شرایط مهاجرت مهندس برق به استرالیا

بی شک استرالیا از جمله کاندیدهای افرادی خواهد بود که به دنبال مهاجرت به کشوری مدرن و امن هستند. استرالیا بزرگ‌ترین کشور قاره اقیانوسیه و ششمین کشور پهناور جهان به حساب می‌آید. آب و هوای متنوع، استانداردهای بالای زندگی، اقتصاد قدرتمند و فرصت‌های شغلی متعدد همه از عوامل جذب مهاجرین به این کشور هستند. مهاجرت مهندس برق به استرالیا یکی از مهاجرت‌های کاری پرطرفدار به این کشور محسوب می‌شود.

فهرست مطالب

در سال‌های اخیر، رشد چشمگیر صنایع مختلف در استرالیا، موجب افزایش قابل توجه مهاجرت مهندسین به این کشور شده است. مهندسی برق از جمله رشته‌های کاری پرتقاضا در استرالیا به حساب می‌آید. چرا که متخصصین این زمینه کاری می‌توانند در عرصه‌های مختلف همچون تولید، حمل و نقل، ساختمان و … مشغول به کار شوند. این کشور همه ساله لیستی از مشاغل مورد نیاز خود را منتشر می‌کند که در بیشتر سال‌ها، مهندسی برق نیز در این لیست قرار دارد. از این رو، انتظار می‌رود که این حوزه تقاضا و طبعا درآمد بالایی در استرالیا داشته باشد. شما با انتخاب استرالیا به عنوان مقصد مهاجرت کاری، چشم انداز روشنی را برای خود رقم می‌زنید. در این مقاله قصد داریم مطالبی را پیرامون شرایط مهاجرت مهندس برق به استرالیا، دریافت ویزا و وظایف او در این کشور مطالعه کنیم.

شغل مهندسی برق در استرالیا

کشور استرالیا یکی از ایده‌آل‌ترین مقاصد مهاجرتی برای فارغ‌التحصیلان مهندسی خصوصا مهندسی برق به حساب می‌آید. اصلی‌ترین دلیل آن پیشرفت سریع و قابل توجه کشور در عرصه تکنولوژی و صنعت است. استرالیا به منظور ارتقا هر چه بیشتر زیرساخت‌های خود، از ورود نیروی مهندس برق ماهر به کشور استقبال می‌کند. این افراد می‌توانند در بخش‌های خصوصی و دولتی فعالیت داشته باشند.

خوب است بدانید که مهندسی برق در واقع کسب مهارت در طراحی و ساخت سیستم‌های الکتریکی (تغییر و تبدیل انرژی) است. مهندس برق موظف است:

  • بر این سیستم‌ها نظارت داشته باشد.
  • آن‌ها را تست کند.
  • اقدامات لازم جهت توسعه تجهیزات الکتریکی را انجام دهد.

شرایط لازم جهت مهاجرت مهندس برق به استرالیا

از آنجایی که استرالیا اقتصاد پویا و بازار کار پررونقی دارد، شما به عنوان مهندس برق در زمان کوتاه می‌توانید مشغول به کار شوید. نکته قابل توجه این است که مهاجرت مهندس برق به استرالیا مستلزم داشتن شرایط خاص و دریافت ویزای کاری است. در ابتدا، متقاضی باید مدارک مورد نیاز را ارائه داده و تأییدیه‌های لازم را از نهادهای مربوطه کسب کند. تنها در صورت مورد تأیید بودن مدارک و دریافت گواهی مهارت، می‌تواند اقدامات لازم جهت گرفتن ویزای کار استرالیا را انجام دهد. خوب است بدانید که بررسی صلاحیت متقاضیان پس از ثبت نام در یک سامانه آنلاین (Expression Of Interest) و ورود به سیستم امتیاربندی اسکیل ورکر انجام می‌گیرد. برای دریافت ویزای کاری و مهاجرت مهندس برق به استرالیا، کسب حداقل ۶۵ امتیاز الزامی است. در این سیستم، مواردی چون مدرک تحصیلی، سن، مدرک زبان انگلیسی و سابقه کاری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • مدرک تحصیلی: داشتن مدرک تحصیلی (کارشناسی یا کارشناسی ارشد) مرتبط با مهندسی برق از الزامات مهاجرت متقاضیان به استرالیا است. فرد باید مدرک خود را از دانشگاه مورد تأیید این کشور دریافت کرده باشد. در بیشتر موارد، متقاضیان خارجی مدرک‌‍‌‌‍شان را معادل‌سازی ‌می‌کنند؛ بدین گونه که آن را با استانداردهای علمی استرالیا تطبیق می‌دهند.
  • سن: در مهاجرت مهندس برق به استرالیا، شرط سنی نیز مطرح می‌شود. افراد بین ۱۸- ۴۵ سال می‌توانند برای این شیوه مهاجرتی اقدام کنند. طبیعتا آنهایی که سن کمتری دارند، امتیاز بالاتری برای پذیرش و دریافت ویزا کسب خواهند کرد.
  • مدرک زبان: اگر قصد دارید به عنوان مهندس برق به استرالیا مهاجرت کنید، لازم است ابتدا مدرک معتبر زبان انگلیسی داشته باشید. انگلیسی زبان رسمی کشور بوده و شما برای حضور مؤثر در بازار کار، به مهارت زبانی نیاز خواهید داشت. در بیشتر موارد، مهاجرت مهندس برق به استرالیا مستلزم کسب حداقل نمره ۶ در آزمون آیلتس است.
  • سابقه کار: سابقه کاری نیز از جمله شرایط لازم جهت مهاجرت مهندسین برق به استرالیا محسوب می‌شود. متقاضیانی که طی ۱۰ سال گذشته، دارای حداقل ۳ سال سابقه کاری مرتبط هستند، می‌توانند در این مسیر قدم بردارند.

در این مرحله، مدارک ارائه شده توسط سازمان مهندسی استرالیا (Engineers Australia) مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در شرایطی که متقاضی صلاحیت لازم جهت ورود و اشتغال در استرالیا را دارد، نوبت به ارائه درخواست ویزای استرالیا می‌رسد.

ویزای مهاجرت مهندس برق به استرالیا

افرادی که در موارد ذکر شده صلاحیت دارند و تأییدیه‌های لازم را به دست می‌آورند، می‌توانند به کمک انواع ویزاهای مهارتی وارد کشور استرالیا شوند. ویزای ۱۸۹، ۱۹۰ و ۴۹۱ از جمله ویزاهای مهارتی (اسکیل ورکر) این کشور هستند که مهندسین برق با دریافت آن‌ها، امکان اشتغال به دست می‌آورند. نکته قابل توجه این است که شرایط و روش دریافت این ویزاها با یکدیگر متفاوت است.

شما برای گرفتن ویزای ۱۸۹ به امتیاز بالایی نیاز دارید؛ این در حالی است که دریافت ویزای ۴۹۱ با امتیاز کمتری امکان‌پذیر خواهد بود. اگر به مهاجرت کاری و اقامت دائم در استرالیا فکر می‌کنید، بهتر است از طریق ویزای ۱۸۹ و یا ۱۹۰ اقدام کنید. چرا که با داشتن ویزای ۴۹۱، به طور موقت می‌توانید در این کشور اقامت داشته باشید. برای دریافت هریک از این ویزاها باید مدارک متفاوتی نیز ارائه دهید. در ادامه به برخی از مدارک کلی مورد نیاز جهت گرفتن ویزای کار استرالیا اشاره می‌کنیم:

  • پاسپورت با اعتبار کافی
  • مدارک شناسایی
  • عکس پاسپورتی
  • مدارک تحصیلی
  • مدرک معتبر زبان
  • گواهی سلامت
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی تمکن مالی
  • سوابق کاری
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا

در نهایت، در انتظار ارسال دعوت‌نامه از سوی سازمان‌های مربوطه می‌مانید. پس از دریافت آن، طی دو ماه می‌توانید برای پیگیری سایر مراحل، اقدام کنید.

وظایف مهندس برق در استرالیا

یکی از موضوعاتی که در مهاجرت مهندس برق به استرالیا مطرح می‌شود، شرح وظایف این حیطه کاری است. همان‌طور که می‌دانید، فعالیت در این حوزه کاری به دانش و مهارت قابل قبولی نیاز دارد. اصلی‌ترین وظیفه مهندسین برق، طراحی تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز در تولید و توزیع برق است. در اینجا لیستی از وظایف شغلی مهندس برق در استرالیا ارائه می‌شود:

  • طراحی و تولید ابزارها و تجهیزات نیروگاه‌های برق (تولید و توزیع انرژی)
  • طراحی و نصب سیستم‌های الکتریکی جدید
  • تنظیم و تعیین چیدمان مدارها، ترانسفورماتورها، مدارشکن‌ها، خطوط انتقال و دیگر تجهیزات انتقال نیرو
  • تفسیر و توضیح مشخصات، نقشه‌ها و استانداردهای مربوط به برق و تجهیزات آن
  • نظارت بر کارکرد، تعمیر و نگه‌داری نیروگاه‌ها و سیستم‌های انتقال نیرو
  • طراحی و نصب وسایل کنترل کننده و هشدار دهنده در مسیرهای تردد زمینی (جاده‌ها و ریل‌ها) و هوایی
  • برنامه‌ریزی و مدیریت استفاده منابع مورد نیاز در وسایل، ماشین‌ آلات و قطعات برقی
  • در نظر داشتن زمان‌بندی مناسب جهت تحویل و نصب کابل‌ها، صفحه کلیدها و سایر تجهیزات برقی

بازار کار مهندسی برق در استرالیا

هنگامی که تصمیم به مهاجرت کاری و اشتغال در کشوری دیگر می‌گیرید، قطعا بازار کار شغل مورد نظر را در آن کشور بررسی خواهید کرد. در مهاجرت مهندس برق به استرالیا نیز این مورد حائز اهمیت است. خوب است بدانید که مشاغل و صنایع مختلف همچون ساخت و ساز، حمل و نقل، نفت و گاز و … همواره به مهندس برق نیازمند هستند. به همین دلیل، این حرفه نه تنها در استرالیا بلکه در سایر کشورهای پیشرفته جهان نیز بازار کار پررونقی دارد. مهندسان برق می‌توانند با گرایش‌ها و تخصص های گوناگون مشغول به فعالیت شوند. بدین واسطه، فرصت‌های شغلی متعددی نیز جهت فعالیت این متخصصین شکل می‌گیرد و شرایط را برای مهاجرت مهندس برق به استرالیا هموارتر می‌سازد.

اگر قصد دارید از طریق مهاجرت مهندس برق به استرالیا اقدام کنید، لازم است بدانید این زمینه کاری در لیست مشاغل پرتقاضای کشور قرار دارد. شما بسته به میزان مهارت و سابقه کاری خود، می‌توانید موقعیت شغلی مناسب‌تان را بیابید. از جمله حوزه‌های کاری موجود برای مهندسین برق در استرالیا عبارتند از:

  • مهندس کنترل
  • مهندس طراحی سیستم‌های برق
  • مهندس حفاظت
  • مهندس کیفیت
  • مهندس مشاور
  • مهندس مکاترونیک

بهترین شهرهای استرالیا برای مهاجرت مهندس برق

همان‌طور که اشاره شد، مهندسی برق شغلی پرکاربرد و مورد نیاز در این کشور صنعتی به حساب می‌آید. با این حال، اگر استرالیا را برای مهاجرت انتخاب کرده‌اید، خوب است بهترین شهرهای آن را برای فعالیت شغلی خود بشناسید. شرایط زندگی، سطح رفاه و میزان درآمد از جمله مواردی هستند که در انتخاب شهر مناسب مطرح می‌شوند. با در نظر گرفتن تمامی این موارد، شهر مبلورن رتبه نخست را در مهاجرت مهندس برق به استرالیا به خود اختصاص می‌دهد. پس از آن، شهرهای سیدنی و پرث در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *