آوسبیلدونگ کنترل ترافیک هوایی در آلمان

کنترل ترافیک هوایی یکی از مشاغل بسیار حیاتی و مهم است چرا که جان هزاران نفر به این کنترل کننده‌ها بستگی دارد. بسیاری از مردم از اهمیت کار یک کنترل کننده ترافیک هوایی آگاه نیستند و تصور می‌کنند که این تنها یک کار اداری است. شغل کنترل ترافیک هوایی علاوه بر اینکه یک شغل کارآمد و مفید است، بسیار جذاب نیز است. با توجه به حساسیت بالا این شغل، کارمندان حقوق خوبی نیز دریافت می‌کنند. برای شرکت در این دوره، ابتدا متقاضیان به لحاظ روانی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

آلمان دوره‌های فنی و حرفه‌ای را برای رشته‌های مختلف برگزار می‌کند. افراد می‌توانند با توجه به علایقشان در این دوره‌ها شرکت کنند. در رابطه با کنترل ترافیک هوایی نیز همین گونه است. متقاضیان می‌توانند در صورت علاقه در دوره آوسبیلدونگ کنترل ترافیک هوایی شرکت کنند. در هر سال بیش از ۵۰۰۰ هزار نفر متقاضی برای شرکت در دوره آوسبیلدونگ کنترل ترافیک هوایی وجود دارد.

فهرست مطالب

آوسبیلدونگ کنترل ترافیک هوایی در آلمان

معرفی آوسبیلدونگ کنترل ترافیک هوایی در آلمان

آوسبیلدونگ کنترل ترافیک هوایی مانند بسیاری از دوره‌های دیگر یک دوره دوگانه به حساب می‌آید. در ابتدا مفاهیم نظری مرتبط به کارآموزان آموزش داده می‌شود و سپس آن‌ها به طور عملی با این کار آشنا شده و بسیاری از چیزها را تجربه می‌کنند. مدت زمان این دوره با توجه به موسسه یا شرکتی در آن مشغول به گذراندن دوره هستید بین دو تا سه سال زمان می‌برد. داشتن مدرک پایان تحصیلات متوسطه برای شرکت در این دوره کافی است.

بخش نظری دوره آوسبیلدونگ کنترل ترافیک هوایی حدود یک سال تا یک سال و سه ماه طول می‌کشد. بعد از گذراندن این دوره، کارآموزان وارد مرحله عملی می‌شوند. دوره‌های عملی در برج کنترل فرودگاه یعنی در جایی که قرار است در آینده محل کار شما باشد صورت می‌گیرد. در بخش عملی شما تجربه لازم را در رابطه با کنترل ترافیک هوایی کسب می‌کنید. همچنین با کارهایی که یک کنترل کننده ترافیک هوایی در کل انجام می‌دهد آشنا خواهید شد. بخش عملی این دوره ۱۲ مرحله دارد و حدود یک سال و نیم طول می‌کشد.

حقوق و درآمد کارآموزان در طول دوره

کارآموزان این دوره نیز مانند کارآموزان سایر دوره‌ها در هر ماه حقوق دریافت می‌کنند. حداقل حقوق ناخالص کارآموزان این دوره ۱۱۵۰ یورو در ماه و حداکثر آن‌ها ۵۹۰۰ یورو در ماه خواهد بود. بنابراین، بدون شک می‌توان گفت که این دوره یکی از دوره‌های بسیار پر درآمد برای کارآموزان به حساب می‌آید. در سال اول که کارآموزان در حال گذراندن دوره‌های نظری هستند، در هر ماه ۱۱۵۰ یورو دریافت خواهند کرد. در طول آموزش‌های عملی، حقوق ماهانه به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند و به ۴۰۰۰ تا ۵۹۰۰ یورو در ماه می‌رسد. ساعات کاری به گونه‌ای است که علاوه بر روز باید در شیفت‌ها شب و یا در روزهای تعطیل نیز کارآموزان حضور داشته باشند.

حقوق و درآمد کارآموزان بعد از دوره

به عنوان یک کنترل کننده ترافیک هوایی در آینده درآمد بسیار خوبی خواهید داشت. افرادی که دوره آوسبیلدونگ کنترل ترافیک هوایی می‌گذرانند و موفق به دریافت گواهی پایان دوره می‌شوند، به راحتی می‌توانند به عنوان یک متخصص وارد بازار کار شوند. حقوق این افراد در مقایسه با بسیاری از مشاغل دیگر بالاتر است. میزان حقوق دریافتی بستگی به شهر و فرودگاهی که در آن کار می‌کنند دارد. هر چه فرودگاه بزرگتر باشد میزان حقوق نیز بیشتر خواهد بود. در مجموع حداقل حقوق ناخالص یک کنترل کننده ترافیک هوایی در هر ماه ۷۰۰۰ یورو و حداکثر حقوق می‌تواند به ۹۷۵۰ یورو در ماه نیز برسد که این به ساعات کاری و شیفت نیز بستگی دارد.

طول دوره

دوره آوسبیلدونگ کنترل ترافیک هوایی حدود سه سال طول می‌کشد. در اکثر آموزشگاه‌ها این دوره سه سال است اما در برخی جاها این دوره دو سال طول می‌کشد. در هر دو صورت، این دوره یک دوره دوگانه است و شامل بخش نظری و عملی می‌شود. بخش نظری آن حدود یک سال و سه ماه و بخش عملی آن حدود یک سال و نیم طول می‌کشد.

سطح زبان مورد نیاز

برای شرکت در دوره آوسبیلدونگ کنترل ترافیک هوایی شما نیاز دارید که بر زبان آلمانی مسلط باشید چرا که این دوره به زبان آلمانی آموزش داده می‌شود. از این رو باید مدرک زبان آلمانی را تا سطح B۲ داشته باشید. علاوه بر این برای شرکت در این دوره زبان انگلیسی‌تان نیز باید خوب باشد. از این رو برخی موسسه‌ها مدرک آیلتس نیز می‌خواهند.

شرایط سنی

افراد در گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال گزینه مناسبی برای شرکت در دوره آوسبیلدونگ کنترل ترافیک هوایی هستند. این شغل کار بسیار حساسی است و افراد باید از توانایی خوبی برخوردار باشند.

دروس دوره آوسبیلدونگ کنترل ترافیک هوایی

در بخش نظری این دوره، مبانی کلی از دروس کامپیوتر، ریاضیات، هوا و فضا، کنترل ترافیک، زبان آلمانی و زبان انگلیسی ارائه می‌شود. در بخش عملی نیز کارآموزان در برج مراقبت حضور دارند و به طور عملی همه این مطالب را تجربه می‌کنند.

مدارک مورد نیاز دوره آوسبیلدونگ کنترل ترافیک هوایی

برای شرکت در این دوره شرکت کننده باید حداقل مدرک دیپلم داشته باشند و آن را به زبان آلمانی ترجمه کنند. همچنین این افراد باید مدرک آیلتس زبان انگلیسی نیز داشته باشند زیرا باید قادر باشند که به زبان انگلیسی حرف بزنند. داشتن مدرک زبان آلمانی در سطح B2 نیز الزامی است.  در ابتدا یک آزمون ۱۰۰ سواله از متقاضیان می‌گیرند. به دلیل حساس بودن این شغل ورود به این دوره کار دشواری است. بعد از قبول شدن در این آزمون، تاییدیه موسسه مورد نظر را همراه داشته باشید. همچنین مدارک شناسایی و پاسپورت را نیز همراه خود داشته باشید.

سوالات متداول

۱. آیا دوره آوسبیلدونگ کنترل ترافیک هوایی آزمون ورودی دارد؟

بله. از آنجایی که این شغل بسیار حساس است، در ابتدا یک آزمون ۱۰۰ سواله آنلاین از متقاضیان گرفته می‌شود. همچنین این افراد به لحاظ روانی نیز تجزیه و تحلیل می‌شوند.

۲. بعد از پایان دوره آوسبیلدونگ کنترل ترافیک هوایی، کارآموزان چه مهارت‌هایی را به دست می‌آورند؟

بعد از پایان این دوره کارآموزان باید قادر باشند که به زبان انگلیسی صحبت کنند. آن‌ها قادر خواهند بود که از طریق امواج رادیویی دستورات لازم را به خلبان‌ها بدهند. آن‌ها می‌توانند با خلبانان ارتباطات هوایی داشته باشند. آن‌ها از مانیتور کنترل هوایی را انجام می‌دهند.

۳. آینده شغلی کارآموزان بعد از دوره آوسبیلدونگ کنترل ترافیک هوایی چگونه است؟

کارآموزانی که بعد از گذراندن این دوره موفق به گرفتن مدرک پایان دوره می‌شوند، می‌توانند به راحتی در برج مراقبت فرودگاه‌های مختلف مشغول به کار شوند. این شغل بسیار خوب است و آینده کاری روشنی در آینده دارد.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *