شرایط تحصیل دکتری در استرالیا

وجود دانشگاه‌های با سطح علمی بالا، استرالیا را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی تبدیل کرده است. بنابراین، اگر به تحصیل دکتری در استرالیا فکر می‌کنید، یکی از بهترین گزینه‌های موجود را انتخاب کرده‌اید. دانشگاه‌های استرالیا در لیست برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند. سالانه ۴۰۰-۵۰۰ هزار دانشجو در این دانشگاه‌ها پذیرش می‌شوند که درصد زیادی از آن‌ها در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند. دانشجویان بین‌المللی علاوه بر بهره‌مندی از امکانات تحصیلی فوق‌العاده، تجربه زندگی باکیفیت و امن را نیز خواهند داشت. دانشجویان مقطع دکتری چه بومی و چه بین‌المللی مورد حمایت ویژه کشور استرالیا هستند. اگر به دنبال اطلاعات جامع پیرامون شرایط تحصیل و پذیرش دکتری، مدارک مورد نیاز، شرایط کار و هزینه تحصیل در استرالیا هستید، این مقاله را دنبال کنید.

فهرست مطالب

شرایط تحصیل دکتری در استرالیا

کشور استرالیا یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل مقطع دکتری به حساب می‌آید. چرا که همواره در تلاش است که امکانات تحصیلی و رفاهی بی‌نظیری را برای دانشجویان این مقطع فراهم کند. این افراد می‌توانند از امکانات پژوهشی و تحقیقاتی که دانشگاه در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، استفاده کنند. امکان دریافت کمک هزینه دانشجویی نیز از مزایای تحصیل دکتری در استرالیا محسوب می‌شود. شما با دریافت پذیرش از این کشور، در واقع موفق به دریافت مدرک معتبر جهانی و تضمین آینده شغلی خود شده‌اید.

مقطع دکتری در استرالیا در واقع یک دوره پژوهشی است. در این دوره تحصیلی، دانشجویان موضوعی را برای تحقیق خود انتخاب کرده و پیرامون آن به مطالعه می‌پردازند. بدین ترتیب، در کنار یادگیری دروس تئوری به صورت عملی نیز بر روی پروژه خود متمرکز هستند. در این مسیر، دانشجو به حضور استاد راهنمای متخصص در زمینه موضوع تز نیاز خواهد داشت. در نهایت، یافته‌های به دست آمده طی تحقیقات را در قالب پایان نامه ارائه می‌دهد. مدت زمان تحصیل دکتری بسته به رشته تحصیلی و شرایط دانشجو متفاوت است. به طور کلی، این دوره بین ۳-۴ سال به طول می‌انجامد. دانشجویان بومی امکان تحصیل به صورت نیمه وقت را دارند. اما دانشجویان بین‌المللی تنها مجاز به دریافت ویزای دانشجویی برای دوره تمام وقت هستند. پذیرش و تحصیل دکتری استرالیا الزامات خاص خود را دارد که در ادامه با اساسی‌ترین آن‌ها آشنا می‌شویم.

شرط سنی

اگر متقاضی تحصیل دکتری در استرالیا هستید، مسلما شرط سنی لازم برای پذیرش را در نظر می‌گیرید. لازم است بدانید که دانشگاه‌های استرالیا محدودیت سنی خاصی برای تحصیل در این مقطع تعیین نکرده‌اند. با این حال، افراد کمتر از ۴۰ سال شانس بیشتری برای پذیرش خواهند داشت.

سطح زبان مورد نیاز

تمامی رشته‌های دکتریی استرالیا به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. به همین دلیل، تسلط کافی به این زبان برای درک مفاهیم درسی ضروری است. متقاضیان تحصیل دکتری در استرالیا باید مدرک زبان مورد قبول دانشگاه برای مثال آیلتس با نمره ۵/۶ را ارائه دهند. برخی از دانشگاه‌ها ممکن است نمره آیلتس ۷ را برای پذیرش ضروری بدانند. دانشجویان انگلیسی زبان و آن‌هایی که کارشناسی ارشد را به زبان انگلیسی گذرانده‌اند، نیازی به ارائه مدرک نخواهند داشت.

شرط معدل

یکی از شروط اساسی تحصیل دکتری در استرالیا، داشتن مدرک کارشناسی ارشد معتبر با معدل و نمرات بالا است. شما برای دریافت پذیرش، لازم است مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه‌ استرالیایی یا هر دانشگاه معتبر دیگر را ارائه دهید. حداقل معدل مورد نیاز برای تحصیل دکتری معدل ۱۵ است. افراد با معدل پایین‌تر از این میزان، شرایط دشوارتری برای پذیرش در دانشگاه‌های عالی رتبه استرالیا خواهند داشت. 

مراحل دریافت پذیرش دکتری در استرالیا

متقاضی با بررسی شرایط تحصیل دکتری در استرالیا درمی‌باید امکان پذیرش وجود دارد و اقدامات لازم را انجام می‌دهد. او برای تحصیل دکتری در استرالیا، باید دو مرحله مهم را طی کند. مرحله اول دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر است که خود شامل مراحل پایین می‌شود:

  • اولین قدم انتخاب رشته و یافتن دانشگاه ارائه‌دهنده آن است. دانشجو می‌تواند این کار را از طریق وبسایت‌های منتشر‌کننده لیست دانشگاه‌ها انجام دهد.
  • پس از انتخاب چندین دانشگاه با شرایط مناسب، مدارک مورد نیاز را آماده و به همراه درخواست پذیرش ارسال می‌کند. این مدارک شامل سوابق تحصیلی، رزومه تحصیلی و کاری، مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد، مدرک زبان، پیشنهاد تحقیقاتی و انگیزه نامه هستند.
  • در مواردی، دانشگاه به صورت آنلاین با دانشجو مصاحبه می‌کند.
  • بعد از انتخاب دانشگاه، متقاضی باید از میان استاد راهنماهای موجود، فردی را برای پشتیبانی تحقیقاتی خود انتخاب کند. بهتر است فردی که تجربه کافی در زمینه موضوع تحقیق دارد، انتخاب شود. دانشجو درخواست خود را به صورت ایمیل ارسال کرده و با استاد راهنما به بحث و بررسی می‌پردازد. استاد راهنما در واقع دانشجو را در مسیر بهبود، اصلاح و یا تغییر پروپوزال خود یاری می‌کند.
  • اگر سوپروایزر پروپوزال متقاضی را تأیید کند، نامه‌ای جهت دریافت پذیرش به دانشگاه ارسال می‌کند. این نامه نشان می‌دهد که دانشجو و استاد در پیشبرد موضوع پروژه به توافق رسیده‌اند. در غیر این صورت، سوپروایزر برای ادامه کار متقاضی را به استاد دیگری معرفی خواهد کرد.

مدارک مورد نیاز تحصیل دکتری در استرالیا

زمانی که شما موفق به دریافت پذیرش از دانشگاه می‌شوید، می‌توانید برای مرحله دوم یعنی گرفتن ویزای دانشجویی اقدام کنید. دانشجویان خارجی برای تحصیل در مقطع دکتری به این ویزا (Subclass 500) نیاز دارند. بنابراین، با داشتن پذیرش و ویزای تحصیلی استرالیا می‌توانید تحصیل خود را آغاز کنید. ویزای دانشجویی ۵ سال اعتبار دارد و دانشجویان بین‌المللی تا پایان دوره تحصیل خود در این کشور اقامت خواهند داشت. جمع‌آوری و ارائه مدارک کامل نقش مهمی در موفقیت شما برای گرفتن ویزا دارد. ضروری‌ترین مدارک مورد نیاز تحصیل دکتری در استرالیا عبارتند از:

  • پاسپورت با اعتبار کافی
  • ۲-۳ قطعه عکس پاسپورتی
  • مدارک هویتی ترجمه شده
  • مدارک تحصیلی ترجمه شده به همراه ریز نمرات
  • مدرک زبان انگلیسی
  • گواهی تمکن مالی
  • رزومه کاری
  • توصیه نامه حداقل از دو استاد
  • مقالات و تحقیقات علمی (در صورت وجود)
  • سند ازدواج (در صورت تأهل)

هزینه تحصیل مقطع دکتری در استرالیا

اگر متقاضی تحصیل دکتری در استرالیا هستید، هزینه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شما خواهد بود. کیفیت بالای سیستم آموزشی مورد مشترک میان تمام کشورهای پیشرفته دنیا است. دور از انتظار نیست که مراکز آموزشی در مقاطع مختلف به ازای کیفیت بالا، هزینه زیادی نیز به عنوان شهریه دریافت کنند. برای تحصیل دکتری در استرالیا، دانشجویان خارجی در مقایسه با دانشجویان استرالیایی هزینه بیشتری می‌پردازند. این هزینه بسته به رشته انتخابی و همچنین دانشگاه محل تحصیل متفاوت است. دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در این مقطع به طور میانگین ۱۸-۴۵ هزار دلار استرالیا در سال شهریه پرداخت می‌کنند. این میزان بدون استفاده دانشجو از کمک هزینه‌های تحصیلی برآورد شده است.

شهریه دانشگاه‌های برتر استرالیا برای مقطع دکتری، از سالیانه ۳۰,۰۰۰ دلار آغاز می‌شود.

مخارج خوراک، پوشاک، مسکن و … نیز بخش دیگری از هزینه زندگی دانشجویی در این کشور هستند. عواملی چون شهر و منطقه سکونت و سبک زندگی میزان این مخارج را تعیین می‌کنند. زندگی در شهرهای بزرگ گران‌تر از زندگی در شهرهای کوچک‌تر خواهد بود. همچنین دانشجویانی که اقامت در خوابگاه را انتخاب می‌کنند، هزینه کمتری برای تهیه مسکن می‌پردازند.

به طور میانگین، مخارج زندگی دانشجویی سالانه ۲۰,۰۰۰ دلار استرالیا برآورد شده است.

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل دکتری در استرالیا

مسلما یکی از اهداف شما برای مهاجرت تحصیلی بهره‌مندی از آموزش و امکانات تحصیلی باکیفیت است. همچنین به دنبال کسب مدرک با اعتبار بالا هستید. از این رو، بعد از کشور، انتخاب دانشگاه مناسب از حساس‌ترین مراحل تحصیل در خارج از کشور است. دانشگاه‌های استرالیا سطح علمی فوق‌العاده‌ و در رتبه‌بندی جهانی جایگاه بالایی دارند. نام ۶ دانشگاه این کشور در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا به چشم می‌خورد. به همین دلیل، دانشجویان بسیاری از سراسر جهان این کشور را برای تحصیل در مقطع دکتری انتخاب می‌کنند. این کشور دارای ۴۳ دانشگاه است که اکثر آن‌ها ارائه‌دهنده رشته‌های دکتری هستند. شما با تحصیل دکتری در استرالیا می‌توانید از امکانات تحقیقاتی و پژوهشی آن استفاده کنید. در ادامه برخی از دانشگاه‌های عالی رتبه این کشور را بررسی می‌کنیم.

  • دانشگاه سیدنی: این دانشگاه به عنوان مشهورترین و البته قدیمی‌ترین دانشگاه استرالیا شناخته می‌شود. طبق رتبه‌بندی QS، دانشگاه سیدنی چهل و دومین دانشگاه برجسته دنیا به حساب می‌آید.
  • دانشگاه ملبورن: یکی از بهترین گزینه‌های شما برای تحصیل دکتری در استرالیا، دانشگاه ملبورن خواهد بود. این دانشگاه رشته‌های مختلف را با سطح علمی بالا ارائه می‌دهد. از این رو، بسیاری از دانشجویان بین‌المللی خواهان تحصیل در آن هستند.
  • دانشگاه ملی استرالیا: این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های برتر استرالیا و البته جهان به حساب می‌آید. در لیست برترین دانشگاه‌های دنیا، دانشگاه ملی استرالیا رتبه ۲۹ را به خود اختصاص داده است.

بهترین رشته‌ها برای تحصیل دکتری در استرالیا

یکی از مزایای تحصیل دکتری در استرالیا، وجود رشته‌های بسیار متنوع در دانشگاه‌های مختلف کشور است. شما می‌توانید بسته به مدرک کارشناسی ارشد و علاقه خود در رشته‌هایی چون مهندسی، علوم انسانی، پزشکی، کشاورزی، فناوری اطلاعات، معماری، تجارت و یا هنر مشغول به تحصیل شوید. رشته‌های ذیل نیز در لیست بهترین رشته‎‌ها در مقطع دکتری استرالیا قرار می‌گیرند:

  • حسابداری
  • مدیریت
  • پرستاری
  • بازاریابی
  • روانشناسی
  • سیستم‌های اطلاعاتی

شرایط دریافت فاند و بورسیه دکتری در استرالیا

همان‌طور که اشاره شد، آموزش در استرالیا هزینه بالایی دارد. دولت این کشور با ارائه بورسیه و کمک هزینه‌های تحصیلی شرایط را برای تحصیل دانشجویان بومی و خارجی هموار کرده است. از این رو، شمار زیادی از دانشجویان بین‌المللی تصمیم به تحصیل دکتری در استرالیا می‌گیرند. بودجه بورسیه‌ها توسط دولت، دانشگاه‌ها و یا نهادهای خصوصی تأمین می‌شود. بورسیه‌ها ممکن است هزینه‌های تحصیلی، هزینه‌های زندگی و یا هر دو این موارد را پوشش دهند. شرایط دریافت کمک هزینه بسته به دانشگاه و رشته تحصیلی متفاوت خواهد بود.

بورسیه دولتی

یکی از انواع بورسیه‌های دولتی که به دانشجویان خارجی نیز تعلق می‌گیرد، Endeavour Scholarships است. مبلغ این بورسیه سالانه ۲۷۲,۵۰۰ دلار استرالیا است و به مدت ۴ سال به دانشجویان اعطا می‌شود. افراد با دریافت این مبلغ می‌توانند هزینه‌های تحصیلی و زندگی خود را کاهش دهند.

بورسیه تحصیلی برنامه آموزشی تحقیقاتی (RTP) نمونه دیگر از بورسیه دولتی برای تحصیل دکتری در استرالیا است. بودجه این بورسیه برای دانشجویان بومی در نظر گرفته شده است. با این حال، دانشجویان خارجی نیز تحت شرایط خاص (صلاحیت‌های علمی) می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

بورسیه دانشگاهی

دانشگاه‌ها نیز بودجه‌ای تحت عنوان بورسیه برای دانشجویان مقطع دکتری در نظر می‌گیرند. در برخی موارد این بورسیه مستقیما از دانشگاه دریافت می‌شود. دانشجویان همچنین با انجام پروژه‌های تحقیقاتی به همراه استاد راهنمای خود مشمول دریافت بورسیه دانشگاهی خواهند شد. شما با مراجعه به وبسایت دانشگاه می‌توانید از شرایط و میزان بورسیه ارائه شده برای رشته مورد نظر مطلع شوید.

شرایط کار حین تحصیل در مقطع دکتری

در کشور استرالیا نیز همانند سایر کشورهای مدرن، دانشجویان خارجی حین تحصیل می‌توانند مشغول به کار شوند. آن‌ها ۲۰ ساعت در هفته اجازه کار دارند. همچنین افرادی که در حال پیگیری پروژه تحقیقاتی خود هستید، تحت حمایت مالی دولت قرار می‌گیرند. بدین ترتیب، با درآمد به دست آمده بخشی از مخارج خود را تأمین می‌کنند.

شرایط کار پس از پایان تحصیلات دکتری

یکی از مواردی که جهت تحصیل دکتری در استرالیا مطرح می‌شود، وضعیت کار بعد از اتمام دوره تحصیل است. بسیاری با هدف اقامت پس از تحصیل و ورود به بازار کار پذیرش دانشگاه‌های استرالیایی را دریافت می‌کنند. قوانین این کشور به گونه‌ای است که فارغ‌التحصیلان مجوز کار را خواهند داشت. فقط کافی است ویزای دانشجویی را به ویزای کاری تبدیل کنند. ویزای کاری اجازه اقامت ۴ ساله را به افراد می‌دهد. بدین ترتیب، بعد از فارغ‌التحصیلی آن‌ها می‌توانند به دنبال شغل متناسب با رشته تحصیلی خود باشند. در مقطع دکتری، یافتن شغل باکیفیت با سطح درآمد بالا راحت‌تر است. افراد پس از مدتی کار در استرالیا و پرداخت مالیات، شرایط اقدام برای دریافت اقامت دائم را دارند.

شرایط همراه

اگر متأهل بوده و متقاضی تحصیل دکتری در استرالیا هستید، مسلما همراه کردن خانواده‌تان برای شما مهم خواهد بود. دولت استرالیا این شرایط را فراهم کرده است. شما در دوره تحصیل می‌توانید همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال را با خود همراه کنید. بدین منظور بهتر است اقدام برای دریافت ویزای همراه بعد از گرفتن ویزای دانشجویی انجام شود. متقاضی همچنین باید تمکن مالی خود برای تأمین هزینه‌های زندگی خانواده در طول اقامت در استرالیا را اثبات کند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *