بهترین ایالت های کانادا برای تحصیل

کانادا دومین کشور بزرگ جهان و متشکل از ۱۰ ایالت مختلف است. اکثر دانشجویان بین المللی نگاه ویژه ای به کانادا دارند. دولت کانادا نیز با ارائه بورسیه های تحصیلی متنوع از این دانشجویان استقبال می کند. اما آنچه که اهمیت بیشتری دارد، انتخاب مناسب ترین ایالت برای تحصیل است. از این رو تصمیم داریم در این مطلب بهترین ایالت های کانادا برای تحصیل را معرفی کنیم.

فهرست مطالب

بهترین ایالت های کانادا برای تحصیل

  1. انتاریو
  2. بریتیش کلمبیا
  3. آلبرتا
  4. کبک
  5. ساسکاچوان

شاید بهترین استان کانادا برای تحصیل استانی باشد که زمینه تحقق اهداف شغلی فرد در آینده را فراهم کند. با توجه به وسعت کانادا، ایالات آن دارای طیف متنوعی از صنایع و چشم اندازهای شغلی هستند. بنابراین باید دید که کدامیک در راستای اهداف فرد است. در ادامه بهترین ایالت های کانادا برای مهاجرت تحصیلی را به ترتیب بررسی می کنیم. در نهایت این شما هستید که باید تصمیم بگیرید.

۱. انتاریو

انتاریو با جمعیتی بالغ بر ۱۴ میلیون نفر، جلوه ای زیبا از ترکیب فرهنگ ها و زبان های مختلف است. به همین دلیل محیطی دلپذیر و فراگیر برای دانشجویان بین المللی بشمار می رود. در حالیکه تحصیل در کانادا می تواند گران باشد، تحصیل در انتاریو نسبتاً مقرون بصرفه است. در واقع دانشگاه های این استان با ارائه بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی مختلف به کاهش هزینه ها کمک می کنند. همچنین برخی از برترین دانشگاه های کانادا نیز در این استان قرار دارند. هزینه زندگی در انتاریو نیز حدود ۴۹۷۵ دلار در ماه است.

بزرگترین شهر انتاریو، تورنتو است. تورنتو به عنوان قلب تپنده اقتصاد آمریکای شمالی، پذیرای شرکت ها و صنایعی مختلفی است. تورنتو در کنار واترلو و اتاوا به عنوان مثلث فناوری شناخته می شوند؛ به گونه ای که با جذب افراد مستعد از سرتاسر جهان به مرکزی برای نوآوری و رشد تکنولوژی تبدیل شده اند. جالب هست بدانید که مقر هفت مورد از بزرگترین خودروسازهای دنیا در این استان است. بنابراین انتاریو می تواند انتخابی ایده آل برای علاقه مندان به مهندسی مکانیک باشد. علاوه بر این، انتاریو مقصدی مناسب برای تحصیل در رشته های بیزنس، هنر، علوم پایه و… است. بهترین دانشگاه های کانادا در انتاریو عبارتند از:

  • دانشگاه تورنتو در شهر تورنتو
  • دانشگاه رایرسون در شهر تورنتو
  • دانشگاه یورک در شهر تورنتو
  • دانشگاه واترلو در شهر واترلو
  • دانشگاه اتاوا در شهر اتاوا

۲. بریتیش کلمبیا

بریتیش کلمبیا با جمعیتی نزدیک به ۵ میلیون نفر در امتداد سواحل غربی کانادا قرار دارد. پایتخت بریتیش کلمبیا، شهر ویکتوریا و بزرگترین شهر آن ونکوور است. ونکوور به عنوان پایتخت تکنولوژی کانادا شناخته می شود. همچنین تنوع بالای زبانی و فرهنگی در ونکوور مثال زدنی است. ۲۵ درصد از ساکنین این شهر را انگلیسی زبانان غیربومی تشکیل می دهند. اقتصاد استان عمدتاً مبتنی بر مشاغل کوچک، استارت تاپ ها، کارآفرینی ها و گردشگری است.

بریتیش کلمبیا مقصدی ایده آل برای تحصیل در کانادا است؛ به خصوص برای علاقه مندان به رشته های مرتبط با علم و فناوری، مهندسی، روانشناسی، علوم کاربردی، علوم سیاسی، هنر، مدیریت و گردشگری. این استان چندین دانشگاه در سطح جهانی دارد. دانشجویان خارجی با اخذ بورسیه از این دانشگاه ها می توانند تحصیلات مقرون بصرفه ای در کانادا داشته باشند. به طور کلی می توانیم بگوییم مزایای تحصیل در بریتیش کلمبیا عبارتند از کیفیت بالای آموزش، جامعه ای متنوع و فراگیر، فرصت های شغلی متعدد، مناظر طبیعی خیره کننده و تحصیلات مقرون بصرفه. در ادامه بهترین دانشگاه های بریتیش کلمبیا را معرفی می کنیم:

  • دانشگاه تامپسون ریورز در کملوپس
  • دانشگاه فریزر ولی در ابوتسفورد
  • دانشگاه رویال رودز در ویکتوریا
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور
  • دانشگاه سایمون فریزر در ونکوور
  • دانشگاه کانادا وست در ونکوور
  • کالج کلمبیا در ونکوور
  • کالج لانگارا در ونکوور

۳. آلبرتا

آلبرتا با جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون نفر در غرب کانادا قرار دارد. این استان در بخش های جنگلداری و انرژی پیشرو است؛ به گونه ای که به عنوان مرکز نفت، گاز و زغال سنگ کانادا شناخته می شود. مدیران، کارکنان شرکت های نفتی و مهندسان در آلبرتا حقوق بالایی دریافت می کنند. همچنین متخصصین ماشین آلات، فلزکاری و لوله کشی نیز آینده شغلی خوبی در این استان دارند. بزرگترین شهر آلبرتا، کلگری است که ۶/۱ میلیون نفر جمعیت دارد و بهترین منابع بادی، خورشیدی، انرژی زیستی و زمین گرمایی را در خود جای داده است. با توجه به اهمیت نوآوری و فناوری در کلگری، این شهر می تواند مقصد خوبی برای دانشجویان باشد. این شهر دارای تابستان های گرمی است؛ در حالیکه دمای آن در زمستان ها ممکن است به منفی ۳۰ درجه نیز برسد.

به طور کلی آلبرتا به دلیل استانداردهای بالای زندگی، مسکن مقرون بصرفه، نرخ پایین جرم و جنایت و خدمات عالی در زمینه مراقبت های بهداشتی می تواند مکانی مناسب برای تحصیل و زندگی باشد. همچنین این استان دارای بازار کار قوی نیز هست. بنابراین دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی می توانند در این استان بمانند و کار کنند. دانشگاه های آلبرتا طیف وسیعی از رشته های تحصیلی را ارائه می دهند؛ از موضوعات سنتی مانند بیزنس، مهندسی و علوم پایه گرفته تا زمینه های جدیدتر مانند هوش مصنوعی، نانو تکنولوژی و انرژی های تجدیدپذیر. رشته های ژنتیک، زیست شناسی، روانشناسی، پرستاری، علوم پایه، هنر و مهندسی ها در آلبرتا پرطرفدار هستند. در کنار تمامی این مزایا، رنکینگ بالای دانشگاه های این استان نیز قابل توجه است. برترین دانشگاه های آلبرتا عبارتند از:

  • دانشگاه آلبرتا در ادمنتون
  • دانشگاه کنکوردیا در ادمنتون
  • دانشگاه کلگری در کلگری
  • دانشگاه سنت مری در کلگری
  • دانشگاه سایمون فریزر در کلگری
  • دانشگاه بوو ولی در کلگری
  • دانشگاه مانت رویال در کلگری
  • موسسه فناوری آلبرتای جنوبی در کلگری

۴. کبک

در ادامه معرفی بهترین ایالت های کانادا برای تحصیل باید به استان کبک با جمعیتی بیش از ۸۵۰۰۰۰۰  نفر اشاره کنیم. زبان رسمی کبک فرانسوی و بزرگترین شهر آن مونترال است. اقتصاد پررونق مونترال مبتنی بر گردشگری، توسعه نرم افزار و طراحی است. همچنین این استان، خانه غول های هوانوردی جهان از جمله Bombardier و خطوط هوایی بین المللی متعددی است. بنابراین می تواند مقصدی رویایی برای علاقه مندان به خلبانی و سایر رشته های مرتبط با هوانوردی باشد. این افراد در آینده نیز به فرصت های شغلی ارزشمندی دست خواهند یافت. همچنین معدن و جنگلداری نیز در مونترال درآمدی بالا و قابل توجه دارد. علاوه بر این ها، مونترال می تواند انتخابی مناسب برای علاقه مندان به MBA، فلسفه، هنر، علوم کاربردی، ادبیات، روزنامه نگاری، مهندسی برق، مهندسی هوافضا و مهندسی شیمی باشد. شهر کبک یکی دیگر از شهرهای استان کبک و بهترین مقصد برای افرادی است که به دنبال تحصیل ارزان در کانادا هستند.

علی رغم اینکه زبان رسمی کبک فرانسوی است اما بعضی از دوره ها به زبان انگلیسی نیز ارائه می شوند. بنابراین تحصیل در کبک فرصتی مناسب برای دانشجویان است تا در محیطی دوزبانه، مهارت های زبان خود را نیز تقویت کنند. یادگیری فرانسوی در کنار انگلیسی می تواند شانس افراد برای دستیابی به فرصت های شغلی ایده آل را افزایش دهد. اما مهمترین مزیت تحصیل در کبک، هزینه پایین تحصیل است. در میان دانشگاه های کانادا، دانشگاه های کبک، کمترین شهریه را دریافت می کنند. همچنین این دانشگاه ها، بورسیه های متنوعی را برای تحصیلات تکمیلی ارائه می دهند. در ادامه تعدادی از بهترین دانشگاه های کبک معرفی شده اند:

  • دانشگاه بیشاپ در شهر کبک
  • دانشگاه لاوال در شهر کبک
  • دانشگاه مک گیل در مونترال
  • دانشگاه پلی تکنیک مونترال
  • دانشگاه HEC مونترال
  • کالج لاسال در مونترال

۵. ساسکاچوان

ساسکاچوان با جمعیتی نزدیک به ۱ میلیون و ۲۰۰هزار نفر یکی دیگر از مقاصد تحصیلی در کانادا است. ساسکاتون، بزرگترین شهر ساسکاچوان، مقر صنعت معدن در کانادا و مرکز مهمی برای تحقیق و نوآوری است. همچنین با توجه به تعدد شرکت های تولیدکننده مواد غذایی و نوشیدنی در این منطقه، فارغ التحصیلان کشاورزی و رشته های مرتبط نیز می توانند فرصت های شغلی خوبی را پیدا کنند.

علاوه بر فرصت های شغلی مذکور، تاریخ و فرهنگ بومی غنی ساسکاچوان این فرصت را به دانشجویان می دهد تا سنن و آداب بومی کانادا را بیاموزند و تجربه کنند. همچنین محیط دوستانه و دلپذیر این استان باعث می شود دانشجویان به راحتی با فضا سازگار شوند و کمتر احساس غربت کنند. نرخ پایین جرم و جنایت در ساسکاچوان نیز امنیت دانشجویان را تضمین می کند. ضمناً ساسکاچوان، تعدادی از بهترین دانشگاه های کانادا را در خود جای داده است؛ دانشگاه هایی که فرصت های علمی و تحقیقاتی فوق العاده ای را در زمینه های مختلف ارائه می دهند. این دانشگاه ها به دانشجویان خود اجازه می دهند تا سقف ۲۰ ساعت در هفته به صورت پاره وقت نیز کار کنند. برخی از دانشگاه های برتر ساسکاچوان عبارتند از:

  • دانشگاه ساسکاچوان در ساسکاتون
  • دانشگاه رجینا در شهر رجینا

هزینه زندگی در کانادا

هزینه زندگی در کانادا یکی از دغدغه های اصلی دانشجویان بین المللی است. هزینه زندگی در کانادا به استان محل اقامت فرد بستگی دارد. به عنوان مثال، هزینه زندگی در استان های مذکور به طور متوسط برابر است با:

  • هزینه زندگی در انتاریو: ۴۹۷۵ دلار در ماه
  • هزینه زندگی در بریتیش کلمبیا: ۴۹۲۳ دلار در ماه
  • هزینه زندگی در آلبرتا: ۴۶۷۲ دلار در ماه
  • هزینه زندگی در کبک: ۳۰۵۰ دلار در ماه
  • هزینه زندگی در ساسکاچوان: ۴۰۳۰ دلار در ماه

هزینه تحصیل در کانادا

هزینه تحصیل در کانادا بسته به دانشگاه، مقطع و رشته موردنظر متفاوت است. اما به طور متوسط، شهریه دوره های تحصیلات تکمیلی حدود ۲۱ هزار دلار در سال است.

اخذ ویزای الحاق خانواده از طریق مهاجرت تحصیلی

یکی از سوالات رایج در بین متقاضیان مهاجرت تحصیلی به کانادا این است که آیا می توانیم برای اعضای خانواده خود نیز ویزای همراه بگیریم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله اگر موفق به اخذ ویزای تحصیلی کانادا شوید می توانید برای همسر و فرزندان خود نیز درخواست صدور ویزا دهید.

اخذ اقامت دائم کانادا از طریق مهاجرت تحصیلی

اگر هدف شما از مهاجرت تحصیلی گرفتن اقامت دائم کانادا است باید ببینید که کدام استان بهتر است. اکثر استان ها، برنامه های مهاجرتی استانی (PNP) مختلفی برای دانشجویان بین المللی جهت اخذ اقامت دائم ارائه می دهند. هر استانی برنامه خاص خود را دارد. به عنوان مثال، انتاریو با ارائه برنامه ای تحت عنوان OINP Employer Job Offer: International Student Stream، امکان استخدام دانشجویان خارجی در مشاغل تمام وقت و در نهایت اقامت دائم آنها را فراهم می کند. در صورتی که یک دوره تحصیلی یک یا دو ساله را در انتاریو گذرانده باشید می توانید برای این برنامه اپلای کنید.

آلبرتا نیز با ارائه برنامه مهاجرتی  Alberta Advantage Immigration Program (AAIP)امکان جذب دانشجویان خارجی و اعطای اقامت دائم به آنها را فراهم می کند. این برنامه مختص افرادی است که مایل به راه اندازی کسب و کار خود در آلبرتا هستند. در صورتی که دیپلم خود را در این استان گرفته باشید یا فارغ التحصیل یک دوره تحصیلی حداقل دو ساله از دانشگاه های آلبرتا باشید می توانید برای این برنامه اپلای کنید.

علاوه بر اینها اگر دارای پیشنهاد شغلی معتبر در زمینه فناوری اطلاعات و سایر صنایع وابسته به تکنولوژی باشید می توانید برای برنامه مهاجرتی بریتیش کلمبیا که مخصوص دانشجویان بین المللی است درخواست دهید. این استان برای فارغ التحصیلان رشته های علوم بهداشتی، کاربردی و علوم طبیعی نیز برنامه هایی ارائه می دهد.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *