شرایط و هزینه های زندگی در کانادا

کانادا کشوری زیبا با جاذبه‌های طبیعی و توریستی فراوان است. این کشور دومین کشور وسیع دنیا بوده و در شمال آمریکای شمالی قرار دارد. اقتصاد قدرتمند، سیستم آموزشی بی‌نظیر و استانداردهای بالای کیفیت زندگی موجب شده که بسیاری به زندگی در کانادا و مهاجرت به این کشور بیاندیشند. همه ساله مهاجرین بسیاری از سراسر جهان تصمیم به تحصیل، کار یا سرمایه‌گذاری در کانادا می‌گیرند. 

فهرست مطالب

شرایط و هزینه های زندگی در کانادا

معرفی کوتاه کشور کانادا

مساحت کانادا برابر با ۹,۹۸۴,۶۷۰ کیلومتر مربع و جمعیت آن معادل ۳۷ میلیون و ۴۲۴ هزار نفر است. اتاوا به عنوان پایتخت این کشور شناخته می‌شود. مسیحیت دین غالب کانادا است و بعد از آن، اسلام، بودایی، یهودیت و هندویی مذاهب غالب کشور هستند. مردم کانادا اغلب به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند و درصد کمتری انگلیسی زبان هستند. 

اگر می‌خواهید زندگی در کانادا را تجربه کنید، بهتر است اطلاعاتی در مورد آب و هوای آن داشته باشید. نواحی جنوبی آن، آب و هوای معتدل دارند و نواحی شمال دور قطبی هستند. به طور کلی، این سرزمین زمستان‌های سرد، پر برف و طولانی و تابستان‌های معتدل و خنک دارد. 

در ادامه می‌خواهیم با برخی از شهرهای بزرگ و مهم کانادا آشنا شویم:

  • ونکوور: شهر بندری، بزرگ و توریستی کانادا است. این شهر خوش آب و هوا علاوه بر این که مورد توجه توریست‌ها قرار می‌گیرد، با داشتن دانشگاه‌های معتبر و دارای رتبه جهانی، دانشجویان بین‌المللی را به سوی خود می‌خواند. ونکوور فعالیت‌های گسترده‌ای در صادرات کالاهای تولیدی کانادا به کشورهای دیگر دارد. 
  • تورنتو: یکی از قدرتمندترین شهرها از لحاظ اقتصادی در آمریکای شمالی است و یک قطب اقتصادی در کشور کانادا به حساب می‌آید. بنابراین فرصت‌های شغلی بسیاری را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد. تورنتو یک شهر دانشجویی با امکانات تحصیلی فوق‌العاده نیز به حساب می‌‌آید. 
  • مونترال: دومین شهر بزرگ فرانسوی زبان در دنیا است. رشد اقتصادی چشمگیر در مونترال موجب شده که به مرکز اقتصادی در ایالت خود تبدیل شود. این شهر همچنین مراکز آموزشی عالی رتبه‌ای را در خود جای داده و هزینه‌های زندگی در آن در مقایسه با دو شهر قبلی پایین‌تر است. 

شرایط زندگی در کانادا

کانادا یکی از قدرتمندترین و باثبات‌ترین کشورها در زمینه اقتصاد است و با فراهم کردن رفاه اجتماعی بالا، همواره مهاجرین بسیاری را به زندگی در کانادا جذب می‌کند. این کشور همچنین با ارائه سیستم آموزشی برتر و ارائه کمک هزینه‌های تحصیلی، به یکی از مقاصد تحصیلی محبوب در میان دانشجویان خارجی تبدیل شده است. امنیت شغلی، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، قوانین اصولی، مراقبت‌های درمانی باکیفیت،… همه از مواردی هستند که زندگی در کانادا را لذت‌بخش‌تر می‌سازند. کانادا به عنوان یک کشور مهاجرپذیر شناخته شده و از این رو، قوانین برابری را برای افرادی از ملیت و قومیت‌های مختلف اعمال می‌کند. 

کیفیت و امید به زندگی

کیفیت زندگی در کانادا سطح بالایی دارد. از این رو، کانادا همچنان در رده بهترین کشورها برای زندگی قرار می‌گیرد. پیشرفت‌های این کشور در حوزه‌های مختلف (مشاغل، تحصیلات، امنیت، رفاه،…) موجب شده که بسیاری آن را برای مهاجرت و ادامه زندگی خود انتخاب کنند. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) شاخص‌های را برای ارزیابی سطح کیفیت زندگی در کشورهای مختلف تعریف کرده است که در بیشتر موارد شاخص‌های کانادا بالاتر از میانگین جهانی است. 

شاخص‌های کیفیت زندگی

میانگین کانادا

میانگین OECD

وضعیت اشتغال (۱۵-۶۴ سال)

۷۳ درصد

۶۸ درصد

تحصیلات عالیه (۲۵-۶۴ سال)

۹۱ درصد

۷۸ درصد

امید به زندگی

۸۲ سال

۸۰ سال

آلودگی هوا

۷/۳ میکروگرم بر متر مکعب

۱۳/۹ میکروگرم بر متر مکعب

رضایت از کیفیت آب

۹۱ درصد

۸۱ درصد

فرهنگ مهاجرپذیری

کانادا از سال‌های بسیار دور به عنوان یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا شناخته می‌شود. به همین دلیل، یک جامعه متنوع و چند فرهنگی در این کشور شکل گرفته است. این کشور پذیرای مردمانی با فرهنگ‌های مختلف بوده و بدون در نظر گرفتن تفاوت قومی، نژادی، جنسیتی و عقیدتی، حقوق برابری برای آن‌ها قائل است. بنابراین اگر به فکر زندگی در کانادا هستید، نگرانی از بابت مهاجرپذیری این کشور نداشته باشید. 

بازار کار و نرخ بیکاری

یکی از غنی‌ترین و ثروتمندترین کشورهای دنیا، کانادا است. این کشور از منابع و معادن زیادی برخوردار است، اقتصاد قوی و روبه رشدی دارد و بستر مناسبی برای فعالیت مشاغل مختلف و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های گوناگون فراهم می‌کند. درصد کم فساد اقتصادی در کانادا موجب شده تا بسیاری این کشور را برای کار و سرمایه‌گذاری برگزینند. 

کشور کانادا یکی از مهم‌ترین تولید کننده‌های محصولات کشاورزی، سبزیجات، گوشت و لبنیات است. همچنین فعالیت گسترده‌ای در تولید چوب، فلزات و صنعت خودروسازی دارد و دارای ذخایر نفت و گاز و معادن مواد معدنی است. 

بسیاری از کشورهای دنیا کانادا را کشوری پیشتاز در زمینه هوافضا و تولید کاغذ و تجهیزات پیشرفته می‌شناسند. در ادامه به برخی از شاخص‌های اقتصادی کانادا اشاره می‌کنیم. 

اقتصاد کانادا

نرخ بیکاری

۵/۲ درصد

نرخ اشتغال

۶۱/۹۰ درصد

نرخ تورم

 6/8 درصد

واحد پول

دلار کانادا

متوسط حقوق سالانه

۱۲۰ هزار دلار کانادا

مشاغل مختلف و درآمد آن‌ها

اقتصاد فعال و قوی کانادا موقعیت‌های شغلی متعددی را در اختیار شهروندان و مهاجرین قرار می‌دهد. به طور کلی، در کانادا نیز همانند کشورهای دیگر، کار و زندگی در شهرهای بزرگ درآمد بیشتر و البته هزینه‌های بیشتری در مقایسه با شهرهای کوچک دارد. جنسیت، میزان تحصیلات، سابقه کاری و سمت شغلی از جمله عواملی هستند که میزان درآمد در کانادا را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

حقوق سالیانه در کانادا به طور میانگین ۱۲۰ هزار، حداقل حقوق ۳۰۲۴۰ و حداکثر آن ۵۳۴ هزار دلار کانادا است. پزشکی، دندانپزشکی، وکالت و مدیریت از مشاغل پردرآمد و مشاغل خدماتی چون آشپزی، شستن ظرف‌ها و پرستاری کودک از مشاغل کم درآمد این کشور به حساب می‌آیند. 

مزایا و معایب زندگی در کانادا 

مهاجرت یکی از جدی‌ترین و شاید سخت‌ترین تصمیم‌های زندگی است. شما ممکن است دلایل مختلفی برای مهاجرت خود به کشور دیگر داشته باشید اما تنها در صورتی به درستی تصمیم‌گیری می‌کنید که اطلاعات دقیقی از تمامی شرایط کشور مقصد داشته باشید. همان‌طور که با زندگی در کانادا رفاه و امنیت بیشتری را تجربه می‌کنید و فرصت‌های شغلی و تحصیلی فوق‌العاده‌ای پیش روی شما است، ممکن است پذیرش برخی از تفاوت‌ها نیز برایتان دشوار باشد. به همین منظور، بهتر است با مزایا و معایب زندگی در کانادا بیشتر آشنا شوید. 

مزایا

اقتصاد: این کشور با داشتن اقتصاد قدرتمند و در حال رشد، همواره فرصت اشتغال به مشاغل متعددی را در اختیار شهروندان و مهاجرین قرار می‌دهد. بنابراین افرادی که به تازگی زندگی در کانادا را تجربه می‌کنند، زمان چندانی صرف یافتن شغل مناسب و کسب درآمد نمی‌کنند. کانادا همچنین از استارتاپ‌ها و نوآوری‌های شغلی استقبال می‌کند. 

امنیت: اگر به زندگی در کانادا میاندیشید، بهتر است بدانید که کانادا یکی از امن‌ترین کشورهای جهان است؛ چرا که میزان جرم و جنایت در آن بسیار پایین است. بنابراین اقامت در کانادا انتخاب بسیار مناسبی برای زندگی خانوادگی خواهد بود. 

تحصیل: از آنجایی که تحصیلات عالیه یکی از اولویت‌های دولت کانادا است، دولت این کشور همواره تلاش می‌کند که دانشجویان خصوصا دانشجویان بین‌المللی با بودجه محدود نیز بتوانند در دانشگاه‌های ممتاز کانادا تحصیل کنند. این کشور با ارائه بورسیه و کمک هزینه‌های تحصیلی، زندگی و تحصیل را راحت‌تر می‌سازد. 

برخورد اجتماعی: کانادایی‌ها خون‌گرم و مهربان هستند و برخورد اجتماعی خوبی دارند. استقبال گرم آن‌ها از مهاجرین موجب شده که بسیاری این کشور را برای مهاجرت انتخاب کرده و از زندگی در کانادا احساس خوبی داشته باشند. 

معایب

قوانین: قوانین و مقررات سختگیرانه‌ای که از سوی دولت کانادا وضع شده، شرایط زندگی در این کشور را اندکی دشوار ساخته است. مردم کانادا معتقدند که قوانین، بیش از حد به جوانب مختلف زندگی آن‌ها راه یافته و نیازی به این سطح از قانونمندی نیست. 

هزینه: شهروندان و ساکنین کانادا می‌توانند مشاغل پردرآمد داشته باشند و هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند. با این حال، تعداد زیادی از شهرهای کانادا همچون تورنتو، ونکوور و اتاوا شهرهای بسیار گرانی هستند و زندگی در آن‌ها تنها با داشتن درآمد بالا امکان‌پذیر است. 

آب و هوا: به طور کلی، کانادا آب و هوای سرد و قطبی دارد. برخی از مناطق آن زمستان‌های بسیار سنگین و پر برف داشته گه گاها به مدت ۸ ماه ادامه دارد. اگر سرما برای شما آزار دهنده است، بهتر است پیش از مهاجرت به کانادا و انتخاب شهر محل سکونت، این مسئله را در نظر داشته باشید. 

اشتغال: یکی از مشکلاتی که با زندگی در کانادا ممکن است با آن مواجه شوید، عدم اعتماد برخی از شرکت‌ها و کارفرمایان به نیروی کار مهاجر است. ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین مشاغل در کانادا با تخصص و مهارت کافی انجام می‌شوند و این مسئله جلب اعتماد کارفرما و یافتن شغل مناسب را دشوار می‌کند.

هزینه‌های زندگی در کانادا

یکی از مواردی که قبل از مهاجرت قطعا به آن توجه می‌کنید، هزینه‌های زندگی در کشور مقصد است. با این که شما به قصد بهبود وضعیت زندگی خود، یافتن شغل بهتر یا ادامه تحصیل به مهاجرت فکر می‌کنید، اما برای رسیدن به همه این موارد باید برآورد صحیحی از مخارج زندگی داشته باشید. هزینه زندگی در کانادا ارتباط مستقیم با سبک زندگی، شهر محل سکونت، محله، عادات غذایی، تفریحات انتخابی و تعداد اعضای خانواده دارد. به طور کلی، زندگی در کانادا در مقایسه با کشورهایی چون انگلیس و استرالیا کم هزینه‌تر است.

هزینه مسکن

قیمت مسکن در کانادا به عوامل بسیاری بستگی دارد. بسته به این که به دنبال خانه ویلایی هستید یا آپارتمانی و به اجاره منزل فکر می‌کنید یا خرید آن، هزینه متفاوت خواهد بود. همچنین شهر مورد نظر، متراژ، تعداد اتاق‌ها و وضعیت و مکان ساختمان نیز در قیمت آن تاثیرگذار هستند. مهاجرین عموما به دنبال اجاره مسکن هستند.

نوع ملکهزینه (ماهیانه/ دلار کانادا)
آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر۱,۵۵۸
آپارتمان یک خوابه در خارج از شهر۱,۳۰۲
آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر۲,۵۵۷
آپارتمان ۳ خوابه در خارج از شهر۲,۲۰۲
خرید آپارتمان در مرکز شهر (هر متر مربع)۹,۰۵۸
خرید آپارتمان در خارج از شهر۶,۵۱۶

هزینه خورد و خوراک

یکی از هزینه‌های ضروری زندگی در کانادا، هزینه مواد غذایی است که در این کشور هزینه گزافی به حساب نمی‌‌آید. با این که قیمت مواد خوراکی در شهرهای مختلف کانادا متفاوت است، اما شما با خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانید مدیریت هزینه داشته باشید.

وعده غذایی در رستورانهزینه (دلار کانادا)
وعده غذایی برای یک نفر (رستوران ارزان)۲۰
وعده غذایی برای دو نفر (رستوران متوسط)۸۰
مک دونالد۱۲
آب (۳۳۰ میلی لیتر)۱/۹۵
اقلام خوراکیهزینه (دلار کانادا)
شیر (یک لیتر)۲/۵۹
نان سفید (یک قرص)۳/۰۶
برنج (یک کیلوگرم)۴
تخم مرغ (۱۲ عدد)۳/۸۴

هزینه حمل و نقل

کانادا کشوری بسیار وسیع است و جابه‌جایی در نقاط مختلف آن قطعا به وسیله نقلیه نیاز دارد. شبکه حمل و نقل عمومی این کشور شامل تاکسی، اتوبوس و مترو است و حومه شهر را نیز پوشش می‌دهد. بسیاری به منظور مدیریت هزینه، از وسایل نقلیه عمومی یا دوچرخه به جای اتومبیل شخصی استفاده می‌کنند. این هزینه اندکی گران است؛ اگر محل اقامت شما به محل کار یا دانشگاه‌تان نزدیک است، بهتر است از دوچرخه استفاده کرده یا مسیر را پیاده طی کنید.

نوع حمل و نقلهزینه (دلار کانادا)
بلیت یک طرفه۳/۲۵
بلیت ماهیانه۱۰۰
تاکسی یک کیلومتری۲
تاکسی یک ساعت انتظار۳۴
بنزین (یک لیتر)۲/۰۳

هزینه تحصیل

کشور کانادا یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی در سراسر جهان است. این کشور دارای دانشگاه‌های زیادی با رتبه جهانی است و همه ساله داوطلبان بسیاری را برای تحصیل و زندگی در کانادا جذب می‌کند. هزینه تحصیل در کانادا نسبتا بالا است اما در مقایسه با کشورهایی چون انگلیس و آمریکا منطقی به نظر می‌آید. شهریه دانشگاه‌ها بسته به شهر محل تحصیل، مقطع و رشته تحصیلی متفاوت خواهد بود. این هزینه برای دانشجویان خارجی بیشتر است.

مقطع تحصیلی هزینه (سالیانه/ دلار کانادا)
کارشناسی۵۵۰-۳۰۰۰۰
کارشناسی ارشد۱۰۷۵-۶۵۰۰۰

هزینه خدمات درمانی

شهروندان و مهاجرینی که اقامت دائم دارند، تحت پوشش بیمه سلامت عمومی به نام Medicare قرار می‌گیرند. این بیمه دولتی است، هزینه آن از طریق مالیات‌های پرداختی تامین می‌شود و ۷۰ درصد از هزینه‌های پزشکی را پوشش می‌دهد. برخی برای پوشش ۳۰ درصد باقیمانده از خدمات درمانی، با شرکت‌های بیمه خصوصی قرارداد می‌بندند و مبلغ بیشتری را بدین منظور پرداخت می‌کنند.

هزینه پوشاک

لباس و کفش مارک در کانادا بسیار گران است. شما با خرید از فروشگاه‌های قیمت مناسب، می‌توانید هزینه‌های خود را در دوران زندگی در کانادا کاهش دهید.

نوع پوششهزینه (دلار کانادا)
شلوار جین (یک عدد برند لیوایز یا مشابه آن)۶۶
لباس تابستانی (یک عدد از فروشگاه زنجیره‌ای برند زارا، اچ ند ام،…)۴۵
کفش پیاده روی نایک (یک جفت)۱۰۴
کفش مردانه چرم (یک جفت)۱۳۰

ارزان‌ترین و گران‌ترین شهرهای کانادا

احتمالا شما نیز به عنوان فردی که تصمیم به زندگی در کانادا دارد، در انتخاب شهر محل سکونت هزینه‌های زندگی در آن را در نظر می‌گیرید. در کنار امکانات رفاهی بالا، سیستم آموزشی باکیفیت، امنیت و اقتصاد قوی که کیفیت زندگی در کانادا را بالا می‌برند، توانایی پرداخت مخارج زندگی نیز نقش مهمی در رضایت شما از زندگی در این کشور خواهد داشت.

شهر‌های ونکوور، تورنتو، مونترال و ویکتوریا از شهرهای گران این کشور هستند. البته همان‌طور که هزینه‌های زندگی در این شهرها بالا است، ساکنین درآمد بالاتری دارند و از رفاه بیشتری نیز برخوردار هستند.

زندگی در شهرهای شربروک، مونکتون، سنت کاترینز و آبوتسفورد هزینه کمتر و البته امکانات و درآمد کمتری دارد.

بهترین شهرهای کانادا برای زندگی ایرانیان

این که بهترین شهر برای زندگی در کانادا خصوصا برای مهاجرین ایرانی کدام است، به عوامل متعددی بستگی دارد. هریک از شهرهای کانادا خصوصیات و امکانات منحصر به خود را دارند. شما بسته به این که تصمیم به کار در کانادا دارید، با هدف ادامه تحصیل مهاجرت کرده‌اید یا می‌خواهید زندگی مرفه و آرامی داشته باشید، شهر مناسب خود را انتخاب می‌کنید.

بهترین شهرهای کانادا برای کار

تورنتو: شهری شلوغ و با امکانات رفاهی و شغلی بالا است. فعالیت گسترده‌ای در تجارت و صنعت دارد و مراکز مالی و صنعتی مهمی را در خود جای داده است؛ از این رو، اقتصاد پر رونقی دارد. اقتصاد رو به رشد تورنتو موجب شده که بسیاری این شهر را برای زندگی در کانادا برگزینند.

ونکوور: شهر بزرگ و بندری کانادا که راهی برای تجارت با کشورهای اطراف اقیانوس آرام باز کرده است. وجود شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ بین‌المللی در ونکوور موجب ایجاد بازار کار فعال و رقابتی خصوصا برای مهاجرین شده است. این شهر بیشتر در زمینه صنعت سرگرمی، فناوری، تکنولوژی‌های پیشرفته و بیوتکنولوژی فعالیت دارد.

کبک: این شهر بازار کار متنوع و پویایی دارد، بیشتر در زمینه کشاورزی، معدن، بهداشت و گردشگری فعالیت دارد و نرخ بیکاری در آن پایین است. به همین دلیل، بسیاری از مهاجرین این شهر را برای کار و زندگی در کانادا انتخاب می‌کنند.

📌 برای دریافت آگاهی کامل در این زمینه به مقاله شرایط کار در کانادا ویژه ایرانیان مراجعه کنید.

بهترین شهرهای کانادا برای تحصیل

تورنتو: محبوب‌ترین و بهترین شهر دانشجویی کانادا خصوصا برای دانشجویان بین‌المللی به حساب می‌آید؛ چرا که سیستم آموزشی قوی دارد، برترین دانشگاه‌های دنیا را در خود جای داده است و موقعیت‌های شغلی فراوانی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

مونترال: این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی کانادا شناخته می‌شود و دارای دانشگاه‌هایی با کیفیت آموزشی بالا و دارای رتبه جهانی است. تنوع رشته‌های تحصیلی ارائه شده و امکان اشتغال بعد از اتمام تحصیل، موجب شده که مونترال هدف تحصیلی تعداد زیادی از دانشجویان خارجی قرار گیرد.

کبک: یکی از بهترین شهرهای کانادا برای تحصیل است. هزینه تحصیل و به طور کلی هزینه زندگی در این شهر پایین‌تر از سایر شهرهای تحصیلی است و شرایط را برای دانشجویان خارجی آسان‌تر ساخته است. بیشتر رشته‌های تحصیلی در این شهر فرانسوی زبان، به زبان فرانسه ارائه می‌شوند.

📌 برای دریافت آگاهی کامل در این زمینه به مقاله شرایط تحصیل در کانادا ویژه ایرانیان مراجعه کنید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *