شرایط کار در انگلستان برای ایرانیان

اگر قصد مهاجرت به اروپا را دارید، احتمالا اولین گزینه ای که به ذهن تان می رسد، زندگی، تحصیل و یا کار در انگلستان است. آشنایی اغلب ایرانی ها با زبان انگلیسی سبب شده تا انگلستان به مقصد محبوبی برای شروع یک زندگی تازه تبدیل شود؛ ضمن این که وجود یک جامعه بزرگ از ایرانی ها در این کشور، جا افتادن در آن را برای تازه‌واردها بسیار ساده تر می کند. 

افزون بر همه این ها، لندن به عنوان قلب تپنده اقتصاد، گردشگری، آموزش، مد و هنر بریتانیا (مجموعه ۴ کشور انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی تحت حاکمیت انگلیس با نام بریتانیا)، شهری بسیار جذاب برای زندگی است، به ویژه که نتیجه یک بررسی نشان داده مردم این شهر به بیش از ۳۰۰ زبان مختلف حرف می زنند که به خوبی بیانگر جامعه مختلط این شهر است که اجازه می دهد به راحتی و به دور از تعصب هایی که شاید در بعضی نقاط دیگر باشد، در آن زندگی کنید. مجموع این دلایل سبب شده تا وقتی به فکر مهاجرت می افتید، زندگی و کار در انگلیس یکی از اولین گزینه ها باشد.

فهرست مطالب

شرایط کار در انگلستان برای ایرانیان

شرایط اقتصادی کشور انگلستان

اقتصاد انگلستان به شدت صنعتی است و مهم ترین تولیدات آن، پارچه و منسوجات به علاوه فرآورده های شیمیایی است. البته خودرو، لکوموتیو و هواپیما هم از دیگر تولیدات مهم کارخانه های این کشور به شمار می رود.

بخش زیادی از درآمد انگلیس متعلق به لندن است. از دهه ۱۹۹۰ میلادی به بعد و با رونق خدمات مالی (بانکداری و بیمه) در لندن، پایتخت انگلیس نقش مهمی در توسعه اقتصادی این کشور بازی کرده و اکنون یکی از بزرگترین مراکز مالی دنیا محسوب می شود. به این ترتیب، اکنون خدمات مالی در انگلیس توانسته با پیشی گرفتن از صنایع، به عنوان پولسازترین بخش اقتصاد این کشور دست پیدا کند.

تولید ناخالص داخلی انگلیس حدود ۴/۲ هزار میلیارد دلار در سال است که لندن به تنهایی ۷۰۰ میلیارد دلار آن را به خود اختصاص داده است. طبیعی است که چنین اقتصاد پویا و حجم عظیمی از درآمد، نیاز مداوم به نیروی کار ماهر داشته باشد.

بازار کار و شرایط کاری در انگلستان

آمار دولت انگلیس نشان می دهد که تنها در ماه فوریه ۲۰۲۲ حدود ۲۷۵ هزار شغل جدید در این کشور ایجاد شده و نرخ بیکاری به ۹/۳ درصد کاهش یافته است. فرصت های شغلی هم از دسامبر ۲۰۲۱ تا فوریه ۲۰۲۲ (یک دوره ۳ ماهه) به یک میلیون و ۳۱۸ هزار مورد رسیده که یک رکورد در اقتصاد این کشور است. به این ترتیب، اقتصاد دوره بحران کرونا را پشت سر گذاشته و بازار کار در انگلیس به روزهای پررونق خود برگشته است.

ساعت کار در انگلستان

  • معمولا کارگران و کارمندان در انگلیس بیش از هر کشور دیگری در اروپا کار می کنند.
  • طبق قانون، هیچکس حق ندارد در طول هفته بیش از ۴۸ ساعت کار کند. این عدد با میانگین گرفتن از ساعات کاری در طول ۱۷ هفته به دست می آید. البته این قانون در مورد کسانی که خوداشتغال هستند، صدق نمی کند.
  • ساعت کار در انگلیس از ۹ صبح تا ۵ عصر است اما تحقیقات نشان داده اغلب کارگرها از هشت و نیم صبح تا پنج و نیم عصر کار می کنند. شرکت ها از دوشنبه تا جمعه فعال هستند اما بعضی از آنها، شنبه ها نیز تا ظهر کار می کنند.

مالیات بر درآمد در انگلستان

ممکن است بنا بر شرایط مختلف، میزان مالیات شما تغییر کند اما جدول پایه به این ترتیب است:

  1. بر ۱۲ هزار و ۵۷۰ پوند از درآمد سالانه شما مالیاتی تعلق نمی گیرد: صفر درصد
  2. از ۱۲ هزار و ۵۷۱ تا ۵۰ هزار و ۲۷۰ پوند از درآمد سالانه: ۲۰ درصد
  3. از ۵۰ هزار و ۲۷۱ پوند تا ۱۵۰ هزار پوند از درآمد سالانه: ۴۰ درصد
  4. بر آن قسمتی از درآمد که بیش از ۱۵۰ هزار پوند است: ۴۵ درصد

راه های ورود به بازار کار انگلستان برای ایرانیان

موسسه اِلو ویزا خدمات ویژه ای در این زمینه دارد و به ویژه برای کسانی که در حوزه های IT و برنامه نویسی فعال هستند، معلم ها، مهندسان رشته هایی مثل برق، مکانیک و بعضی گرایش های عمران، فعالان حوزه درمان مثل پرستارها، پزشکان و دندانپزشکان امکان گرفتن ویزای کار در انگلستان را فراهم می آورد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با شماره تلفن های موسسه تماس بگیرید یا از طریق سایت موسسه، وقت مشاوره (حضوری یا تلفنی) بگیرید تا مورد شما به طور خاص بررسی شود و اطلاعات ببشتر و بهتری در اختیارتان گذاشته شود.

امتیازبندی کار در انگلستان چیست

طبق قانون امتیازبندی که در انگلیس به اجرا گذاشته شده، هر کسی که قصد دارد برای کار به انگلیس برود، باید از حداقل توانایی هایی برخوردار باشد که برای هر کدام از آن ها، امتیازی به او داده می شود. کسانی که امتیاز کافی را به دست بیاورند، ویزا می گیرند.

جدول امتیازبندی کار در انگلستان

برای گرفتن ویزای کار در انگلیس، باید ۷۰ امتیاز از این جدول بگیرید. آن وقت با خیال راحت ویزا را دریافت خواهید کرد:

  1. دریافت پیشنهاد کار از یک کارفرما که پروانه کسب معتبر دارد….. اجباری است…. ۲۰ امتیاز
  2. موقعیت شغلی که به شما پیشنهاد شده، نیازمند کارگر ماهر و متخصص باشد (سطح RQF 3 یا بالاتر)…… اجباری….. ۲۰ امتیاز
  3. تسلط به انگلیسی در حد مورد نیاز شغل …. اجباری….. ۱۰ امتیاز
  4. حقوق سالانه از ۲۳ هزار و ۴۰ پوند تا ۲۵ هزار و ۵۹۹ پوند یا دست کم ۹۰ درصد از حقوق استاندارد شغل مورد نظر (هر کدام بیشتر بود) …. غیر اجباری….. ۱۰ امتیاز
  5. حقوق سالانه ۲۵ هزار و ۶۰۰ پوند به بالا یا حقوق استاندارد شغل مورد نظر (هر کدام بیشتر بود) …… غیر اجباری…… ۲۰ امتیاز
  6. مشاغلی که توسط کمیته مشاوره مهاجرت به عنوان مشاغل با کمبود نیرو مشخص شده اند….. غیر اجباری….. ۲۰ امتیاز
  7. مدرک دکترای مربوط به شغل مورد نظر ……. غیر اجباری…… ۱۰ امتیاز
  8. مدرک دکترای مربوط به شغل مورد نظر در رشته های علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات…………. غیر اجباری……. ۲۰ امتیاز
  • شرط های اجباری حتما باید برآورده شوند در غیر این صورت امکان گرفتن ویزا وجود ندارد.

انواع ویزای کار در انگلستان

برای کار در انگلیس باید یکی از این ویزاها را بگیرید:

  1. ویزای تیر یک (Tier 1) یا ردیف اول: استعدادهای استثنایی

این ویزا به کسانی داده می شود که در علوم، علوم انسانی، مهندسی، تکنولوژی های دیجیتال یا هنر شناخته شده و سرآمد باشند. سالانه تنها هزار تا از این ویزاها صادر می شود و اعتبار آن ۵ ساله است که می تواند برای ۵ سال دیگر تمدید شود.

  1. ویزای تیر ۲ (Tier 2)؛ عمومی

کسانی که پیشنهاد کار به عنوان کارگر ماهر و متخصص را دریافت کرده اند و درآمد سالانه شان دست کم ۲۵ هزار پوند باشد. این ویزا می تواند تا ۶ سال اعتبار داشته باشد.

  1. ویزای تیر ۲ (Tier 2)؛ انتقال درون شرکتی

برای انتقال از شعبه خارج یک شرکت به شعبه داخل انگلیس اعطا می شود و می تواند بین ۶ ماه تا ۹ سال اعتبار داشته باشد.

  1. ویزای تیر ۲ (Tier 2)؛ مذهبی

کسانی که قرار است در سازمان های مذهبی مشغول به کار شوند. باید پیشنهاد کاری از این سازمان ها داشته باشند و مدت آن هم ۳ ساله و قابل تمدید است.

  1. ویزای تیر ۲ (Tier 2)؛ ورزشکاران

برای ورزشکاران و مربیانی که توسط فدراسیون های ورزشی کشورشان تایید شده اند. این ویزا تا ۳ ساله است و می تواند ۳ سال دیگر تمدید شود.

  1. ویزای تیر ۵ (Tier 5)؛ کارگران موقت

برای کارهای موقت و به داوطلبان کارهای خیریه، ورزشکاران (مثلا برای حضور در اردو و یا تمرین)، کسانی که خلاقیت شان مورد نیاز است، کسانی که در حوزه های مذهبی کار می کنند و… داده می شود. اعتبار آن یک یا دو ساله است.

  • ویزاهای زیر نیز برای کسانی است که می خواهند با عناوین خوداشتغالی یا فریلنسری سراغ کار در انگلیس بروند:
  1. ویزای تیر یک (Tier 1)؛ کارآفرینی

این ویزا برای کسانی است که می خواهند یک کسب و کار در انگلیس راه بیندازند و دست کم ۵۰ هزار پوند بودجه دارند. اعتبار آن ۳ ساله است و می تواند برای ۳ سال دیگر تمدید شود.

  1. ویزای تیر یک (Tier 1)؛ کارآفرین تحصیلکرده

کسانی که ایده راه انداختن یک کسب و کار را دارند و ایده شان توسط اداره تجارت بین المللی انگلیس یا یک دانشگاه در این کشور تایید شده باشد.

  1. ویزای تیر یک (Tier 1)؛ سرمایه گذاری

کسانی که مایل هستند دست کم ۲ میلیون پوند در انگلیس سرمایه گذاری کنند، می توانند برای این نوع ویزا درخواست دهند. زمان آن ۳ ساله است و می تواند ۲ سال دیگر تمدید شود.

شرایط مورد نیاز برای کار در انگلستان

  • شرایط سنی

باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشید. به غیر از این، برای کار در انگلستان شرط سنی خاصی وجود ندارد.

  • مدرک تحصیلی

دست کم به مدرک دیپلم نیاز دارید، اما احتمالا با مدارک بالای دانشگاهی یا سابقه کار و دستاورد درخشان در حوزه هایی مثل IT است که می توانید پیشنهاد شغلی و ویزای کار در انگلیس را بگیرید. در هر حال، انگلیس به کارگرانی که مهارت خاصی ندارند، ویزای کاری نمی دهد.

  • مدرک زبان مورد نیاز

یا باید مدرک کارشناسی زبان از دانشگاه داشته باشید یا دست کم در آزمون آیلتس نمره ۴ را بگیرید. البته ممکن است شغلی که دارید، به مهارت زبانی بیشتری نیاز داشته باشد که در آن صورت باید نمره آزمون تان بیشتر باشد.

بهترین مشاغل مورد نیاز در انگلستان

دولت انگلیس فهرستی از مشاغلی که با کمبود نیرو روبرو هستند را به طور دایم به روز می کند که می توان با بررسی آن، متوجه شد حرفه شما در بریتانیا مشتری دارد یا نه. برای نمونه، در فهرست کنونی، از مهندس برق تا دامپزشک تا جوشکار با تخصص جوشکاری تحت فشار، همه به عنوان مشاغل با کمبود نیرو دسته بندی شده اند. از دیگر شغل های آینده دار در این کشور می توان به این ها اشاره کرد:

  1. برنامه نویس و توسعه دهنده نرم افزار
  2. متخصص امنیت سایبری
  3. کادر درمان
  4. معمار
  5. طراح گرافیک
  6. متخصص فیزیک، شیمی، نجوم و زمین شناسی

میزان حقوق و دستمزد مشاغل مختلف در انگلستان

میانگین حقوق سالانه بعضی از کارها در انگلیس به این ترتیب است:

  1. پزشک: ۶۲ هزار پوند
  2. داروساز: ۴۳ هزار پوند
  3. روانشناس: ۴۳ هزار پوند
  4. پرستار: ۳۴ هزار پوند
  5. ماما: ۳۸ هزار پوند
  6. برنامه نویس و توسعه دهنده نرم افزار: ۴۴ هزار پوند
  7. معمار: ۴۳ هزار پوند
  8. قناد: ۲۰ هزار پوند
  9. آجرچین: ۲۸ هزار پوند
  10. راننده اتوبوس: ۲۷ هزار پوند
  11. مهندس عمران: ۴۳ هزار پوند
  12. مهندس برق: ۵۱ هزار پوند
  13. دامپزشک: ۴۰ هزار پوند

شرایط بازنشستگی و بیمه در انگلستان

  • تمام کسانی که در انگلیس زندگی می کنند، تحت پوشش بیمه رایگان هستند.
  • سن بازنشستگی در انگلستان ۶۶ است که تا ۲۰۲۸ به ۶۷ سال و بین ۲۰۴۴ تا ۲۰۴۶ به ۶۸ سال افزایش می یابد.
  • برای دریافت حقوق بازنشستگی کامل از دولت، باید ۳۵ سال حق بیمه پرداخته باشید؛ ولی با ۱۰ سال کار در انگلیس و پرداخت حق بیمه هم حقوق بازنشستگی به شما تعلق می گیرد.
  • در حال حاضر حقوق بازنشستگی دولتی در انگلیس ۶۰/۱۷۹ پوند در هفته است که مبلغ آن می تواند بنا به سابقه شما تغییر کند.

نحوه کاریابی ایرانیان در انگلستان

شرط اول برای مهاجرت کاری به انگلیس، داشتن پیشنهاد کاری است. به کارفرمای شما اسپانسر گفته می شود و او باید اسپانسر ورود شما به خاک انگلیس شود. البته در نظر داشته باشید، چون متقاضیان زیادی از سراسر دنیا دوست دارند به بریتانیا بروند، پیدا کردن کار در این کشور دشوار است. موسسه اِلو ویزا خدمات ویژه ای برای گرفتن ویزای کار انگلیس ارائه می دهد که می توانید از طریق مشاوره با کارشناسان، از آن ها مطلع شوید. در عین حال می توانید از این راه ها کار پیدا کنید:

  1. سایت دولتی https://www.gov.uk/find-a-job
  2. سایت های کاریابی آنلاین که فراوان هستند.
  3. آژانس های کاریابی. اغلب این آژانس ها به طور تخصصی در محدوده چند شغل خاص فعالیت می کنند؛ بعضی ها هم به طور مستقیم با شرکت های بزرگ در تماس هستند و از طرف آن ها استعدادها را جذب می کنند.
  4. سر زدن به سایت شرکت های بزرگ، چون اغلب آن ها فرصت های شغلی را در سایت های شان اعلام می کنند.
  5. لینکدین و گروه های تشکیل شده در شبکه های اجتماعی به ویژه فیس بوک.

مدارک مورد نیاز برای کار در انگلستان

با توجه به این که تنها راه کار در انگلیس، کسب ۷۰ امتیاز از جدول امتیازبندی است، باید ویژگی های لازم برای این که از مرز ۷۰ امتیاز بگذرید را به دست بیاورید. داشتن مدرک تحصیلی معتبر یا تخصص زیاد در یک حرفه به علاوه تسلط نسبی به زبان انگلیسی، شروع خوبی برای رسیدن به این هدف است. در نهایت، مهم ترین شرط، داشتن پیشنهاد کاری از انگلیس است.

شرایط دریافت ویزای کار انگستان

اگر ۷۰ امتیاز لازم را بگیرید، هیچکس جلودار شما نخواهد بود.

شرایط دریافت اقامت دائم بعد از پیدا کردن کار در انگلستان

بعد از ۵ سال کار در انگلستان می توانید برای دریافت مجوز اقامت دایم درخواست دهید و به این ترتیب اجازه خواهید داشت تا هر زمان که می خواهید، در انگلیس زندگی و کار کنید و یا درس بخوانید.

شرایط مورد نیاز برای همراه یا همراهان

انگلستان ویزای خانوادگی واحدی ندارد، بلکه ویزاهای متعددی مثل ویزای همسر و مشابه آن دارد که می توان با استفاده از یکی از آن ها به انگلستان مهاجرت کرد. زمان انتظار، هزینه و زمان اعتبار این ویزاها نیز با هم متفاوت است. اگر به عنوان نیروی کار متخصص به انگلیس رفته باشید، ویزای همسر و فرزندان شما تا پایان دوره کاری شما اعتبار خواهد داشت.

  • شرایط همسر

  1. بالای ۱۸ سال داشته باشد.
  2. عقدنامه داشته باشد و یا
  3. در ۲ سال گذشته با هم زندگی کرده باشید و بتوانید آن را ثابت کنید.
  • شرایط فرزندان

  1. کمتر از ۱۸ سال داشته باشد.
  2. ازدواج نکرده و یا فرزند نداشته باشد.
  3. از نظر مالی به شما وابسته باشد.
  • در صورتی که همسر و فرزندان شما با ویزای توریستی یا ویزای تحصیلی کوتاه مدت در انگلیس باشند، نمی توانند درخواست یکی از ویزاهای خانواده را بدهند. باید از انگلستان خارج شوند و در ایران درخواست خود را ثبت کنند.

شرایط کار در انگلستان بدون مدرک تحصیلی

شرط اول این است که در حرفه خودتان مهارت زیادی داشته باشید و بتوانید کارفرما را راضی کنید از بین متقاضیانی از سراسر دنیا ، شما را استخدام کند. برای اثبات کیفیت زبان هم باید مدرک داشته باشید. در نهایت، با مدرک تحصیلی بالاتر، شانس بیشتری برای پیدا کردن کار در انگلیس خواهید داشت.

شرایط کار در انگلستان با مدرک دیپلم

اگر به انگلیسی مسلط هستید و در حرفه ای مهارت دارید که دولت انگلیس آن را جزء مشاغل دچار کمبود نیرو اعلام کرده، شانس خوبی خواهید داشت. البته باید ثابت کنید که در آن حرفه، به قدر کافی سابقه و مهارت دارید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

8 دیدگاه برای “شرایط کار در انگلستان برای ایرانیان

  1. مرتضی دامک گفته:

    درود به شما
    دیپلم فنی حرفه ای ماشین افزار و یا پرستاری شرایطش چطوره برای من چطور هستش از کدوم طریق اقدام کنم بهتر هستش انگلیسی هم در حد مکالمه روزمره بلدم

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      کشور انگلیس نیروی متخصص با تحصیلات بسیار خوب جذب می کند. با مشاوران مجموعه ارتباط بگیرین تا راهنمایی لازم را دریافت کنید.

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      اطلاعاتی از سوابق تحصیلی و کاری شما نداریم لطفا برای بررسی شرایط تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *