شرایط دریافت ویزای کار سوئد

کشور سوئد جزو بزرگترین اقتصادهای دنیا محسوب می‌شود. در کنار شرایط اقتصادی، ویژگی‌هایی همچون دانشگاه‌های برتر، رفاه و سطح بهداشت موجب شده‌ این کشور به عنوان یکی از مقصد‌های اصلی مهاجرت محسوب شود. سرزمین با‌سواد‌ها به روش‌های مختلفی از مردم سایر کشورها استقبال کرده و آن‌ها را در بین شهروندان خود می‌پذیرد. ویزای کاری یکی از این روش‌ها است که افراد تحصیل‌کرده و متخصص می‌توانند در قالب آن در شمال اروپا ساکن شوند. در این مطلب تمامی مواردی که لازم است در مورد ویزای کاری سوئد بدانید، با شما در میان گذاشته خواهد شد.

📌

متقاضیان مهاجرت کاری به اروپا توجه داشته باشید در حال حاضر راحت ترین شرایط و مراحل مهاجرت کاری را کشورهای آلمان و لهستان (مشاغل ساده) دارا می‌باشند. توصیه کارشناسان موسسه اِلوویزا به شما عزیزان این است که مقاله‌های شرایط کار در آلمان برای ایرانیان و همچنین شرایط اخذ ویزای کار آلمان را هم مطالعه نمایید. همچنین می‌توانید برای آگاهی از شرایط اعزام نیروی کار ساده به کشور لهستان مقالات شرایط کار در لهستان برای ایرانیان و شرایط دریافت ویزای کار لهستان را بررسی کنید و از پیشنهادات ویژه ما در این زمینه مطلع شوید.

فهرست مطالب

دریافت ویزای کار سوئد

مزایای مهاجرت کاری به سوئد

مهاجرت کاری به سوئد مزایای مختلف و متعددی دارد. حق بیمه پرداخت شده توسط کارفرما جدا از حقوق پرداختی بوده و ۳۱.۴۲ درصد از حقوق ناخالص کارمند را تشکیل می‌دهد. پرداخت حق بیمه اجباری بوده و شامل مواردی مثل مستمری کهولت سن، مستمری بازماندگان، هزینه‌های بیمه درمانی و آسیب‌های ناشی از کار می‌شود. این کشور دارای تعطیلات بسیار زیادی است. بر اساس قانون، افراد شاغل در کشور سوئد می‌توانند از سالیانه پنج هفته مرخصی با حقوق استفاده کنند. این در حالی است که تعدادی از شرکت‌های مستقر در این کشور مدت زمان مرخصی را به ۶ هفته افزایش داده‌اند.

ساعات کار

ساعت کار متوسط سوئد، ۴۰ ساعت در هفته است که معمولاً افراد کمتر از این مقدار کار می‌کنند. سرزمین وایکینگ‌ها تلاش کرده است که در کار و زندگی اجتماعی تعادل برقرار کند، به همین دلیل اکثریت مشاغل تا ساعت ۱۷ فعال هستند. احتمالاً در مورد سیستم مرخصی زایمان معروف سوئد شنیده‌اید. افراد ساکن در این کشور به ازای هر فرزند به مدت ۴۸۰ روز مرخصی دریافت می‌کنند که در این مدت، حدود ۸۰ درصد حقوق آن‌ها پرداخت می‌شود. مرخصی زایمان تنها مربوط به بانوان نبوده و مردان نیز می‌توانند از ۹۰ روز مرخصی با حقوق بهره‌مند شوند. تعدادی از شرکت‌ها به مرخصی محدود نمی‌شوند و مزایا و هدایای مختلفی برای نوزادان تازه متولد شده تدارک می‌بینند.

حقوق برابر

مردم سرزمین با‌سواد‌ها به برابری در تمام سطوح باور دارند. از کودکی تا زمان آغاز فعالیت‌های کاری، همواره حقوق افراد رعایت شده و برابری خودنمایی می‌کند. رابطه دوستانه در محیط کار موجب شده است که بین کارمندان و مدیران هیچ فاصله‌ای وجود نداشته و افراد به راحتی می‌توانند نظرات خود را با آن‌ها در میان بگذارند. این ویژگی کشور سوئد در مورد برابری جنسیتی نیز صدق می‌کند و جنسیت‌های مختلف از حقوقی یکسان بهره می‌برند. در مقابل مالیات سنگین دریافت شده توسط دولت سوئد، مزایای بسیاری ارائه خواهد شد که مبلغ پرداخت شده را توجیه می‌کند.

تحصیل حین کار

سوئد این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد که با حفظ شغل خود، برای یادگیری مهارت‌های جدید و افزایش دانش علمی تلاش کنید. در کشور سوئد، هر شخصی که حداقل ۶ ماه در یک شرکت کار کرده باشد، حق دارد از مرخصی برای تحصیل استفاده کند. این نوع از مرخصی بدون دستمزد است، اما می‌توانید با خیال راحت به تحصیل پرداخته و از بابت حفظ شغل مطمئن باشید. به دلیل وجود تعدادی از بهترین دانشگاه‌های اروپا در کشور سوئد، این امکان بسیار هیجان‌انگیز است.

رایج بودن زبان انگلیسی

بدون شک آشنایی با زبان سوئدی مزایای مختلفی برای شما خواهد داشت. با این حال در این کشور، به خصوص در شهرهای بزرگ مثل استکهلم و یوتبری، به راحتی می‌توانید از زبان انگلیسی استفاده کنید. بسیاری از شرکت‌های مستقر در این کشور، از انگلیسی به عنوان زبان تجاری خود استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید زبان سوئدی را یاد بگیرید، به احتمال زیاد می‌توانید از مرخصی با حقوق برای شرکت در کلاس‌های مخصوص مهاجرین استفاده کنید. از دیگر مزایای مهاجرت کاری و زندگی در سوئد می‌توان به خدمات درمانی، امکان دریافت اقامت دائم، برخورداری از سیستم حمل و نقل کارآمد، هزینه‌های معقول زندگی و طبیعت شگفت‌انگیز اشاره کرد.

انواع ویزای کار سوئد

تمامی افرادی که در خارج از اتحادیه اروپا ساکن هستند، در قبال جاب آفر می‌توانند ویزای کاری دریافت کنند. بدون  این ویزای معتبر امکان مهاجرت و زندگی در سرزمین وایکینگ‌ها وجود ندارد. بسته به توانایی‌ها، شغل و زادگاه فرد استخدام‌شده، احتمال دریافت بلوکارت و ICT وجود دارد.

بلوکارت ترکیبی از ویزای کاری و مجوز اقامت بوده که برای افراد بسیار ماهر و متخصص در نظر گرفته شده است. متقاضیان دریافت این کارت باید در مشاغل خاصی فعالیت کنند. همچنین لازم است از مدرک دانشگاهی یا پنج سال سابقه کار حرفه‌ای برخوردار باشند. مهاجران فعال در یک شرکت خارج از اتحادیه اروپا که در حال انتقال به شعبه سوئد هستند، می‌توانند برای دریافت ICT اقدام کنند. از دیگر انواع ویزای کاری سوئد می‌توان به ویزای فریلنسری و ویزای جستجوی کار اشاره کرد.

شرایط دریافت ویزای کار سوئد

استخدام نیروی خارجی در سرزمین با‌سواد‌ها دارای شرایط خاص و متفاوتی است. این شرایط بسیار مهم بوده و چه فرد متقاضی و چه شرکت‌های مستقر در این کشور باید آن را رعایت کنند. آن دسته از کارفرماهایی که قصد به خدمت گرفتن متخصصین خارجی را دارند، لازم است آگهی خود را حداقل ۱۰ روز در اتحادیه اروپا منتشر کنند. همچنین الزامی است که این شغل دارای شرایط هم‌تراز با سایر مشاغل در صنعت یکسان باشد. صاحبان مشاغل در سوئد لازم است که حداقل ۱۳ هزار کرون (در حدود ۱۲۷۰ دلار) را به صورت حقوق ماهیانه به کارمندان خود پرداخت کنند.

برای آن که بتوانید ویزای کاری سوئد را کسب کنید، لازم است که جاب آفر دریافت کنید. جاب آفر به معنای دعوت رسمی یک شرکت سوئدی برای حضور در این کشور و شروع فعالیت کاری است. در صورتی که جاب آفر دریافت نکرده باشید، قادر به مهاجرت کاری و زندگی در سوئد نخواهید بود.

برای آن که بتوانید در سرزمین وایکینگ‌ها شروع به فعالیت کنید، باید حداقل ۱۸ سال سن داشته و به سن قانونی رسیده باشید. با این وجود که مدرک تحصیلی جزو الزامات محسوب می‌شود، اما شرایط هر شغل با دیگری متفاوت است. برای مثال برخی از شرکت‌ها به تخصص اهمیت بیشتری داده و حداقل ۵ سال سابقه کاری را به عنوان مدرک تحصیلی در نظر می‌گیرند. همچنین تعدادی از مشاغل به دلیل حساسیت‌ها و شرایط ویژه، با سخت‌گیری همراه هستند. بنابراین ممکن است حتی با وجود مدرک تحصیلی و سابقه، امکان استخدام در آن‌ها وجود نداشته باشد.

همان‌طور که اشاره شد در سرزمین با‌سوادها زبان انگلیسی بسیار رایج بوده و ساکنین با این زبان آشنا هستند. اما این زبان هیچگاه جایگزین زبان رسمی کشور سوئد نبوده و عدم آشنایی با زبان سوئدی موانع مختلفی ایجاد می‌کند. در کنار مشکلات زندگی روزمره، اغلب شرکت‌ها به سراغ کسانی می‌روند که قادر به درک زبان سوئدی باشند. همچنین بسیاری از مدارک به زبان سوئدی بوده و نسخه انگلیسی آن‌ها وجود ندارد. لازم به ذکر است که مدرک زبان سوئدی در اقامت دائم و شهروندی شما تأثیرگذار است.

برای آگاهی بیشتر: شرایط کار در سوئد برای ایرانیان

مراحل دریافت ویزای کار سوئد

مراحل دریافت ویزای کاری سوئد بسته به شرایط و موارد مختلف، متغیر است. با این حال روش کلی دریافت این ویزا برای کارفرما و کارجو به شرح زیر است:

مرحله اول: دریافت جاب آفر

در ابتدا لازم است کارفرما پیش‌نیاز‌های مربوط به استخدام نیروی خارجی را انجام داده و تأییدیه اتحادیه صنفی در مورد شغل و حقوق را دریافت کند. در این مرحله کارفرما می‌تواند آگهی خود را به ثبت برساند. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت‌هایی مثل Arbetsförmedlingen، آگهی‌های مختلف را مرور کرده و فرم استخدام را پر کنند. علاوه بر این، آژانس‌های کاریابی سرزمین وایکینگ‌ها گزینه‌ دیگری هستند که برای استخدام می‌توانید به سراغ آن‌ها بروید. پس از آن که امکان ارسال جاب آفر برای فرد مورد نظر فراهم می‌شود، کارفرما در دعوت‌نامه خود مدت همکاری را مشخص می‌کند. این امر در مدت ویزای کاری تأثیرگذار است.

مرحله دوم: آغاز پروسه مربوط به ویزای کاری

کارفرما‌هایی که قصد استخدام نیروی خارجی دارند، باید پروسه صدور ویزای کاری را به صورت آنلاین و در قالب آژانس مهاجرت سوئد شروع کنند. برای انجام این کار به اطلاعاتی مثل تاریخ تولد کارمند، اطلاعات شهروندی، تحصیلات و ایمیل نیاز است.

مرحله سوم: دریافت ایمیل

پس از آغاز روند صدور ویزای کاری توسط کارفرما، ایمیل مربوط به شروع مراحل بعدی به فرد استخدام‌شده ارسال می‌شود. در این ایمیل فرد استخدام‌شده تعداد همراهان را مشخص خواهد کرد.

مرحله چهارم: ارائه کلیه مدارک لازم

فرد استخدام‌شده باید یک کپی از تمامی مدارک خود اعم از پاسپورت، جاب آفر، مجوزهای مربوط به اتحادیه صنفی و مدارک اقامت را ارائه کند.

مرحله پنجم: پرداخت هزینه

بیشتر مجوزهای کار حدود ۲ هزار کرون (معادل حدوداً ۲۰۰ دلار) هزینه دارد.

مرحله ششم: انتظار برای صدور مجوز کاری

اکثر مهاجر‌هایی که در یک شرکت سوئدی استخدام می‌شوند، باید یک تا سه ماه منتظر بمانند تا مجوز کار خود را دریافت کنند. با این حال موارد مختلفی روی این زمان تأثیرگذار هستند و نمی‌توان به صورت قطعی آن را مشخص کرد.

در صورت عدم امکان استفاده از خدمات آنلاین، لازم است فرم درخواست ویزای کار سوئد را از سایت اداره امور مهاجرت دریافت و پر کنید. پس از آن باید درخواست خود را به همراه مدارک مورد نیاز به سفارت سوئد تحویل دهید. اگر امکان تحویل مدارک به سفارت سوئد در تهران وجود ندارد، می‌توانید به سفارت آن در نزدیک‌ترین کشور مراجعه کنید. اعضای خانواده که به عنوان همراه فرد استخدام‌شده مهاجرت می‌کنند، باید به صورت جداگانه به سفارت مراجعه کنند.

شرایط صدور ویزا برای همراهان

در صورتی که بتوانید ویزای کاری سوئد را دریافت کنید، اعضای خانواده شما نیز می‌توانند اقامت این کشور را به دست بیاورند. همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال فرد استخدام‌شده، تا زمان فعالیت در سوئد، می‌توانند در این کشور اقامت داشته باشند. فرزندان بالای ۲۱ سال به شرط تجرد و تأمین هزینه‌ها توسط پدر یا مادر، امکان استفاده از ویزای همراه را دارند. در هنگام درخواست ویزای همراه، مدارکی مثل پاسپورت، اطلاعات هویتی، گواهی ازدواج و تمکن مالی باید ارائه شود.

اگر اعضای خانواده به طور هم‌زمان قصد ورود به سوئد را دارند، فرد استخدام‌شده می‌تواند به صورت آنلاین برای آن‌ها درخواست ثبت کند. در صورت سکونت یکی از اعضای خانواده در سرزمین باسواد‌ها، دیگر نزدیکان می‌توانند به صورت آنلاین از کشور خود درخواست مهاجرت به سوئد ثبت کنند.

مدارک مورد نیاز ویزای کار سوئد

مدارک مورد نیاز دریافت ویزای کار سوئد

همان‌طور که اشاره شد، پیش‌نیاز اصلی شما برای ورود به سرزمین وایکینگ‌ها برخورداری از دعوت‌نامه شغلی است. بدون جاب آفر امکان دریافت ویزای کاری وجود نداشته و نمی‌توانید به کشور سوئد سفر کنید. برای دریافت ویزای کاری، مدارک زیر مورد نیاز است:

  1. دعوت‌نامه رسمی شغلی
  2. قرارداد کاری که توسط کارفرما و فرد استخدام‌شده امضا شده باشد. اگر قرارداد به زبانی غیر از انگلیسی یا سوئدی باشد، لازم است که قرارداد ترجمه شود. همچنین یک کپی از نسخه اصلی باید پیوست شود. شرایط استخدامی باید با حداقل شرایط تعیین شده در توافق دسته‌جمعی سوئد مطابقت داشته باشد.
  3. فرد استخدام‌شده باید از پاسپورت معتبر برخوردار باشد
  4. مدارک اقامتی در کشور سوئد
  5. مدارک هویتی فرد استخدام‌شده
  6. آخرین مدرک تحصیلی از دانشگاه‌های معتبر و مورد تأیید سوئد
  7. مدارک مربوط به بیمه‌های ثبت شده توسط کارفرما

مدارک مورد نیاز همسر

افرادی که قصد دارند به عنوان همراه، در کنار فرد استخدام‌شده به سوئد مهاجرت کنند، لازم است که مدارک زیر را آماده کنند:

  1. کپی از صفحات پاسپورت به طوری که مشخصات فردی و مدت اعتبار مشخص باشد
  2. سند ازدواج یا معادل آن
  3. تمکن مالی

مدارک مورد نیاز فرزند

در صورتی که فرزند زیر ۱۸ سال به همراه دارید، لازم است که مدارک زیر را ضمیمه کنید:

  1. کپی از پاسپورت فرزند
  2. شناسنامه یا گواهی تولد
  3. رضایت والدین
  4. فرم‌های مربوط به سرپرستی در صورت فوت یکی از والدین
  5. اسناد مربوط به فرزندخواندگی در صورت پذیرفته شدن کودک به عنوان فرزندخوانده

هزینه دریافت ویزای کار سوئد

دریافت ویزای کار سوئد رایگان نبوده و برای به دست آوردن آن باید مبلغی را هزینه کنید. هزینه صدور ویزای کار سرزمین با‌سواد‌ها برابر با ۲۲۰۰ کرون (معادل ۲۱۷ دلار) است. در صورتی که قصد تمدید این ویزا را داشته باشید، لازم است همین مبلغ را پرداخت کنید. دریافت ویزای همراه برای اعضای بزرگسال خانواده به میزان ۱۵۰۰ کرون (معادل ۱۴۸ دلار) و برای فرزندان زیر ۱۸ سال ۷۵۰ کرون (معادل ۷۴ دلار) هزینه دارد.

متقاضیان دریافت ویزای کار سوئد می‌توانند هزینه‌های مربوط به آن را به صورت آنلاین پرداخت کنند. در صورت ثبت درخواست از طریق سفارت، می‌توانید هزینه‌های لازم را همراه با تحویل مدارک، پرداخت کنید. هزینه‌های سفارت و نحوه پرداخت با اداره امور مهاجرت متفاوت است؛ در نتیجه برای اطلاع از آن‌ها با سفارت سوئد تماس بگیرید.

تأثیر جاب آفر در دریافت ویزای کار سوئد

جاب آفر اصلی‌ترین پیش‌نیاز در دریافت ویزای کار سوئد است. در صورتی که فاقد دعوت‌نامه کاری باشید، نمی‌توانید برای ورود و شروع فعالیت در این کشور درخواست دهید. به همین دلیل پیش از انجام هر اقدامی برای مهاجرت، لازم است که با یک شرکت سوئدی به توافق برسید. پس از این امر می‌توانید از طریق اداره امور مهاجرت مراحل را پیگیری کرده و زمینه زندگی خود و خانواده‌تان در سرزمین با‌سوادها را فراهم کنید.

آیا دریافت ویزای کار سوئد برای ایرانیان امکان‌پذیر است؟

به دلیل قوانین بین‌المللی، شرکت‌های سوئدی در ابتدا باید نیروهای خود را از اتحادیه اروپا جذب کنند. این امر موجب می‌شود که ساکنین اروپا در اولویت باشند و شانس ساکنین سایر مناطق دنیا به شکل قابل‌توجهی کاهش پیدا کند. در کنار این امر، روابط سیاسی کشورهای مختلف دنیا تأثیر بسزایی در قبول یا رد درخواست ویزای کاری دارد. با این وجود که محدودیتی برای ایرانیان ایجاد نشده است، اما احتمال ریجکت شدن درخواست شما وجود دارد.

دریافت ویزای کار برای کدام مشاغل راحت‌تر است؟

کشور سوئد به دلیل گستردگی اقتصاد آن، میزبان صنایع و مشاغل مختلف و متعددی است. به همین دلیل می‌توانید بر اساس تحصیلات و تخصص خود برای دریافت ویزای کار سرزمین وایکینگ‌ها اقدام کنید. از بین مشاغلی که در کشور سوئد مورد استقبال قرار می‌گیرند، می‌توان به داروسازی، آموزش زبان، مهندسی عمران، مکانیک و برق، توسعه نرم‌افزار، دندان‌پزشکی و پرستاری اشاره کرد.

مصاحبه‌ی سفارت جهت دریافت ویزای کار سوئد

ثبت درخواست برای دریافت ویزای کار سوئد به صورت آنلاین بوده و نیازی به مراجعه به سفارت نیست. با این حال اگر امکان انجام این کار به صورت آنلاین وجود ندارد، می‌توانید درخواست خود را به سفارت تحویل دهید. همچنین می‌توانید هزینه‌های مربوطه را از طریق سفارت پرداخت کنید. به دلیل الزام ایرانیان برای در اختیار داشتن ویزای ورود، لازم است که هر چه سریع‌تر به سفارت این کشور مراجعه کنید. به این واسطه ضمن مصاحبه، از شما عکاسی شده و اثر انگشت شما ثبت خواهد شد.

شرایط تمدید ویزای کار سوئد

کشور سوئد شرایط تمدید ویزای کار را فراهم کرده است. در صورتی که بخواهید کار خود را ادامه دهید، می‌توانید درخواست مربوط به آن را ثبت کنید. این پروسه آنلاین بوده و حتی پیش از پایان اعتبار ویزای کاری، می‌توانید برای تمدید آن اقدام کنید. در این شرایط می‌توانید به کار خود ادامه داده و هم‌زمان منتظر رأی اداره امور مهاجرت باشید. در غیر این صورت تا زمان صدور رأی نمی‌توانید در شغل خود فعالیت کنید. در طول ۲۴ ماه ابتدایی امکان تغییر شغل و کارفرما وجود نداشته و تنها می‌توانید فعالیت مشخص شده در ویزای کاری را انجام دهید. پس از گذشت این مدت می‌توانید بدون ثبت درخواست جدید، سمتی مشابه را در شرکت دیگری در اختیار بگیرید.

شرایط دریافت اقامت کاری سوئد

هم‌زمان با درخواست تمدید ویزای کاری، می‌توانید برای دریافت اقامت دائم اقدام کنید. برای انجام این امر باید پیش‌نیاز‌های مختلفی را در اختیار داشته باشید. در ابتدای کار باید طی هفت سال گذشته، به مدت چهار سال در کشور سوئد ساکن بوده و کار کرده باشید. برای دریافت اقامت دائم سوئد، تمکن مالی بسیار مهم و حیاتی بوده و از شرایط اصلی محسوب می‌شود. در نهایت عدم ارتکاب جرم و دوری از قانون‌شکنی، در کنار دو پیش‌نیاز اشاره شده، موجب می‌شود که بتوانید به صورت دائمی در کشور سوئد ساکن شوید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *