شرایط و هزینه های زندگی در فرانسه

بسیاری از مردم در سراسر دنیا داشتن جاذبه‌های فراوان تاریخی، فرهنگی و طبیعی را از ویژگی‌های برجسته کشور فرانسه می‌دانند. فرانسه کشوری واقع در شمال غرب اروپا است، بزرگ‌ترین کشور در این ناحیه و سومین کشور از نظر وسعت در قاره اروپا است. احتمالا کسانی که تصمیم به زندگی در فرانسه دارند مطلع هستند که طبیعت زیبا و متنوع این کشور، پیشرفت فوق‌العاده آن در زمینه علم، فرهنگ، صنایع و هنر و برخورداری از استاندارهای بالای زندگی موجب جذب تعداد زیادی از گردشگران و مهاجران از سراسر جهان شده است.

فهرست مطالب

شرایط و هزینه های زندگی در فرانسه

معرفی کوتاه درباره کشور فرانسه

مساحت این کشور معادل ۵۴۳,۹۴۱ متر مربع و جمعیت برابر با ۶۵,۸۲۳,۰۰۰ میلیون نفر است، پاریس به عنوان پایتخت آن شناخته می‌شود و بیشتر مردم به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند. با توجه به سکولار بودن فرانسه، مردم با مذاهب مختلف از حقوق برابر برخوردار هستند؛ بنابراین افراد در انتخاب مذهب خود آزاد هستند. مسیحیت کاتولیک مذهب غالب این کشور است؛ برخی نیز به مسیحیت پروتستان، یهود و اسلام معتقد هستند.

آب و هوا موضوع مهم دیگری است که افرادی که قصد زندگی در فرانسه دارند باید به آن توجه کنند. نواحی غربی نزدیک به اقیانوس بوده و با بارندگی زیاد، تابستان‌های گرم و زمستان‌های معتدل دارند، نواحی شرقی به کوه‌های آلپ می‌رسند و کوهستانی هستند و آب و هوای نواحی شمالی و جنوبی مدیترانه‌ای و معتدل است.

شهرهای مخلف فرانسه از امکانات رفاهی و اقتصادی بالایی برخوردار هستند. در اینجا با سه شهر مهم و بزرگ این کشور آشنا می‌شویم:

  • بوردو: شهری با جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بی‌نظیر است و مرکز مهمی برای دانشگاه‌های معتبر به حساب می‌آید.
  • مارسی: از جمله شهرهای بزرگ‌ و پرجمعیت فرانسه است، فعالیت‌های تجاری، صنعتی و خدماتی بی‌شماری در آن جریان دارند و انتخاب مناسبی برای تفریحات ساحلی است.
  • لیون: یک مرکز اقتصادی و دانشجویی مهم در فرانسه به شمار می‌‌‌آید، شهری تاریخی است و معماری منحصر بفردی دارد. سازمان جهانی یونسکو در لیون واقع شده است.

شرایط زندگی در فرانسه

کشور فرانسه قدمت تاریخی بالایی دارد و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی در کنار وضعیت اقتصادی پیشرو، کیفیت بالای زندگی، امکانات رفاهی و تحصیلی آن را به کشوری ایده‌آل برای مهاجرت و گردشگری تبدیل کرده است. در ادامه می‌خواهیم مطالب جامعی را پیرامون اقامت در فرانسه بخوانیم.

کیفیت و نرخ امید به زندگی

کشور فرانسه در زمینه‌های مختلف همچون تجارت، صنعت، هنر، فرهنگ، تحصیلات،… فعالیت دارد. این کشور امکانات درمانی جامعی را به شهروندان ارائه می‌دهد، فرصت‌های شغلی متعددی را با میزان درآمد بالا فراهم می‌کند، موقعیت جغرافیایی مساعدی برای کشاورزی و سکونت دارد و مردم با دین و ملیت‌های مختلف در آن از حقوق برابر برخوردارند. همه این‌ها مواردی هستند که می‌توانند تعیین کننده کیفیت زندگی در یک کشور باشند. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) سازمانی بین‌المللی است که به منظور بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی فعالیت می‌کند و شاخص‌هایی را به منظور ارزیابی سطح کیفیت زندگی در کشورهای مختلف تعیین کرده است. اگر شما نیز در فکر زندگی در فرانسه هستید باید بدانید که در این کشور میزان برخی از شاخص‌ها بالاتر از میانگین OECD و برخی پایین‌تر است.

شاخص‌های کیفیت زندگی

میانگین فرانسه

میانگین OECD

میزان اشتغال (۱۵-۶۴ سال)

۶۵ درصد

۶۹ درصد

امید به زندگی

۸۲ سال

۸۰ سال

ساعات کار طولانی

۸ درصد

۱۳ درصد

تحصیلات عالیه

۷۸ درصد

۷۴ درصد

رضایت از کیفیت آب

۸۲ درصد

۸۱ درصد

رضایت عمومی از زندگی (۰-۱۰)

۶/۴

۶/۴

فرهنگ مهاجرپذیری

شما نیز ممکن است همانند افراد دیگری که تصمیم به مهاجرت یا سفر به کشوری دیگر گرفته‌اند، برای زندگی در فرانسه و یا گردش در آن فرهنگ مهاجرپذیری و نحوه برخورد مردم با مهاجرین و گردشگران را در نظر بگیرید. احتمالا خبر ناخوشایندی است که بدانید مردم این کشور رفتار دوستانه‌ای با مهاجرین ندارند. طبق گزارشات ارائه شده، اغلب فرانسوی‌ها نگرش نژادپرستانه دارند، دچار ترس از بیگانگان هستند و تمایلی به برقراری رابطه دوستی خصوصا با افراد غیر فرانسوی نشان نمی‌دهند.

بازار کار و نرخ بیکاری

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در مهاجرت به کشور دیگر برای مثال اقامت در فرانسه در نظر گرفته می‌شود، وضعیت اقتصادی آن است. کشور فرانسه یکی از قطب‌های اقتصادی در جهان به حساب می‌آید و در رده بندی تولید ناخالص ملی، رتبه ششم را به خود اختصاص داده است. صنایع، خدمات و کشاورزی سه حیطه فعالیتی هستند که موجب رشد و پیشرفت چشمگیر اقتصاد فرانسه شده‌اند.

  • بیشترین زمینه فعالیت صنعتی این کشور در ماشین آلات، پتروشیمی، منسوجات، فلزکاری، هواپیماسازی، وسایل نقلیه، تولیدات الکترونیکی، کشتی‌سازی، خوراکی‌ها و مشروبات الکلی است.
  • غلات، دانه‌های روغنی، گوشت و شیر دام، چغندر و شراب محصولات کشاورزی هستند که فرانسه تمرکز بیشتری بر روی تولید آن‌ها دارد.
  • فرانسه در صنعت توریسم و صادرات اسلحه نیز فعالیت جدی دارد.

اقتصاد در فرانسه

نرخ بیکاری

۳/۷ درصد

نرخ اشتغال

۶۸ درصد

نرخ تورم

۸/۴ درصد

واحد پول

یورو

متوسط حقوق سالیانه

۴۹۵۰۰ یورو

مشاغل مختلف و میانگین درآمد آن‌ها

اگر تصمیم به مهاجرت و اقامت در فرانسه را دارید، بهتر است بدانید که اقتصاد قوی این کشور موقعیت‌های شغلی متعددی را با میانگین درآمد بالا فراهم کرده است. میانگین حقوق دریافتی در فرانسه سالانه ۴۹۵۰۰ یورو، حداقل حقوق ۱۲۵۰۰ و حداکثر آن ۲۲۱۰۰۰ یورو است. این میزان بسته به نوع مشاغل، میزان سابقه کاری و تحصیلات افراد متفاوت خواهد بود. بنابراین، اگر در یک زمینه خاص تخصص دارید، تحصیل کرده‌اید و یا سابقه کاری دارید، زندگی در فرانسه انتخاب فوق‌العاده‌ای برای کسب موقعیت شغلی بهتر خواهد بود.

مزایا و معایب زندگی در فرانسه

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که بهتر است قبل از اقدام به مهاجرت انجام دهید، بررسی مزایا و معایب زندگی در کشور مقصد است. اگر زندگی در فرانسه را انتخاب کرده‌اید، در این مقاله می‌توانید اطلاعات کاملی پیرامون مزایا و مشکلات اقامت در این کشور بدست آورید.

مزایا

حمل و نقل: کشور فرانسه سیستم حمل و نقل کامل و گسترده‌ای را راه‌اندازی کرده که تردد برای شهروندان و مهاجرین را آسان‌تر و سریع‌تر ساخته است. این سیستم مسیرهای داخل و بین شهری را پوشش می‌دهد.

بازار مسکن: ثبات و پایداری که در بازار ملک فرانسه حتی در شهرهای بزرگ چون پاریس و ریویورا حاکم است، این کشور را به مکانی مناسب برای سرمایه‌گذاری و خرید و فروش ملک تبدیل کرده است.

آب وهوا: آب و هوای دلپذیر در نواحی جنوبی، از دیگر مزیت‌های زندگی در فرانسه است. نواحی جنوبی این کشور به ساحل دسترسی داشته و در بیشتر روزهای سال هوای آفتابی و معتدل دارند.

کسب و کار: دولت این کشور قصد دارد که با ایجاد و اجرای قوانین و طرح‌های مبتکرانه، فرصت‌هایی را برای شکل‌گیری فعالیت‌های اقتصادی و مشاغل جدید فراهم کند و شرایط مساعدی را برای سرمایه‌گذاری در اختیار مهاجرین قرار دهد.

معایب

زبان: بومیان فرانسه اهمیت زیادی به زبان رسمی کشور خود می‌دهد، برخی از آداب و رسوم آن‌ها به آشنایی با زبان وابسته است و شما برای تحصیل، یافتن شغل، خرید،… به تسلط به زبان فرانسوی نیاز دارید. بنابراین، یادگیری زبان برای افرادی که قصد زندگی در فرانسه را دارند، ضروری است.

هزینه: از دیگر معایب زندگی در فرانسه این است که در شهرهای بزرگ به واسطه بالا بودن کیفیت زندگی، هزینه‌های زندگی نیز بالا رفته است و بیشتر کالاها با مالیات بر ارزش افزوده عرضه می‌شوند.

مسکن: در بخش‌های نسبتا زیادی از این کشور، خانه‌ها بافتی فرسوده و قدیمی دارند؛ بدین صورت که به خوبی عایق‌بندی نشده‌اند، اتاق‌های زیاد و کوچک داشته، بعضی از آن‌ها دارای یک حمام هستند و گاها لوازم و روشنایی کافی ندارند.  

هزینه های زندگی در فرانسه

هزینه‌های زندگی در فرانسه

به طور کلی، روش زندگی و محل سکونت تاثیر مستقیم بر هزینه‌های زندگی در یک کشور دارند. شما ‌برای زندگی در فرانسه می‌توانید شهرهای بزرگ و پر رفت و آمد تا شهرهای کوچک و آرام را انتخاب کنید؛ اما قبل از این کار باید برآوردی از هزینه‌ زندگی در آن‌ها داشته باشید. زندگی در شهرهای بزرگ در مقایسه با شهرهای کوچک و در شهرهای کوچک در مقایسه با حومه شهرها و روستاها پرهزینه‌تر است. در مجموع میانگین هزینه های زندگی یک نفر در فرانسه بدون هزینه مسکن حدود ۸۵۰ یورو در ماه است.

هزینه مسکن

اگر به فکر تجربه زندگی در فرانسه هستید، بخش نسبتا زیادی از درآمد خود را باید به خرید یا اجاره مسکن اختصاص دهید. میانگین هزینه‌های مربوط به مسکن در فرانسه در جدول زیر آورده شده است:

نوع ملک

میانگین هزینه (ماهانه/ یورو)

آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر

۶۶۰/۵۱

آپارتمان یک خوابه در خارج شهر

۵۱۵/۷۸

آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر

۱۳۱۰/۴۸

آپارتمان سه خوابه در خارج شهر

۹۷۰/۴۴

هزینه حمل و نقل

افرادی که به قصد تحصیل و زندگی در فرانسه اقامت می‌‌گیرند، حمل و نقل آسان و به صرفه نقش مهمی در سرعت کار و مدیریت هزینه‌هایشان دارد. در فرانسه اتوبوس، مترو و تاکسی وسایل نقلیه پرکاربرد هستند. در زیر میانگین هزینه وسایل نقلیه عمومی در فرانسه آورده شده است:

هزینه (یورو)

نوع حمل و نقل

۶۰/۱- ۹۰/۱

بلیط یک طرفه مترو

۵۰- ۸۰/۵۱

بلیط اعتباری ماهانه

۵۰/۱- ۷۴/۱

تاکسی هر یک کیلومتر

۲۰/۲۵- ۱/۳۵

تاکسی هر یک ساعت

۴۷/۱

بنزین (یک لیتر)

هزینه تحصیل

فرانسه سیستم آموزشی کامل و پیشرفته‌ای دارد. عوامل گوناگونی در هزینه تحصیل در فرانسه نقش دارند؛ افرادی که به زبان فرانسه تسلط دارند، می‌توانند در دانشگاه‌های دولتی با شهریه کمتر مشغول به تحصیل شوند اما آن‌هایی که می‌خواهند به زبان انگلیسی درس بخوانند، انتخاب‌شان تنها از میان دانشگاه‌های خصوصی است که شهریه بالاتری دارند.

مقطع تحصیلی و داشتن اقامت دائمی یا موقت نیز در هزینه تحصیل در فرانسه موثر هستند.  در مجموع فرانسه کشور ارزانی برای ادامه تحصیل است. شهریه های جدید برای دانشجویان بین المللی، عبارتند از: ۲۷۷۰ یورو در سال برای برنامه های لیسانس (لیسانس)، ۳۷۷۰ یورو در سال برای برنامه های کارشناسی ارشد، ۳۸۰ یورو در سال برای برنامه های دکترا (PhD).

هزینه خورد و خوراک

یکی از هزینه‎های مهم دیگر برای زندگی در فرانسه، هزینه مواد غذایی است. بسته به این که از فروشگاه‌های مواد غذایی خرید می‌کنید و یا در رستوران‌ها غذا می‌خورید، این هزینه متفاوت خواهد بود. با این حال، متوسط هزینه یک وعده غذایی در این کشور ۱۰-۱۵ یورو است که در ماه حدود ۲۵۰-۲۹۰ یورو خواهد شد. شما می‌توانید با خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپر مارکت‌ها، هزینه خورد و خوراک خود را مدیریت کنید.  

هزینه خدمات درمانی

بخش عمده‌ای از هزینه‌‎های درمانی در فرانسه توسط بیمه دولتی به نام پوما تامین می‌شود. این بیمه درصد بالایی از هزینه‌های پزشکی عمومی و تمام هزینه‌های درمانی بیماری‌های خاص را پوشش می‌دهد. حق بیمه برای کسانی که زندگی در فرانسه را برگزیدند، ۸ درصد توسط خودشان و ۱۳ درصد توسط کارفرما پرداخت می‌شود.

هزینه پوشاک

پوشاک مختلف در فرانسه قیمت متوسطی دارد؛ قیمت البسه رسمی در مقایسه با لباس‌های روزمره بیشتر است. با شناخت برندها و فروشگاه‌های مختلف، می‌توانید پوشاک مورد نیاز خود را در موقع مناسبی از سال و با قیمت مقرون به صرفه خریداری کنید.

ارزان‌ترین و گران‌ترین شهرهای فرانسه برای زندگی

آب و هوای مناسب، امکانات رفاهی بالا، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، امکانات تحصیلی مناسب،… همه از فاکتورهایی هستند که زندگی در فرانسه را به یکی از اهداف مهاجرین تبدیل کرده‌اند. با این که کیفیت زندگی در تمام شهرهای فرانسه بالاست و امکانات رفاهی بی‌نظیری به شهروندان ارائه می‌شود، هزینه‌ها در شهرهای بزرگ‌تر و مدرن‌تر بیشتر بوده و البته سطح زندگی نیز بالاتر است.

پاریس زیباترین و گران‌ترین شهر فرانسه به حساب می‌‌آید. سازمان‌های مالی و مراکز تجاری مهمی در این شهر قرار دارند. همچنین دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی رتبه‌ای در پاریس جای گرفته‌اند. پاریس در عین گران بودن، فرصت‌های شغلی بسیاری را نیز در اختیار مهاجرین و دانشجویان قرار می‌دهد. لیون، نیس و مارسی نیز از جمله شهرهای پرهزینه فرانسه هستند.

مون پلیه، ورسای، گرونوبل و لیل از جمله شهرهای ارزان فرانسه به شمار می‌‌آیند. امکان اجاره خانه با قیمت پایین، خرید از فروشگاه‌های قیمت مناسب و تحصیل با شهریه کمتر از مزایای زندگی مهاجرین در این شهرهای فرانسه هستند.

بهترین شهرهای فرانسه برای زندگی ایرانیان

کشور فرانسه در زمینه‌های مختلف همچون اقتصادی، اجتماعی، خدمات درمانی و تحصیلی پیشتاز است. جاذبه‌های گردشگری از یک سو و فرصت‌های شغلی و تحصیلی از سوی دیگر این کشور را مورد توجه مهاجرین قرار داده است. اگر در فکر زندگی در فرانسه هستید بهتر است بدانید که موضع دولت این کشور نیز در جهت جذب توریست، دانشجو و مهاجر بیشتر است.

بهترین شهرهای فرانسه برای کار

پاریس: پایتخت فرانسه شهری پرجمعیت و بزرگ است، سازمان‌های مالی و تجاری مهمی در آن واقع شده و فعالیت‌های هنری و علمی بسیاری در آن جریان دارند. بنابراین اگر به زندگی در فرانسه می‌اندیشید، پاریس موقعیت‌های شغلی متنوع و متعددی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

لیون: علاوه بر امکانات تحصیلی بالا، فعالیت‌های اقتصادی بسیاری نیز در لیون انجام می‌شوند و آن را به یکی از شهرهای مهاجرپذیر فرانسه تبدیل کرده‌اند. بانکداری، صنایع تولید مواد شیمیایی و دارویی از جمله فعالیت‌های رایج و مهندسی سازه و برق، مهندسی نرم‌افزار و برنامه‌نویسی از جمله مشاغل رایج آن هستند.

نانت: استانداردهای زندگی در این شهر بالا است و یکی از شهرهای مناسب برای در کار فرانسه به حساب می‌آید. بسیاری ممکن است به عنوان مدیر بازاریابی، مدیر پروژه، سرآشپز و مهندس مشغول به کار باشند.

📌 برای دریافت آگاهی کامل در این زمینه به مقاله شرایط کار در فرانسه ویژه ایرانیان مراجعه کنید.

بهترین شهرهای فرانسه برای تحصیل

پاریس: این شهر در کنار اهمیت تاریخی و تجاری که دارد، در زمینه تحصیل و آموزش نیز امکانات گسترده‌ای را عرضه می‌کند. پاریس دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی رتبه‌ای را در خود جای داده و برای افرادی که تصمیم به تحصیل در رشته‌های پزشکی دارند، بسیار مناسب است.  

لیون: شهری تاریخی و بسیار زیبا که علاوه بر دانشگاه‌های ممتاز بین‌المللی، مکان‌های تفریحی جذابی را برای دانشجویان فراهم کرده است.

تولوز: افرادی که قصد زندگی در فرانسه و تحصیل در آن را دارند، باید شهر تولوز را نیز در نظر داشته باشند. این شهر قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی را در خود جای داده است و امکانات تحصیلی فوق‌العاده‌ای را به دانشجویان ارائه می‌دهد.

📌 برای دریافت آگاهی کامل در این زمینه به مقاله شرایط تحصیل در فرانسه ویژه ایرانیان مراجعه کنید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *