شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در استرالیا

همه ساله در حدود ۱۸۰ هزار دانشجو از نقاط مختلف دنیا در استرالیا مشغول به تحصیل می‌شوند. دانشگاه‌های این کشور رشته‌های متنوع را با به‌روزترین متدهای آموزشی در مقاطع مختلف ارائه می‌دهند. در تحصیل کارشناسی ارشد در استرالیا، شما زیر نظر اساتید برجسته تحصیل کرده و از امکانات رفاهی کشور بهره‌مند می‌شوید. استرالیا بودجه قابل توجهی را برای تحصیل تمامی دانشجویان در مقاطع عالیه در نظر می‌گیرد. بنابراین، دانشجویان بین‌المللی نیز می‌توانند از امکانات علمی و پژوهشی این کشور استفاده کنند. امکان کار و دریافت اقامت دائم بعد از اتمام تحصیل از دیگر مزایای درس خواندن در استرالیا به حساب می‌آید. در این مقاله می‌توانید اطلاعات جامعی پیرامون شرایط پذیرش و تحصیل فوق لیسانس در استرالیا، مدارک مورد نیاز، هزینه تحصیل و شرایط کار و همراه به دست آورید.

فهرست مطالب

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در استرالیا

هنگامی که تصمیم به تحصیل در کشوری دیگر می‌گیرید، لازم است شرایط آن را بررسی کرده و با دیگر کشورها مقایسه کنید. استرالیا از جمله کشورهای مهاجرپذیر است که از ورود دانشجویان بین‌المللی به کشور استقبال می‌کند. آن‌ها با گذراندن دوره کارشناسی ارشد در این کشور، آینده شغلی خود را تضمین می‌کنند. چرا که سطح کیفی بالا و مدرک معتبر دانشگاه‌های استرالیا شرایط کار در نقاط مختلف دنیا را فراهم می‌کند. شروع ترم این مراکز آموزشی از ماه فوریه است. تحصیل کارشناسی ارشد در استرالیا بسته به رشته انتخابی طی ۱-۳ سال به پایان می‌رسد. این دوره تحصیلی به دو روش آموزش محور و پژوهش محور ارائه می‌شود:

  • پژوهش محور: این دوره کارشناسی ارشد بیشتر بر روی تحقیق و پژوهش متمرکز است. دانشجو طی ۱-۲ سال به تحقیق حول یک موضوع خاص می‌پردازد. در پایان تحصیل نیازی به ارائه پایان نامه نیست و دانشجو باید پروپوزال تحقیقاتی خود را ارائه دهد. کارشناسی ارشد پژوهش محور فرد را برای مقطع دکترا آماده می‌کند.
  • آموزش محور: در این دوره تحصیلی، دانشجویان بیشتر وقت خود را به کسب دانش و علوم تئوری اختصاص می‌دهند. به همین دلیل، حضور در کلاس، انجام تکالیف و دادن امتحانات ضروری است. هدف از دوره فوق لیسانس آموزش محور، آماده کردن فرد برای ورود به بازار کار است.

دانشگاه‌های مختلف شرایط متفاوتی برای تحصیل کارشناسی ارشد در استرالیا دارند. برخی موارد شرایط اساسی تحصیل در این مقطع به حساب می‌آیند. در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

شرط سنی

از جمله مواردی که در تحصیل کارشناسی ارشد در استرالیا مطرح می‌شود، سن متقاضی و گپ تحصیلی است. هر دانشگاه ممکن است محدوده خاصی را برای این موارد مشخص کند. برای دانشگاه‌های استرالیا عموما سن حداکثر ۳۰ سال و گپ تحصیلی ۱ سال در مقطع فوق لیسانس مورد قبول است. در مرحله دریافت ویزای تحصیلی، شرط سن بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

سطح زبان مورد نیاز

در کشور استرالیا، رشته‌های دانشگاهی به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. بنابراین، داشتن مدرک معتبر این زبان از شروط اصلی تحصیل کارشناسی ارشد در استرالیا است. در این کشور آزمون‌هایی چون آیلتس، تافل، CAE و OET معتبر هستند. نمره آیلتس مورد نیاز بسته به دانشگاه و رشته مورد نظر متفاوت خواهد بود. اما عموما حداقل نمره‌ای که باید ارائه شود، ۵/۶ است.

شرط معدل

اگر تصمیم به تحصیل فوق لیسانس در استرالیا دارید، ابتدا باید مدرک کارشناسی معتبر با معدل کافی داشته باشد. میزان معدل لازم برای پذیرش در این مقطع، به دانشگاه انتخابی و رشته تحصیلی بستگی دارد. به طور کلی، حداقل معدل مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا معدل ۱۵ است.

مراحل پذیرش کارشناسی ارشد در استرالیا

برای این که شانس موفقیت جهت پذیرش در دانشگاه‌های استرالیا را داشته باشید، بهتر است عوامل موثر بر آن را بشناسید. نمره مدرک زبان انگلیسی، میزان معدل و ظرفیت پذیرش در رشته مورد نظر مهم‌ترین این عوامل هستند. بنابراین، اگر نمره زبان شما کمتر از حد تعیین شده باشد، بهتر است پیش از پذیرش سطح خود را ارتقا دهید. برای تحصیل کارشناسی ارشد در استرالیا، متقاضی باید دو مرحله را طی کند. مرحله اول در واقع گرفتن پذیرش از دانشگاه در رشته مورد نظر است که خود شامل مراحل ذیل می‌شود:

  • اولین قدم انتخاب رشته و یافتن دانشگاه‌های ارائه‌دهنده آن است. بدین منظور، دانشجو می‌تواند به پایگاه‌های اطلاعاتی منتشر کننده رشته‌های تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی مراجعه کند. انتخاب دانشگاه مناسب باید براساس استانداردهای دانشگاه و شرایط دانشجو انجام گیرد.
  • حال متقاضی درخواست خود برای تحصیل کارشناسی ارشد در استرالیا را در قالب یک ایمیل برای دانشگاه ارسال می‌کند. همچنین باید فرم‌های مربوط به درخواست را از وبسایت دانشگاه دریافت کند. بعد از وارد کردن اطلاعات (مشخصات شناسایی، مدارک تحصیلی، رزومه و …) در این فرم‌ها، باید مجددا آن‌ها را در اختیار دانشگاه مورد نظر قرار دهد.
  • برخی از دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی، با آن‌ها مصاحبه آنلاین انجام می‌دهند.
  • اطلاعات باید توسط هیئت علمی دانشگاه مورد بررسی قرار گیرند. در نهایت، نتیجه از طریق ایمیل به دانشجو اعلام می‌شود.
  • در صورت دریافت تأییدیه، متقاضی فرم ثبت نام (CoE) دریافت کرده و می‌تواند برای گرفتن ویزای تحصیلی استرالیا اقدام کند.

مدارک مورد نیاز تحصیل کارشناسی ارشد در استرالیا

بعد از ثبت نام در دانشگاه، نوبت به دریافت ویزا برای تحصیل فوق لیسانس در استرالیا می‌رسد. شما با داشتن نامه پذیرش از سوی دانشگاه، می‌توانید اقدامات لازم برای گرفتن ویزا و ورود به کشور را انجام دهید. با داشتن این ویزا، طی دوره تحصیل خود می‌توانید در این کشور اقامت داشته باشید. بدین منظور، لازم است مدارک کامل و بدون نقصی را به سفارت استرالیا ارائه دهید. در اکثر موارد، ویزا تحصیلی طی ۴ هفته صادر می‌شود. در پایین به مهم‌ترین مدارک لازم برای تحصیل کارشناسی ارشد در استرالیا اشاره می‌کنیم:

  • مدارک شناسایی ترجمه شده
  • مدارک تحصیلی ترجمه شده به همراه ریز نمرات
  • پاسپورت با اعتبار کافی
  • گواهی تمکن مالی
  • رزومه کاری و تحصیلی
  • مدرک زبان انگلیسی
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • بیمه سلامت دانشجویی
  • مقالات علمی (در صورت وجود)

هزینه تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در استرالیا

اگر متقاضی تحصیل کارشناسی ارشد در استرالیا هستید، هزینه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شما خواهد بود. نکته قابل توجه این است که در این کشور امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان بین‌المللی وجود ندارد. دانشجویان بومی تنها تحت شرایط خاص از پرداخت شهریه دانشگاه معاف می‌شوند. بنابراین، در انتخاب استرالیا به عنوان مقصد تحصیلی باید پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی را در نظر داشته باشید.

مهم‌ترین هزینه زندگی دانشجویی در این کشور، شهریه دانشگاه است. عواملی چون شهر و دانشگاه محل تحصیل و رشته انتخابی بر میزان شهریه تأثیرگذار هستند. شما برای تحصیل کارشناسی ارشد در رشته‌های چون هنر و علوم انسانی هزینه کمتری پرداخت می‌کنید. در حالی که رشته‌های مهندسی، پزشکی و دامپزشکی از رشته‌های پرهزینه استرالیا به حساب می‌آیند. دانشجویان استرالیایی در مقایسه با دانشجویان بین‌المللی شهریه کمتری پرداخت خواهند کرد.

به طور میانگین، هزینه سالانه تحصیل کارشناسی ارشد در استرالیا برای دانشجویان خارجی ۲۲,۰۰۰-۵۰,۰۰۰ دلار استرالیا است.

هزینه‌های پوشاک، خوراک، مسکن و خدمات رفاهی نیز بخشی از هزینه زندگی دانشجویی را تشکیل می‌دهند. لازم است بدانید که مخارج زندگی در استرالیا در مقایسه با سایر کشورهای مدرن دنیا بالا است. همچنین زندگی در شهرهای بزرگ در مقایسه با شهرهای کوچک‌تر پرهزینه‌تر خواهد بود.

مخارج زندگی دانشجویی در استرالیا سالانه ۲۰,۰۰۰ دلار استرالیا برآورد شده است.

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل کارشناسی ارشد در استرالیا

جالب است بدانید که در میان ۱۵۰ دانشگاه برتر جهان، نام ۸ دانشگاه استرالیایی به چشم می‌خورد. به همین دلیل، بسیاری این کشور را به عنوان قطب تحصیلی در دنیا می‌شناسند. دانشجویان بین‌المللی برای بهره‌مندی از دانشگاه‌های معتبر و به‌روز این کشور تصمیم به تحصیل در آن می‌گیرند. بیش از ۴۰ دانشگاه در استرالیا ارائه‌دهنده مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های مختلف هستند. این مراکز آموزشی ممکن است دولتی یا خصوصی باشند. در ادامه با دو دانشگاه مطرح جهت تحصیل کارشناسی ارشد در استرالیا آشنا می‌شویم.

دانشگاه تاسمانیا

یکی از محبوب‌ترین و البته قدیمی‌ترین دانشگاه‌های استرالیا، دانشگاه تاسمانیا است. این دانشگاه فعالیت گسترده در عرصه تحقیقات دارد. همچنین رشته‌هایی چون حسابداری، داروسازی، علوم کاربردی، پرستاری و مدیریت را در مقطع فوق لیسانس ارائه می‌دهد.

دانشگاه آدلاید

این دانشگاه به عنوان سومین دانشگاه قدیمی استرالیا، در شهر آدلاید واقع شده است. دانشگاه آدلاید نیز در زمینه انجام پژوهش‌های مختلف فعال بوده و در لیست دانشگاه‌های برتر دنیا قرار دارد. شما می‌توانید برای تحصیل کارشناسی ارشد در رشته‌های چون صنایع کشاورزی، حقوق و تجارت این دانشگاه را انتخاب کنید.

دانشگاه‌های زیر نیز در لیست بهترین‌ دانشگاه‌ها برای تحصیل کارشناسی ارشد در استرالیا قرار می‌گیرند:

  • دانشگاه ملبورن
  • دانشگاه سیدنی
  • دانشگاه ملی استرالیا
  • دانشگاه ویکتوریا
  • دانشگاه ساحل آفتاب

بهترین رشته‌ها برای تحصیل کارشناسی ارشد در استرالیا

بسیاری از دانشجویان با هدف داشتن آینده شغلی مناسب تصمیم به تحصیل در استرالیا می‌گیرند. بنابراین، انتخاب بهترین رشته برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت. تعداد زیادی از دانشگاه‌های این کشور ارائه‌دهنده رشته‌های بسیار متنوع در مقطع فوق لیسانس هستند. شما با در نظر گرفتن آینده شغلی، می‌توانید رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنید. در ادامه برخی از پرطرفدارترین رشته‌ها در کارشناسی ارشد را بررسی می‌کنیم.

  • مدیریت: شما می‌توانید رشته مدیریت را برای تحصیل کارشناسی ارشد در استرالیا انتخاب کنید. مدیریت از جمله رشته‌های پرطرفدار کشور است که در دانشگاه‌های برتر آن ارائه می‌شود.
  • داروسازی: کارشناسی ارشد داروسازی یکی از رشته‌های پرتقاضای استرالیا است. بسیاری از متقاضیان با هدف داشتن آینده شغلی تضمین شده، در این رشته مشغول به تحصیل می‌شوند.
  • معماری: یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس، رشته معماری است. این رشته در واقع ترکیبی از علم و هنر به حساب می‌آید.
  • پزشکی: یکی دیگر از رشته‌های مورد توجه در استرالیا، کارشناسی ارشد پزشکی است. این رشته با کیفیت بالایی ارائه می‌شود. شما با داشتن مدرک فوق لیسانس پزشکی، می‌توانید در نقاط مختلف جهان مشغول به کار شوید.

شرایط دریافت فاند و بورسیه کارشناسی ارشد در استرالیا

همان‌طور که اشاره شد، امکان تحصیل کارشناسی ارشد در استرالیا به صورت رایگان وجود ندارد. از این رو، دانشجویان می‌توانند با دریافت بورسیه، هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را تأمین کنند. بورسیه‌های تحصیلی همچنین مزایای غیر نقدی نیز در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. لازم است بدانید دانشجویان بومی و البته بین‌المللی می‌توانند از کمک هزینه تحصیلی بهره‌مند شوند. میزان معدل، سطح رزومه، سطح زبان و مقالات عملی از جمله عوامل تعیین‌کننده در دریافت بورسیه‌های استرالیا هستند.

بودجه کمک هزینه‌های تحصیلی در این کشور توسط دولت، دانشگاه و یا سازمان‌های خصوصی تأمین می‌شود. دریافت انواع مختلف بورسیه‌ها به شرایط متفاوتی نیاز داشته و البته مخارج متفاوتی را پوشش می‌دهند.

شرایط کار حین تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

یکی از مزایای تحصیل فوق لیسانس در استرالیا، امکان کار همزمان با تحصیل است. دانشجویان بین‌المللی نیز می‌توانند حین درس خواندن مشغول به کار شوند. کار دانشجویی بخشی از هزینه‌های زندگی دانشجو را تأمین کرده و او را با محیط کار در این کشور آشنا می‌کند. افرادی که در مشاغل مرتبط با رشته خود کار می‌کنند، سابقه کاری نیز به دست می‌آورند. دانشجویان بین‌المللی اجازه ۲۰ ساعت کار در هفته را خواهند داشت.

شرایط پس از پایان تحصیلات کارشناسی ارشد

با توجه به پایین بودن نرخ بیکاری در استرالیا، درصد بالایی از فارغ التحصیلان می‌توانند در زمانی کوتاه وارد بازار کار شوند. آن‌ها بعد از اتمام تحصیل کارشناسی ارشد در استرالیا، می‌توانند به مدت ۱۸ ماه در کشور اقامت داشته و شغل مورد نظر را بیایند. تسلط به زبان انگلیسی شانس فرد برای جستجوی کار مناسب را بالا می‌برد. نکته مهم این است که در صورت اتمام اعتبار ویزای تحصیلی، دانشجو باید برای دریافت ویزای کاری اقدام کند. با داشتن ویزایsubclass 485، کار و اقامت در استرالیا قانونی خواهد بود.

شرایط همراه

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد متأهل برای تحصیل کارشناسی ارشد در استرالیا، همراه کردن خانواده با خود است. طبق قوانین مهاجرتی این کشور، دانشجویان متأهل می‌توانند همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال را با خود همراه کنند. در این صورت، اثبات تمکن مالی کافی برای تأمین هزینه‌های زندگی خانواده، ضروری است. بهتر است درخواست ویزای همراه بعد از دریافت ویزای دانشجویی و ورود دانشجو به استرالیا ارائه شود. این کشور تحصیل فرزندان و کار تمام وقت همسر دانشجو را مجاز می‌داند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *