شرایط و هزینه های زندگی در روسیه

روسیه؛ سرزمینی پهناور که بخشی از آن در شمال قاره آسیا و بخش دیگر در شرق قاره اروپا واقع شده است. این کشور با اقینوس آرام شمالی، منجمد شمالی و دریای کاسپی، سیاه و بالتیک مرز آبی دارد. روسیه پیشینه تاریخی طولانی دارد و تعداد زیادی از جاذبه‌های تاریخی و شهرها و روستاهای قدیمی را در خود جای داده است. اگر به زندگی در روسیه فکر می‌کنید، بهتر است بدانید که این سرزمین در عرصه‌های علمی، فرهنگی، هنری، اقتصادی و صنعتی پیشتاز است. همچنین در عرصه سیاست یکی از کشورهای برجسته در دنیا به شمار می‌آید.

فهرست مطالب

شرایط و هزینه های زندگی در روسیه

معرفی کوتاه کشور روسیه

وسعت کشور روسیه معادل ۱۷,۰۷۵,۴۰۰ کیلومتر مربع و جمعیت آن برابر با ۱۴۳,۳۷۷,۰۰۰ میلیون نفر دارد. پایتخت روسیه مسکو است که شهری بزرگ، زیبا و صنعتی در این کشور به حساب می‌آید. بیشتر مردم روسیه زبان روسی دارند و برخی نیز به زبان‌های ترکی و اورلی صحبت می‌کنند، مسیحیت دین غالب کشور است اما برخی نیز به یهودیت و اسلام معتقد هستند. واحد پول روسیه روبل است.  

از آنجایی که بیشتر مناطق روسیه سردسیر هستند، درصد زیادی از مساحت آن زمین‌های خالی بوده و امکان کشاورزی در آن‌ها وجود ندارد. بخش وسیعی از کشور همچون جنگل‌های شمالی، زمستان‌های سخت و طولانی و تابستان‌های معتدل و کوتاه دارند.

وضعیت اقتصادی مناسب، امکانات رفاهی و تحصیلی و جاذبه‌های گردشگری در روسیه موجب شده تا بسیاری این کشور را برای سفر یا مهاجرت انتخاب کنند. اگر تصمیم به زندگی در روسیه دارید، در اینجا با برخی از شهرهای مهم آن آشنا می‌شویم:

  • مسکو: بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر روسیه است، از جمله شهرهای گران در این کشور و قاره اروپا محسوب می‌شود و از لحاظ اقتصادی و سیاسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
  • سن پترزبورگ: از زیباترین و مهم‌ترین شهرهای روسیه بوده، اهمیت تاریخی دارد و مراکز درمانی و آموزشی بی‌نظیری را در خود جای داده است.
  • کازان: جاذبه‌های تاریخی بسیاری دارد و شهری مهم در زمینه تجارت و فرهنگ به حساب می‌آید.

شرایط زندگی در روسیه

مهاجرت از تصمیم‌های سخت و مهم زندگی است که ممکن است به منظور کار، تحصیل یا هر دوی این موارد انجام شود. چیزی که در اتخاذ این تصمیم بسیار اهمیت دارد، آشنایی کامل با شرایط زندگی در کشور مقصد است. کشورهای بسیاری در سراسر دنیا از جمله روسیه آمادگی پذیرش مهاجرین را دارند. اگر قصد زندگی در روسیه را دارید، بهتر است قبل از سفر اطلاعات جامعی پیرامون این کشور بدست آورید.

کیفیت و امید به زندگی

احتمالا برای شما نیز همانند سایر مهاجرین، کیفیت زندگی در کشوری که قصد مهاجرت به آن را دارید، بسیار مهم است. روسیه کشوری غنی از منابع نفت و گاز است، جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد و در زمینه علم، فرهنگ و صنعت فعالیت قابل توجهی می‌کند. مواردی که سطح کیفیت زندگی در روسیه را مشخص می‌کنند، شاخص‌های جهانی هستند. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) سازمانی بین‌المللی است که هر دو سال یکبار شاخص‌هایی را به منظور ارزیابی کیفیت زندگی در کشورهای مختلف منتشر می‌کند.

شاخص‌های کیفیت زندگی

میانگین فرانسه

میانگین OECD

تحصیلات عالیه (۲۵-۶۴ سال)

۹۴ درصد

۷۸ درصد

مشاغل پردرآمد (۱۵-۶۴ سال)

۶۸ درصد

۷۴ درصد

امید به زندگی

۷۱ سال

۸۰ سال

آلودگی هوا

۱۵/۵ میکروگرم بر متر مکعب

۱۳/۹ میکروگرم بر متر مکعب

رضایت از کیفیت آب

۵۵ درصد

۸۱ درصد

رضایت عمومی از زندگی (۰-۱۰)

۵/۸

۶/۵

بازار کار و نرخ بیکاری

کسانی که تصمیم به مهاجرت و زندگی در روسیه دارند، باید وضعیت اقتصادی و بازار کار آن را نیز در نظر بگیرند. روسیه از جمله کشورهای قدرتمند از لحاظ اقتصادی به حساب می‌آید؛ پنجمین اقتصاد ملی بزرگ را در اروپا و یازدهمین اقتصاد بزرگ را در سطح دنیا دارد. از این رو، فرصت‌های شغلی بسیاری فراهم شده و شرایط برای مهاجرپذیری روسیه و سرمایه‌گذاری در آن هموار گشته است.

روسیه کشوری غنی از معادن و منابع طبیعی است؛ یکی از بزرگ‌ترین مخازن نفت و گاز در این کشور واقع شده و آن را به اولین صادر کننده گاز و دومین صادر کننده نفت در جهان تبدیل کرده است.

تولید تجهیزات نظامی پیشرفته نیز از مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی روسیه به شمار می‌آید. این کشور همچنین در زمینه پرورش آبزیان همچون خاویار و صادرات آن‌ها به سایر کشورها، فعالیت می‌کند. به علت سرد بودن آب و هوا، شرایط چندان برای کشاورزی و تولید محصولات مختلف مساعد نیست.

اقتصاد روسیه

نرخ بیکاری

۴/۱۰ درصد

نرخ اشتغال

۵۹/۴۰ درصد

نرخ تورم

 ۱۷/۴ درصد

واحد پول

روبل

متوسط حقوق ماهیانه

۵۶/۵۰۰ روبل

فرهنگ مهاجرپذیری

زمانی که شما تصمیم به زندگی در کشوری دیگر می‌گیرید، با فرهنگ، آب و هوا و به طور کلی شرایط زندگی متفاوت روبه‌رو خواهید شد. بسیاری از مهاجرین ممکن است قصد زندگی در روسیه را داشته باشند. روسیه بعد از آمریکا، دومین کشور مهاجرپذیر در دنیا است که دانشگاه‌ها و امکانات تحصیلی بالا، موقعیت‌های شغلی متعدد و درآمد مناسب آن را به یکی از برجسته‌ترین مقاصد مهاجرتی تبدیل کرده است. وسعت زیاد روسیه موجب شده که تنوع فرهنگی بالایی در نقاط مختلف آن دیده شود اما چیزی که در مورد تمام مردم آن صدق می‌کند، روحیات سرد و عدم تمایل به برقراری روابط صمیمانه است.

 مشاغل مختلف و درآمد آن‌ها

موقعیت‌های شغلی و میزان درآمد آن‌ها مسئله مهم دیگر برای کسانی است که قصد زندگی در روسیه را دارند. روسیه، وضعیت اقتصادی مساعدی دارد؛ چرا که یکی از قطب‌های اقتصادی دنیا است و درصد بالایی از نفت و گاز مورد نیاز کشورهای دیگر را تامین می‌کند. پزشکی، دندانپزشکی، وکالت و قضاوت از جمله مشاغل پردرآمد و مهندسی برق، برنامه نویسی و ناخدای کشتی درآمد کمتری دارند.

مزایا و معایب زندگی در روسیه

مهاجرت تصمیم بزرگ و البته چالش برانگیزی است. همان‌طور که می‌تواند به ارتقای موقعیت شغلی و تحصیلی شما کمک کرده و احتمالا رفاه بیشتری را فراهم کند، شما باید خود را برای شرایطی که شاید چندان خوشایند نباشد نیز آماده کنید. در ادامه با برخی از مزایا و معایب زندگی در روسیه آشنا می‌شویم.

معایب

هزینه: برای اینکه زندگی در روسیه را رفاه بیشتری سپری کنید، باید کار خوب و درآمد بالایی داشته باشید. هزینه مسکن یکی از بالاترین هزینه‌های زندگی در روسیه است و پیدا کردن خانه‌ای با امکانات و قیمت مناسب در این کشور کار آسانی نیست.

صمیمیت: مردم روسیه روحیات خشک و سردی دارند و تمایل چندانی به برقرار روابط صمیمانه نشان نمی‌دهند. این روحیات ممکن است برای مهاجرینی که از کشورهای دیگر به روسیه می‌روند، خوشایند نباشد.

خدمات درمانی: کیفیت بهداشت و درمان در روسیه مناسب است اما بیشتر خدمات مناسب در بیمارستان‌های خصوصی ارائه می‌شوند. بیمارستان‌های دولتی که اغلب برای مهاجرین قابل دسترس هستند، از کیفیت چندانی برخوردار نیستند.

مزایا

حمل و نقل: به طور کلی، روسیه از سیستم حمل و نقل کامل و کارآمدی برخوردار است. مردم به راحتی می‌توانند مسیرهای مختلف داخل شهری را به کمک اتوبوس، قطار و تاکسی طی کنند. پروازهای داخلی و خارجی نیز نظم خاصی دارند.

میزان درآمد: مشاغل بسیاری در روسیه وجود دارند که حقوق و مزایای مناسبی را در اختیار شما قرار می‌دهند. شما به کمک این درآمد می‌توانید هزینه‌های مختلف زندگی خود همچون تحصیل، اجاره خانه، بیمه،… را تامین کنید.

خانه: اگر قصد زندگی در روسیه را دارید، بهتر است بدانید که برای اجاره یا خرید منزل گزینه‌های متعددی برای‌تان وجود دارد؛ شما می‌توانید از میان آپارتمان‌ها و خانه‌های با سبک‌های مختلف و امکانات گوناگون، خانه مورد نظر خود را در محله مناسب انتخاب کنید.

هزینه های زندگی در روسیه

هزینه‌های زندگی در روسیه

شما نیز ممکن است جزء کسانی باشید که قصد زندگی در روسیه را داشته باشید. در این صورت باید اطلاعات کافی از هزینه‌های زندگی در این کشور کسب کنید. شهرهای مختلف روسیه از جمله مسکو جزء گران‌ترین شهرهای اروپا هستند؛ با این حال، بسته به سبک زندگی و شهر محل سکونت شما، هزینه‌ها متفاوت خواهد بود.

هزینه حمل و نقل

روسیه سیستم حمل و نقل کامل و گسترده‌ای شامل تاکسی، مترو، اتوبوس و تراموا دارد. هزینه حمل و نقل در شهرهای مختلف متفاوت است اما در مجموع قیمت مناسبی دارد. برای مدیریت هزینه، می‌توان از کارت‌های اعتباری استفاده کرد.

نوع حمل و نقل

هزینه (روبل)

بلیط مترو یک طرفه

۴۵

بلیط ماهانه

۲۳۰۰

تاکسی یک کیلومتری

۲۰

تاکسی یک ساعتی

۳۰۰

بنزین (یک لیتر)

۵۱/۴۴

هزینه خورد و خوراک

اگر با هدف تحصیل یا کار قصد اقامت در روسیه را دارید، باید بدانید که هزینه مواد غذایی نیز یکی هزینه‌های جدی زندگی در روسیه است. مواد غذایی باکیفیت در سراسر این کشور در دسترس هستند اما قیمت آن‌ها بسته به فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید، متفاوت است.

وعده غذایی در رستوران

هزینه (روبل)

وعده غذایی برای یک نفردر رستوران ارزان

۷۰۰

وعده غذایی دو نفر در رستوران متوسط

۳۰۰۰

مک دونالد

۴۰۰

آب (۳۳۰ میلی لیتر)

۳۷/۳۶

 

اقلام خوراکی

هزینه (روبل)

شیر (یک لیتر)

۷۸/۰۱

برنج (یک کیلوگرم)

۱۰۹/۵۸

تخم مرغ (۱۲ عدد)

۱۱۳/۸۰

نان سفید (یک قرص)

۴۹/۹۰

هزینه خدمات درمانی

مردم کشور روسیه تحت بیمه دولتی قرار دارند که رایگان است و بخشی از هزینه‌های درمانی را پوشش می‌دهد. شما نیز به عنوان مهاجر در مدت زندگی در روسیه می‌توانید از این بیمه بهره‌مند شوید. افرادی که می‌خواهند از بیمه با پوشش‌دهی بالاتر استفاده کنند، با شرکت‌های خصوصی قرارداد می‌بندند. در این صورت باید بخشی از درآمد خود را به عنوان حق بیمه پرداخت کنند.

نوع بیمه

هزینه (سالیانه/ روبل)

بیمه دولتی

رایگان

بیمه خصوصی

۱۰-۴۵ هزار

هزینه تحصیل

بسیاری ممکن است برای ادامه تحصیل تصمیم به زندگی در روسیه گرفته باشند و باید از هزینه‌ آن مطلع شوند. در مجموع، هزینه تحصیل در روسیه متوسط است و بسته به شهر محل سکونت، دانشگاه، مقطع تحصیلی و رشته‌ای که در آن تحصیل می‌کنید، متفاوت خواهد بود. دولت روسیه با ارائه تسهیلات، برخی از هزینه‌های زندگی دانشجویی همچون دسترسی به اینترنت، کتابخانه، حمل و نقل و خوابگاه را کاهش داده است.

مقطع تحصیلی

هزینه (سالیانه/ روبل)

کارشناسی

۲۴۰-۲۶۰ هزار

کارشناسی ارشد

۲۶۰-۲۸۰ هزار

تخصص

۲۴۰-۲۶۰ هزار

مدرسه تابستانه

۴۵ هزار

هزینه مسکن

قیمت خانه در کشور روسیه نیز همانند سایر کشورها، بسته به شهر، محله و متراژ آن متفاوت است. اگر در فکر اقامت در روسیه هستید، بهتر است بدانید که هزینه اجاره و خرید منزل در آپارتمان‌هایی که در مرکز شهر هستند بیشتر از آپارتمان‌هایی است که خارج از شهر قرار دارند. همچنین قیمت خانه در مسکو از سایر شهرها و در شهرها بیشتر از روستاها است.

نوع ملک

هزینه (ماهیانه/ روبل)

آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر

۴۰,۶۸۴

آپارتمان یک خوابه خارج از مرکز شهر

۲۶,۲۸۰

آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر

۷۸,۷۳۷

آپارتمان ۳ خوابه خارج از مرکز شهر

۴۶،۹۹۶

هزینه پوشاک

اگر هزینه پوشاک را در روسیه با سایر هزینه‌های زندگی مقایسه کنیم، می‌توان گفت هزینه آن متوسط رو به بالا است. شما می‌توانید با خرید از فروشگاه‌های مناسب قیمت، این هزینه را مدیریت کنید.

نوع پوشش

هزینه (روبل)

شلوار جین (یک عدد برند لیوایز یا مشابه آن)

۵,۹۰۴

لباس تابستانی (یک عدد از فروشگاه زنجیره‌ای برند زارا، اچ ند ام،…)

۳,۵۰۲

کفش پیاده روی نایک (یک جفت)

۷,۰۸۱

کفش مردانه چرم (یک جفت)

۸,۳۸۳

ارزان‌ترین و گران‌ترین شهرهای روسیه برای زندگی

شما به هر دلیلی که تصمیم به مهاجرت و زندگی در روسیه گرفته باشید، قطعا هزینه‌های زندگی در شهرهای مختلف را با هم مقایسه می‌کنید. چه به منظور کار و موقعیت شغلی بهتر مهاجرت کرده باشید چه برای ادامه تحصیل به فکر زندگی در روسیه باشید، هزینه‌های مختلفی برای تامین رفاه خود و خانواده‌تان دارید.

اگر به دنبال زندگی در شهرهای بزرگ با امکانات رفاهی بالا و موقعیت‌های شغلی بیشتر هستید، می‌توانید شهرهای گران چون مسکو و سن پترزبورگ را برای اقامت انتخاب کنید.

زندگی در شهرهای کوچک امکانات رفاهی، مراکز درمانی و آموزشی کمتری دارند و در عین حال هزینه اجاره خانه، حمل و نقل، مواد غذایی،… نیز در آن‌ها کمتر است. ولژسکی و یکاترینبورگ از جمله ارزان‌ترین شهرهای روسیه هستند.

بهترین شهرهای روسیه برای زندگی ایرانیان

روسیه کشوری غنی از منابع نفت و گاز است، فعالیت‌های اقتصادی بسیاری در آن جریان دارد و از امکانات رفاهی و اجتماعی خوبی برخوردار است. همچنین وجود دانشگاه‌های عالی رتبه و بین‌المللی موجب جذب دانشجویان از سراسر دنیا شده است. در سال‌های اخیر، بسیاری از ایرانیان نیز زندگی در روسیه را برمی‌گزینند و به فکر مهاجرت به این کشور هستند. در ادامه می‌خواهیم با شهرهایی که موقعیت کاری و تحصیلی مناسبی دارند، آشنا شویم.

بهترین شهرهای روسیه برای کار

مسکو: پایتخت این کشور علاوه اهمیت سیاسی که دارد، مراکز مهم مالی و تجاری را در خود جای داده است و فعالیت‌های هنری متنوعی در آن جریان دارند. این شهر تاریخی از شهرهای مهم اروپا نیز به حساب می‌آید. در کنار هزینه‌های بالای زندگی، موقعیت‌های شغلی متعدد و میزان درآمد بالایی دارد.

سن پترزبورگ: اگر به فکر زندگی در روسیه هستید باید بدانید که بعد از مسکو، دومین شهر مهم آن سن پترزبورگ است. فعالیت‌های هنری رونقی بسیاری در این شهر دارند و آن را به پایتخت فرهنگی روسیه تبدیل کرده‌اند. شما می‎توانید از امکانات رفاهی بالا و البته موقعیت‌های شغلی بسیاری برخوردار شوید.

نووسیبیرسک: سومین شهر مهم و نسبتا پرجمعیت روسیه بوده و در بخش صنعتی بسیار فعال است. در این شهر مراکز تحقیقاتی بسیاری نیز فعالیت می‌کنند.

بهترین شهرهای روسیه برای تحصیل

مسکو: وجود دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی رتبه و معتبر در پایتخت روسیه، آن را به یکی از مراکز مهم تحصیلی در این کشور تبدیل کرده است. برخی از دانشگاه‌های مسکو به صورت بین‌المللی فعالیت می‌کنند و سالانه تعداد زیادی دانشجو را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند. اگر تصمیم به زندگی در روسیه و تحصیل در رشته‌هایی چون آی تی و رشته‌های مهندسی را دارید، مسکو گزینه مناسبی است.

سن پترزبورگ: داشتن مراکز آموزشی دولتی و خصوصی، سیستم حمل و نقل پیشرفته و دسترسی بالا، وجود موقعیت‌های شغلی متنوع با حقوق بالا موجب شده که بسیاری از دانشجویان این شهر را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.

تومسک: این شهر جزء شهرهای کوچک روسیه به حساب می‌آید که دانشگاه‌های ممتازی را در خود جای داده است. با این که کسانی که در این شهر زندگی می‌کنند ممکن است از امکانات رفاهی و تفریحی کمتری برخوردار باشند، اما هزینه کمتری نیز برای گذران زندگی متحمل می‎شوند و دسترسی آسان‌تری به نواحی مختلف شهر دارند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *