چگونه بورسیه تحصیلی استرالیا بگیریم؟

اگر امکان مهاجرت به آمریکا، کانادا یا یکی از کشورهای بزرگ اروپا را ندارید، ترکیه بهترین گزینه برای زندگی و کار در خارج از ایران است. ترک ها از مسافران ایرانی ویزا درخواست نمی کنند. هزینه ها در این کشور با درآمد ایرانی ها سازگارتر است و نزدیکی مسافت هم باعث می شود بتوانید راحت به ایران رفت و آمد کنید. خواندن این مطلب می تواند درهای جدیدی را درباره شرایط کار در ترکیه به روی شما باز کند.

فهرست مطالب

شرایط موردنیاز برای بورسیه تحصیلی استرالیا

بورسیه‌های استرالیا که توسط وزارت امور خارجه و تجارت نظارت می‌شود، باهدف کمک به نیازهای توسعه کشورهای شریک استرالیا، به‌ویژه کشورهای منطقه هند و اقیانوس آرام، مطابق با توافق‌نامه‌های دوجانبه و منطقه‌ای است. این بورسیه‌ها فرصت‌هایی را برای دانشجویان کشورهای درحال‌توسعه فراهم می‌کند تا در دانشگاه های استرالیا و مؤسسات آموزش فنی و تکمیلی (TAFE) در مقطع کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد تحصیل کنند.

مزایایی که در بورسیه‌های استرالیا گنجانده شده است، شامل پوشش کامل هزینه‌های تحصیل، بلیت هواپیما کلاس اقتصادی رفت‌وبرگشت به استرالیا، کمک‌هزینه تأسیس، کمک به هزینه‌های زندگی (CLE)، پوشش سلامت دانشجویان خارج از کشور (OSHC)، هزینه‌های دوره زبان انگلیسی (PCE) و پشتیبانی آکادمیک می‌شود.

متقاضیان علاقه‌مند به بورسیه تحصیلی استرالیا باید معیارهای واجد شرایط بودن را داشته باشند و با شرایط بورسیه موافقت کنند. یکی از شرایط حیاتی این است که دریافت‌کنندگان متعهد شوند که حداقل به مدت دو سال پس از اتمام بورس تحصیلی خود به کشور خود بازگردند، زیرا عدم انجام این کار باعث ایجاد بدهی برای کل هزینه تحصیلی بورس می‌شود.

علاوه بر این، روند درخواست برای بورسیه تحصیلی استرالیا شامل رعایت دقیق واجد شرایط بودن کشور، مناطق اولویت‌دار و مهلت درخواست است. کاندیداها بسته به نیاز کشور خود می‌توانند بین برنامه‌های آنلاین یا نسخه چاپی یکی را انتخاب کنند.

برای درخواست موفقیت‌آمیز، کاندیداها باید الزامات خاص کشورشان، حوزه‌های اولویت‌دار و دستورالعمل‌های ارائه شده در کتاب راهنمای سیاست‌های بورسیه‌های استرالیا را به طور کامل بررسی کنند.

بورسیه تحصیلی استرالیا شامل چه هزینه‌هایی می‌شود؟

بورسیه‌های تحصیلی استرالیا هزینه‌های مختلفی را برای تسهیل تحصیل دانشجویان بین‌المللی در استرالیا پوشش می‌دهد. بورسیه‌های تحصیلی شامل طیف وسیعی از مزایا برای حمایت از دانشجویان در طول سفر تحصیلی آنها می‌شود:

۱. شهریه کامل:

بورس تحصیلی تمام هزینه‌های تحصیلی مرتبط با برنامه دانشگاهی را که دریافت کننده در یک مؤسسه آموزش عالی استرالیا دنبال می‌کند، پوشش می‌دهد. این موضوع به دانش آموزان امکان می‌دهد تا بدون بار مالی روی تحصیلات خود تمرکز کنند.

۲. سفر هوایی رفت‌وبرگشت:

برندگان جوایز برای یک بار رفت‌وبرگشت، هزینه بلیت هواپیما کلاس اقتصادی به استرالیا را دریافت می‌کنند که سفر آنها را برای شروع و تکمیل تحصیل تسهیل می‌کند.

۳. کمک‌هزینه تأسیس:

یک بار پرداخت برای کمک به گیرندگان با هزینه‌های اولیه اسکان، خرید کتاب های درسی و سایر لوازم درسی اعطا می‌شود و آنها را قادر می‌سازد تا به راحتی در محیط جدید دانشگاهی خود مستقر شوند.

۴. کمک به هزینه‌های زندگی (CLE):

سهم هر دو هفته برای پوشش هزینه‌های اساسی زندگی ارائه می‌شود. این مبلغ توسط دپارتمان تعیین می‌شود و هدف آن حمایت از دانشجویان در رفع نیازهای ضروری در طول دوره تحصیلی است.

۵. برنامه مقدماتی آکادمیک (IAP):

یک برنامه اجباری که قبل از شروع تحصیلات آکادمیک رسمی ارائه می‌شود. این اطلاعات ضروری در مورد زندگی و تحصیل در استرالیا را پوشش می‌دهد که انتقال را برای دانشجویان بین‌المللی تسهیل می‌کند.

۶. پوشش سلامت دانشجویان خارج از کشور (OSHC):

دانشجویان در طول مدت بورس تحصیلی خود پوشش بهداشتی دریافت می‌کنند و از پوشش هزینه‌های اولیه پزشکی در طول اقامت خود در استرالیا (به استثنای شرایط قبلی) اطمینان حاصل می‌کنند.

۷. هزینه‌های قبل از دوره زبان انگلیسی (PCE):

در صورت لزوم، دریافت کنندگان بورسیه تحصیلی استرالیا می‌توانند به بودجه آموزش زبان انگلیسی پیش از دوره، در کشور خود یا در استرالیا دسترسی داشته باشند. هدف از این کار افزایش مهارت انگلیسی آنها برای موفقیت تحصیلی است.

۸. پشتیبانی تحصیلی تکمیلی:

پشتیبانی تحصیلی اضافی ممکن است برای اطمینان از موفقیت تحصیلی دانش پژوهان یا افزایش تجربه تحصیلی آنها در دسترس باشد. این حمایت می تواند بر اساس نیازهای فردی متفاوت باشد.

هدف از این مزایای جامع ارائه شده از طریق بورسیه‌های تحصیلی استرالیا، کاهش موانع مالی است و دانشجویان بین‌المللی را قادر می‌سازد تا بر تحصیلات خود تمرکز کنند و پس از اتمام تحصیلات خود به طور مؤثر به کشورهای خود کمک کنند.

انواع بورسیه‌های تحصیلی استرالیا

در استرالیا، انواع بورسیه‌های تحصیلی برای سطوح مختلف آموزشی، رشته‌ها و معیارهای واجد شرایط بودن برای حمایت از دانشجویان ارائه می‌شود. برخی از انواع رایج بورسیه‌های تحصیلی موجود در استرالیا عبارت‌اند از:

۱. بورسیه‌های مبتنی بر شایستگی:

این بورسیه‌ها بر اساس برتری علمی، دستاوردهای برجسته یا استعدادهای استثنایی در رشته های مختلف تحصیلی اعطا می‌شوند. آنها اغلب عواملی مانند عملکرد تحصیلی بالا، موفقیت در فعالیت های فوق برنامه و مشارکت جامعه را در نظر می گیرند.

۲. بورسیه‌های مبتنی بر نیاز:

هدف این بورسیه‌ها حمایت از دانشجویان با نیاز مالی، ارائه کمک برای پوشش هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های زندگی یا سایر هزینه‌های آموزشی است.

۳. بورسیه‌های دانشگاه:

این بورسیه‌ها که توسط دانشگاه های خاص ارائه می‌شود، ممکن است هزینه‌های تحصیل، کمک‌هزینه تحصیلی یا سایر حمایت های مالی را برای دانشجویانی که در برنامه‌های کارشناسی، کارشناسی‌ارشد یا تحقیقاتی در موسسات مربوطه ثبت نام کرده اند را ارائه دهد.

۴. بورسیه‌های خاص صنعت:

برخی از بورسیه‌ها توسط شرکای صنعتی، شرکت ها یا سازمان های حرفه ای حمایت می‌شوند. این بورسیه‌ها اغلب دانشجویانی را هدف قرار می‌دهند که در رشته‌های خاص همسو با صنعت یا مسیرهای شغلی حامیان مالی تحصیل می‌کنند.

۵. بورسیه‌های تحقیقاتی:

این بورسیه‌ها باهدف حمایت از مطالعات مبتنی بر پژوهش، معمولاً به دانشجویان تحصیلات تکمیلی (در سطح کارشناسی‌ارشد یا دکترا) که در رشته های مختلف تحقیق می‌کنند ارائه می‌شود. آنها هزینه‌های تحصیل را پوشش می‌دهند و کمک‌هزینه های زندگی را برای مدت برنامه تحقیقاتی ارائه می‌دهند.

۶. بورسیه‌های بین‌المللی:

دانشگاه های استرالیا اغلب بورسیه هایی را به طور خاص برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند که هدف آنها جذب افراد بااستعداد از سراسر جهان است. این بورسیه‌ها ممکن است هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های زندگی یا حمایت مالی جزئی را پوشش دهند.

۷. بورسیه‌های دولتی:

برنامه هایی مانند بورسیه‌های جوایز استرالیا که توسط وزارت امور خارجه و تجارت اداره می‌شود، ابتکاراتی با بودجه دولت است که باهدف حمایت از دانشجویان کشورهای شریک در منطقه هند و اقیانوس آرام برای پیگیری کامل تحصیلات انجام می‌شود.

۸. بورسیه‌های تحصیلی خاص:

این بورسیه‌ها بر زمینه های تحصیلی خاصی مانند STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات)، علوم انسانی، هنر، تجارت یا مراقبت های بهداشتی تمرکز دارند. هدف آنها تشویق علاقه و تخصص دانش آموزان در رشته های تحصیلی خاص است.

انواع ویزاهای موجود برای مهاجرت تحصیلی به استرالیا

استرالیا برای افرادی که به دنبال مهاجرت برای مقاصد تحصیلی هستند چندین گزینه ویزا ارائه می‌دهد. برخی از دسته‌بندی‌های کلیدی ویزا عبارت‌اند از:

۱. ویزای دانشجویی (زیر کلاس ۵۰۰):

ویزای دانشجویی (زیر کلاس ۵۰۰) ویزای اولیه برای دانشجویان بین‌المللی است که قصد تحصیل تمام وقت در یک مؤسسه آموزشی استرالیا را دارند. این به دانش‌ جویان اجازه می‌دهد تا دوره‌های ثبت‌شده را مطالعه کنند، در دوره‌های تحصیلی واجد شرایط شرکت کنند و در حین ثبت‌نام به کار پاره وقت بپردازند. برای درخواست این ویزا، دانش جویان باید یک پیشنهاد ثبت نام از یک مؤسسه آموزشی استرالیا داشته باشند.

۲. ویزای موقت فارغ التحصیل (زیر کلاس ۴۸۵):

این ویزا به دانشجویان بین‌المللی که تحصیلات خود را در استرالیا به پایان رسانده اند اجازه می‌دهد تا پس از فارغ التحصیلی به طور موقت زندگی، تحصیل و کار کنند. این دارای دو جریان است: جریان کار فارغ التحصیل و جریان کار پس از تحصیل. مدت زمان این ویزا بر اساس جریان درخواستی متفاوت است.

۳. ویزای آموزشی (زیر کلاس ۴۰۷):

این ویزا برای افرادی است که می خواهند به طور موقت به استرالیا بیایند تا در آموزش های شغلی یا توسعه حرفه ای شرکت کنند.

۴. ویزای سرپرست دانشجویی (زیر کلاس ۵۹۰):

این ویزا برای والدین یا سرپرستان قانونی دانشجویان بین‌المللی زیر ۱۸ سال است که با ویزای دانشجویی در استرالیا تحصیل می‌کنند.

۵. ویزاهای ماهر (زیر کلاس ۱۸۹، ۱۹۰، ۴۹۱):

این ویزاها برای افرادی با مهارت ها، صلاحیت ها و تجربه کاری خاص است که به دنبال زندگی و کار دائمی در استرالیا هستند. اگرچه به طور مستقیم با مهاجرت تحصیلی مرتبط نیست اما برخی از دانشجویان بین‌المللی ممکن است این گزینه ها را پس از اتمام تحصیلات خود در استرالیا بررسی کنند.

بهترین دانشگاه ‌های استرالیا برای بورسیه تحصیلی

استرالیا دارای چندین دانشگاه معتبر است که به دانشجویان داخلی و بین‌المللی بورسیه می‌دهند. در اینجا چند دانشگاه برتر شناخته شده برای برنامه‌های بورسیه تحصیلی آورده شده است:

  1. دانشگاه ملبورن: دانشگاه ملبورن که به دلیل برتری علمی خود مشهور است، طیف گسترده ای از بورس های تحصیلی را برای دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در رشته های مختلف ارائه می‌دهد. بورس های تحصیلی بین‌المللی ملبورن و بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی ملبورن نمونه های قابل توجهی هستند.
  2. دانشگاه ملی استرالیا: ANU به دلیل برنامه‌های تحقیقاتی فشرده خود شناخته شده است و بورس های تحصیلی متعددی از جمله بورسیه بین‌المللی رئیس دانشگاه ANU و بورسیه شایستگی بین‌المللی کالج تجارت و اقتصاد را ارائه می‌دهد.
  3. دانشگاه سیدنی: دانشگاه سیدنی بورسیه‌های مختلفی را ارائه می‌کند، مانند جوایز Scholars Sydney برای دانشجویان با پیشرفت عالی، بورسیه‌های بین‌المللی دکتر عبدالکلام در مقطع کارشناسی و بورسیه‌های تحقیقاتی بین‌المللی برای دانشجویان کارشناسی‌ارشد.
  4. دانشگاه کوئینزلند: UQ طیف وسیعی از بورسیه‌ها را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد، از جمله آن ها می توان به بورسیه‌های بین‌المللی UQ و بورسیه‌های معاونت دانشگاه UQ برای دانشجویان برجسته بین‌المللی اشاره نمود.
  5. دانشگاه نیو ساوت ولز: UNSW Sydney بورسیه هایی مانند بورسیه‌های بین‌المللی UNSW و برنامه بورسیه دکتری UNSW Scientia ارائه می‌دهد و از دانشجویان بین‌المللی در سطوح و رشته های مختلف تحصیلی حمایت می‌کند.
  6. دانشگاه موناش: دانشگاه موناش بورسیه‌های مختلفی از جمله بورسیه شایستگی بین‌المللی دانشگاه موناش و بورسیه بین‌المللی رهبری موناش را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد.
  7. دانشگاه استرالیای غربی: UWA بورسیه هایی مانند بورسیه دستاوردهای بین‌المللی و بورسیه تعالی جهانی را برای دانشجویان بین‌المللی با موفقیت بالا در مقطع کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد ارائه می‌دهد.
  8. دانشگاه فناوری کوئینزلند : QUT بورسیه هایی مانند بورسیه بین‌المللی شایستگی QUT و بورسیه مسیر کالج QUT را برای دانشجویان بین‌المللی در سطوح مختلف تحصیلی ارائه می‌دهد.

این دانشگاه‌ها به طور مداوم برنامه‌های بورسیه تحصیلی جدید را به‌روز کرده و معرفی می‌کنند و کمک مالی و پشتیبانی برای جذب و حفظ دانشجویان بااستعداد از سراسر جهان را ارائه می‌دهند. دانشجویان آینده‌نگر تشویق می‌شوند تا فرصت‌های بورسیه تحصیلی خاص موجود در هر مؤسسه را بررسی کنند و قبل از درخواست اطمینان حاصل کنند که معیارهای واجد شرایط بودن را برآورده می‌کنند.

نتیجه گیری

برنامه‌های بورسیه تحصیلی استرالیا، مانند بورسیه‌های جوایز استرالیا، به‌عنوان فرصت‌های متحول‌کننده برای افراد از کشورهای شریک در منطقه هند و اقیانوس آرام و فراتر از آن عمل می‌کند. این بورسیه‌ها که توسط وزارت امور خارجه و تجارت اداره می‌شوند، با ارائه فرصت‌های تحصیلی تمام‌وقت در مقطع کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد در دانشگاه‌ها و مؤسسات معتبر TAFE استرالیا، دانشجویان بسیاری را از سرتاسر جهان جذب می‌کنند. مزایای این بورسیه‌ها شامل حمایت همه‌جانبه از جمله پوشش کامل شهریه، کمک‌هزینه تأسیس، کمک‌هزینه‌های زندگی، مفاد سفر هوایی و پوشش بهداشتی ضروری است. علاوه بر این، آنها یک برنامه آکادمیک مقدماتی (IAP) را در برمی‌گیرند و ممکن است پشتیبانی دانشگاهی تکمیلی یا فرصت‌های کار میدانی را ارائه دهند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *