لیست کامل دانشگاه های برتر مجارستان

شاید یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای ورود به یک کشور اروپایی چون مجارستان، مهاجرت تحصیلی باشد. دولت این کشور شرایط مساعدی را برای پذیرش دانشجویان خارجی فراهم کرده است. وجود دانشگاه‌های عالی رتبه و هزینه زندگی و تحصیل پایین نیز آن را به یکی پرطرفدارترین مقاصد تحصیلی تبدیل می‌کند. برخی از داوطلبان ممکن است با هدف راه یافتن به سایر کشورهای حوزه شینگن به مجارستان مهاجرت کنند. خوب است بدانید که بسیاری از دانشگاه‌های این کشور مورد تأیید وزارت علوم ایران هستند. اگر به تحصیل در مجارستان فکر می‌کنید، در ادامه اطلاعات جامعی پیرامون دانشگاه‌های مختلف و نحوه پذیرش آن‌ها به دست خواهید آورد.

فهرست مطالب

چرا تحصیل در دانشگاه‌های مجارستان؟

برای انتخاب بهترین کشور به عنوان مقصد تحصیلی، قطعا لازم است مزایای کشورهای مختلف را به دقت بررسی کنید. سال‌های بسیاری است که مجارستان پذیرای داوطلبان از نقاط مختلف دنیا است. اگر بخواهیم از مزایای مهاجرت تحصیلی به این کشور بگوییم، دستیابی آسان به پذیرش دانشگاهی و ویزای تحصیلی مهم‌ترین آن‌ها خواهند بود. دانشجویان با اقامت در مجارستان به راحتی می‌توانند به سایر نقاط اروپا سفر کنند. آن‌ها در مقایسه با کشورهای اروپایی دیگر هزینه کمتری برای زندگی و تحصیل می‌پردازند.

ارائه تمامی رشته‌ها به زبان انگلیسی، مدرک تحصیلی معتبر و فرصت‌های شغلی متعدد از دیگر مزایای دانشگاه‌های مجارستان هستند. در مواردی، متقاضیان می‌توانند بدون داشتن مدرک زبان از دانشگاه مورد نظر پذیرش بگیرند. اعتبار بالای مدرک ارائه شده سبب می‌شود که افراد در سراسر اروپا موقعیت‌های شغلی مناسب داشته باشند. بدین ترتیب، بعد از اتمام تحصیل به بازار کار بین‌المللی راه خواهند یافت. از دیگر مزایای درس خواندن در مجارستان می‌توان به موارد پایین اشاره کرد:

  • مهمان‌نوازی مردم و برخورد مناسب آن‌ها با دانشجویان مهاجر
  • امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی
  • بهره‌مندی از حضور اساتید برجسته
  • آداب و فرهنگ غنی

لیست کامل دانشگاه‌های مجارستان

مؤسسات آموزشی مجارستان شامل کالج‌ها و دانشگاه‌های دولتی و خصوصی هستند. این مؤسسات فعالیت تحقیقاتی گسترده‌ای دارند و به قطب پژوهشی اروپا تبدیل شده‌اند. لازم است بدانید که سطح علمی مراکز خصوصی و دولتی تفاوتی با یکدیگر ندارد. مجارستان همچنین برخی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان را در خود جای داده است. شما می‌توانید در سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا از دانشگاه‌های مجارستان پذیرش بگیرید. در این کشور، کارشناسی یک دوره ۳-۴ ساله، کارشناسی ارشد ۱-۲ ساله و دکترا ۳-۵ ساله است. اگر تصمیم به درس خواندن در مجارستان دارید، ابتدا لازم است لیستی از دانشگاه‌های آن در اختیار داشته باشید.

نام دانشگاه

نام شهر

دانشگاه آندراسی

بوداپست

دانشگاه صنعت و اقتصاد

بوداپست

دانشگاه اروپای مرکزی

بوداپست

دانشگاه کوروینوس

بوداپست

دانشگاه Eötvös Loránd

بوداپست

دانشگاه Esterházy Karoly

ایگر

دانشگاه کشاورزی و علوم زیستی (دانشگاه Szent István سابق)

گودولو

دانشگاه جان فون نویمان

Kecskemét

دانشگاه کاپوسوار

کاپوسوار

دانشگاه کارولی گاسپار

بوداپست

دانشگاه کارولی گاسپار در مجارستان

بوداپست

دانشگاه کاتولیک پازمانی پیتر

بوداپست

دانشگاه Széchenyi István

گیور

دانشگاه دبرسن

دبرسن

دانشگاه دوناوجواروس

دوناوجواروس

دانشگاه میسکولک

میسکولک

دانشگاه پانونیا

وزپرم

دانشگاه پچ

پچ

دانشگاه سوپرون

سوپرون

دانشگاه سگد

سگد

دانشگاه سملوایز

بوداپست

دانشگاه دامپزشکی

بوداپست

دانشگاه Nyíregyháza

Nyíregyháza

آکادمی رقص معاصر

بوداپست

دانشگاه رقص مجارستان

بوداپست

دانشگاه هنرهای زیبای مجارستان

بوداپست

آکادمی موسیقی لیست فرنک

بوداپست

دانشگاه هنر و طراحی موهولی-ناگی

بوداپست

دانشگاه هنر تئاتر و فیلم

بوداپست

کالج الهیات ادونتیست

Pécel

کالج انجیل نمازخانه کالواری

واجتا

دانشکده مدیریت ESSCA

بوداپست

مدرسه بازرگانی

بوداپست

کالج مدیریت

بوداپست

دانشگاه متروپولیتن

بوداپست

کالج ادوتوس

بوداپست

کالج Eötvös József

باجا

مدرسه بازرگانی بین المللی

بوداپست

مدرسه بازرگانی کینگ سیگیزموند

بوداپست

دانشگاه Kodolányi János

بوداپست

کالج توموری پال

بوداپست

مدرسه کسب و کار Wekerle

بوداپست

دانشگاه خدمات عمومی Ludovika

بوداپست

کالج دنیس گابور

بوداپست

دانشگاه اوبودا

بوداپست

دانشگاه سملوایز

بوداپست

دانشگاه تربیت بدنی

بوداپست

۱۰ دانشگاه برتر مجارستان

با انتخاب مجارستان، شما تحصیل در برترین دانشگاه‌های جهان در قلب اروپا را انتخاب کرده‌اید. بسیاری از دانشگاه‌های مجارستان خصوصا در زمینه پزشکی شهرت جهانی دارند. OS سالانه لیستی از بهترین دانشگاه‌های بین‌المللی منتشر می‌کند. نام مؤسسات آموزشی مجارستان همواره در این لیست به چشم می‌خورد. حال که لیست کامل دانشگاه‌ها و مزایای تحصیل در این کشور را مطالعه کردید، خوب است که با برجسته‌ترین این دانشگاه‌ها آشنا شوید.

دانشگاه سگد

دانشگاه سگد یکی از بهترین، قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین دانشگاه‌های مجارستان است. این دانشگاه یک مرکز آموزشی دولتی بوده و در شهر سگد قرار دارد. آب و هوای مناسب، فعالیت‌های هنری و فرهنگی متعدد و مناظر زیبا، این شهر را مورد توجه دانشجویان مهاجر قرار داده است. سگد یک مرکز تحقیقاتی مهم به حساب می‌آید. داوطلبانی که قصد تحصیل در رشته‌های هنری، علوم انسانی، مدیریت و پزشکی را دارند این دانشگاه گزینه مناسبی است.

رتبه جهانی (QS): ۵۵۱-۵۶۰

دانشگاه ELTE

دانشگاه ELTE یا همان اوتوش لوراند یکی دیگر از برترین دانشگاه‌های مجارستان است. این دانشگاه نیز قدمت زیادی دارد و تأسیس آن به سال ۱۶۳۵ برمی‌گردد. فعالیت‌های تحقیقاتی گسترده در کنار ظرفیت بالا موجب شده همه ساله دانشجویان خارجی بسیاری از اوتوش لوراند پذیرش بگیرند. روانشناسی، حقوق، علوم اجتماعی، اقتصاد، ادبیات، انفورماتیک و … از جمله رشته‌های ارائه شده در این مؤسسه آموزشی هستند.

رتبه جهانی:  ۷۰۱-۷۵۰

دانشگاه دبرسن

شما با مطالعه مطالبی در مورد دانشگاه دبرسن، در واقع با قدیمی‌ترین دانشگاه مجارستان آشنا می‌شوید. این دانشگاه در سال ۱۵۳۸ تأسیس و در دومین شهر بزرگ این کشور واقع شده است. رشته‌های بسیاری متنوعی در دبرسن به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. دانشکده فنی مهندسی، دانشکده حقوق، دانشکده بهداشت عمومی، دانشکده داروسازی و دانشکده علوم اقتصادی از مهم‌ترین دانشکده‌های این دانشگاه هستند.

رتبه جهانی: ۶۵۱-۷۰۰   

دانشگاه فنی مهندسی بوداپست

از دیگر دانشگاه‌های مجارستان که رشته‎های فنی مهندسی را ارائه‌ می‌کند، دانشگاه فنی مهندسی بوداپست است. برجسته‌ترین ویژگی این دانشگاه ۶ زبانه بودن آن است. رشته‌های مختلف تحصیلی به زبان‌های مجاری، انگلیسی، آلمان، روسی، فرانسوی و ایتالیایی ارائه می‌شوند. این دانشگاه برنده جایزه نوبل در رشته‌هایی چون شیمی و فیزیک بوده است. از پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاه فنی و مهندسی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • مهندسی راه و ساختمان
  • مهندسی برق
  • مهندسی شیمی آلی
  • مهندسی صنایع غذایی
  • مهندسی شهرسازی
  • مهندسی نرم افزار

رتبه جهانی: ۸۰۱-۱۰۰۰ 

دیگر دانشگاه‌های مجارستان که در سطح بین‌المللی مطرح هستند، عبارتند از:

  • دانشگاه کوروینوس
  • دانشگاه پچ
  • دانشگاه سملوایز
  • دانشگاه متروپولیتن
  • دانشگاه Szechenyi Istvan
  • دانشگاه Szent István

شرایط عمومی دریافت پذیرش از دانشگاه‌های مجارستان

برای این که بتوانید از مؤسسات آموزشی مجارستان پذیرش بگیرید، ابتدا لازم است چندین دانشگاه را کاندید کنید. شما با مراجعه به وبسایت هر دانشگاه لیستی از رشته‌های ارائه شده را مشاهده خواهید کرد. شرایط و مدارک لازم جهت پذیرش در دانشگاه‌های مختلف نیز در وبسایت اختصاصی‌ آن‌ها آورده شده است. پس از انتخاب دانشگاه و رشته مورد نظر، لازم است فرم اپلای را پر کرده و مدارک مورد نیاز را آماده کنید. این مراحل کاملا به صورت آنلاین انجام می‌شود. طبق قوانین جدید، دادن آزمون ورودی برای پذیرش در برخی رشته‌ها در یک مقطع خاص ضروری است. اگر مدارک شما تأیید شود، نامه پذیرش از سوی دانشگاه ارسال می‌شود. مدارک ضروری برای تحصیل در دانشگاه‌های مجارستان عبارتند از:

  • پاسپورت
  • مدارک تحصیلی ترجمه شده به همراه ریز نمرات
  • انگیزه نامه
  • رزومه تحصیلی و شغلی

به طور کلی، برخی الزامات برای تحصیل در تمام دانشگاه‌های این کشور یکسان است.

سطح زبان مورد نیاز

افرادی که تصمیم به تحصیل در خارج از کشور می‌گیرند، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آن‌ها زبان ارائه دروس است. در دانشگاه‌های مجارستان، تقریبا تمامی رشته‌ها به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شوند. با این حال، الزامی برای ارائه مدرک زبان حین دریافت پذیرش وجود ندارد. مقاضیانی که مدرک زبان ندارند بعد از گرفتن پذیرش می‌توانند در دوره آموزشی شرکت کنند. آن‌ها بعد از اتمام دوره آزمون آیلتس یا تافل می‌دهند. نمره آیلتس مورد نیاز برای مقطع کارشناسی ۵-۶ و کارشناسی ارشد ۵/۵-۵/۶ است. علاوه بر مدرک زبان، شما باید مدارک مقطع تحصیلی قبلی خود را نیز ارائه دهید.

شرط سنی

خبر خوب این است که دانشگاه‌های مجارستان محدودیت سنی برای پذیرش مشخص نکرده‌اند. با این حال، افراد بالای ۱۸ سال شانس بیشتری برای پذیرش و دریافت ویزای تحصیلی خواهند داشت.

تمکن مالی

اگر قصد تحصیل در مجارستان را دارید، لازم است تمکن مالی خود را به سفارت اثبات کنید. تمکن مالی کافی بدین معنی است که شما توانایی تأمین هزینه‌های خود در طول دوره تحصیل را دارید. این میزان برای تحصیل و زندگی در مجارستان ماهانه ۷۰۰-۸۰۰ یورو محاسبه شده است.

مدارک مورد نیاز

هنگامی که نامه پذیرش خود را از دانشگاه دریافت می‌کنید، نوبت به ویزای تحصیلی می‌رسد. شما برای ورود و اقامت در مجارستان به این ویزا نیاز دارید. اولین قدم این است که با سفارت قرار مصاحبه بگذارید. این کار اغلب طی ۴-۶ هفته انجام می‌شود. در قرار مصاحبه، لازم است نامه پذیرش از دانشگاه‌های مجارستان را به همراه سایر مدارک تحویل دهید. سفارت طی ۱-۴ هفته بررسی‌های لازم را انجام داده و نتیجه را اعلام می‌کند. در ادامه، ضروری‌ترین مدارک جهت دریافت ویزای تحصیلی مجارستان را لیست کرده‌ایم:

  • پاسپورت معتبر
  • ۴ قطعه عکس پاسپورتی
  • مدارک تحصیلی ترجمه شده
  • گواهی اثبات تمکن مالی
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • رسید پرداخت هزینه ویزا
  • بیمه نامه مسافرتی
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • مدارک مربوط به محل اقامت در مجارستان

ارزان‌ترین دانشگاه‌های مجارستان

یکی از مهم‌ترین مواردی که پیش از مهاجرت تحصیلی ذهن شما را درگیر می‌کند، هزینه آن است. لازم است بدانید که تحصیل در مجارستان شامل هزینه خواهد بود. اما هزینه زندگی دانشجویی در این کشور پایین‌تر از سایر کشورهای اروپایی است. همین موضوع رضایت بسیاری از دانشجویان بین‌المللی را جلب می‌کند. مخارج تحصیل بسته به دانشگاه و رشته انتخابی متفاوت خواهد بود. رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و مهندسی در مقایسه با رشته‌های مدیریتی گران‌تر هستند. شما با انتخاب شهرهای کوچک‌تر برای سکونت، می‌توانید مخارج خود را مدیریت کنید. در اینجا می‌خواهیم برخی از مقرون به‌صرفه‌ترین دانشگاه‌های مجارستان را نام ببریم:

  • دانشگاه علوم اقتصادی بوداپست
  • دانشگاه اروپای مرکزی
  • دانشگاه دبرسن
  • دانشگاه سگد
  • دانشگاه پچ (Pecs)
  • دانشگاه اوتوش لوراند
  • دانشگاه آتیلا جوزف

دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم ایران

برخی از دانشجویان مهاجر ممکن است بعد از اتمام تحصیل قصد بازگشت به کشور خود را داشته باشند. آن‌ها تنها در صورت دریافت مدرک از دانشگاه‌های مورد تأیید می‌توانند در کشورشان مشغول به کار شوند. بنابراین، لازم است لیست دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم را بررسی کنند. وزارت علوم ایران همه ساله این لیست را منتشر می‌کند. تعدادی از دانشگاه‌های مجارستان نیز مورد تأیید این وزارت هستند.

گروه خوب (ب)

دانشگاه صنعت و اقتصاد (فنی مهندسی)

دانشگاه میسولک

دانشگاه کوروینوس

دانشگاه سملوایز

دانشگاه Eötvös Loránd

دانشگاه پچ

دانشگاه Széchenyi István

دانشگاه سگد

دانشگاه دبرسن

دانشگاه دامپزشکی

گروه متوسط (ج)

دانشگاه علوم کاربردی استرازی کارولی

 

دانشگاه کاپوسوار

دانشگاه نیردی‌هازا

دانشگاه ساپرون

بهترین دانشگاه‌های مجارستان برای تحصیل ایرانیان

امکانات تحصیلی و رفاهی مجارستان موجب شده که ایرانیان بسیاری قصد تحصیل و زندگی در این کشور را داشته باشند. قطعا بهترین دانشگاه‌ها برای دانشجویان ایرانی دانشگاه‌هایی هستند که وزارت علوم ایران آن‌ها را تأیید کرده است. در این صورت، بدون نیاز به معادل‌سازی می‌توانند در کشور خود کار کنند. توجه داشته باشید که بیشتر دانشگاه‌های مناسب ایرانیان دولتی هستند.

بهترین دانشگاه‌های مجارستان براساس رشته تحصیلی

همان‌طور که اشاره شد، مؤسسات آموزشی مجارستان رشته‌های تحصیلی مختلف را با استانداردهای علمی بالا ارائه می‌دهند. با این حال، برخی رشته‌ها مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرند. شاخه‌های مختلف پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، انواع شاخه‌های مهندسی، رشته‌های مدیریتی، علوم انسانی و هنری از جمله این رشته‌ها هستند.

دانشجویان بین‌المللی بسیاری برای تحصیل پزشکی در مجارستان با یکدیگر رقابت می‌کنند. آن‌ها با درس خواندن در دانشگاه‌های علوم پزشکی، از آموزش فوق‌العاده باکیفیت بهره‌مند می‎شوند. همچنین هزینه مقرون به‌صرفه‌ای بدین منظور پرداخت می‌کنند. برخی از بهترین دانشگاه‌های پزشکی مجارستان عبارتند از:

  • دانشگاه سملوایز
  • دانشکده پزشکی دبرسن
  • دانشگاه پچ
  • دانشگاه سگد

سؤالات متداول

۱. دانشجویان بین‌المللی با چه نوع ویزایی می‌توانند در مجارستان تحصیل کنند؟

  • ویزای تحصیلی نوع D. دانشجویان با این ویزا می‌توانند به سایر کشورهای حوزه شینگن نیز سفر کنند.

۲. وضعیت کار دانشجویی در کشور مجارستان چگونه است؟

  • دانشجویان بین‌المللی در هر مقطعی اجازه ۲۴ ساعت کار در هفته را دارند.

۳. آیا بعد از فارغ‌التحصیلی امکان اقامت دائم وجود دارد؟

  • بله. اگر فرد طی ۹ ماه موفق به یافتن شغل مورد نظر شود، می‌تواند برای دریافت ویزای کاری و اقامت دائم اقدام کند.

۴. شرایط دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های مجارستان چیست؟

  • عملکرد تحصیلی خوب و کسب معدل بالا مهم‌ترین الزامات دریافت بورسیه تحصیلی هستند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *