شرایط دریافت ویزای کار بلژیک

فنلاند یکی از مهم‌ترین کشورهای صنعتی در جهان است. اقتصاد این کشور بیشتر بر پایه خدمت بوده و صنایعی مثل تولید مواد غذایی، نفت و پتروشیمی، ماشین و الماس عمده صادرات آن هستند. گستردگی اقتصاد و برخورداری از انواع صنایع، موجب شده‌اند که زادگاه آدری هپبورن به گزینه‌ای عالی برای مهاجرت کاری تبدیل شود. در این مطلب قصد داریم شما را با ویزای کار بلژیک آشنا کنیم. با الو ویزا همراه باشید.

📌

متقاضیان مهاجرت کاری به اروپا توجه داشته باشید در حال حاضر راحت ترین شرایط و مراحل مهاجرت کاری را کشورهای آلمان و لهستان (مشاغل ساده) دارا می‌باشند. توصیه کارشناسان موسسه اِلوویزا به شما عزیزان این است که مقاله‌های شرایط کار در آلمان برای ایرانیان و همچنین شرایط اخذ ویزای کار آلمان را هم مطالعه نمایید. همچنین می‌توانید برای آگاهی از شرایط اعزام نیروی کار ساده به کشور لهستان مقالات شرایط کار در لهستان برای ایرانیان و شرایط دریافت ویزای کار لهستان را بررسی کنید و از پیشنهادات ویژه ما در این زمینه مطلع شوید.

فهرست مطالب

شرایط دریافت ویزای کار بلژیک

مزایای مهاجرت کاری به بلژیک

بلژیک از تنوع نژادی بالایی برخوردار است. این تنوع در زبان این کشور به خوبی مشهود است. مردم بلژیک معمولاً به سه زبان هلندی، فرانسوی و آلمانی صحبت می‌کنند. با این حال انگلیسی نیز در این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ویژگی موجب می‌شود که بتوانید فارغ از مدرک زبان، شغل مورد نظر خود را در «میدان نبرد اروپا» پیدا کنید.

یکی از مزایای کار کردن در کشور‌هایی مثل بلژیک که وسعت زیادی ندارند، عدم الزام به زندگی در شهرها است. به این واسطه می‌توانید در حومه شهرها یا روستا‌های اطراف زندگی کرده و هم‌زمان در شهرها کار خود را ادامه دهید. قیمت خانه در خارج از شهرها بسیار پایین‌تر از داخل شهرها است. به همین دلیل اکثریت مهاجرین به سراغ خرید ملک در این مناطق می‌روند.

سرزمین شکلات از سیستم حمل و نقل عالی بهره می‌برد. افراد مختلف می‌توانند با استفاده از مترو، اتوبوس و تراموا در کوتاه‌ترین زمان به تمامی مناطق شهرهای مختلف دسترسی داشته باشند. اگر علاقه‌مند به گشت و گذار در اروپا هستید، در کمتر از سه ساعت می‌توانید با قطار به لندن، آمستردام و پاریس سفر کنید. بخش اعظم شهر‌های کشور بلژیک فضایی برای دوچرخه‌سواری فراهم کرده‌اند. به همین دلیل می‌توانید با استفاده از آن به محل کار خود بروید. از دیگر مزایای مهاجرت کاری به زادگاه آدری هپبورن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قوانین مربوط به حقوق و اضافه کاری
  • حقوق بازنشستگی
  • سیستم بهداشت و درمان کارآمد
  • انواع مرخصی‌ها
  • مدارس و دانشگاه‌های برتر

 انواع ویزای کار بلژیک

در صورتی که قصد دارید در سرزمین فرنچ فرایز زندگی و کار کنید، به ویزای کار بلژیک نیاز دارید. این شرط برای تمامی شهروندان خارج از اتحادیه اروپا، سوئیس، ایسلند، لیختن‌اشتاین و نروژ صدق می‌کند. به همین دلیل ایرانیان برای مهاجرت به کشور مذکور به مجوز اقامت طولانی مدت و ویزای کار احتیاج دارند.

کشور بلژیک سه نوع ویزای کار را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد:

ویزای کار نوع B

ویزای کار نوع B، اولین نوع از ویزای کار صادر شده از سوی کشور مذکور است. پس از آن که با یک کارفرما به توافق رسیده و قرارداد امضا کردید، لازم است که درخواست ویزای کار شما توسط کارفرما ثبت شود. صرف نظر از مدت قرارداد، ویزای کار نوع B برای حداکثر ۱۲ ماه اعتبار خواهد داشت. با این حال در صورتی که واجد شرایط باشید، امکان تمدید آن وجود دارد. ویزای صادر شده تنها برای یک شغل در شرکتی خاص صادر شده است. در صورتی که قصد دارید محل کار یا شغل خود را تغییر دهید، لازم است درخواست جدیدی از سوی کارفرما ثبت شود.

ویزای کار نوع A

در صورتی که در مدت ۱۰ سال اقامت، چهار سال ویزای کار نوع B داشته باشید، واجد شرایط دریافت ویزای کار نوع A هستید. اگر  همسر یا فرزند خود را در کشور مذکور به همراه داشته باشید، حداقل زمان فعالیت کاری به سه سال کاهش پیدا می‌کند. برخلاف نوع B، اعتبار ویزای کار نوع A هیچ محدودیت زمانی ندارد. بر این اساس دارندگان این ویزا می‌توانند به صورت نامحدود از آن برای کار کردن استفاده کنند. همچنین ویزای مذکور شما را به یک کارفرمای خاص محدود نکرده و در هر شرکتی می‌توانید فعالیت کنید. درخواست ویزای کار نوع A توسط متقاضی ثبت می‌شود. در این راستا لازم است با در اختیار داشتن مدارکی مثل فرم درخواست و اسناد مربوط به اقامت و ویزای کار نوع B به اداره مهاجرت مراجعه کنید.

ویزای کار نوع C

ویزای کار نوع C تنها برای دسته خاصی از افراد صادر می‌شود. این افراد دانشجویان یا خانواده مقامات و اعضای سفارت هستند. به دلیل اقامت موقت در بلژیک، آن‌ها برای کار کردن در بلژیک باید ویزای کار نوع C را دریافت کنند. همچنین پناهجویان و آن دسته از کسانی که اقامتشان تأیید نشده، به ویزای مذکور نیاز دارند. ویزای کار نوع C این امکان را فراهم می‌کند که دارندگان بتوانند در هر شغلی تا زمان اعتبار مجوز اقامت، استخدام شوند. این ویزا موجب می‌شود که دارندگان، شرایطی زندگی مشابه با شهروندان بلژیکی داشته باشند. ویزای کار نوع C برای حداکثر یک سال صادر می‌شود و در شرایط خاصی قابل تمدید است.

شرایط دریافت ویزای کار بلژیک

برای دریافت ویزای کار بلژیک نیازی به مدرک زبان ندارید. با این حال آشنایی به یکی از زبان‌های آلمانی، فرانسوی و هلندی، در کنار زبان انگلیسی، تأثیر زیادی در استخدام شما دارد. همچنین لازم است به زبان ساکنین محل مورد نظر برای سکونت و کار دقت داشته باشید. برای مثال در صورت سکونت در بروکسل، آشنایی به زبان هلندی و فرانسوی به روابط اجتماعی شما کمک خواهد کرد. یکی از مدارکی که در هنگام درخواست ویزای کار باید ارائه کنید، اثبات تمکن مالی برای زندگی در سرزمین شکلات است.

مدرک دانشگاهی، تخصص و سابقه کافی، جزو موارد مهم در ویزای کار بلژیک هستند. این امر از آن جهت بوده که شرکت‌های بلژیکی باید در ابتدا نیروی مورد نیاز را از بین افراد بومی جذب کنند. در صورت عدم استخدام نیروی جدید، افراد ساکن در سایر کشورهای اتحادیه اروپا در اولویت قرار دارند. در نهایت اگر همچنان فرد مورد نظر استخدام نشده بود، کارفرما می‌تواند به سراغ متخصصین در سایر کشور‌های جهان برود.

مراحل دریافت ویزای کار بلژیک

اولین قدم در راه دریافت ویزای کار بلژیک، پیدا کردن شغل و دریافت جاب آفر است. جاب آفر دعوت رسمی یک شرکت برای حضور و فعالیت شما در کشور مذکور است. برای این منظور می‌توانید از سرویس‌های مختلف از جمله سایت‌های کاریابی استفاده کنید. شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین نیز گزینه مناسبی برای آگاهی از فرصت‌های شغلی در بلژیک است. پس از توافق با کارفرما، لازم است که قرارداد کاری برای شما ارسال شود. در اختیار داشتن این مدرک در ادامه پروسه دریافت ویزای کار الزامی است.

امضای قرارداد با کارفرمای بلژیکی بدان معنا است که حق درخواست ویزای کار را به دست آورده‌اید. کارفرما باید از طرف شما درخواست صدور ویزای کار بلژیک را ثبت کند. معمولاً صدور این ویزا بین ۸ تا ۱۰ هفته طول می‌کشد. این زمان قطعی نبوده و به کارفرمای شما بستگی دارد.

به واسطه ویزای کار می‌تواند در زادگاه آدری هپبورن زندگی و کار کنید. اما برای ورود به این کشور باید ویزای اقامت طولانی مدت (D) را در اختیار داشته باشید. بعد از ورود به کشور بلژیک لازم است که درخواست تبدیل ویزای D به مجوز اقامت را ثبت کنید.

پس از عقد قرارداد و دریافت ویزای اقامت طولانی مدت، می‌توانید به سرزمین شکلات سفر کنید. با مراجعه به شهرداری محل سکونت در کشور بلژیک، می‌توانید ویزای کار و مجوز اقامت خود را تحویل بگیرید.

شرایط صدور ویزا برای همراهان

کشور بلژیک زمینه مهاجرت همسر، فرزندان زیر ۱۸ سال و فرزندان دارای معلولیت را فراهم کرده است. زمانی که محل مناسبی را برای زندگی خود و خانواده‌تان فراهم کردید، می‌توانید برای انتقال آن‌ها به زادگاه فرنچ فرایز اقدام کنید. همچنین لازم است که ثابت کنید به لحاظ مالی قادر به تأمین هزینه‌های اعضای خانواده هستید. خانواده شما برای مهاجرت به بلژیک لازم است که درخواست ویزای همراه را در سفارت این کشور ثبت کنند.

پس از ورود به کشور مذکور، اعضای خانواده باید طی هشت روز با حضور در شهرداری درخواست مجوز اقامت را ثبت کنند. این مجوز بر اساس نسبت با فرد استخدام‌شده صادر می‌شود و دارای مدت اعتبار یکسانی است. اعضای خانواده پس از دریافت مجوز کار خود می‌توانند در شرکت‌های مختلف استخدام شوند.

مدارک مورد نیاز دریافت ویزای کار بلژیک

علاقه‌مندان به دریافت ویزای اقامت طولانی مدت و ویزای کار بلژیک باید مدارک مختلفی را به سفارت ارائه کنند. از آنجایی که کارفرما از طرف شما برای صدور ویزای کار اقدام می‌کند، ارائه برخی از آن‌ها به شرکت الزامی است. این مدارک به شرح زیر است:

  • پاسپورت معتبر
  • قرارداد
  • فرم درخواست صدور ویزای بلند مدت
  • عکس پرسنلی
  • بیمه و مدارک پزشکی
  • مدارک هویتی اعم از گواهی تولد، سند ازدواج
  • گواهی تمکن مالی
  • مدرک محل اقامت
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • رسید پرداخت هزینه‌های صدور ویزا

در صورتی که خانواده شما قصد دارند از طریق ویزای همراه به بلژیک مهاجرت کنند، لازم است مدارکی را به سفارت این کشور تحویل دهند. این مدارک عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر
  • اسناد مربوط به نسبت با فرد ساکن در بلژیک
  • مدارک پزشکی
  • بیمه
  • مدرک محل اقامت
  • سند تمکن مالی

هزینه دریافت ویزای کار بلژیک

صدور ویزای کار بلژیک، ۱۸۰ یورو هزینه دارد. کارفرما زمان ثبت درخواست ویزای کار شما در اداره مهاجرت، این مبلغ را پرداخت خواهد کرد. در زمان ثبت درخواست ویزای اقامت طولانی مدت لازم است مبلغ یکسانی را پرداخت کنید. همچنین هر یک از اعضای خانواده برای دریافت ویزای همراه ملزم به پرداخت مبلغ ۱۸۰ یورو هستند.

تأثیر جاب آفر در دریافت ویزا

جاب آفر اصلی‌ترین و مهم‌ترین پیش‌نیاز ویزای کار بلژیک است. بدون در اختیار داشتن آن امکان مهاجرت کاری و سکونت در کشور مذکور وجود ندارد.

آیا دریافت ویزای کار بلژیک برای ایرانیان امکان‌پذیر است؟

مانند سایر کشور‌های دنیا، ایرانیان می‌توانند ویزای کار بلژیک را دریافت کنند. در صورتی که از دانش و تخصص کافی برخوردار هستید، می‌توانید شانس خود را برای مهاجرت به زادگاه فرنچ فرایز امتحان کنید.

دریافت ویزای کار بلژیک برای کدام مشاغل راحت‌تر است؟

کشور بلژیک میزبان بسیاری از صنایع و خدمات است. از مشاغل مورد نیاز این کشور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برنامه‌نویسی
  • خدمات مالی
  • صنعت داروسازی
  • تحقیقات علمی
  • تولید محصولات شیمیایی
  • حمل و نقل
  • بیمه
  • رشته‌های مهندسی
  • خدمات پرستاری
  • آموزش زبان و سایر علوم

مصاحبه‌ی سفارت جهت دریافت ویزای کار بلژیک

دریافت ویزای کار نیازی به حضور در سفارت و مصاحبه ندارد. این امر از آن جهت بوده که مراحل صدور این ویزا توسط کارفرما انجام می‌شود. اما برای دریافت ویزای اقامت طولانی باید به سفارت بروید و مصاحبه کنید. همچنین هر یک از اعضای خانواده که قصد مهاجرت به بلژیک را دارند، باید در سفارت حضور داشته و مصاحبه را انجام دهند.

شرایط تمدید ویزای کار بلژیک

در صورتی که واجد شرایط باشید، کارفرما قادر است که ویزای کار نوع B را تمدید کند. از آن جایی که ویزای کار نوع A دارای اعتبار نامحدود است، نیازی به تمدید آن نیست. دارندگان ویزای کار نوع C می‌توانند در صورت برخورداری از شرایط لازم، ویزای خود را تمدید کنند.

شرایط دریافت اقامت کاری بلژیک

دارندگان ویزای کار بلژیک می‌توانند پس از ورود به این کشور مجوز اقامت خود را دریافت کنند. این مجوز تا زمان در اختیار داشتن ویزای کار معتبر است. پس از پنج سال سکونت در سرزمین شکلات، می‌توانید برای دریافت اقامت دائم اقدام کنید. به واسطه ویزای کار نوع A می‌توانید بدون محدودیت زمانی در زادگاه فرنچ فرایز سکونت داشته و کار کنید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *