شرایط کار در سوئد برای ایرانیان

معمولا از اسکاندیناوی به عنوان یکی از بهترین نقاط دنیا برای زندگی نام برده می شود. کشورهای این منطقه از نظر شاخص های رفاه اگر بهترین نباشند، در زمره بهترین های دنیا هستند و اگرچه هوای آنجا معمولا سرد است، اما همچنان زندگی و کار در سوئد و همسایگانش برای خیلی ها محبوب است. در ادامه به بررسی شرایط کار در سوئد با نگاه ویژه به شرایط مورد نیاز برای ایرانیان خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

📌

متقاضیان مهاجرت کاری به اروپا توجه داشته باشید در حال حاضر راحت ترین شرایط و مراحل مهاجرت کاری را کشورهای آلمان و لهستان (مشاغل ساده) دارا می‌باشند. توصیه کارشناسان موسسه اِلوویزا به شما عزیزان این است که مقاله‌های شرایط کار در آلمان برای ایرانیان و همچنین شرایط اخذ ویزای کار آلمان را هم مطالعه نمایید. همچنین می‌توانید برای آگاهی از شرایط اعزام نیروی کار ساده به کشور لهستان مقالات شرایط کار در لهستان برای ایرانیان و شرایط دریافت ویزای کار لهستان را بررسی کنید و از پیشنهادات ویژه ما در این زمینه مطلع شوید.

فهرست مطالب

شرایط کار در سوئد برای ایرانیان

شرایط اقتصادی کشور سوئد

سوئد اقتصاد قدرتمند و توسعه یافته ای مبتنی بر صادرات دارد. برخورداری از منابع عظیم چوب، انرژی آبی و سنگ آهن، چرخ اقتصاد این کشور را به گردش درمی آورد؛ ضمن این که صنایع اصلی آن در حوزه های خودرو، دارو، ماشین آلات صنعتی، محصولات شیمیایی، لوازم خانگی، فولاد و فناوری اطلاعات فعالیت می کنند.

تولید ناخالص داخلی سوئد در سال ۲۰۲۰ برابر با ۶/۵۳۷ میلیارد دلار بوده است. این رقم برای ایران در مدت مشابه ۷/۱۹۱ میلیارد دلار بوده، در حالی که سوئد حدود ۱۰ و نیم میلیون نفر جمعیت دارد.

بازار کار و شرایط کاری در سوئد

چند کمپانی بسیار معروف دنیا در سوئد واقع شده اند. خودروسازی ولوو، اریکسون که در حوزه صنایع الکترونیکی فعال است و موبایل های آن شهرت دارد، اسکانسکا در حوزه ساخت و ساز، برند معروف لباس اچ اند ام (H&M)، الکترولوکس، دومین تولید کننده بزرگ لوازم خانگی در دنیا و اسکانیا که به ویژه به دلیل کامیون و اتوبوس هایش شهرت دارد، از شرکت های مشهور در سوئد هستند.

اکنون که تب و تاب کرونا هم کاهش یافته، بازار کار در سوئد رونق تازه ای گرفته و با کاهش مداوم میزان بیکاری، برآورد می شود نرخ بیکاری در این کشور در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۵/۶ درصد برسد. به همین دلیل است که سوئد پتانسیل خوبی برای جذب نیروی کار دارد.

ساعت کار و مالیات در سوئد

  • گفته می شود مجموع ساعات کار در سوئد در طول یک هفته ۴۰ ساعت است اما گزارش ها نشان می دهد که بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، سوئدی ها به طور متوسط در طول هفته ۲۹ تا ۳۱ ساعت کار کرده اند. بالاترین ساعت کار در سوئد در سال ۲۰۲۱ در بین کسانی بوده که شغل آزاد داشته اند، با میانگین ۳۲ ساعت کار در هفته. سوئد مثل هلند و دانمارک در تلاش بوده تا بین کار و زندگی افراد تعادل ایجاد کند و کاهش ساعت کار هم در همین راستا است.
  • شروع ساعت کاری از هشت و نیم تا ۹ صبح است و تا ۵ عصر ادامه دارد. در سوئد مرسوم نیست افراد بعد از ساعت ۵ برای اضافه کاری بمانند. معمولا در طول روز یک ساعت هم به ناهار اختصاص دارد که اغلب بین یازده و نیم صبح تا یک و نیم عصر است.
  • روزهای کاری از دوشنبه تا جمعه هستند.
  • سوئد یکی از بالاترین نرخ های مالیات را در دنیا دارد و به طور متوسط، یک کارگر عادی پس از احتساب کسورات، حدود ۴۰ درصد از حقوقش را دریافت می کند؛ ولی در مقابل، کیفیت آموزش، مراقبت از کودکان، سیستم بهداشتی، بازنشستگی، مراقبت از سالمندان و خدماتی از این دست فوق العاده بالا است.

راه های ورود به بازار کار سوئد برای ایرانیان

قدم اول:

باید زبان سوئدی را یاد بگیرید. برای پیدا کردن کار در سوئد بسیار مهم است که تا حدودی به زبان این کشور مسلط باشید، مگر این که مهارت ویژه و توانایی خاصی داشته باشید که یک شرکت بزرگ شما را استخدام کند و آن وقت در محیط کار می توانید انگلیسی حرف بزنید. البته برای گذران امور روزمره زندگی هم می توانید از انگلیسی کمک بگیرید چون خیلی از سوئدی ها به این زبان مسلط هستند.

قدم دوم:

کار پیدا کنید. کارفرما قبل از دادن شغل به شما، باید ۱۰ روز در سوئد و هم چنین سایت کاریابی اتحادیه اروپا این فرصت شغلی را تبلیغ کند، چون سوئدی ها و ساکنان اتحادیه اروپا نسبت به شما در اولویت قرار دارند. بعد از ۱۰ روز اگر کارگر یا کارمند مناسب پیدا نشد، می تواند فرصت شغلی را به شما پیشنهاد کند. اما چگونه کار پیدا کنیم؟

  • بهترین راه مراجعه به سایت سازمان خدمات استخدام عمومی سوئد یا « Arbetsförmedlingen» است. در این سایت، راهنمایی های مفیدی برای درست کردن رزومه خوب، نوشتن «کاور لتر» (Cover Letter) و آماده شدن برای مصاحبه وجود دارد. این سایت صفحه فارسی هم دارد.
  • سایت های زیادی هستند که به طور رایگان اطلاعات فرصت های شغلی را منتشر می کنند. البته اغلب آن ها به زبان سوئدی هستند.
  • آژانس مهاجرت سوئد با همکاری سازمان خدمات استخدام عمومی، فهرست مشاغلی که نیروی کار در آن کم است را به طور مداوم منتشر می کند. این فهرست به زبان سوئدی است اما به خوبی نشان می دهد در چه زمینه هایی فرصت شغلی زیاد است.
  • اگر دوست دارید در یک شرکت خاص کار کنید، می توانید به وبسایت آن سر بزنید. معمولا شرکت ها بخشی با عنوان فرصت های شغلی دارند که می توانید همانجا درخواست استخدام تان را ثبت کنید. اگر در سایت یک شرکت چنین بخشی را پیدا نکردید، می توانید با آن ها تماس بگیرید و بپرسید آیا درخواست شما را برای یک شغل خاص می پذیرند یا نه.
  • در نهایت، آژانس های کاریابی سوئدی می توانند به شما کمک کنند تا کار مورد نظرتان را پیدا کنید. می توانید از آن ها کمک بگیرید.

قدم سوم:

بعد از پیدا کردن کار و توافق با کارفرما، او باید اطلاعات شخصی شما شامل نام، تاریخ تولد، ملیت، تحصیلات و آدرس ایمیل را در آژانس مهاجرت سوئد ثبت کند. سپس ایمیلی برای شما می آید که در آن راهنمایی های لازم برای ثبت درخواست مجوز کار ارائه می شود. اگر اعضای خانواده شما هم همراه تان به این کشور سفر می کنند، باید همزمان برای آن ها هم درخواست مجوز کنید. سپس اداره مهاجرت سوئد تمام مدارک شما را بررسی می کند و در صورت تایید، مجوز کار صادر می شود. بعد باید به سفارت سوئد مراجعه کنید.

  • دقت کنید که حقوق ماهانه شما قبل از کسر مالیات باید ۱۳ هزار کرون سوئد (حدود ۱۴۰۰ دلار) و یا مساوی با حداقل حقوقی باشد که بر اساس رای اتحادیه برای آن شغل در نظر گرفته شده. فقط در این شرایط است که به شما مجوز کار داده می شود. هدف هم این است که کارفرماها در سوئد به دنبال نیروی کار ارزان خارجی نروند.

شرایط ویزای کارآفرینی و سرمایه گذاری سوئد

گرفتن ویزای کارآفرینی راه دیگری برای کار در سوئد است. هر کسی که می خواهد کسب و کار خودش را در سوئد راه بیندازد یا در یک شرکت سوئدی شریک شود، باید ابتدا مجوز اقامت بگیرد. برای گرفتن مجوز اقامت نیز باید ثابت کند قادر به پرداخت مخارج زندگی در سوئد برای دو سال آینده هست. به این ترتیب، متقاضی باید برای خودش ۲۰۰ هزار کرون سوئد (حدود ۲۱ هزار و ۶۰۰ دلار)، ۱۰۰ هزار کرون برای همسر و برای هر کدام از فرزندانش ۵۰ هزار کرون داشته باشد. البته برای گرفتن این ویزا باید گواهی سوءپیشینه و مهم تر از آن، برنامه اقتصادی بسیار دقیقی داشته باشید که تمام جزییات را دربر بگیرد. توصیه می شود برای این ویزا در حرفه هایی مثل هتلداری و تهیه غذا، IT و فناوری اطلاعات، نفت و گاز، صادرات، انرژی های پاک و غذاهای دریایی مشغول شوید.

  • وکلای مهاجرتی می گویند برای گرفتن ویزای سرمایه گذاری در سوئد به دست کم ۱۰۰ هزار یورو سرمایه گذاری نیاز دارید.

شرایط مورد نیاز برای کار در سوئد

  • شرایط سنی

کار در سوئد شرط سنی خاصی ندارد اما طبیعی است که بعد از ۴۵ سالگی پیدا کردن کار در این کشور دشوار می شود.

  • مدرک تحصیلی

در بعضی از مشاغل ۵ سال سابقه کاری مرتبط، معادل مدرک تحصیلی در نظر گرفته می شود و برای بعضی از مشاغل نیز دولت سوئد حداقل هایی را مشخص کرده که برای استخدام باید واجد آن ها باشید. بنابراین ممکن است مدرک تحصیلی و قابلیت های مورد نیاز برای شغل های متفاوت، فرق داشته باشد.

  • مدرک زبان مورد نیاز

به مدرک زبان خاصی نیاز ندارید اما برای کار در سوئد باید زبان این کشور را بلد باشید. با وجود این که اغلب مردم سوئد با زبان انگلیسی آشنا هستند، فرصت شغلی که نیازمند زبان انگلیسی باشد، کمتر پیش می آید و حتی در آن صورت هم کارفرما کسی را که کمی به زبان سوئدی مسلط باشد، ترجیح می دهد.

بهترین مشاغل مورد نیاز در سوئد

گفته می شود تا سال ۲۰۲۵ به این گروه از مشاغل در سوئد نیاز وافر خواهد بود:

  1. پرستار
  2. ماما
  3. معلم پیش دبستانی
  4. پزشک
  5. توسعه دهنده نرم افزار
  6. دندانپزشک
  7. راننده اتوبوس
  8. برقکار
  9. آشپز
  10. جوشکار
  11. نجار

دولت سوئد در سال ۲۰۱۹ این مشاغل را با کمبود نیرو معرفی کرد:

  1. معمار
  2. مهندس عمران
  3. کارگر ساختمانی
  4. آتش نشان
  5. مترجم

میزان حقوق و دستمزد مشاغل مختلف در سوئد

سوئد مثل بسیاری از کشورهای توسعه یافته اروپایی، حداقل حقوق رسمی ندارد و حداقل حقوق از طریق مذاکره اتحادیه کارگری با کارفرماها تعیین می شود. مثلا دستمزد صندوقدار مک دونالد حدود ۱۳۷ کرون (تقریبا ۱۵ دلار) در ساعت است.

در این جا به حقوق ماهانه بعضی از پردرآمدترین و کم درآمدترین مشاغل در سوئد اشاره می شود:

  1. خلبان: ۸۰ هزار و ۴۳۲ کرون
  2. توسعه دهنده ارشد: ۷۸ هزار و ۴۷۹ کرون
  3. ملوان: ۷۴ هزار و ۲۰۴ کرون
  4. نانوا: ۲۳ هزار کرون
  5. خدمتکار، نظافتچی اتاق: ۲۳ هزار کرون
  6. پستچی: ۲۳ هزار کرون
  7. صندوقدار: ۲۳ هزار کرون

شرایط بازنشستگی و بیمه در سوئد

  • سن بازنشستگی در سوئد ۶۵ سال است. زودترین سنی که می توان بازنشسته شد ۶۱ سال است اما اغلب مردم ترجیح می دهند تا ۶۵ سالگی صبر کنند و حقوق بازنشستگی کامل بگیرند. بعد از ۶۵ سالگی می توان در بخش خصوصی مشغول بود اما کار در بخش دولتی سقف سنی ۶۷ سال را دارد.
  • هزینه های درمان در سوئد پایین است و دولت برای آن سقف تعیین کرده. برای نمونه، هزینه بستری شدن در بیمارستان نباید از ۱۰۰ کرون (تقریبا ۱۱ دلار) در روز بیشتر شود، هزینه دارو نیز نباید بیش از ۲۳۵۰ کرون (۲۵۵ دلار) در سال شود، سقف پولی که برای ویزیت دکتر می دهید در طول سال ۱۱۵۰ کرون (تقریبا ۱۲۵ دلار) است و خدماتی مثل پایش سرطان یا زایمان رایگان است.
  • در سوئد تمام خدمات درمانی برای افراد زیر ۲۰ سال و تمام خدمات دندانپزشکی برای افراد زیر ۲۳ سال رایگان است.
  • امید به زندگی در سوئد بیش از ۸۲ سال است.

نحوه کاریابی ایرانیان در سوئد

کاریابی آنلاین، سریع ترین و مطمئن ترین روش است. بسیاری از فرصت های شغلی که در سایت های کاریابی آمده، شماره تلفن هم دارند تا اگر سوالی داشتید، تماس بگیرید و سوال خود را بپرسید.

  • نکته مهم: معمولا در سوئد علاوه بر رزومه باید کاور لتر (Cover Letter) یا نامه معرفی هم داشته باشید که در آن راجع به خودتان و انگیزه هایتان توضیح دهید. کاور لتر نباید بیش از یک صفحه باشد. هم چنین در صورتی که تا مرحله مصاحبه پیش رفتید (که تلفنی یا تصویری خواهد بود)، انتظار سوالات بی ربط به کار را داشته باشید، مثلا درباره خانواده تان یا این که وقت آزاد خود را چگونه می گذرانید.
مدارک مورد نیاز برای کار در سوئد

مدارک مورد نیاز برای کار در سوئد

دولت سوئد برای بعضی از مشاغل، حداقل هایی را تعیین کرده که کارجو باید داشته باشد. در مجموع، داشتن پنج سال سابقه کار نشان دهنده مهارت در حرفه شما محسوب می شود.

شرایط دریافت ویزای کار سوئد

بعد از دریافت پیشنهاد کاری از کارفرما و طی مراحل اداری اولیه توسط او، باید مدارک مورد نیاز را از طریق اینترنت برای اداره مهاجرت سوئد ارسال کنید که در صورت تایید آن ها، مجوز کار و سپس ویزا برای شما صادر خواهد شد.

شرایط دریافت اقامت دائم بعد از پیدا کردن کار در سوئد

بعد از ۵ سال کار در سوئد می توانید برای گرفتن اقامت دایم این کشور درخواست دهید. فرمی که برای اخذ مجوز اقامت دایم پر می کنید، فقط به زبان سوئدی ارائه می شود.

شرایط مورد نیاز برای همراه یا همراهان

  • شرایط همسر

سوئد برای همسر یا شریک زندگی کسی که در این کشور کار می کند، به راحتی مجوز اقامت و ویزا صادر می کند. اگر مجوز اقامت همسر بیش از ۶ ماه باشد، اجازه کار هم خواهد داشت.

  • شرایط فرزندان

فرزندان زیر ۲۱ سال می توانند به والد یا والدین شاغل خود در سوئد ملحق شوند. فرزندان بالای ۲۱ سال هم می توانند، به شرط این که از نظر مالی وابسته به پدر یا مادر خود باشند.

شرایط کار در سوئد بدون مدرک تحصیلی

  1. باید زبان سوئدی بلد باشید، هر چند کم.
  2. در بعضی از مشاغل مثل کارهای مربوط به حوزه IT بیش از مدرک، این سابقه و دستاوردهای شما است که اهمیت دارد.

شرایط کار در سوئد با مدرک دیپلم

با مدرک دیپلم می توانید سراغ کارهای فنی مثل نجاری بروید، ولی باید سابقه و مهارت های مورد نظر کارفرما را داشته باشید. البته سوئد اولویت اشتغال را با اروپایی ها می داند، برای همین شاید پیدا کردن کار و گرفتن مجوز اشتغال برای کارهایی از این دست، ساده نباشد.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

6 دیدگاه برای “شرایط کار در سوئد برای ایرانیان

  1. محمد گفته:

    سلام خسته نباشید نجار مبلمان وام دی اف کار با۲۵سال سابقه و۱۰سال تولید انواع لوازم چوبی می تونید کمک کنید کاری درسوئدپیداکنم ممنونم

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      در حال حاضر برای سوئد اقدام نداریم اما برای کشور آلمان در حال باز کردن مسیر برای مشاغل نجاری هستیم. پیج ایسنتاگرام و وب سایت ما را دنبال کنید تا در جریان مسیرهای جدید باشید.

  2. سهیل گفته:

    با سلام.سهیل هستم.۳۴ ساله.لیسانس الکترونیک و فوق لیسانی مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیک با معدل ۱۸.۵ دارم.مدیر اجرایی یک شرکت دانش بنیان در حوضه بازرسی لوله های اب و فاضلاب هستم و پروژه های در سطح کشور رو انجام میدم.مدیر فروش دستگاه های تصفیه اب صنعتی هم هستم.سطح زبان نسبی انگلیسی هم دارم.در اتحادیه اروپا می تونم جاب افر بگیرم ؟

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      مهارت ها و سوابق کاری شما باید بررسی شود. لطفا برای راهنمایی دقیق تر تماس بگیرید.

  3. محمد انصاری گفته:

    درود بر شما وقت عالی بخیر اطلاعات خوبی دادید ممنونم من ۴۳ ساله هستم تکنسین تاسیسات تهویه مطبوع و ۲۵ ساله تاسیسات مکانیکی ساختمان کار میکنم عضو اتحادیه تاسیسات مکانیکی شیراز هستم و دانشجوی کارشناسی پیوسته مکانیک ترم ۶ جویای کار در سوئد هستم ضمنا جوشکار لوله مورد تایید شرکت گاز تهران هستم چگونه میتوانید بهم کمک کنید متاهل هستم دو فرزند پسر ۱۵ ساله داری دان دو تکواندو و یک دختر ۸ساله

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      کشور سوئد در حال حاضر جاب آفر ندارد. در صورتی که در یک سال پیش رو زبان آلمانی و مدرک تحصیلی تون رو بگیرید می تونیم برای آلمان با جاب آفر اقدام کنیم. برای مشاوره و راهنمایی بیشتر تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *