیت کند.

ویزای کار H-1B1

ویزای کار H-1B1 مربوط به قرارداد‌های تجارت آزاد (FTA) بین آمریکا و کشور‌های شیلی و سنگاپور است. این شغل تخصصی بوده و به مدرک دانشگاهی و حداقل چهار سال سابقه نیاز دارد.

ویزای کار H-2A

ویزای کار H-2A  مناسب کشاورزانی بوده که به طور موقت و در فصول مختلف قصد کار در آمریکا را دارند. این ویزا عمومی نبوده و تنها در اختیار شهروندان برخی از کشور‌ها قرار می‌گیرد. متأسفانه ایران در لیست کشور‌هایی که ویزای کار H-2A برای شهروندان آن صادر می‌شود، قرار ندارد.

ویزای کار H-2B

ویزای کار H-2B به صورت موقت و برای فعالیت‌های غیر‌کشاورزی فصلی صادر می‌شود. محدودیت‌های ویزای کار H-2A برای این ویزا نیز صادق بوده و کشور‌های خاصی را شامل می‌شود. شهروندان ایرانی نمی‌توانند از ویزای کار H-2B برای ورود به سرزمین فرصت‌ها استفاده کنند. از بین مشاغلی که شامل ویزای مذکور می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رستوران
  • پیست اسکی
  • کشتی‌های تفریحی
  • پارک‌های آبی
  • فعالیت در زمینه ساخت و ساز
  • ورزشکاران
  • خرده فروشی‌ها

ویزای کار H-3

ویزای کار H-3 برای افرادی صادر می‌شود که قصد دارند از سیستم آموزشی آمریکا برای کارآموزی یا آموزش ویژه استفاده کنند. این ویزا شامل تحصیلات تکمیلی پزشکی یا دانشگاهی نمی‌شود. برای دریافت ویزای کار H-3 نباید دوره کارآموزی رشته‌های مختلف در کشور شما در دسترس باشد.

ویزای کار I

ویزای کار I مربوط به نمایندگان رسانه‌های غیرآمریکایی است. به واسطه این ویزا خبرنگاران و کسانی که در بخش اطلاعات یا رسانه کار می‌کنند، می‌توانند کار خود را در آمریکا ادامه دهند.

ویزای کار L1

ویزای کار L1 برای انتقال درون شرکتی و ادامه فعالیت در سرزمین فرصت‌ها است. برای دریافت این ویزا باید در سمت‌های مدیریتی یا اجرایی شعبه‌ها و زیر‌مجموعه‌های یک شرکت مشغول به کار باشید. سابقه کار در این نوع از ویزای کار آمریکا اهمیت زیادی دارد. متقاضی ویزای کار L1 باید در سه سال گذشته به مدت یک سال در استخدام شرکت باشد.

ویزای کار P-1

ویزای کار P-1 برای ورزشکاران یا اعضای یک گروه سرگرمی صادر می‌شود. به واسطه این ویزا اعضای تیم‌ها و ورزشکاران می‌توانند در مسابقات شرکت کنند. همچنین یک گروه سرگرمی قادر است که با در دست داشتن ویزای کار P-1 اجرای برنامه داشته باشد. برای آن که ویزای مذکور به شما تعلق بگیرد لازم است در سطح بین‌الملل شناخته شده و عملکرد پایداری داشته باشید. علاوه بر متقاضی ویزا، فردی که خدمات ضروری برای او ارائه می‌کند نیز قادر به دریافت ویزای کار P-1 است.

ویزای کار P-2

هنرمندان به صورت انفرادی و گروهی می‌توانند از ویزای کار P-2 برای ورود به زادگاه چیزبرگر استفاده کنند. این ویزا برای همکاری بین سازمان‌های مستقر در آمریکا و سازمانی در کشور دیگر کاربرد دارد. ویزای کار P-2 شامل پرستار و همراه متقاضی نیز می‌شود.

ویزای کار P-3

همانند ویزای کار P-2، ویزای کار P-3 نیز برای هنرمندان و افراد فعال در صنعت سرگرمی کاربرد دارد. در صورتی که این افراد قصد اجرا، آموزش یا مربیگری در قالب یک برنامه فرهنگی منحصر‌به‌فرد را دارند، لازم است این ویزا را دریافت کنند. همچنین برای اجرای موسیقی سنتی، تئاتر، برنامه‌های فرهنگی و… باید ویزای کار P-3 داشته باشند. این ویزا برای پرستار متقاضی نیز صادر می‌شود.

ویزای کاری TN

ویزای کاری TN به مهاجرین نفتا تعلق دارد. نفتا قرارداد تجاری بین سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک است. در قالب این قرارداد تمامی محدودیت‌های بین سه کشور ذکر شده از بین رفت. به واسطه این ویزا وکلا، دانشمندان، مهندسان و معلمان کشور کانادا و مکزیک می‌توانند موقتاً به آمریکا مهاجرت کنند.

ویزای کار O1

ویزای کار O1 برای افراد با توانایی‌ها و تخصص‌های فوق‌العاده صادر می‌شود. این ویزا برای کسانی که در زمینه‌های عملی، تجاری، آموزشی، ورزشی و هنری به صورت بین‌المللی شناخته می‌شوند، صادر خواهد شد.

شرایط صدور ویزای کار آمریکا

برای صدور ویزای کار آمریکا سه پیش شرط وجود دارد که متقاضیان باید آن‌ها را رعایت کنند. قبول درخواست ویزای شما منوط به رعایت هر سه شرط است. در این صورت امکان مهاجرت به سرزمین فرصت‌ها را از دست خواهید داد. این شرط‌ها به شرح زیر است:

جاب آفر

برای آن که واجد شرایط دریافت ویزای کار آمریکا شناخته شوید، باید جاب آفر داشته باشید. جاب آفر به معنای پذیرفته شدن در یک سمت شغلی و استخدام است. الزام داشتن جاب آفر از آن جهت است که سفارت آمریکا به چندین مدرک از کارفرما نیاز دارد.

درخواست تأیید‌شده توسط خدمات شهروندی و مهاجرت آمریکا (USCIS)

تأییدیه USCIS بدان معنا است که قبل از درخواست شما برای دریافت ویزای کار آمریکا، کارفرما باید درخواست استخدام یک کارگر موقت را در USCIS ثبت کرده باشد. این درخواست که به عنوان فرم I-129 شناخته می‌شود، مهم‌ترین سند برای دریافت ویزای کاری است.

هنگامی که USCIS درخواست کارفرما را تأیید کند، شما می‌توانید پروسه دریافت ویزای کار را شروع کنید. تأیید درخواست کارفرما لزوماً به این معنی نیست که سفارت آمریکا به طور خودکار به شما ویزای کاری خواهد داد. بنا به دلایلی حتی در صورت تأیید USCIS، ممکن است سفارت تصمیم به رد درخواست متقاضی رأی دهد.

تأییدیه گواهی کار توسط وزارت کشور (DOL)

برای دریافت ویزا‌های کار آمریکا مخصوصاً H-1B، H-1B1، H-2A و H-2B، لازم است که کارفرمای شما گواهی DOL داشته باشد. کارفرما قبل از ارائه درخواست به USCIS، باید از طرف شما برای دریافت DOL اقدام کند. دولت آمریکا این گواهی را به عنوان اثبات نیاز کارفرما به به کارگران خارجی محسوب می‌کند. همچنین در قالب DOL ثابت می‌شود که موقعیت شغلی با استفاده از نیروهای داخلی آمریکا پر نخواهد شد. علاوه بر این، گواهی DOL ثابت می‌کند که کارگران خارجی تأثیر منفی روی فرصت‌های شغلی ساکنین آمریکا نخواهد داشت.

مراحل دریافت ویزای کار آمریکا

در صورت برآورده کردن هر سه شرط و آماده کردن مدارک مورد نیاز، می‌توانید برای دریافت ویزای کار آمریکا اقدام کنید. پروسه این کار به شرح زیر است:

درخواست آنلاین ویزای کار را تکمیل و چاپ کنید

درخواست آنلاین ویزای کار که با نام فرم DS-160 شناخته می‌شود، باید با اطلاعات درست پر شود. در صورت ارائه اطلاعات نادرست، سفارت آمریکا درخواست شما را رد می‌کند. فرم DS-160 به بسیاری از زبان‌ها در دسترس است، اما پاسخ‌های شما باید به زبان انگلیسی باشد.

برای مصاحبه برنامه‌ریزی کنید

با توجه به حجم بالای درخواست‌های دریافت ویزای کار آمریکا، مصاحبه اهمیت بسیار زیادی دارد. سفارت‌های این کشور تلاش می‌کنند که ویزا را برای بهترین متقاضیان صادر کنند. برای ورود به سرزمین فرصت‌ها لازم است که برای مصاحبه آماده باشید. افراد زیر ۱۳ سال و بالای ۸۰ سال معمولاً مصاحبه نمی‌شوند. اما افراد ۱۴ تا ۷۹ سال لازم است که مصاحبه را انجام دهند.

در مصاحبه شرکت کنید

مصاحبه و اطلاعات وارد شده در فرم DS-160 موجب می‌شوند که سفارت آمریکا درخواست شما را قبول یا رد کند. به همین دلیل مهم است که سر وقت، با لباس مناسب و به همراه تمامی مدارک لازم در سفارت حاضر شوید. در طول مصاحبه لازم است که به سؤالات پاسخ تمام و کمال داده و همواره اطلاعات واقعی ارائه کنید. مصاحبه‌کنندگان سفارت برای تشخیص اطلاعات نادرست آموزش دیده‌اند. در صورتی که مصاحبه‌کننده مطمئن شود اطلاعات نادرست ارائه کرده‌اید، درخواست شما رد خواهد شد.

مراحل اضافی را انجام دهید

بر اساس شرایط، ممکن است در سفارت از شما خواسته شود که اثر انگشت خود را ثبت کنید. همچنین لازم است که هزینه‌های مختلفی از جمله هزینه صدور ویزا را پرداخت کنید. هزینه صدور ویزای کاری آمریکا بر اساس نوع آن مشخص می‌شود.

شرایط صدور ویزا برای همراهان

آمریکا این امکان را فراهم کرده است که دارندگان ویزای کار، خانواده خود را به این کشور منتقل کنند. در کنار همسر قانونی، فرزندان زیر ۲۱ سال را نیز می‌توانید به همراه داشته باشید. لازم به ذکر است که به دلیل درخواست‌های متعدد، تمامی درخواست‌ها مورد قبول واقع نمی‌شوند.

مدارک مورد نیاز دریافت ویزای کار آمریکا

علاوه بر سه شرط گفته شده بالا، برای دریافت ویزای کار آمریکا باید مدارک پایین را در اختیار داشته باشید:

  • پاسپورت معتبر
  • عکس پرسنلی مناسب برای ویزای کار آمریکا
  • شماره رسید که می‌توانید آن را روی درخواست تأیید شده فرم I-129 مشاهده کنید
  • رسید پرداخت هزینه‌های درخواست صدور ویزا
  • اثبات بازگشت به زادگاه خود پس از پایان قرارداد. این امر برای تمامی انواع ویزای کار آمریکا به جز H-1B و L اعمال می‌شود. برای اثبات بازگشت به کشور خود می‌توانید مدارکی مثل اسناد مربوط به اقامتگاه خود در زادگاهتان را ارائه کنید
  • متقاضیان دریافت ویزای L باید فرم I-129S را ارائه کنند. این فرم را باید روز مصاحبه به همراه داشته باشید
  • در کنار ویزای کاری به مجوز کار موسوم به EAD نیز نیاز دارید
  • قرارداد کاری

علاوه بر مدارک گفته شده که برای تمامی متقاضیان صدق می‌کنند، ممکن است مدارک دیگری مورد نیاز باشد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با سفارت آمریکا تماس بگیرید.

هزینه دریافت ویزای کار آمریکا

انواع ویزای کار آمریکا هزینه‌های متفاوتی دارند. در قالب جدول زیر هزینه مربوط به آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

ویزای کاری

هزینه

ویزای کار H1B

۱۹۰ دلار

ویزای کار H-1B1

۱۹۰ دلار

ویزای کار H-2A

۱۹۰ دلار

ویزای کار H-2B

۱۹۰ دلار

ویزای کار H-3

۱۹۰ دلار

ویزای کار I

۱۶۰ دلار

ویزای کار L1

۱۹۰ دلار

ویزای کار P-1

۱۹۰ دلار

ویزای کار P-2

۱۹۰ دلار

ویزای کار P-3

۱۹۰ دلار

ویزای کاری TN

۱۶۰ دلار

ویزای کار O1

۱۹۰ دلار

تأثیر جاب آفر در دریافت ویزای کار آمریکا

جاب آفر مهم‌ترین پیش‌نیاز دریافت ویزای کار آمریکا است. بدون در اختیار داشتن دعوت‌نامه رسمی نمی‌توانید برای ورود به سرزمین فرصت‌ها اقدام کنید.

آیا دریافت ویزای کار آمریکا برای ایرانیان امکان‌پذیر است؟

در اوایل سال گذشته میلادی، رئیس جمهور آمریکا یعنی جو بایدن، قانون ممنوعیت ورود ایرانیان را لغو کرد. به این واسطه همانند دیگر کشور‌ها، ایرانیان نیز می‌توانند برای ورود به این کشور اقدام کنند.

دریافت ویزای کار آمریکا برای کدام مشاغل راحت‌تر است؟

آمریکا در بسیاری از حوزه‌ها به عنوان پیشرو محسوب می‌شود. کارگزاری بورس، تدریس، فناوری اطلاعات و کشاورزی در این کشور از رونق بسیار خوبی برخوردار هستند. از دیگر مشاغل محبوب در زادگاه چیزبرگر می‌توان به مراقبت‌های پزشکی، طراحی سیستم‌های هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی و حسابداری اشاره کرد. تعدادی از پردرآمد‌ترین مشاغل در آمریکا به شرح زیر هستند:

  • متخصص بیهوشی
  • جراحی فک و صورت
  • روان‌پزشک
  • مشاغل مرتبط با هواپیما
  • مهندس معمار
  • مدیر مالی
  • مدیر بازاریابی
  • قاضی
  • مهندس نفت

مصاحبه‌ی سفارت جهت دریافت ویزای کار آمریکا

مصاحبه یکی از جنبه‌های مهم در پروسه دریافت ویزای کار آمریکا است. عملکرد شما در مصاحبه به قبول یا رد شدن درخواست منجر خواهد شد. به همین دلیل با آمادگی کامل و سر وقت در مصاحبه حاضر شوید. از آن جایی که آمریکا در ایران سفارت ندارد، باید به سفارت این کشور در ترکیه، امارات یا ارمنستان مراجعه کنید.

شرایط تمدید ویزای کار آمریکا

اگر شرایط تمدید ویزای کار آمریکا را داشته باشید، می‌توانید برای مدت بیشتری در این کشور سکونت داشته باشید. در صورت عدم تمدید لازم است که سرزمین فرصت‌ها را ترک کنید. هم‌زمان با تمدید ویزای کاری باید مجوز کار (EAD) را هم تمدید کنید.

شرایط دریافت اقامت کاری آمریکا

کشور آمریکا این امکان را فراهم کرده است که بلافاصله پس از ورود، برای دریافت اقامت دائم (گرین کارت) اقدام کنید. این پروسه زمان‌بر بوده و شرایط خاص خود را دارد.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *