راهنمای نوشتن رزومه کاری برای مهاجرت

برای بیشتر کسانی که دنبال کار مناسب می گردند، رزومه خوب مثل سکویی است که آنها را یک سر و گردن بالاتر از بقیه متقاضیان قرار می دهد. در حقیقت، کافی است رموز نوشتن رزومه کاری را بدانید و جزییات آن را رعایت کنید تا به شغل رویایی تان نزدیک تر از چیزی باشید که تصورش را می کنید.

حالا ممکن است این سوال برای تان پیش بیاید که اسرار نوشتن رزومه کاری خوب چیست؟ چگونه باید رزومه قدرتمندی نوشت تا دعوت به مصاحبه شغلی شد؟ به ویژه چگونه باید رزومه نوشت تا با استانداردهای اروپایی و آمریکایی خوانا باشد؟

برای نوشتن رزومه استاندارد شغلی و تحصیلی می توانید از کارشناسان اِلوویزا کمک بگیرید. ابتدا با ما تماس بگیرید.

راهنمای نوشتن رزومه کاری برای مهاجرت

نوشتن رزومه کاری چگونه است؟ (راهنمای گام به گام)

  • قالب رزومه

ترجیحا از ورد برای ساخت رزومه کاری و تحصیلی استفاده نکنید. سایت ها و اپ های رزومه ساز مناسبی هستند که قالب های خوبی برای این کار دارند، کار با آنها راحت و ساده است و می توانید حجم بیشتری از اطلاعات را در یک صفحه بگنجانید.

البته دقت کنید که کارفرمای آینده شما در چه حوزه ای فعالیت می کند و صنعتی که در آن است، چقدر سنتی یا پیشرو است. گرافیک و طرح قالب را بر اساس نگرش و روحیه آن ها انتخاب کنید. برای نمونه، قالب رزومه ای که برای یک استارت آپ می فرستید با قالبی که برای شرکت بیمه استفاده می کنید، متفاوت است.

  • فرمت رزومه

سه مدل برای نوشتن رزومه داریم: ۱. ترتیب زمانی ۲. بر اساس مهارت ۳. ترکیبی. به نوع شغلی که برای آن درخواست می دهید و سطح تجربه کاری شما بستگی دارد که کدام یک از این نوع رزومه ها را انتخاب می کنید.

ترتیب زمانی: این محبوب ترین مدل رزومه نویسی است و کاملا مناسب کسانی است که تجربه کاری زیادی دارند. باید مشاغل قبلی را به ترتیب زمانی، از آخرین شغل به اولین شغل بنویسید.

بر اساس مهارت: اگر تجربه کاری مرتبط با شغلی که درخواست داده اید، ندارید -مثلا اگر دانشجو هستید یا تازه فارغ التحصیل شده اید- و یا قصد دارید حرفه تان را عوض کنید، قالب مبتنی بر مهارت ها، گزینه بهتری است.

ترکیبی: مدل ترکیبی گزینه ای عالی برای کسانی است که مهارت های متنوع و متفاوتی دارند. وقتی برای شغلی درخواست داده اید که نیازمند سه یا چهار تخصص متفاوت است و می خواهید همه این تخصص ها را در یک رزومه در کنار هم نشان دهید، از این فرمت بهره بگیرید. برای نمونه، دوست دارید یک سمت مدیریتی سطح بالا را بگیرید، و گرفتن این شغل نیازمند توانایی در مدیریت، فروش و توسعه نرم افزار است. در این صورت باید از مدل ترکیبی استفاده کنید.

چه نوع رزومه ای بنویسیم؟

در بیش از نود درصد از مواقع، نوشتن رزومه کاری به ترتیب زمانی کار را راه می اندازد، به ویژه که مدیران بخش نیروی انسانی به این فرمت عادت دارند.

نکات مهم در نوشتن رزومه کاری

  1. باید یک صفحه باشد، مگر این که فکر کنید واقعا نکات مهمی هست که در یک صفحه جا نمی شود. کسی حوصله خواندن زندگینامه شما را ندارد.
  2. یک نوع سرتیتر انتخاب کنید و برای تمام بخش ها از همان استفاده کنید.
  3. به فضاهای سفید اهمیت بدهید، به ویژه در کناره ها.
  4. فونتی را انتخاب کنید که راحت خوانده شود و به چشم بیاید، اما زیادی هم توی ذوق نزند.
  5. برای فونت متن از سایز ۱۰ تا ۱۲ استفاده کنید و برای سرتیترها از سایز ۱۴ تا ۱۶.
  6. مهم: رزومه را با فرمت PDF ذخیره کنید و بفرستید. خیلی ها رزومه کاری شان را با فرمت ورد می فرستند اما ممکن است در دستگاه کسی که رزومه شما را می خواند، همه چیز به هم بریزد.

همچنین می توانید مقاله آموزش نوشتن انگیزه نامه (sop) را بخوانید.

چه چیزهایی در نوشتن رزومه کاری رعایت کنیم؟

  1. اطلاعات تماس
  2. خلاصه رزومه یا خلاصه اهداف و انگیزه هایتان
  3. تجربه کاری و دستاوردها
  4. تحصیلات
  5. مهارت ها
  6. بخش اختیاری؛ شامل زبان ها، کتاب و مقالات، عادات و…
  7. اطلاعات تماس: چیزهایی که باید در رزومه باشد: نام و نام خانوادگی، شماره تلفن، آدرس ایمیل و محل زندگی. چیزهایی که می تواند باشد: عنوان تخصصی یا حرفه ای شما، آدرس لینکدین، آدرس شبکه های اجتماعی، آدرس سایت و یا وبلاگ. چیزهایی که نباید باشد: تاریخ تولد (مگر این که در آگهی یک شغل خاص، شرط سنی قید شده باشد)، آدرس ایمیل های غیرحرفه ای و عجیب و عکس شما.
  8. خلاصه رزومه: همه می دانند که تاثیر اول بسیار مهم است. در کشورهای بزرگ، مسوول نیروی انسانی حدود ۶ ثانیه برای هر رزومه وقت می گذارد. بله، این همه زحمت می کشید و آن را به دقت تنظیم می کنید اما فقط ۶ ثانیه به آن توجه می شود.
    باید بالای رزومه و نزدیک به اطلاعات تماس، دو یا سه خط خلاصه رزومه و یا اهداف و انگیزه هایتان را بنویسید و جوری هم بنویسید که جلب توجه کند.
  9. تجربه کاری: مهم ترین بخش رزومه شما است، جایی که توانایی های خودتان را عرضه می کنید. در این بخش باید برای هر شغل قبلی، این عناوین آورده شود:
  • عنوان شغلی یا سمت
  • نام شرکت، محل آن و در صورت نیاز توضیحاتی درباره شرکت
  • مسوولیت ها و دستاوردها
  • تاریخ فعالیت
  1. تحصیلات: برای این بخش باید نام رشته، نام دانشگاه، زمان تحصیل، معدل (در اغلب موارد اختیاری) و افتخارات و دستاوردهای علمی (اختیاری) را به ترتیب و زیر هم بیاورید.
  2. مهارت ها: دو نوع مهارت داریم: هارد اسکیل (مهارت سخت) و سافت اسکیل (مهارت نرم). هارد اسکیل به مهارت شما در برنامه نویسی، آشپزی و… گفته می شود و مهارت نرم به توانایی شما در برقراری ارتباط با دیگران، نگرش حرفه ای و… اطلاق می شود. در یک رزومه کاری خوب، باید هر دو مهارت وجود داشته باشد.
  3. اگر به چند زبان تسلط دارید؛ اگر می خواهید با اضافه کردن عادات و علایق شخصی تان، کمی نمک رزومه را زیاد کنید؛ اگر کار داوطلبانه ای انجام داده اید؛ اگر جایزه ای گرفته اید که شما را یک سر و گردن بالاتر از بقیه نشان می دهد؛ اگر چیزی چاپ کرده اید و یا سابقه کار در یک پروژه خاص را دارید، همه را اینجا بیاورید.

هیچ وقت درباره مهارت های تان دروغ نگویید، چون سر کار با موقعیت های ناجوری روبرو خواهید شد.

  • ATS چیست؟

در بسیاری از مواقع در شرکت های بزرگ از ATS استفاده می شود، نرم افزاری که رزومه ها را بررسی می کند و آن هایی که مناسب است را برای مسوول نیروی انسانی دستچین می کند. البته نگران نباشید. گذشتن از ATS راحت است، اگر بدانید چطور رزومه بنویسید.

در قدم اول، باید رزومه را مناسب تک تک شغل هایی که برایشان درخواست می دهید، بهینه سازی کنید. برای این کار، باید کلمات مهمی که در آگهی شغلی آمده را در رزومه کاری بیاورید.

آیا رزومه با CV فرق دارد؟

رزومه و CV (سی وی) در عمل یک چیز هستند. بنا بر اینکه در آمریکا یا اروپا برای یک شغل درخواست داده اید، ممکن است از شما رزومه و یا CV بخواهند. اگر در اروپا از شما CV بخواهند، منظورشان همان رزومه است اما در آمریکا، بنا بر شرایط مختلف ممکن است رزومه یا CV معانی مختلفی داشته باشند.

تفاوت هایی که در آمریکا بین این دو وجود دارد از این جمله است:

  • اولین و مهم ترین تفاوت رزومه و CV در طول شان است. در حالی که رزومه باید مختصر و مفید باشد و اندازه آن از یک صفحه A4 بیشتر نشود، CV جامع تر است و بنا به تجربه و سابقه ای که دارید، به دو یا سه صفحه نیز می رسد.
  • CV معمولا کارکرد آکادمیک دارد. برای نمونه، اگر برای شرکت در یک برنامه تحقیقاتی، ثبت نام در مقطع دکترا یا پیوستن به کادر آموزشی دانشگاه درخواست دهید، ممکن است از شما تقاضای CV کنند. در مقابل، رزومه معمولا برای مشاغل معمولی به کار می رود.
  • CV توضیحات آکادمیک دارد، یعنی باید تمام مدارک و گواهینامه های تحصیلی و دستاوردهای علمی خود را در آن بیاورید. با گذر زمان و تکمیل مدارج علمی تان هم آن را به روز می کنید؛ اما رزومه کاری باید برای هر فرصت شغلی که در پیش دارید، بهینه سازی شود و تمرکز بیشتری روی دستاوردهای شغلی شما دارد.

برای نوشتن رزومه کاری و تحصیلی استاندارد می توانید از کارشناسان اِلوویزا کمک بگیرید. ابتدا با ما تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *