شرایط تحصیل در مجارستان برای ایرانیان

درس خواندن به زبان انگلیسی در یکی از زیباترین شهرهای اروپا، در ساحل زیبا و مسحور کننده دانوب و در کشوری با امنیت بالا، چیزی است که تحصیل در مجارستان برای شما به ارمغان می آورد. برای بررسی هرآنچه که نیاز است در این زمینه بدانید با ما همراه باشید.

تحصیل در مجارستان

چرا تحصیل در مجارستان؟

  1. مجارستان عضو اتحادیه اروپا و حوزه شنگن است.
  2. مجارستان عضو «فرآیند بولونیا» است که هدفش هماهنگ سازی آموزش در قاره اروپا است.
  3. شهریه دانشگاه و هزینه زندگی در این کشور در مقایسه با بسیاری از نقاط اروپا، به میزان قابل توجهی پایین است.
  4. تقریبا تمام درس ها به زبان انگلیسی آموزش داده می شوند؛ البته برای این که امور زندگی روزمره تان راحت بگذرد، باید کمی زبان مجاری یاد بگیرید.
  5. می توانید در بعضی از دانشگاه ها بدون آیلتس و تافل هم پذیرش بگیرید. 
  6. کشوری کوچک اما امن و زیبا است.

بهترین رشته ها برای تحصیل در مجارستان

  1. مهندسی عمران
  2. علوم کامپیوتر و IT
  3. مدیریت کسب و کار
  4. کشاورزی
  5. پزشکی
  • رشته های پزشکی و دندانپزشکی امتحان ورودی دارند اما اگر در دبیرستان نمره زیست، شیمی و فیزیک/ریاضی شما بالاتر از ۱۸ باشد و نمره زبان تان نیز خوب باشد، نیاز نیست در امتحان ورودی شرکت کنید. برای کسب اطلاعات دقیق تر، باید به سایت دانشگاه موردنظرتان مراجعه کنید.

هزینه تحصیل در مجارستان

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی مجارستان در اغلب رشته ها بین ۱۲۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو در سال است. البته این شامل رشته های پزشکی و دندانپزشکی نمی شود و هزینه تحصیل در آن ها بسیار بیشتر است و بین ۱۲ تا ۱۶ هزار یورو در سال است.

  • برای اطلاع از شهریه دقیق هر رشته باید به سایت دانشگاه مراجعه کنید اما برای نمونه، دانشگاه «پچ» در مقطع کارشناسی رشته فیزیوتراپی هر ترم ۲۵۰۰ یورو (سالانه ۵۰۰۰ یورو) و در مقطع ارشد رشته روانشناسی هر ترم ۳۹۰۰ یورو (سالانه ۷۸۰۰ هزار یورو) شهریه دریافت می کند.

شرایط عمومی تحصیل در مجارستان

۱. مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در مجارستان

معمولا دانشگاه ها برای مقاطع مختلف تحصیلی، نمره تافل ۷۲ و آیلتس ۵/۵ را می پذیرند.

۲. شرایط سنی تحصیل در مجارستان:

اغلب دانشگاه ها در این مورد شرط سنی خاصی ندارند؛ ولی ممکن است بعضی از دانشگاه ها، دانشجوهای بالاتر از ۲۸ سال را در مقطع کارشناسی و بالاتر از ۳۵ سال را در مقطع ارشد قبول نکنند. هم چنین حداکثر گپ یا فاصله تحصیلی مورد پذیرش آن ها نیز ۵ سال باشد. برای کسب اطلاع دقیق تر در این مورد باید به سایت دانشگاه مراجعه کنید. 

  • بعضی از دانشگاه ها برای بعضی از رشته ها امتحان ورودی برگزار می کنند. این امتحان می تواند کتبی آنلاین، شفاهی و یا هر دو باشد. هم چنین اگر داوطلبان بعضی از شرایط را داشته باشند، مثلا نمره آیلتس خوب و نمره آزمون SAT بالا داشته باشند (یا نمره یکی از دروس مثل ریاضی در آزمون SAT بالا باشد)، از امتحان ورودی معاف می شوند. برای اطلاع از شرایط دقیق هر رشته باید به سایت دانشگاه مراجعه کنید. 

بهترین دانشگاه های مجارستان برای تحصیل

نام دانشگاه

رتبه در مجارستان

رتبه در دنیا

بر اساس رده بندی سال ۲۰۲۲ QS

دانشگاه سگد

۱

۵۵۱

دانشگاه دبرتسن

۲

۵۹۱

  • دانشگاه اوتووش لوراند (ELTE)
    – دانشگاه پچ

     

۳

۶۵۱

  • دانشگاه فناوری و اقتصاد بوداپست
    – دانشگاه کوروینوس بوداپست
    – دانشگاه علوم زیستی و کشاورزی مجارستان
    – دانشگاه ایستوان

     

۴

۸۰۱

تحصیل در مقاطع مختلف مجارستان

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در مجارستان

مقطع کارشناسی

شرایط پذیرش: معمولا داشتن مدرک دیپلم ۱۲ ساله کفایت می کند.

طول دوره: معمولا ۳ ساله است.

شرط معدل: شرط معدل خاصی وجود ندارد اما ممکن است دانشگاه ها، درخواست ها را بر اساس نمرات قبلی متقاضیان دسته بندی کنند. هم چنین ممکن است برای بعضی از رشته ها نمرات بعضی از دروس مثل ریاضی، فیزیک یا شیمی مدنظر قرار بگیرد و بعضی از رشته ها هم آزمون ورودی داشته باشند.

مقطع کارشناسی ارشد

شرایط پذیرش: داشتن مدرک کارشناسی کافی است.

طول دوره: یک یا ۲ سال طول می کشد.

شرط معدل: شرط معدل خاصی وجود ندارد اما ممکن است دانشگاه ها، درخواست ها را بر اساس نمرات قبلی متقاضیان دسته بندی کنند.

مقطع دکترا یا PhD

شرایط پذیرش: داشتن مدرک کارشناسی ارشد کافی است.

طول دوره: ۳ تا ۶ سال به درازا می کشد. تحصیل در مجارستان در مقطع دکترا ممکن است در مواردی، طولانی تر از بعضی کشورهای دیگر باشد.

شرط معدل: شرط معدل خاصی وجود ندارد اما ممکن است دانشگاه ها، درخواست ها را بر اساس نمرات قبلی متقاضیان و تجربیات کاری آن ها دسته بندی کنند.

امکان تحصیل رایگان در مجارستان وجود دارد؟

مجارستان از دانشجوها شهریه می گیرد و میزان شهریه در بعضی از رشته ها و دانشگاه ها برای متقاضیان اروپایی و غیر اروپایی یکی و در بعضی موارد برای متقاضیان غیر اروپایی بیشتر است. اما با توجه به این که دانشجوهای اروپایی هم در هر حال شهریه می پردازند، ممکن است این گروه از افراد سراغ تحصیل در کشورهایی بروند که شهریه ای از آن ها نمی گیرند و بنابراین رقابت برای ورود به دانشگاه ها و تحصیل در مجارستان کمتر می شود. 

بورسیه تحصیلی در مجارستان

کمک هزینه های تحصیلی در مجارستان متنوع است و تعداد قابل توجهی بورسیه وجود دارد که دست کم شهریه دانشگاه و در بعضی موارد علاوه بر شهریه، هزینه های زندگی دانشجو را هم پوشش می دهد. 

معمولا شرایط اولیه برای دریافت این کمک هزینه ها زیاد سخت نیست و ممکن است تنها مانع، تعداد زیاد متقاضیان باشد.

در هر حال، بهترین نقطه شروع برای گرفتن کمک هزینه تحصیلی، سایت خود دانشگاه و فهرست بورسیه هایی است که روی این سایت نقش بسته. برای نمونه، در فهرست بورسیه هایی که روی سایت دانشگاه سگد قرار دارد، در رده اول بورسیه خود دانشگاه است که برای دریافت آن، باید رزومه، انگیزه نامه و توصیه نامه را بارگذاری کنید و دانشگاه پس از بررسی مدارک، به شما اطلاع خواهد داد که برای دریافت بورسیه پذیرفته شده اید یا نه.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی مجارستان

از مهم ترین مدارک برای دریافت ویزای تحصیلی مجارستان می توان به این ها اشاره کرد:

  1. نامه پذیرش از دانشگاه
  2. مدرک پرداخت شهریه دانشگاه
  3. اجاره نامه محل اقامت در مجارستان
  4. تمکن مالی

خوابگاه دانشجویی در مجارستان

  • دانشگاه سگد خوابگاه ندارد اما دفتری به نام «دبیرخانه دانشجویان خارجی» دارد که می تواند در این زمینه به شما کمک کند.
  • دانشگاه دبرتسن خوابگاه دارد و هزینه آن بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ یورو در ماه است. دانشگاه پچ خوابگاه بزرگتری دارد و هزینه آن ۱۰۰ تا ۱۵۰ یورو در ماه است.
  • در بوداپست به سختی می توان خوابگاه دانشجویی گرفت ولی می توان سراغ هاستل رفت. هم چنین این امکان وجود دارد که تنهایی و یا شراکتی آپارتمان اجاره کنید.
  • اجاره آپارتمان بسته به شهر و منطقه ای که در آن زندگی می کنید، می تواند بین ۲۷۵ تا ۶۳۵ یورو در ماه هزینه بردارد. البته صاحبخانه معمولا معادل ۲ ماه اجاره را به عنوان پول پیش نگه می دارد. 

بهترین شهرهای دانشجویی در مجارستان

  1. بوداپست

پایتخت مجارستان یکی از زیباترین شهرهای اروپا است که توسط رود دانوب به ۲ بخش تقسیم شده. بوداپست به دلیل آثار ارزشمند تاریخی و معماری چشمگیر و قدیمی اش در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار دارد؛ اما این شهر فقط زیبا نیست، بلکه پر از گالری های هنری، باشگاه و کافه است تا برای دانشجوهای خارجی که برای تحصیل در مجارستان هستند، به محلی زیبا و همزمان سرگرم کننده تبدیل شود. بوداپست در رده بندی سال ۲۰۲۲ QS از بهترین شهرهای دانشجویی دنیا، در رده پنجاه و هشتم ایستاد.

  1. دبرتسن

دبرتسن با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت، دومین شهر بزرگ مجارستان است و در ۲ دوره کوتاه تاریخی، پایتخت این کشور بوده. این شهر مرکز آموزشی، اقتصادی، علمی و فناوری در شرق مجارستان است و با سالن های تئاتر، موسیقی زنده، کافه ها و طبیعت زیبا، شهری مدرن اما سرزنده و زیبا و کاملا مناسب تحصیل در مجارستان است.

دبرتسن کارناوال گل بسیار معروفی دارد که هر سال تابستان برگزار می شود و طی آن، با میلیون ها شاخه گل، کل شهر را تزیین می کنند.

  1. سگد

سگد سومین شهر بزرگ مجارستان است که در جنوب این کشور واقع شده و به دلیل آب و هوای گرم و روزهای آفتابی اش به «شهر آفتاب» معروف شده. این شهر به خاطر غذاهایش نیز مشهور است. اضافه بر همه این ها، بهترین دانشگاه مجارستان در این شهر واقع شده است.

هزینه زندگی دانشجویی در مجارستان

هزینه زندگی در مجارستان به طور میانگین ۳۷۵ تا ۷۰۰ یورو در ماه است. با این که مجارستان عضو اتحادیه اروپا است، واحد پول آن یورو نیست و «فورینت» است. 

شرایط کار دانشجویی در مجارستان

دانشجوها می توانند تا ۲۴ ساعت در هفته کار پاره وقت انجام دهند تا به این ترتیب بخشی از مخارج تحصیل در مجارستان جبران شود.

شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار

بعد از پایان تحصیل در مجارستان می توانید ویزای «تحصیل به کار» را بگیرید که به شما اجازه می دهد ۹ ماه در این کشور بمانید و دنبال کار بگردید. البته این ویزا فقط یک بار صادر می شود.

شرایط دریافت اقامت دایم بعد از تحصیل در مجارستان

دو مدل اقامت دایم مجارستان وجود دارد که یکی را با ۳ سال زندگی و دیگری را با ۵ سال اقامت در این کشور می توانید بگیرید و مدت اعتبار آن ها ۵ ساله و قابل تمدید برای ۵ سال دیگر است. البته با داشتن کارت اقامت دایم و ۸ سال زندگی در مجارستان می توانید تابعیت این کشور را دریافت کنید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *