شرایط تحصیل در انگلستان برای ایرانیان

تحصیل در انگلستان مثل کلیدی است که به هر قفلی می خورد. اگر آن قدر درس خوان و پیگیر باشید که بتوانید از یک دانشگاه در انگلیس پذیرش بگیرید، آن وقت با دنیایی از امکانات روبرو خواهید شد. تحصیل در دانشگاه هایی که -به معنی کلمه- در زمره برترین های دنیا هستند، طیف وسیعی از بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی و امکان کار پس از فارغ التحصیلی در خود انگلیس و خیلی از کشورهای بزرگ دنیا، در سینی نقره جلوی شما گذاشته خواهد شد. فقط باید به اندازه کافی پیگیر باشید.  

فهرست مطالب

تحصیل در انگلستان

چرا تحصیل در انگلستان؟

  1. دانشگاه های انگلستان در رده بندی های جهانی، همواره جزء بهترین های دنیا بوده اند و هستند. پس از پایان تحصیل در انگلستان، نه تنها بازار کار خوبی در خود این کشور خواهید داشت، بلکه مدرک شما را در سراسر دنیا قبول دارند.
  2. دوره تحصیل در دانشگاه های این کشور کوتاه تر است.
  3. جامعه ایرانی ها در انگلیس بسیار گسترده است و در این کشور کمتر احساس غربت و تنهایی خواهید کرد. علاوه بر این، تعداد دانشجوهای خارجی در انگلیس بسیار زیاد است و بنابراین احساس نمی کنید در این کشور انگشت نما هستید.
  4. هزینه تحصیل در انگلیس از آمریکا کمتر است.
  5. پس از پایان تحصیل، انگلیسی را روان صحبت خواهید کرد و خود این هم به گزینه های پیش روی شما برای پیدا کردن کار مناسب اضافه خواهد کرد. زبان رسمی در دفاتر بسیاری از شرکت های چندملیتی، انگلیسی است. 

بهترین رشته ها برای تحصیل در انگلستان (به همراه شهریه)

اگر قصد تحصیل در انگلستان را دارید و می خواهید بعد از پایان دوره تحصیل، همانجا بمانید و کار کنید و پول خوبی هم در بیاورید، این رشته ها را به شما توصیه می کنیم:

  1. دندانپزشکی؛ شهریه سالانه در سال اول، ۲۷ هزار پوند؛ در سال های دوم تا پنجم، ۴۴ هزار پوند
  2. پزشکی، به ویژه اگر تخصص بخوانید. شهریه سالانه در سال های اول و دوم، ۲۳ هزار پوند، در سال های سوم تا پنجم ۴۰ هزار پوند  
  3. دامپزشکی؛ ۳۴ هزار پوند در سال
  4. اقتصاد؛ بین ۱۵ تا ۲۳ هزار پوند در سال ، بسته به دانشگاه
  5. مهندسی؛ بین ۱۹ تا ۲۸ هزار پوند در سال
  6. ریاضیات؛ ۲۲ هزار پوند در سال
  7. فیزیک و نجوم؛ ۲۴ هزار پوند در سال
  8. علوم کامپیوتری؛ ۲۴ هزار پوند در سال
  9. تجارت و مدیریت؛ ۱۷ هزار پوند در سال
  10. معماری؛ ۲۵ هزار پوند در سال
  11. حقوق؛ ۲۰ هزار پوند در سال

معرفی مراکز آموزشی برتر انگلستان

تحصیل در انگلیس تا ۱۸ سالگی اجباری است؛ اما دبیرستان در ۱۶ سالگی تمام می شود. در ۲ سال باقی مانده، دانش آموزان می توانند مسیرهای متفاوتی را در پیش بگیرند، از جمله می توانند وارد مدارس فنی و حرفه ای شوند یا به کالج بروند و ۲ سال درس بخوانند تا آماده ورود به دانشگاه شوند. بنابراین مفهوم کالج در انگلیس با بقیه دنیا به ویژه آمریکا فرق دارد. در آمریکا کالج در اغلب موارد معادل دانشگاه گرفته می شود.

  1. بهترین مدارس انگلستان برای تحصیل

مدارس دولتی انگلیس برای همه رایگان هستند ولی مدارس خصوصی هم وجود دارند که ثبت نام در آن ها با پرداخت شهریه همراه است. بعضی از بهترین مدارس خصوصی انگلیس (در خود انگلیس به این مدارس «عمومی» و به مدارس رایگان، «دولتی» گفته می شود) این ها هستند که احتمالا آینده فرزندتان با تحصیل در آن ها تضمین شده است:

  • مدرسه Benenden

سن تحصیل در این مدرسه: از ۱۱ تا ۱۸ سال

ثبت نام: از ۳ تا ۴ سال قبل از ورود

مشخصات: مدرسه دخترانه، تاسیس در ۱۹۲۳ میلادی، مساحت ۱۰۰ هکتار 

  • مدرسه Charterhouse

سن تحصیل در این مدرسه: از ۱۳ تا ۱۸ سالگی

ثبت نام: ۲ سال قبل از ورود

مشخصات: بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد

  • مدرسه Eton College

سن تحصیل در این مدرسه: ۱۳ تا ۱۸ سال

ثبت نام: در ۱۰ سالگی

مشخصات: در ۱۴۴۰ میلادی تاسیس شده؛ پسرانه است؛ پرنس ویلیام، پرنس هری و ۱۹ تا از نخست وزیران بریتانیا در آن تحصیل کرده اند.

  1. بهترین دانشگاه های انگلستان برای تحصیل

دانشگاه هایی که کیفیت شان در سطح اول جهانی باشد، در انگلیس کم نیست. در حقیقت در فهرست دانشگاه های برتر دنیا، ۴ دانشگاه انگلیسی در بین ۱۰ دانشگاه برتر قرار دارد. معروف ترین و بهترین دانشگاه های این کشور به ترتیب عبارتند از:

  • دانشگاه آکسفورد؛ برای پذیرش در این دانشگاه باید در مصاحبه شرکت کنید
  • دانشگاه کمبریج؛ برای پذیرش در این دانشگاه باید در مصاحبه شرکت کنید
  • UCL یا دانشگاه کالج لندن
  • امپریال کالج لندن

از دیگر دانشگاه های بسیار معتبر بریتانیا می توان به این ها اشاره کرد:

  • دانشگاه ادینبورو
  • دانشگاه منچستر
  • کینگز کالج لندن
  • مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن
  • دانشگاه بریستول
  • دانشگاه واریک

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در انگلستان

۱. کارشناسی

برای تحصیل در مقطع کارشناسی در انگلیس، بهتر است از طریق UCAS (خدمات پذیرش کالج و دانشگاه ها) اقدام کنید. در حقیقت، اغلب دانشگاه های انگلیس به شما اجازه نمی دهند به طور مستقیم به خود آن ها درخواست دهید و باید از طریق این سایت اقدام کنید. 

  • دوره کارشناسی در انگلیس ۳ ساله و پزشکی ۵ ساله است.
  • در سایت UCAS می توانید تا سقف ۵ رشته-دانشگاه مورد نظرتان را ثبت کنید و این مرکز، درخواست های شما را برای دانشگاه ها ارسال می کند تا آن ها بعد از بررسی، اعلام کنند شما را می پذیرند یا نه. هزینه ثبت درخواست در این سایت برای یک رشته ۲۲ پوند و برای بیش از یک رشته ۵/۲۶ پوند است.
  • مدرک زبان مورد نیاز: برای رشته ها و دانشگاه های مختلف می تواند متفاوت باشد اما به طور کلی به نمره آیلتس ۵/۶ (حداقل ۶ در نوشتن و خواندن و حداقل ۵/۵ در حرف زدن و گوش کردن) نیاز دارید. نمره تافل آنلاین هم باید حداقل ۹۰ (حداقل ۲۲ در خواندن، ۲۱ در نوشتن، ۱۷ در گوش کردن و ۲۰ در حرف زدن) باشد.
  • شرط سنی: سقف سنی برای تحصیل وجود ندارد.
  • شرط معدل: اگر یک سال در یکی از دانشگاه های ایران تحصیل کرده باشید، مشکلی برای ورود مستقیم به دانشگاه های انگلیس نخواهید داشت اما معدل ۱۶ به بالا در سال دوازدهم (یا پیش دانشگاهی) هم می تواند کافی باشد.

📌 برای آگاهی بیشتر مقاله تحصیل کارشناسی در انگلستان را بخوانید.


۲. کارشناسی ارشد

  • دوره ارشد در انگلیس یک تا ۲ ساله است.
  • مدرک زبان مورد نیاز: اگر نمره زبان شما کمتر از ۵/۵ باشد، اساسا دولت انگلیس به شما ویزای تحصیلی نخواهد داد؛ اما کیفیت زبان برای رشته ها و دانشگاه های مختلف تفاوت دارد. به طور میانگین، باید نمره کلی آیلتس شما ۵/۶ باشد.
  • شرایط سنی: تحصیل در انگلیس در مقطع کارشناسی ارشد، سقف سنی ندارد.
  • شرط معدل: حداقل معدلی که دانشگاه ها از شما طلب می کنند، بنا به رشته و دانشگاه تفاوت می کند ولی با حداقل معدل ۱۶ شانس مناسبی خواهید داشت.
  • هزینه تحصیل: شهریه دانشگاه های مختلف فرق دارد و رشته های علوم انسانی در مقایسه با مهندسی و کامپیوتر ارزان تر هستند؛ اما به طور متوسط، هزینه تحصیل در انگلیس در رشته های ارشد می تواند بین ۵ تا ۳۰ هزار پوند در سال متغیر باشد.

📌 برای آگاهی بیشتر مقاله تحصیل کارشناسی ارشد در انگلستان را بخوانید.


۳. دکترا

  • تحصیل در دوره دکترا در انگلستان معمولا ۳ تا ۴ سال طول می کشد.
  • مدرک زبان مورد نیاز: در بعضی موارد به نمره آیلتس ۷ نیاز است اما معمولا آیلتس ۵/۶ کفایت می کند.
  • شرایط سنی: جوانترین فردی که در بریتانیا دکترا گرفته، ۱۵ سال سن داشته و پیرترین فرد هم ۹۵ ساله بوده است.
  • هزینه تحصیل: زیاد است اما به ندرت پیش می آید که یک دانشجوی دکترا نتواند بورسیه یا کمک هزینه تحصیلی بگیرد.
  • شرط معدل: ممکن است متغیر باشد و بعضی از دانشگاه ها حتی معدل ۱۸ از شما بخواهند؛ اما حتی اگر معدل تان پایین است نباید تسلیم شوید چون در بعضی از رشته ها، کیفیت شما علاوه بر معدل با سابقه کار، انگیزه نامه و یا مصاحبه سنجیده می شود و ممکن است با وجود معدل پایین، پذیرفته شوید.
  • معمولا ۲ راه برای پذیرش در دوره دکترا وجود دارد. پوزیشن های خالی دانشگاه ها را پیدا کنید و درخواست دهید. معمولا اولویت دانشگاه ها برای این پوزیشن ها، دانشجویان داخلی است. دوم، یک موضوع خاص را برای تحقیق پیدا کنید، فاند و بودجه لازم را از طریق NGO ها و سازمان های خیریه تامین کنید و سپس برای یک استاد راهنما درخواست بفرستید.

📌 برای آگاهی بیشتر مقاله تحصیل دکتری در انگلستان را بخوانید.


امکان تحصیل رایگان در انگلستان وجود دارد؟

تحصیل در انگلستان هزینه زیادی دارد اما می توانید با گرفته بورسیه آن را جبران کنید.

بورسیه تحصیلی در انگلستان

معمولا ۲ نوع کمک هزینه تحصیلی برای دانشجوهای خارجی وجود دارد:

  1. بورسیه یا Bursary که تمام هزینه های تحصیل و گاهی هزینه های اضافه تر را تامین می کند. معمولا سازمان هایی که بورسیه اعطا می کنند، انتظار دارند به ازای هر یک سال بورسیه، دانشجو در پایان تحصیل یک سال برای آن ها کار کند.
  2. کمک هزینه تحصیل scholarship که به دانشجو اعطا می شود تا بتواند درسش را به پایان برساند. این نوع کمک ممکن است یک بار باشد یا ممکن است در هر سال تحصیلی صورت بگیرد و نیازی هم به بازپس دادن ندارد.

موسسات و سازمان های زیادی هستند که به دانشجوها کمک هزینه تحصیلی می دهند و با مراجعه به سایت هر کدام، می توان درخواست خود را ثبت کرد. البته برای مقطع کارشناسی، اغلب خود دانشگاه ها به دانشجوهایی که استعداد زیادی در زمینه های مختلف، مثل ورزشی، داشته باشند، کمک هزینه می دهند.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی انگلستان

ویزای تحصیلی انگستان که قبلا با عنوان Tier 4 شناخته می شد، با سیستم امتیازبندی اعطا می شود و شرط اول و اصلی گرفتن این ویزا، داشتن پذیرش از یک دانشگاه است. برای بررسی کامل شرایط می توانید مقاله ویزای تحصیلی انگلستان را بخوانید.

  • شرط تمکن مالی به این شکل است که باید شهریه یک سال تحصیل در دانشگاه به علاوه مخارج ماهانه تان را داشته باشید. دولت انگلیس برای مخارج ماهانه در لندن ۱۳۳۴ پوند و خارج از لندن ۱۰۲۳ پوند در نظر گرفته و باید معادل ۹ ماه مخارج ماهانه در حساب شما باشد.
  • این پول باید دست کم ۲۸ روز در حساب شما مانده باشد. روز آخر این دوره ۲۸ روزه باید حداکثر ۳۱ روز با درخواست ویزای شما فاصله داشته باشد.

امتیاز بندی ویزای تحصیلی انگلستان

برای تحصیل در انگلستان، ابتدا باید ویزای ورود به این کشور را بگیرید. ویزای تحصیلی هم شامل سیستم امتیازبندی می شود و باید ۷۰ امتیاز بگیرید تا به شما ویزا داده شود. اگر از یک دانشگاه پذیرش بگیرید، ۵۰ امتیاز، اگر مدارک تمکن مالی داشته باشید که نشان دهد شهریه دانشگاه و هزینه زندگی در انگلیس را دارید، ۱۰ امتیاز و اگر مدرک زبان لازم را داشته باشید، ۱۰ امتیاز دیگر می گیرید و به شما ویزا می دهند. بنابراین نباید نگران سیستم امتیازبندی برای گرفتن ویزای تحصیلی انگلیس باشید.

خوابگاه دانشجویی در انگلستان

بعضی از دانشگاه ها به دانشجوهای خارجی سال اولی خوابگاه می دهند، اما شرایط سختی برای آن در نظر می گیرند. جدا از آن، ارزان ترین و بهترین راه، زندگی در خوابگاه های تمام دانشجویی بخش خصوصی است که به نسبت بقیه جاها ارزان تر است. می توانید در این زمینه از دانشگاه مشاوره بگیرید.

  • ممکن است هزینه اقامت شما با احتساب پول آب و برق و گاز، حدود ۶۰۰ پوند در ماه باشد.

بهترین شهرهای دانشجویی در بریتانیا

  1. لندن 
  2. ادینبورو
  3. منچستر
  4. گلاسکو
  5. کاونتری
  6. ناتینگهام
  7. بیرمنگام
  8. نیوکاسل
  9. آبردین 
  10. برایتون
  • همه این شهرها در رده بندی ۱۰۰ شهر برتر دانشگاهی دنیا قرار دارند.

هزینه زندگی دانشجویی در انگلستان

موقع تحصیل در انگلستان، علاوه بر شهریه دانشگاه باید هزینه زندگی در این کشور را نیز در نظر داشته باشید. بعضی از هزینه های ماهانه برای دانشجوها در انگلیس به این صورت است (در نظر داشته باشید که هزینه ها میانگین هستند):

  1. اجاره اتاق: ۵۵۰ پوند
  2. گاز و برق: ۶۰ پوند
  3. غذا: ۲۰۰ پوند
  4. اینترنت: ۴۰ پوند
  5. تلفن همراه: ۳۰ پوند
  6. شست و شوی لباس ها: ۲۵ پوند
  7. لوازم التحریر و کتاب های درسی: ۴۰ پوند
  8. لباس: ۷۰ پوند
  9. حمل و نقل: ۹۰ پوند (یک بار سواری با اتوبوس ۵/۱ پوند است.)
  10. شام در رستوران: ۱۵ پوند

شرایط کار دانشجویی در انگلستان

زمان تحصیل در انگلستان می توانید مشاغل پاره وقتی مثل کار در رستوران، نگهداری از کودک و یا کار در فروشگاه را انتخاب کنید. دانشجوها فقط می توانند پاره وقت و به میزان ۲۰ ساعت در هفته کار کنند.

شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار انگلستان

  • طبق قانونی که از سال ۲۰۲۱ در انگلستان برقرار شده، دانشجوهای خارجی می توانند بعد از پایان تحصیل درخواست ویزای فارغ التحصیلی کنند و اقامت شان در این کشور برای ۲ سال تمدید می شود تا بتوانند در انگلیس زندگی و کار کنند. این امکان برای دانشجوهای کارشناسی و ارشد، فارغ از رشته ای که خوانده اند، مهیا است.
  • این قانون برای فارغ التحصیلان دکترا متفاوت است و به آن ها اجازه می دهد تا ۳ سال پس از پایان تحصیل در انگلستان بمانند. 
  • نکته جالب ویزای فارغ التحصیلی این است که لازم نیست از یک کارفرما پیشنهاد کاری داشته باشید تا بتوانید در انگلستان بمانید. همین که درس تان را با موفقیت به پایان برسانید، کافی است.
  • می توانید در انگلیس درخواست تغییر ویزای تان از تحصیلی به نیروی کار متخصص را بدهید. البته باید شرایط مورد نیاز آن را داشته باشید.

شرایط دریافت اقامت بعد از تحصیل در انگلستان

۵ سال بعد از پایان تحصیل در انگلستان، در صورتی که 

  1. درآمد ثابت و کار تمام وقت داشته باشید
  2. سوءپیشینه پیدا نکرده باشید

می توانید درخواست اقامت دایم در انگلیس را بدهید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *