شرایط کار در بلژیک برای ایرانیان

ژیک یکی از شش بنیانگذار اتحادیه اروپا است و مقر اصلی کمیسیون اروپا (قوه مجریه اتحادیه اروپا) و یکی از دو ساختمان پارلمان اروپا در بروکسل، پایتخت این کشور قرار دارد. بلژیک هم چنین از بنیانگذاران ناتو و سازمان تجارت جهانی است و دفتر مرکزی خیلی از سازمان های مهم مثل ناتو در خاک این کشور واقع شده. استانداردهای زندگی، کیفیت خدمات درمانی و سطح آموزش در این کشور بسیار بالا است و در فهرست هایی که از امن ترین و آرام ترین کشورهای دنیا منتشر می شود، همیشه در رده های بالا قرار گرفته است. بنابراین اگر قصد مهاجرت به کشوری را دارید که از هر نظر استانداردهای چشمگیری داشته باشد، با کار در بلژیک به این هدف می رسید.

📌

متقاضیان مهاجرت کاری به اروپا توجه داشته باشید در حال حاضر راحت ترین شرایط و مراحل مهاجرت کاری را کشورهای آلمان و لهستان (مشاغل ساده) دارا می‌باشند. توصیه کارشناسان موسسه اِلوویزا به شما عزیزان این است که مقاله‌های شرایط کار در آلمان برای ایرانیان و همچنین شرایط اخذ ویزای کار آلمان را هم مطالعه نمایید. همچنین می‌توانید برای آگاهی از شرایط اعزام نیروی کار ساده به کشور لهستان مقالات شرایط کار در لهستان برای ایرانیان و شرایط دریافت ویزای کار لهستان را بررسی کنید و از پیشنهادات ویژه ما در این زمینه مطلع شوید.

فهرست مطالب

شرایط کار در بلژیک برای ایرانیان

شرایط اقتصادی کشور بلژیک

بلژیک با آلمان، هلند، فرانسه و لوکزامبورگ هم مرز است و به دریای شمال راه دارد. برای بهره بردن از این موقعیت استراتژیک، شبکه حمل و نقل بسیار پیشرفته ای دارد که سبب شده درآمد زیادی نصیب این کشور شود. هم چنین کارخانه های فراوانی در خاک آن قرار دارند که در حوزه های متنوعی، از تولید خودرو، وسایل الکترونیک و پارچه تا ساخت مواد شیمیایی و دارویی فعال هستند. با وجود ماهیت بسیار صنعتی این کشور، حدود ۷۵ درصد از تولید ناخالص داخلی بلژیک مربوط به بخش خدمات است و تنها یک درصد آن به کشاورزی تعلق دارد؛ به همین دلیل، بازار کار در بلژیک بیشتر تحت تاثیر بخش خدمات است و پس از آن، بیشترین فرصت های شغلی متعلق به حوزه صنعت است. 

بازار کار و شرایط کاری در بلژیک

اگر قصد کار در بلژیک را دارید، گول اندازه کوچک این کشور را نخورید. خیلی وقت ها از این کشور به عنوان «قلب اروپا» یاد می شود و کمپانی های عظیمی مثل «سولوی»، تولید کننده مواد شیمیایی، شرکت داروسازی چندملیتی «یوسی‌پی»، شرکت چندملیتی استخراج معادن «یومی کور» و گروه «پراکسیموس» که در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات کار می کند و بزرگترین شرکت مخابراتی بلژیک است، در آن واقع شده اند. به این ها، چندین و چند شرکت بزرگ خدمات بانکی و بیمه ای را اضافه کنید تا دریابید چه بازار کار گسترده ای دارد.  

  • آمار نشان می دهد در یک سال اخیر، فرصت های شغلی خالی در بلژیک به بالاترین مقدار خود در تاریخ رسیده است. در سال ۲۰۱۲ حدود صد هزار فرصت شغلی در این کشور وجود داشت که در تابستان سال گذشته به ۱۷۰ هزار مورد رسید.

راه های ورود به بازار کار بلژیک برای ایرانیان

  • باید از یک کارفرما در بلژیک پیشنهاد کاری بگیرید و با او قرارداد ببندید تا امکان صدور ویزای کاری برای شما ممکن شود.
  • بلژیک ویزای سرمایه گذاری هم صادر می کند اما برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی که قوانین مشخصی برای سرمایه گذاری دارند و در صورت رعایت آن ها و در اغلب موارد، با خرید ملک ویزا می گیرید، در بلژیک پرونده ها مورد به مورد بررسی می شود و درباره هر فرد جداگانه تصمیم گیری می شود. به طور کلی، برای دریافت ویزای سرمایه گذاری در بلژیک باید در این کشور یک شرکت تاسیس کنید و در طول ۵ سال بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار یورو در آن سرمایه گذاری کنید. بعد از ۵ سال می توانید مجوز اقامت دایم بگیرید و حتی برای شهروندی بلژیک درخواست دهید. 
  • گرفتن ویزای سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در بلژیک ممکن نیست.  

ساعت کاری و مالیات در بلژیک

  • ساعت شروع کار در بلژیک از هشت و نیم صبح است و تا پنج و نیم عصر ادامه دارد. گاهی نیز از ۹ صبح تا ۶ عصر است. در این بین، یک ساعت به ناهار اختصاص دارد. معمولا روزهای کاری ۵ روز است. 
  • مجموع ساعات کار هفتگی در بلژیک ۳۸ ساعت است و افراد نباید روزانه بیش از ۸ ساعت کار کنند، مگر در شرایط خاص. 
  • ادارات دولتی از هشت و نیم صبح تا یک ظهر باز هستند. اغلب فروشگاه ها نیز از ۹ صبح تا ۶ عصر کار می کنند.
  • دولت بلژیک قصد دارد روزهای کاری در طول هفته را به ۴ برساند.
  • مالیات بر درآمد در بلژیک به این ترتیب است:
  1. حقوق سالانه تا ۱۳ هزار و ۸۷۰ یورو: ۲۵ درصد مالیات
  2. ۱۳ هزار و ۸۷۱ تا ۲۴ هزار و ۴۸۰ یورو: ۴۰ درصد
  3. ۲۴ هزار و ۴۸۱ تا ۴۲ هزار و ۳۷۰ یورو: ۴۵ درصد
  4. از ۴۲ هزار و ۳۷۱ یورو به بالا: ۵۰ درصد
  • تا ۹ هزار و ۵۰ یورو از درآمد شما معاف از مالیات است. این عدد در سال ۲۰۲۳ به ۹ هزار و ۲۷۰ یورو افزایش می یابد. اگر فرزند داشته باشید، این رقم بیشتر می شود. 

شرایط مورد نیاز برای کار در بلژیک

  • شرایط سنی

باید دست کم ۱۸ سال داشته باشید اما بعید است با این سن مهارت های لازم برای پیدا کردن کار در بلژیک را داشته باشید.

  • مدرک تحصیلی

پیدا کردن کار در بلژیک برای نیروی کار متخصص با تحصیلات بالای دانشگاهی راحت تر است اما در این کشور به مشاغل ساده تری مثل لوله کش هم نیاز است، ولی بلژیکی ها به شدت به مدرک اهمیت می دهند و بهتر است برای نشان دادن تخصص و مهارت تان در این دست مشاغل نیز مدرک آموزشی داشته باشید. 

  • مدرک زبان مورد نیاز

  • بلژیک سه زبان اصلی دارد: آلمانی، فرانسوی و هلندی. اغلب مردم این کشور دست کم به دو زبان تسلط دارند و برای همین، برای پیدا کردن کار در بلژیک باید به چند زبان آشنا باشید تا شانس تان افزایش یابد. برای نمونه، باید به انگلیسی و یکی از سه زبان اصلی بلژیک آشنا باشید تا بتوانید از رقابت فشرده برای تصاحب فرصت های شغلی، موفق بیرون بیایید. 
  • قبل از برنامه ریزی برای پیدا کردن کار در بلژیک باید به این دقت کنید که مردم مناطق مختلف بلژیک به زبان های متفاوتی صحبت می کنند؛ برای نمونه، در بروکسل، پایتخت، هلندی و فرانسوی زبان اصلی است.

بهترین مشاغل مورد نیاز در بلژیک

  1. حسابدار
  2. رشته های مختلف مهندسی به ویژه مهندس معمار
  3. برقکار، لوله کش و گچ کار
  4. متخصص امنیت سایبری
  5. دیتا ساینتیست
  6. توسعه دهنده نرم افزار
  7. پرستار و ماما
  8. معلم زبان انگلیسی

میزان حقوق و دستمزد مشاغل مختلف در بلژیک

حداقل حقوق در بلژیک بر اساس سن و محل کار متفاوت است اما به طور متوسط حدود هزار و ۷۲۱ تا هزار و ۷۵۶ یورو در ماه است. 

اگر قرار است از ایران برای کار به این کشور اروپایی بروید، یادتان باشد برای صدور مجوز کار برای شما، حداقل حقوق جداگانه ای -بالاتر از حداقل حقوق رسمی- تعیین می شود که بنا به شغل فرق می کند و کارفرما برای این که بتواند شما را استخدام کند، باید این حداقل حقوق را رعایت کند. 

دستمزد ماهانه بعضی از مشاغل در بلژیک به این قرار است:

  1. مکانیک ماشین: ۱۹۱۴ تا ۴۱۰۶ یورو 
  2. مهندس شیمی: ۲۷۵۲ تا ۵۰۵۲ یورو
  3. مهندس معمار: ۲۱۷۱ تا ۵۶۷۶ یورو
  4. مهندس عمران: ۲۴۰۰ تا ۶۳۰۶ یورو
  5. معلم دبستان: ۱۹۵۶ تا ۴۶۱۰ یورو
  6. استاد تمام دانشگاه: ۴۰۶۰ تا ۹۶۸۹ یورو
  7. روانشناس: ۱۸۹۴ تا ۴۶۸۲ یورو
  8. برقکار: ۲۱۷۶ تا ۴۰۵۴ یورو
  9. توسعه دهنده اندروید: ۳۱۳۹ تا ۹۴۳۸ یورو
  10. توسعه دهنده بک اند: ۲۹۰۹ تا ۸۱۰۰ یورو
  11. برنامه نویس جاوا اسکریپت: ۲۸۰۷ تا ۸۳۶۱ یورو
  12. برنامه نویس PHP: 3033 تا ۷۰۶۱ یورو
  13. برنامه نویس پایتون: ۳۱۷۲ تا ۸۲۱۴ یورو
  14. دندانپزشک: ۳۱۸۴ تا ۷۴۶۰ یورو
  15. پزشک: ۳۰۱۸ تا ۶۸۷۹ یورو
  16. داروساز: ۲۷۹۰ تا ۶۵۲۰ یورو

شرایط بازنشستگی و بیمه در بلژیک

  • سن بازنشستگی در بلژیک ۶۵ سال است و از این مرز که بگذرید، می توانید حقوق بازنشستگی بگیرید، اگرچه مقدار آن به پولی که در زمان کار کردن درآورده اید، بستگی دارد.
  • قرار است از سال ۲۰۲۴ حداقل حقوق بازنشستگی ۱۵۰۰ یورو در ماه شود. البته این مبلغ به کسانی پرداخت می شود که ۴۵ سال کامل کار کرده باشند و با کاهش سابقه کار، رقم آن نیز کاهش می یابد.
  • همه کسانی که شاغل هستند، باید شماره تامین اجتماعی داشته باشند و به این ترتیب می توانند از خدمات درمانی دولتی استفاده کنند. البته این خدمات کاملا رایگان نیست و بخشی از هزینه ها را خود فرد می پردازد.
  • خدمات درمانی دولتی بسیاری از حوزه ها از جمله خدمات پایه دندانپزشکی را پوشش می دهد اما چون خیلی از دندانپزشک ها با بیمه دولتی کار نمی کنند و یا بعضی از خدمات آنها تحت پوشش بیمه دولتی نیست، خیلی ها در بلژیک علاوه بر بیمه دولتی، تحت پوشش بیمه های خصوصی هم قرار می گیرند تا در مواقع ضروری از آن استفاده کنند.

نحوه کاریابی ایرانیان در بلژیک

  1. سایت های کاریابی رایگان زیادی وجود دارند که فرصت های شغلی جدید را به نمایش می گذارند و اطلاعات تماس کارفرما را نیز در اختیارتان قرار می دهند.
  2. لینکدین و گروه های مختلف فیسبوکی می توانند کمک بزرگی برای پیدا کردن کار در خارج از ایران از جمله بلژیک باشند. 
  3. موسسات کاریابی در بلژیک که می توانید به صورت آنلاین با آن ها تماس بگیرید تا برایتان شغل مناسبی پیدا کنند.

مدارک مورد نیاز برای کار در بلژیک

همه چیز به کارفرما بستگی دارد اما به طور کلی، مدرک برای بلژیکی ها مهم است. اگر تحصیلات دانشگاهی ندارید، احتمالا کارفرما ترجیح می دهد برای مشاغلی مثل لوله کشی یا گچ کاری هم مدرک معتبر فنی ارائه دهید.

شرایط دریافت ویزای کار بلژیک

  1. قرارداد با یک کارفرمای بلژیکی

قدم اول: باید کار پیدا کنید و با یک کارفرما قرارداد ببندید. 

قدم دوم: کارفرما باید برای شما درخواست مجوز کار بدهد.

نکته: مجوز کار برای یک شرکت خاص و یک شغل خاص صادر می شود و در صورت تغییر آن، باید مجوز جدید دریافت کنید.

قدم سوم: مجوز کار به شما اجازه می دهد در بلژیک زندگی و کار کنید، ولی قبل از آن باید وارد خاک این کشور شوید. به همین دلیل باید درخواست ویزای اقامت طولانی (D visa) بدهید.

قدم چهارم: باید ظرف ۸ روز پس از ورود به بلژیک، ویزای اقامت طولانی را به مجوز اقامت تبدیل کنید.

  1. گواهی سلامت که ثابت کند خطری برای بهداشت و سلامت جامعه ندارید.
  2. گواهی سوءپیشینه

شرایط دریافت اقامت دائم بعد از پیدا کردن کار در بلژیک

  • معمولا مجوز کار یک ساله است. در ابتدا برای شما مجوز کار نوع «بی» (Work permit type B) صادر می شود که می توانید آن را تمدید کنید. اگر ۴ سال مجوز کار نوع بی را داشته باشید، می توانید درخواست مجوز نوع «ای» (Work permit type A) را بدهید که بر اساس آن می توانید تا هر وقت خواستید، در بلژیک کار و زندگی کنید، به شرط این که شاغل باشید.
  • بعد از ۵ سال اقامت در بلژیک می توانید درخواست اقامت دایم در این کشور را ثبت کنید.

شرایط مورد نیاز برای همراه یا همراهان

  • شرایط همسر

اعضای خانواده شما باید به سفارت بلژیک مراجعه کنند و درخواست ویزای پیوست ارائه دهند. معمولا این مدارک نیاز است:

  1. پاسپورت معتبر
  2. مدرک معتبر دال بر رابطه عاطفی یا ازدواج مثل عقدنامه
  3. گواهی سلامت
  4. مدرکی دال بر این که فرد شاغل در بلژیک توان مالی لازم برای پرداخت هزینه های خانواده را دارد.
  5. مدارک باید به آلمانی، فرانسوی، هلندی و یا انگلیسی ترجمه شده باشند. 

شرایط فرزندان

فرزند مجرد زیر ۱۸ سال می تواند ویزای اقامت طولانی برای پیوستن به پدر یا مادرش را بگیرد.

فرزندان یا دیگر اعضای خانواده بالای ۱۸ سال که به دلیل مشکلات جسمی به شما وابسته هستند و شما قیم شان هستید نیز می توانند ویزا بگیرند.

شرایط کار در بلژیک بدون مدرک تحصیلی

همه چیز به کارفرما بستگی دارد. اگر برنامه نویس متبحری هستید که دستاورد چشمگیری داشته، احتمالا کارفرما اهمیتی به مدرک تحصیلی تان نخواهد داد؛ اگرچه بلژیکی ها در مجموع مدرک گرا هستند.

شرایط کار در بلژیک با مدرک دیپلم

اگر در حوزه  ITدستاورد قابل توجهی داشته اید یا در حرفه ای که بلژیکی ها به آن نیاز دارند، ماهر باشید، ممکن است یک کارفرما را جذب کنید؛ ولی فراموش نکنید که دانستن دست کم دو زبان برای بالا رفتن شانس تان اهمیت زیادی دارد. 

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *